Annons:
Etikettfamiljen
Läst 1008 ggr
Eelliiee
2018-05-10 22:04

Tråkigt hos pappa

Jag är 13 år och jag bor varannan vecka hos min mamma och pappa. Sedan typ 1 år sedan tillbaka så har jag börjat att tycka att veckorna hos pappa är så sjukt tråkiga och jobbiga. Vi bor jättelitet och hittar aldrig på något. Hos mamma är det tvärt om. Jag längtar alltid efter att få komma hem till mamma och får bara ångest när jag ska till pappa. Då det är så litet hos pappa så får jag inget rikigt space och jag får nästan panik över det! Jag har sagt lite till mamma att jag tycker att det är lite jobbigt och vill inte säga det till pappa för att jag inte vill såra honom. Jag känner taskig om jag skulle bo mer hos mamma då jag inte vill göra pappa ledsen. Allt är bara jättejobbigt! Vad ska jag göra?!

Annons:
Travis D
2018-05-10 22:12
#1

#0 jag är också 13 och bor varannan vecka hos mamma och varannan hos pappa. Jag förstår verkligen hur du känner jag har fruktansvärt tråkigt hos pappa och bor litet där och sitter alltid vid datorn där och bara läser om hästar. (han har ingen bil då den pajjade så han kan inte köra ut till stallet och så tycker han jag är tråkig då jag helst pratar om hästar och han hellre sport..) Jag har löst det genom (eftersom mina föräldrar är skillda men bor grannar) så bor jag ca 1 vecka och 4 dagar hos mamma och 3 dagar hos pappa så jag är med honom men ändå mer med mamma (dock åker vi hela tiden till stallet och även hos pappa så umgås vi bara ca 3 timmar per dag) så kanske kan du försöka förklara för honom att du tycker det är tråkigt / trångt där eller försöka föreslå saker att göra (vet inte vad du gillar men typ ridtur? åka skatebord? spela fotboll?) då kan ni försöka bygga upp erat förhållande och bli tajtare och försöka vara utomhus mer så slipper ni trängas hemma :)

[134643]
2018-05-10 22:23
#2

Prata med din mamma, så kan antingen hon eller ni prata med din pappa. Fundera över hur du vill ha det, vill du bo hos din pappa ibland eller bara hälsa på? Under den större delen av min tonårstid bodde jag bara hos min mamma. Åt middag med min pappa ibland, hälsade på och fikade osv. Det är klart att min pappa säkert tyckte att det var lite tråkigt ibland, men han älskar mig och ville mitt bästa. Föräldrar är duktiga på det :)

Annette
2018-05-10 22:24
#3

Har man inte rätt att bestämma själv hos vilken förälder man vill bo om man är över 12 år?

Det är bättre att du bor mer hos din mamma om du mår dåligt att att bo hos din pappa. Förklara precis som du skrivit här, att du mår dåligt över att det är så trångt.

Travis D
2018-05-10 22:30
#4

#3 japp efter 12 års ålder får man bestämma själv vart man vill bo (dock endast mellan sina vårdnadshavare? tror jag)

Novachan
2018-05-10 23:12
#5

Håller med #2 Om det är för svårt att pratat med din pappa så fortsätt pratat med din mamma och så kanske ni tillsammans kan pratat med din pappa senare, eller bara hon och din pappa.

Tänk också över om det finns saker som du och din pappa kan göra tillsammans, kan vara både nya och gamla saker. Är inte bara föräldrar som behöver engagera sig förhållandet mellan förälder och barn, barn kan engagera sig i sina föräldrar - är lite så man bygger på relationer. Ex. åka och shoppa tillsammans, gå på museum, djurpark, minigolf, bowling, laserdome m.m. beroende på era intressen, vart ni bor, pengar osv. Kanske ni har några gemensamma fritidsintressen/hobbies?

#3 / #4 Ingen aning lagmässigt (alltså vad ett barn/minderårig har rätt till) men man kan ju tänka, eller iaf tycka, att en 12-åring borde få vara med och bestämma. Men det beror också på hur situationen ser ut och då kommer det ändå vara föräldrarna/vårdnadshavarna som vet vad som är bäst. Men ja den kan ju inte bestämma själv vart den ska bo på för ställen som inte är hos dens föräldrar/vårdnadshavare - t.ex. kan inte flytta in hos en främling eller flytta till eget boende för att bo helt själv.

När jag var kring den åldern - kanske 1-2 år äldre, så testade jag först att bo 2 veckor hos varje förälder för att jag tyckte det var stressande att flytta mellan två hem. Men jag fortsatte vara stressad av det så valde att bo hos en förälder permanent, men vid lov och andra ledigheter bodde jag under vissa perioder hos andra föräldern.

akvarium123
2018-05-10 23:42
#6

Ett barn som är 12 år eller äldre har jag också alltid fått höra får välja var den vill bo. Men tror dock att det bara är att du får välja mellan dina vårdnadshavare vem du vill bo hos. 

Jag själv har skilda föräldrar och tycker det är ganska skönt. Visst pappa är väl inte den som engagerar sig men när vi väl hittar på något kan det bli riktigt kul! Fundera på vad ni skulle kunnat göra tillsammans. Utifrån Era egna förutsättningar; ekonomi och var du bor exempelvis samt klimatet ute. Tänk ut något kul. Jag och pappa brukar spela golf tillsammans. Fundera på ifall ni har någon hobby/sport/aktivitet som ni båda gillar. Kanske kan ni göra den en gång i veckan?? 

Hur skulle du själv viljat ha det?? Skulle du kunnat tänka dig bo kvar eller vill du flytta. Annars kan du ju prata om din pappa om det. Även fast att det inte är lätt, jag vet. Det är enklare sagt än gjort att prata med sina föräldrar om jobbiga saker när man är i tonåren. Det vet jag själv också och jag tror väldigt många andra här på iFokus också har svårt med att prata om jobbiga saker med sina föräldrar om vi alla ska vara ärliga. 

Men att säga att man inte trivs i sitt hus/lägenhet.  Det är verkligen inget som man som förälder tar illa upp. Jag skulle iallafall inte gjort det. Utan pratat om varför man inte trivs. Antingen kan ni flytta eller så kanske ni gör mer på dagarna för att du ska kunna komma undan från den här trånga känslan.

Det brukar jag göra när jag känner mig som mest ledsen över det som gjorde att mitt liv plötsligt tog en helt ny vändning. Då brukar jag bara antingen gå ut och bara få vara med mig själv och då vill jag inte ha någon med mig som försöker trösta mig utan då vill jag vara helt själv eller cykla så snabbt jag kan för att försöka att försöka cykla ifrån mig själv i mina tankar. Det kanske låter väldigt flummigt det här med att cykla men för mig känns det väldigt skönt. Som att fly undan från sina problem och försöka ta tag i dom senare och göra någonting roligare så länge. Kan varmt rekommendera båda två även fast att det här med cyklingen kanske inte är något som funkar så känns det jättebra för mig. 

Men prata med din pappa. Även fast att det är jobbigt.

Kanske kan du prata med BRIS om hur du känner. Där kan du vara anonym. Du kan både ringa och chatta med en kurator. 116111 är telefonnumret till BRIS alternativt att du chattar. Då måste du göra ett konto på BRIS hemsida. Eller ifall du vill så kan du även gå till ungdomsmottagningen. Där är du i och för sig inte anonym men den du pratar med kommer inte säga något till din mamma eller pappa FÖRUTOM ifall du exempelvis vill ta självmord. Då måste den vuxna prata med dina föräldrar. Detta kallas att man bryter tystnadsplikten har jag för mig att det heter. Men detta kommer du då att få reda på ifall dom skulle behövt ringa till dina vårdnadshavare om detta. Du kan också fråga innan besöket kring detta med tystnadsplikten och så. Tror också dom kommer informera dig om tystnadsplikten men det har jag inte full koll på. Men oavsett vad det är så är det bästa om du åker dit. För ibland klarar man helt enkelt inte av allt i livet och då kan både UM och BRIS hjälpa dig. Men ifall du vill träffa en och samma person så ska du gå till UM. 

Tror att du kommer få bra hjälp. Ibland kan det vara skönt att prata med någon om hur det känns och så. Och du vet om att du som barn har RÄTT att må BRA!

Annons:
powerade
2018-05-11 22:42
#7

Det är bara prata med dom och säga. Säg att du inte har mycket att göra hos pappa så du hellre är hos mamma större delar. Jag gjorde så men pga att min eksem var värre hos pappa. Klart han tyckte det var lite tråkigt men var ju ändå där då och då. Men min pappa har inte haft någon annan än katten nästan så kändes extra tråkigt att inte kunna vara där:/

Upp till toppen
Annons: