Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 776 ggr
akvarium123
5/7/18, 8:14 PM

Vad är det som är så konstigt??

Alltså idag när jag skulle berätta för vissa i klassen att jag då och då går till ungdomsmottagningen för att prata med en kurator. Så blev dom först chockade men sedan så fråga dom en väldigt jobbig fråga enligt mig. De sa jaha! Men vad är det för fel på dig då?? Och ja det är ju något jag behöver prata om absolut men vad är det för fel med att man går till en kurator?? Och VARFÖR pratar man inte mer om att man går till kurator/psykolog eller om den psykiska ohälsa?? Det är banne mig dags att hela samhället börjar prata mer om den psykiska ohälsan och att det inte är något fel att prata med kurator för såhär ska det inte vara! Det ska inte komma kommentarer om att vad man har för fel och så. En psykolog tycker jag man kan jämföra som en läkare, bara att en läkare är mer i det fysiska och en psykolog mer i det psykiska. Näe men varför är det så konstigt med att man går till kurator/psykolog och VARFÖR tror många, inte alla, att det är någonting fel på den som går dit.

Annons:
Travis D
5/7/18, 8:27 PM
#1

Vet att om jag går till en Läkare så frågar mina vänner m.m varför och vad som har hänt (vad som är fel)

Samma sak om jag går till kuratorn. Dom tror nog att om du då skulle må "helt bra" så skulle du nog inte gå till en kurator (om du fattar vad jag menar) eftersom man går dit av en anledning.

Bara hur jag tänker.

akvarium123
5/7/18, 8:31 PM
#2

#1 Det var en bra jämförelse men måste man ha något fel på sig för det. Tycker det låter så hemskt för jag har ju inget fel i mig på det sättet utan det är ju mer en sak som nog alla skulle gjort ifall dom var med om samma sak. Och det är ju inget fel i än enligt mig att man går dit för att bearbeta en händelse.

akvarium123
5/7/18, 8:31 PM
#3

Det är min tanke.

Travis D
5/7/18, 8:35 PM
#4

#2 det var absolut inte meningen att mena att det är något fel på dig eller någon på det sättet förstår hur du menar (tror jag iallfall) går också till kuratorn inte för att jag har ett fel utan för som du skrev har något som alla i mitt fall antagligen också gått till kuratorn för.

Förstår hur du menar och tänker

akvarium123
5/7/18, 8:46 PM
#5

#4 Åh nej! Jag tog inte illa vid mig bara menade att de flesta skulle nog gjort som mig i detta läget jag sitter i just nu. Men tycker att ingen bör säga så ifall dom nu inte vet vad de handlat om. Bara för att man går till kurator betyder ju det inte att det är något fel på än.

[134643]
5/7/18, 9:08 PM
#6

Jag tycker inte att själva frågan i sig är fel, om jag säger att jag ska till en läkare antar jag att folk kommer att fråga varför. En kurator är ju en slags läkare för hjärnan så det är inte så konstigt att ens vänner undrar varför. Däremot så kan man fråga med andra ord, utan att använda just ”fel”. När jag fick den frågan så svarade jag som det var, det är fel på min hjärna och den producerar inte de ämnen jag behöver för att må bra. När någon frågar dig hade jag nog bara sagt att ibland behöver man prata igenom saker med någon, och därför finns kuratorer. Sen tycker jag personligen att man kan vara trasig ibland, både psykiskt och fysiskt, och jag tycker att det är mycket lättare att acceptera det och jobba för att bli hel igen istället.

Annons:
akvarium123
5/8/18, 8:53 AM
#7

#6 Ja så är det väl. Men det känns som om vissa (eller ganska många) har förutfattade meningar om just varför man går till kurator/psykolog. Eller förstår du vad jag menar då??

silverfiisk
5/8/18, 10:28 AM
#8

#7 Jag förstår vad du menar. Många tror nog att om man går till en psykolog så har man sådana ''problem'' att man bör låsas in, vilket inte alls stämmer. Jag tror att det beror på okunskap. Jag håller med om att det var en dåligt ställd fråga du fick av dina vänner, för det är inte något fel på dig. Dina vänner kanske inte har någon erfarenhet av att prata med en psykolog eller kurator? Jag tror att det främst är yngre personer som reagerar som dina vänner gjorde, och personligen tycker jag att det känns mer accepterat och ''normalt'', om man säger så, att gå till en psykolog när man är lite äldre och folk har mer förståelse och kunskap. Om du vill så kan du ju berätta för dina vänner att du går dit för att prata om och bearbeta saker som du varit med om. Dom kanske är nyfikna och funderar på vad man gör hos en psykolog och hur ett möte går till?

akvarium123
5/8/18, 2:28 PM
#9

Åh vad bra det är precis så jag tänker att dom tänker om dom som går till kurator/psykolog. Men som du säger att det beror på okunskap. Nej det har dom nog inte. (Men kul att jag har ett sådant brett liv om man säger så som gör så mycket! Men ibland har man väl varit lite för bred i livet om man säger så haha!) Men man har ju inget stillsamt liv iallafall!😂 

Ja det är nog det bästa. Att säga som det är och att de flesta, nästintill alla, skulle gjort som jag gjort då.

Upp till toppen
Annons: