Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 2225 ggr
shia
2018-05-03 08:56

P piller??

Hej. Någon här som tar p piller och när bröjade ni med det? Inte googlat så mkt men exakt varför tar man p piller?? Mamma kom å fråga om vi skulle boka tid på umo om att få p piller utskrivet å sa typ (tror hon SnackA om minipiller??) att man kan slippa ha mens alls osv, å mensvärk osv. Jag bara eeeh, okej? Vrf inte. Jag är 14 år btw Xd finns det risk man går upp i vikt at p pillerna??? Och hur vet man om man går ned i vikt om man gått ned för mkt i vikt(då har min mens slutat komma å jag vet de gått för långt men om jag ej har mens?)

Annons:
MonicaLagerquist
2018-05-03 08:59
#1

Jag väntade tills jag var nitton och hade fast sällskap. Tod dem för att inte bli gravid.

Varför pilla i sig medicin om man inte behöver.

P piller är ingen medicin man bara äter sådär. De har många biverkningar.

Stolt ägare till fem La permer

Fridaaaa
2018-05-03 09:00
#2

Man tar ppiller för att inte bli gravid. Främsta anledningen
Vissa tar för att slippa mens och mensvärk.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Åsa S
2018-05-03 09:37
#3

Nä behöver man dem inte behöver man inte ta dem, det är väl bara ifall du har sex eller har extrem mensvärk el dyl du kan behöva ta dem. Visst en del slipper mens med minipiller och liknande men andra småblöder hela tiden när de äter dem + man kan bli deprimerad, få humörsvängningar, få torra slemhinnor vilket lätt ger svamp etc. så det finns många biverkningar och alla är vi olika en del mår jättebra av p-piller medans andra mår jättedåligt. Det är du som bestämmer över din kropp så gör det du känner är bäst för dig.

silverfiisk
2018-05-03 13:59
#4

Jag började med p-piller när jag var 15, är 21 nu. Jag valde att börja på grund av att jag hade extrem mensvärk, och nu använder jag dom även som preventivmedel. Fördelarna med p-piller är att mensvärken lindras för många och att man kan välja att skjuta upp mensen eller inte ha mens alls (man kan dock få mellanblödningar ändå). Du går inte upp i vikt av pillren i sig, men dom kan leda till ökad aptit vilket gör att man äter mer och därför går upp i vikt. Det finns flera biverkningar som kan vara bra att ha koll på innan man börjar ta dem. Om du inte har kraftig mensvärk och inte har samlag utan kondom så ser jag ingen anledning för dig att börja med p-piller, det är inget man tar utan anledning. Fråga din mamma varför hon tycker att du ska ha p-piller, för som sagt, det är inte bra att ta om man inte behöver.

Alvirpo
2018-05-03 17:58
#5

Började ta P-piller i höstas då jag haft extrem mensvärk ända sedan jag först fick mens för typ 5 år sen. Den dagen hade jag sådan mensvärk att jag spydde 2 gånger och nästan svimmade av smärta. Då fick jag nog, så jag och mamma åkte till UMO och jag skaffade p-piller. Har spytt på grund utav mensvärken fler gånger, men har överlevt dessa 5 år genom att ta värktabletter.

Funkar helt underbart bra för mig, tar prionelle och enda biverkningen jag tror jag haft är lite finnar de första veckorna.

Drakellen
2018-05-03 18:56
#6

Jag fick faktiskt värre mensvärk efter min start på p-piller så det är ju inte en supergaranti, men jag har förstått att det hjälpt för många andra. När jag satte in min p-stav (som i och för sig inte är det samma som p-piller) gick jag upp tio kilo på två veckor och totalt 30 kilo på nio månader. Så för mig gick det åt skogen, den är uttagen nu men vikten är kvar, precis som det låga kropps-självförtroendet. Så det kan gå lite hur som helst med p-medel så jag rekommenderar nog att vänta tills du är sexuellt aktiv, alternativt har extremt svår mens.

Annons:
shia
2018-05-03 19:17
#7

Asså får rätt så mkt mensvärk å mår dåligt osv å har pms osv, likadant för mamma osv så.

Skorpanthehamster
2018-05-03 22:09
#8

Började med p-piller när jag var 13/14 tror jag. Inga biverkningar fick jag. Tog det för att jag hade jobbig mensvärk så har hoppat mensen helt.

shia
2018-05-04 07:10
#9

Det enda jah är rädd fär är att gå upp i vikt av dem

Turast
2018-05-04 07:31
#10

Jag gick upp extremt på mina första p-piller, de andra jag tog blev jag sjuk av och de tredje mådde jag ok på Nu har jag spiral Började med p-piller när jag var 15 och är 21 nu och har spiral ist. Började pga att inte bli gravid och extrem mensvärk.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

silverfiisk
2018-05-04 09:05
#11

#9 I första inlägget skriver du att du tidigare har gått ned så mycket i vikt att mensen har försvunnit, så jag tänker att det kanske bara är bra om du går upp lite i vikt? Som jag skrev innan så är det inte pillren som gör att man går upp i vikt, utan du kan få ökad aptit. Om du tänker på att äta sunt och motionera så är det inte alls säkert att du ens går upp i vikt. Så länge du inte är överviktig så tycker jag inte att du behöver oroa dig för att gå upp något kilo. Om du har mensvärk som inte är så kraftig, som du kan stå ut med och fungera normalt även om det gör lite ont, så skulle jag inte rekommendera att börja med P-piller.

Zachis
2018-05-05 14:03
#12

När jag tog ppiller så gjorde jag det för att inte bli gravid. Jag fick värre mensvärk och acne av pillerna. Dessutom blev jag väldigt deppig och grät konstant. Jag provade och bytte till två andra sorters piller men samma biverkningar där. 

Jag vill inte skrämma bort dig från ppiller, men du får vara beredd på biverkningar. Jag skulle bara rekommendera det om du har kraftig mensvärk. Så ont att du inte klarar av att göra någon ting under en längre tid.

Jag började med det när jag var 18

DaniellaPetersson
2018-05-18 18:48
#13

Jag har ätit p-piller sen jag var 9 alltså 8 år, då jag annars får mens varannan vecka och enorma blödningar. Har inte upplevt att jag har mindre mensvärk utan värre än förut, dock är mitt humör mycket bättre. Men har också fått mycket acne utbrott, och större bröst samt höfter. Om man hoppar över mensen medans man äter p-piller får man ändå små blödningar som berättar att det är dags nu. Dock om man inte behöver p-piller pågrund av besvär så skulle jag inte rekommendera att stoppa i sig mediciner bara för att…

Annons:
Skorpanthehamster
2018-05-18 21:17
#14

#13 det är inte så att du kommit in i puberteten mer nu än när du var 8?

Upp till toppen
Annons: