Annons:
Etikettövrigt
Läst 1566 ggr
sauvage1776
2018-05-03 18:48

Flytta hemifrån

Hej! Vet inte om detta är rätt ställe eller inte att fråga detta på men hoppas ni kan hjälpa mig ändå 🙂

Jag vill börja med att berätta att det här inte är något förhastat beslut utan något som jag tänkt igenom under en väldigt lång tid. Jag har alltid varit en otroligt självständig person och sedan ung ålder skött det mesta själv. Idag är jag snart 17 och har ett fast deltidsjobb med en relativt bra inkomst samt studerar på gymnasiet. Jag sköter min ekonomi helt själv för det mesta (bortsett från hyra, mat och vissa hushållsavgifter) och har redan hunnit spara ihop en hel del pengar vid sidan om. 

Jag har väldigt länge känt mig fast och har längtat till att flytta hemifrån. Jag tror att den friheten skulle vara bättre för mig rent psykiskt och jag har känt mig redo under en väldigt lång tid. Problemet är att jag är 16. Hyra eller andra utgifter är inget problem, utan det är snarare åldern som hindrar. Jag bor i Stockholm, och här är det svårt nog att hitta en bostad även som vuxen, men hur ser mina möjligheter ut? Är det helt omöjligt? Förstår att det är en lång process. 👍

Annons:
silverfiisk
2018-05-03 18:56
#1

Helt omöjligt är det inte :) Jag är osäker på hur det fungerar med hyresrätter och förstahandskontrakt, men måste man vara 18 så kanske dina vårdnadshavare kan stå på kontraktet? Annars kanske det kan vara en idé att hyra i andrahand?

Maria
2018-05-03 19:05
#2

Jag tror inte man får ingå ett hyresavtal om man är under 18 utan då får dina föräldrar i så fall stå för kontraktet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2018-05-03 19:05
#3

Står du i någon bostadskö?

Stolt ägare till fem La permer

sauvage1776
2018-05-03 19:26
#4

#3 nej, bostadsförmedlingen säger 18 år :(

Lona
2018-05-03 19:28
#5

Som tidigare svar, du kan inte stå på kontraktet utan det får vara dina föräldrar/annan vuxen. Denne får sannolikt inte ha skulder eller betalningsanmärkningar (de flesta hyresvärdar nekar en då).

Det är SVÅRT att få tag på boende idag, även om du inte tänker flytta riktigt än så ställ dig i bostadskö på alla möjliga ställen!

Man kan behöva stå i kö i flera år för att ens ha chans att få titta på en lägenhet.

Om du får erbjudande om en lägenhet som inte riktigt passar dig (fel område eller för liten tex) så kan det vara ett smart drag att ta den ändå. Du har då något att byta med och så kan man trixa runt för att så småningom få en lägenhet som man vill ha. Se dock upp med att ta en lägenhet som är dyrare än du egentligen har råd med!

Du kan förstås hyra i andrahand, men se till att det är med hyresvärdens tillåtelse (kolla direkt med hyresvärden, inte lägenhetsinnehavaren!), annars kan du mer eller mindre åka ut på gatan över en natt om ni blir upptäckta.

Det är inte så lätt att hitta något i andrahand heller, men ibland har man tur.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
2018-05-03 20:21
#6

TS Behöver du bo i Stockholm då? Tänker att visst det är väl bra ifall det är nära hem till dig men tror det är ganska dyrt att bo i huvudstaden. Jag bor inte i Stockholm så vet inte själv men ifall det redan är dyrt där jag bor (och jag bor i en ganska liten stad) där det kan kosta 2 miljoner för en 2;a så känns ju Stockholm som att bostadspriserna är dyra nu. MEN jag har ju hört att bostadspriserna har sjunkit rejält och att räntan just nu är väldigt låg så det är väl ifall du köper den nu som det borde bli enklast. Men jag vet inte hur det är i Stockholm tyvärr! Annars är ju ett förslag att hitta en billigare kommun så får du pendla eller liknande hem! Men rent juridiskt sätt så får du, vad jag har fått höra, inte ha några kontrakt på dig. (Vid 18 år är det) men som andra säger, dina vårdnadshavare kan ju annars stå i kontraktet istället!

Annons:
Rosisa00
2018-05-03 20:51
#7

Min mamma har ställt mig o min brorsa i kö på flera ställem för att de flesta ställen i stockholm har typ tio års kötid så gör det så snart som möjligt så blir det möjligt att flytta hemifrån snabbare :)

Upp till toppen
Annons: