Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 3136 ggr
horse135
5/2/18, 8:27 PM

Att komma för sent!

Hej!

Tänkte höra ifall ni har fått frånvaro någon gång. Vet att det inte är bra att göra sådant men tänkte bara höra ifall någon av er har fått det. Skriv gärna också varför ifall ni vill det. 

Själv är jag livrädd för att få frånvaro😂!

Annons:
akvarium123
5/2/18, 8:31 PM
#1

Har ännu inte kommit försent någon gång vad jag minns. Dock är jag väl inte rädd för att få det precis. Det kommer ett sms till mina föräldrar och sen så skulle väl dom bara pratat med mig om att det inte var bra antar jag och försöka få reda på varför jag inte gick till lektionen. Men vid typ 5 min sen ankomst så nej det skulle dom nog inte ens tagit upp med mig. Alla kan komma försent och det tycker jag att alla ska respektera. Har en klasskompis i skolan som nästan alltid kommer försent med 5 min till varje lektion. Jag tycker så synd om denna personen för det är ju inte dennes fel på något sätt tycker jag ifall man är tidsoptimist.

akvarium123
5/2/18, 8:35 PM
#2

PS Sen så har jag väl gått hem vid lunchen för att äta hemma istället för i skolan. Men det ger ju ingen frånvaro precis. Samma att jag kan gå och sätta mig på en parkbänk vid lunchen utan att det skulle ge mig några konsekvenser. DS

horse135
5/2/18, 8:40 PM
#3

#1 o #2 Jo jag är väl rädd för dessa konsekvenserna man kan få utav att just få frånvaro där mina vårdnadshavare antagligen kommer ta det VÄLDIGT allvarligt då det ser detta som ett varningstecken att man inte trivs i skolan. Men det är väl antagligen bara bra att dom bryr sig om mig!

[134643]
5/2/18, 9:40 PM
#4

På högstadiet var jag såg gott som aldrig sen, men mina föräldrar hade nog inte brytt sig så mycket om jag missat någon lektion då och då. Jag trivdes och hade bra betyg så det gjorde inte så mycket. Missade många lektioner på grund av möten med bup men det gick bra i slutändan ändå. Sen kom gymnasiet haha. I början var jag aldrig sen där heller, men i trean kan jag medge att jag inte var lika noga med tider. Eftersom jag var över 18 fick mina föräldrar bara sms om man gick över en gräns (5%?), vilket jag aldrig gjorde. Alla kan bli sena, men när vissa i princip alltid är sena tycker jag inte att de kan använda den ursäkten. Är man regelbundet sen så har det antagligen inte med typ ett trafikstopp eller en trasig buss att göra, utan att man har haft för lite marginal. Jag har ännu aldrig blivit sen till något av mina jobb, och på det jag har nu kan jag lugnt säga att det inte skulle accepteras, oavsett anledning. Men att missa några minuter här och där i skolan om man ändå klarar av att sköte skolarbetet tycker jag inte är någon större fara :)

Galenidjur
5/2/18, 9:44 PM
#5

#1 Fast det är ju visst den personens fel och det är inte synd om den personen för fem öre.  Om man vet att man har en tendens att komma försent, då ska man börja göra sig i ordning tidigare. Tycker det är respektlöst att konstant komma in efter lektionen redan har börjat. Det stör både läraren och de andra eleverna. Händer det nån gång ibland, då är det en helt annan sak, för oväntade saker kan ju hända, men hela tiden? Inte ok. 

Jag har faktiskt aldrig kommit försent eller haft olovlig frånvaro under hela min skoltid ända till universitetet.  Men då är jag en tidspessimist också så jag kommer hellre 20 min tidigt än 5 min försent haha.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

marta01
5/3/18, 6:05 AM
#6

Jag har aldrig fått ogiltig frånvaro för att jag är sen. Framtill gymnasiet var jag häller aldrig sen. Nu på gymnasiet har jag varit sen ett pat gånger, varav en var 40 min. Dock viste läran att jag var sen då en klasskompis hade talat om det och det var inte mitt fel tåget blev inställlt och jag fick ta ett annat som tog ungefär en timme längre tid. I min klass är det vanligt folk är sena pågrund av buss/tåg problem och det förstår lärarna.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Annons:
PuffeSnutt
5/3/18, 3:40 PM
#7

Jag kom 7 minuter försent i början av terminen . Vi hade idrott före den 30 minuter korta lunchen med bara 5 minuter att byta om på och lång kö i matsalen.

Äta, Sova, Netflix<3

silverfiisk
5/3/18, 3:45 PM
#8

Jag har kommit försent några gånger, dock aldrig med flit. Det har varit om bussen var sen eller om man har varit hos tandläkaren eller något. När jag gick på gymnasiet var det många som kom typ 15-30 minuter sent varje dag, så då började läraren låsa klassrummet 10 minuter efter att lektionen hade börjat. Det var jättebra tycker jag, för då slapp man bli störd när någon klampade in mitt i lektionen.

Vikan
5/3/18, 4:07 PM
#9

Har kommit sent några gånger på grund av kollektivtrafik (som mest typ en timme), men aldrig fått ogiltig frånvaro på grund av det. Är annars extremt förvirrad över alla som bor i staden men ändå kommer försent varje morgon? Lite irriterande när alla klampar in sent

Har dock missat en hel lektion och gått ogiltig frånvaro när jag skulle till ungdomsmottagningen, utan mina föräldrars vetskap, vilket ledde till att det inte blev frånvaro anmält. Sa det dock till läraren, men inte för att det gjorde någon skillnad. Det är enda tillfället jag fått ogiltig frånvaro och går i tvåan nu

Rosisa00
5/3/18, 4:11 PM
#10

Jag fick ogiltig frånvaro när jag var på sjukhuset en hel dag o när jag hade varit hos skolpsykologen -_- dessutom så var det TRE minuter efter skolpsykologsbesöket som jag fick, TRE! Mina lärare hatar mig så aa

Travis D
5/3/18, 4:17 PM
#11

Jag har kommit försent och missat lektioner och ibland inte gått till skolan alls (Alltså mått illa och glömt sjukanmäla) 😈

shia
5/5/18, 7:12 PM
#12

Faktiskt aldrig fått ogiltig frånvaro(går åttan) kom sent rn gång till matten, 10 min jag å en kompis trodde det var någon annan dag å vi börja senare, matteläraren höll på dö av skratt när vi kom, han skratta å sa första gången(första gången jag var sen, bruka alltid vara i tid) och var huur pinsamt som helst då alla kolla på oss å typ skratta…. Sen i höstas är väl den riktiga gång jag skippat lektion…. Hade haft idrott på morgonen och skulle sedan ha svenska men for iväg efteråt då jag mådde dåligt och försökte ta mitt liv, men en tant stoppa mig å en kompis å två lärare kom sen å polis å allt sådant. "komiska" var att jag fick gilltig frånvaro(okej, inget roligt eg med suicidförsök eller så. Bearbetar det fortfarande men just det gilltig frånvaro) Är typ aldrig sjuk heller. Däremot "tar" jag ledigt, typ tävlingar så kan jag typ sluta efter halva dagen å vara hemma andra dagen så :) men brukar jämt ta reda på vad jag missat eller kommer missa

Äppelsnäckan
5/8/18, 1:46 PM
#13

Jag kommer försent varje dag.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Travis D
5/8/18, 1:56 PM
#14

#13 samma här 😛

akvarium123
5/8/18, 2:30 PM
#15

Idag kom jag 2 min tills skolan skulle börja det var så skönt! Att inte behöva sitta och vänta i 30 min innan skolan börjar! Aja men att komma försent gör jag dock inte. Men som jag skrev ovan så är jag inte rädd för att få frånvaro heller i att komma försent med 5 min.

MonicaLagerquist
5/8/18, 4:54 PM
#16

#13 och #14 Varför?Det är ju nonchalant att ständigt komma försent.

Stolt ägare till fem La permer

Travis D
5/8/18, 5:11 PM
#17

#16 om dom väntar sig att man ska vara i skolan 8.10 så får dom vänta sig någon 8.15  / 8.20 dom får skylla sig själva alla andra får sovmorgon åtminstone 1 gång i veckan alla utom vi :)
Har ingen blekaste aning om vad nonchalant betyder så kan inte göra en comeback på det men men :)

MonicaLagerquist
5/8/18, 5:13 PM
#18

#17 Så om du ska flyga till Mallis och planet går 8.10 så kommer du 8.25.

Du tycker att det är helt okej att slösa med andras tid?

Stolt ägare till fem La permer

Carnivora
5/8/18, 5:19 PM
#19

#18 Håller verkligen med.  och att skylla på sovmorgon lägg dig tidigare så får du din sovmorgon. Jag hade gått iväg ifall jag hade  varit skolan och åkt iväg med planet

akvarium123
5/8/18, 5:45 PM
#20

Kan hålla med om att det är trist att inte få någon sovmorgon men att komma försent är inte någon ursäkt enligt mig. Tänk på att skolan är viktig för din framtid! Ta fram förslag till din lärare och säg som du känner. Hen kanske kan göra så att ni får En sovmorgon.

Annons:
tiger tok
5/8/18, 6:31 PM
#21

#17 vadå vänta sig att människor kommer sent? Det är ett sjukt respektlöst beteende mot dina klasskamrater som kommer i tid, för varje gång du kommer sent stör du de som faktiskt kommit i tid, oavsett hur tyst du är. Extremt respektlöst!

MonicaLagerquist
5/8/18, 8:03 PM
#22

#17 Sovmorgon har man ev på lördag och söndag.

Stolt ägare till fem La permer

[134643]
5/8/18, 8:14 PM
#23

Tänker säga till min arbetsgivare att jag minsann ska få sovmorgon, annars får han faktiskt förvänta sig att jag är sen på morgonen ;)

Travis D
5/8/18, 10:12 PM
#24

#21 men herregud jag kommer i tid om jag stressar 07.30 vilket jag inte kommer göra då jag har ett eget liv. Sovmorgon har man inte på lördagar eller söndagar. Då har man VILA från plågor i skolan. Ser ingen anledning till att en klass ska få sovmorgon men inte dom andra så då tar jag ut egen sovmorgon. Om jag stör dom så kan jag få ett eget klassrum om dom har problem med det för det har inte jag. Men jag har problem med att prata med folk som inte fattar så därför skriver jag inte med er mer :)

tiger tok
5/8/18, 10:42 PM
#25

Jag har väl också ett eget liv, precis som alla andra levande ting? Det är inte resten av din klass som ska behöva be om att du ska ha ett eget klassrum, för du ska ha så pass mycket respekt för dina medmänniskor att du inte stör deras studier, som påverkar deras resterande liv. Har ni frågat om att få sovmorgon någon dag då? Det är som att jag skulle vara missnöjd med att jag börjar jobbet tidigt eller att jag slutat sent, så då kan jag helt enkelt bara välja att komma sent, eller gå tidigt? Med den inställningen kommer man aldrig att få vara kvar på något jobb.

PuffeSnutt
5/9/18, 7:31 AM
#26

Jag säger samma som #25. Fråga om sovmorgon istället så slipper du få ogiltig frånvaro. Det skadar bara dig.

Äta, Sova, Netflix<3

MonicaLagerquist
5/9/18, 8:04 AM
#27

#24 Planera så att du slipper stressa för att komma i tid.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
shia
5/9/18, 9:34 AM
#28

Asså typ skrattar när jag läser detta, hur tänk du göra om du har ett jobb å börjar åtta varje morgon å måste köra bil 30 min till jobbet?? Ska du komma tio femton min sen varje dag då å klaga på att ni inte får ha sovmorgon? Då kan jag då lova du får många sovmornar(sparken)

Galenidjur
5/9/18, 12:03 PM
#29

#24 det stör inte dig kanske, men det stör de andra eleverna. Så sjukt egoistiskt tänkande.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Äppelsnäckan
5/9/18, 1:12 PM
#30

#16 + ni andra: Nonchalant mot mig själv ja, inte mot någon annan. Det är mitt problem, ingen annans. Ingen påverkas om jag är där 4 eller 5 timmar förutom jag själv, och jag har full backup från både mentor och rektor. Jag har en diagnos som gör att jag har väldigt svårt för rutiner och ordning i vardagen, dessutom misstänker jag att lider av depression. Jag kämpar varenda dag med detta så jag är ingen lat ouppfostrad unge. Sluta ösa skit utan att ha någon bakgrundsinformation. Sköt er själva så ska ni se att livet går bra.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Carnivora
5/9/18, 3:19 PM
#31

#30 Man kan inte skylla på det. jag har ADD ska jag  klaga på det. Du kommer ju inte kunna ha ett jobb?

Vikan
5/9/18, 4:11 PM
#32

#30 å andra sidan kan du störa andra när du klampar in - hur tyst du än tror du är. Såvidare du inte sitter avskilt från de andra eleverna. Jag som har ett extremt dålig koncentration reagerar så fort någon kommer in sent, och är nog inte ensam om det

Äppelsnäckan
5/9/18, 6:13 PM
#33

#31 Respektlöst och ignorant av dig att jämföra och likställa dina förutsättningar med någon annans. Man kan aldrig någonsin säga "men jag har också problem men jag klarar det".

"Man kan inte skylla på det". Jag hittar inte på någonting för att kunna chilla lite extra. Min diagnos är en ständig jävla kamp som gör mitt liv sämre och ändå sitter det folk och viftar bort det för att de minsann också har problem (med något helt annat dessutom, ADD). 

Tänker inte svara mer än så på det okunniga uttalandet. Jag har ingen som helst skyldighet att försvara mig. Lämnar den diskussionen. Vill någon säga något så finns det en meddelandefunktion.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Carnivora
5/9/18, 7:14 PM
#34

#33 Du ÄR mera respektlös mot dina klasskamrater!

Annons:
DogeLove
5/9/18, 7:24 PM
#35

Jag tycker den här disskusionen börjar bli lite fjantig nu, vad är det med människor och att lägga sig i andras liv? Jag förstår att det kan vara jobbigt när någon kommer försent och stör en, speciellt om man har extra svårt att konsentrera sig, blir själv störd för varenda litet ljudet och kan knappt vistas i ett klassrum! Men, när någon kommer försent så stör den personen bara i några få sekunder, max ett par minuter. Dessutom om man ska tänka på hur mycket ljud det finns i ett klassrum så är nog att någon öppnar dörren och går in och sätter sig, det minsta problemet. Människor är olika och funkar på olika sätt, vissa har svårt att komma i tid av flera andledning, så man får faktiskt försöka att se det ur doms perspektiv också! :) Sen är det faktiskt kanska stor skillnad mellan jobb och skola, vad du jobbar med bestämmer du själv, till någon grad i alla fall. Du får pengar och om du mår riktigt, riktigt dåligt är det inte världens längsta proces att sjukskriva sig, man sjukskriver inte gärna barn och tonåringar från skolan. Så det är lite barnsligt att hålla på och gämföra med jobbet. Sen det här med att vissa behöver sovmorgon och att det bara borde vara att lägga sig tidigare. Även om man lägger sig tidigare betyder det inte att man somnar, själv brukar jag kunna ligga stilla och försöka somna i över en timme innan jag slutligen somnar! Tonåringars hjärna funkar på ett lite annorlunda sätt också och den inre dygnryttmen ser annorlunda ut, det finns det till och med forskning på. Så varför denna hetsen om att folk kommer några minuter försent, finns det inte värre saker?

Carnivora
5/9/18, 7:50 PM
#36

För att det är respektlöst. Mot dem som väntar. Skulle fan lyfta planet isåfall personen får skylla sig själv

DogeLove
5/9/18, 8:19 PM
#37

#36 Och du tycker inte att det är respektlöst att lägga sig i någons liv och säga att h*n får skylla sig själv, när den personen har helt andra förutsättning? :)

Carnivora
5/9/18, 8:30 PM
#38

#36 nej tycker jag inte. Oavsett vad man har ska man kunna sköta sig. Ska du komma tio min varje dag och skylla på att du har en diagnos?

DogeLove
5/9/18, 8:45 PM
#39

#38 Ja, självklart! Om det hjälper än att inte gå in i vägen, brytas ner och i värsta fall ta självmord, så ser jag det som en självklarhet. Oavset om det än bara hjälper än lite, eller gör en en stor skillnad, så ja! ^^

shia
5/9/18, 9:16 PM
#40

Äppelsnäckan det är omöjligt för oss på iFokus som inte har en aning om vem du är å din bakgrund, att veta att du har en diagnos som gör det svårt för dig. Vi vet inte vad för diagnos eller hur svår den är. Likadant vet inte du om vi har ngn diagnos eller vad vi kämpar med å tycker är svårt :) Vissa har helt enkelt olika problem, vissa har problem med höga ljudnivåer, andra sociala tillställningar, vissa alkohol, vissa mat, vissa självkänsla. Vissa depression. Man kan inte säga(eller visst man kan men ni fattar) till en person med ex ätstörningar "att det är bara att äta" likadant som till en med ex dyslexi "det är bara att läsa det som står" eller en med depression " det är bara att vara glad" eller till en som har problem med alkohol "det är ju bara du slutar dricka" eller som i detta fall, komma i tid "det är ju bara att gå upp tidigare och komma itid" Det är klart, går inte jämföra rakt så, men bara så man får en förståelse. Det man däremot "kan säga" till alla är att man kan FÖRSÖKA. Det kanske är svårt att komma i tid alla dagar, men man kan försöka med en dag till en början. Det kan vara svårt att äta tre normala måltider per dag, men man kan försöka äta iaf lite. Det som till en början bara är en min tidigare eller en tugga mer, med tiden blir det flera minuter å fler tugger.

shia
5/9/18, 9:19 PM
#41

Däremot anser jag man inte kan skylla på sin diagnos, Men att folk är medvetna om ens diagnos, kan göra det lättare för dem att förstå, men i grund och botten är det inte vissa saker okej(syftar på olika diagnoser, inte så insatt) och vissa saker blir inte tillåtna att göras bara för man har diagnos, men omgivningen får mer förståelse att det kanske inte är så lätt för just den personen

Annons:
tiger tok
5/9/18, 10:06 PM
#42

En diagnos kan ibland förklara olika handlingar, men den ursäktar inte hur man uppför sig. #35 enligt hjärnforskning så tar det 20 min för hjärnan att uppnå fullt fokus. Så om man börjar skolan kl 8:00, och man är i tid och börjar arbeta, sedan 8:15 kommer nån som är sen och avbryter ditt arbete, när du nästan uppnått fullt fokus. Då måste du börja om, och har då inte kommit in i fullt fokus förrns tidigast 8:35 och har då bara 25 minuter kvar av lektionen (om man förutsätter att lektionen är 60 minuter). Det är respektlöst att störa någon som satsar på skolan och minska ned deras studietid med hälften, för att man inte orkar ta sig upp ur sängen 10 minuter tidigare på morgonen.

DogeLove
5/9/18, 10:43 PM
#43

#42 En fråga bara, tycker du att man borde få gå iväg till kuratorn eller gå på toaletten under lektionerna?

tiger tok
5/9/18, 10:57 PM
#44

#43 ja självklart

DogeLove
5/9/18, 11:07 PM
#45

#44 Men är inte det typ samma sak då?

tiger tok
5/10/18, 7:46 AM
#46

#45 nej, för måste man gå på toaletten eller till kuratorn, så är det en vettig anledning att gå ifrån lektionen.

DogeLove
5/10/18, 10:21 AM
#47

#46 Men om man behöver sova några minuter extra för att orka med skoldagen, eller inte klarar av att ta sig iväg till skolan så tidigt, så är det alltså inte en bra ursäkt?

[134643]
5/10/18, 10:29 AM
#48

#47 Jag har väldigt svårt att se att 10 minuter gör en sådan stor skillnad.

Annons:
DogeLove
5/10/18, 11:49 AM
#49

#48 Kanske inte, men en halv timme borde i alla fall göra en del skylnad + att vissa väl helt enkelt inte kan ta sig iväg den tiden då man ska börja, 8:00 är väldigt tidigt och då får man nästan förvänta sig att några kommer några minuter sent. Jag kommer själv inte försent varje dag (däremot händer det ibland). Dock ställer jag mig frågande till problemet med att komma försent, för i ärligheten namn hur ofta når man fullt fokus i ett klassrum? Det känns inte som att det gör någon skillnad att någon kommer några minuter sent, då det ändå alltid är ljud i ett klassrum (dom jag vart i åtminstone) folk som går in och ut, går runt i klassrummet och pratar med någon, leker med en linjal, läraren skricker O.S.V. Det känns som att det finns värre problem och som att det inte gör någon skillnad att någon kommer försent! :)

akvarium123
5/10/18, 12:11 PM
#50

#49 Åh vad jobbigt att du inte har fått sådan arbetsro i de klassrummen du varit i. Själv har jag också haft det väldigt stökigt men nu så har jag bytt klass och denna klassen är i princip helt knäpptyst. Förutom när läraren säger att vi ska prata. Annars är det tyst, knäpptyst verkligen! Jag tycker du ska säga som du känner till din ansvariga handledare (ifall du fortfarande går i skolan). Då kan de säkert hjälpa dig ifall du vill ha det tystare i klassrummet!

Carnivora
5/10/18, 12:40 PM
#51

#49 8:00 är inte alls tidigt,

DogeLove
5/10/18, 12:43 PM
#52

#50 Jätte stort tack för att du försöker hjälpa! ^^ Men dom kan dock inte göra någon skylnad, jag har haft problem med skolmiljön sedan 0an och på senaste har det bara gått neråt, med det mesta i livet (tyvärr). Har till och med fått sluta på den vanliga skolan då dom inte har resurser till att anpassa, gick på en annan skola ett tag, men usch, lärarna var alla idioter och 75% av alla raster vi hade var 5 min mellan lektioner. Det var stökigt på ett annat sätt och bröt ner mig ännu mer. Nu går jag på en, låt oss kalla det ”special skola” då jag inte vill använda det rätta ordet. Trivs verkligen inte, ogillar läraren, finns inga jämngammla (barn i mellan-högstadiet ungefär) att prata med, dom flesta har inte ens rast så. Det är skit. Men det kanske blir bättre på högstadiet. Om det inte blir det, ja då får jag väll hoppas att det blir bättre i gymnasiet då det bara finns ett högstadium, eller så får jag väll fly till en annan stad, ha ha! :P #51 Kanske inte för dig, men för många är det faktiskt det! ^^ Hur skulle du reagerat om skolan bestämmande sig för att börja klockan 00:00 alltså mitt i natten, hade det känts rimligt?

tiger tok
5/10/18, 9:43 PM
#53

#52 om skolan hade börjat mitt i natten får man ju helt enkelt se till att anpassa sin fritid OCH sömn efter det, precis som man måste göra om skolan börjar klockan 08:00.

DogeLove
5/11/18, 8:12 AM
#54

#53 Tror inte riktigt att det är så lätt…

MonicaLagerquist
5/11/18, 8:13 AM
#55

#54 Fungerar ju för dem som jobbar natt.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
tiger tok
5/11/18, 8:37 AM
#56

#54 ok, varför skulle det vara svårare? Det ända jag kan komma på är att det är lite onaturligt att gå upp mitt i natten och att det kan hindra en lite, men annars ser jag inga svårigheter med det?

Carnivora
5/11/18, 9:27 AM
#57

#54 Antar att du vill att skolan ska börja 10:15 och sluta 13:30?

DogeLove
5/11/18, 9:49 AM
#58

#55 och #56 Ni har rätt det hade säkert funkat, dock skulle det inte vara det mest optimala direkt, det bästa är väll att försöka anpassa till det som funkar för flest! :) För även om många skulle klara av det, känns det inte som att alla skulle det direkt. Men visst för en del hade det nog funkat men inte för alla. #57 Skämtar du med mig! *gäsp* Men visst som svar på din fråga, nej det vill jag inte! ^_^ Däremot vill jag att skolan anpassas så att den ska passa fler. Att det ska finnas fler resurser, så att så många som möjligt ens ska ta sig iväg till skolan, för hur det ser ut i dag är inte ok!

akvarium123
5/11/18, 11:01 AM
#59

#58 Ja kan hålla med dig om att det ska passa så många som möjligt. Men ifall man bara får en bra lärare så kan jag tycka att då brukar dom försöka anpassa sig så bra som möjligt efter klassen. Våran lärare gjorde så när hon börja då hon visste att vi skulle bli en jobbig klass att hon lät oss ha en kvarts paus på onsdagar då vi gjorde en lek samt kolla på två youtube videos som några i klassen valt och lade i en låda. Där kunde alla ge förslag. Detta var väldigt uppskattat och just på onsdagar var vi helt knäpptysta och jobbade jättebra! Alla andra dagar tog vi en tio minuters extra rast när vi hade haft en lång lektion. Tex 80 min svenska och sedan 60 min engelska då kunde vi ta 10 min rast vid engelskan för att sedan jobba jättehårt. Så vi pausade vårat arbete väldigt mycket; visst vi fick väl inte alla minutera men vi fick iallafall mer gjort än ifall vi skulle sitta inne och jobba utan någon rast. Alla klasser tyckte det var fuskigt men jag kan bara säga att det var inget fuskigt alls! Vi hade haft en tuff period i början i skolan åk 1-3 men Sedan så löste det ju sig med detta.  Älskar den läraren och hon var verkligen världens bästa lärare tycker det är fusk om alla som har henne idag, ok kanske inte älskar så men ni förstår nog vad jag menar. 

Vi hade inte heller tillgång till fler resurser vilket vi egentligen skulle behövt i 1-3 men nu när läraren anpassade sig efter klassen och förstod vad vi behövde så behövde vi inte någon mer resurs än en lärare. 

Kan varmt rekommendera att ha det så! Tyvärr så får vi inte göra det längre på min nya skola då lärarna tycker man ska jobba och inte alls ha kul på skolan så egentligen tycker jag lätt att vi är värda att få ha det som i 4-6 men uppenbarligen så orkar dom inte gå ut och göra något med oss. 

En sak som hon sa till oss som jag verkligen tar med mig är att hon sa:

Jag vet att ni kommer vara skoltrötta i 8;an men ni kommer ALLA fixa det. Ni får inte ge upp när ni går i 8;an utan kämpa er upp från det jobbiga. Ifall ni vill ha pepp så kan jag hjälpa er vare sig det har med skolan eller inte för jag vet att när ni nu blir tonåringar så kommer livet plötsligt gå upp och ner och då kan ni prata med mig. Jag kommer inte säga något till någon utan bara prata ut. Kanske kan jag hjälpa nån med läxor. Kom då hem till mig så löser vi det tillsammans. Ge inte upp i 8;an snälla!

Och det där har jag som drivkraft inom mig just nu hela tiden (även fast att jag inte går i 8;an) att jag accepterar att jag är skoltrött och att det inte är någonting konstigt i sig. Utan de meningarna så skulle jag nog redan nu börjat skolka en hel del. Men med dessa meningarna så går jag dit fast att det är jobbigt ibland och gör mitt bästa. För man kan inte göra något mer!

Carnivora
5/11/18, 11:01 AM
#60

#58 Så du vill att skolan ska betala alla bussbiljeter och ändra skoltiderna?

DogeLove
5/11/18, 11:22 AM
#61

#59 Det var inte riktigt det jag menade med resurser, tänkte mer på tysta rum att jobba i, mer individ anpassningar O.S.V. även om jag vet att det också betyder resurser, kan lätt bli förvirrande när ett ord betyder flera saker! ^^ Skönt att höra att du trivs och hade en så pass bra lärare i mellanstadiet! ^^

DogeLove
5/11/18, 11:24 AM
#62

#60 när började vi prata om busskort? Men visst om folk behöver det så! :P Tiderna, ja det skulle nog jynna kanska många om skolan började en timme senare! :) P.S skolan ska väll dessutom vara grattis, så egentligen borde det väll vara krav på busskort, åtminstone till dom som bor långt från stan! :)

Annons:
PuffeSnutt
5/11/18, 2:41 PM
#63

#58 När tycker du att skolan ska börja och sluta då?

Äta, Sova, Netflix<3

DogeLove
5/11/18, 2:59 PM
#64

#63 Kanske börja strax efter 9 låt säga 9:20 och sluta 15:00! :)

PuffeSnutt
5/11/18, 3:04 PM
#65

#64 Fast då går man ju bara 6 timmar?

Äta, Sova, Netflix<3

DogeLove
5/11/18, 3:07 PM
#66

#65 Ja! Bara för att man går i skolan mer tid innebär det inte att man hinner få mer gjort, planen är att man ska anpassa så att det ens är möjligt att få något gjort i den där skumma byggnaden! ^^

Cosmonautens
5/12/18, 11:56 AM
#67

I min klass så finns det folk som kommer försent med flit, de säger dåliga ursäkter. Läraren är van med att just de eleverna kommer försent så dem får ingen frånvaro, själv är jag en person som aldrig skulle komma försent med flit, det händer att jag inte vet vilket klassrum eller att bussen är försenad och då får jag frånvaro eftersom jag är den personen som aldrig kommer försent🤔 Kanske lite rörig text men blir ganska irriterad på hur lärare behandlar personer olika.

Loka03
5/13/18, 1:32 PM
#68

#65 Jag går 3 till 4 timmar varje dag i skolan och får ändå ett slutbetyg som gör att jag kan komma in på ett gymnasium. Men jag tycker ändå att DogeLove har en poäng. Alla är ju olika och i min skola (som är en vanlig skola) så finns det tysta arbetsrum. Jag tycker att fler skolor ska satsa på det. Eftersom att man kan inte förutsätta att alla elever ska må bra om man klumpar ihop 20 elever i ett klassrum. Alla är som sagt olika. :)

Are humans real?👽👽👽

akvarium123
5/13/18, 3:39 PM
#69

#68 Ja det är väl i och för sig sant det du skriver att man inte kan förutsätta att 20 elever ska må bra av att sitta i ett klassrum. Och det kan jag lova att alla lärare också redan vet om. Jag tycker själv att det är VIDRIGT att man ska behöva byta om före/efter idrotten tillsammans med sina klasskompisar som för dom egentligen är helt OKÄNDA människor. Jag förstår verkligen inte att man inte kan få varsitt litet rum där man kan få byta om.

Annons:
Loka03
5/13/18, 4:48 PM
#70

#69 Håller helt med!

Are humans real?👽👽👽

akvarium123
5/13/18, 5:18 PM
#71

#70 Ja men alltså staten måste verkligen komma på en lösning på det här för såhär ska det verkligen inte vara! Detta är ju ändå något jag tror alla håller med om att det är VIDRIGT att man ska behöva visa sin kropp inför andra personer. Inte konstigt att folk inte vill vara med på idrotten!

silverfiisk
5/13/18, 5:23 PM
#72

#69 förstår att det kanske inte är så jättekul, men det går ju att byta om på toaletten, så är det ingen som ser. Så gjorde vi när jag gick i högstadiet. På lågstadiet och gymnasiet var det ingen som brydde sig. Du kanske kan föreslå på skolan att dom skärmar av och gör små bås på något sätt, till exempel med duschdraperier eller skärmväggar?

akvarium123
5/13/18, 7:15 PM
#73

#72 Ja det går ju men tyvärr så måste jag klaga här också (Jag måste låta som en  klagande person som bara klagar) med att våra toaletter i min skola är väldigt ofräscha. Visst dom går att gå på i nöd men inte annars. Då håller jag mig hellre tills jag kommer hem. Men ska föreslå att dom ska sätta upp duschdraperier eller skärmväggar!

shia
5/14/18, 7:07 AM
#74

En del av oss byter om på toaletten, jag några till, å väntar aeb till alla har duachat klart. Vi HR så det dinns ett rum mwd duach som man får byta å duscha i om man vill, men måste då prata.med läraren. Vi kommer lyckligtvis få duschbås snart!! Vilker jag tror kmr göra så fler duschar

akvarium123
5/15/18, 6:13 PM
#75

#74 Okej. Ja det här med toaletterna är nog ganska varierande bland olika skolor. Hos oss är den iallafall inte trevlig. Så långt kan jag säga.

Åh vad bra. Ska ta med detta till elevrådet.

Upp till toppen
Annons: