Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 701 ggr
horse135
2018-05-12 11:47

Betygsstress och mobbning

Bara jag här som har betygsångest just nu?? Det är jättejobbigt för jag vill ha bättre betyg än vad jag just nu har. Jag har jag godkänt i alla ämnen men jag vill liksom ha högre betyg. Just nu är det som på Robinson ifall ni har sett det programmet på TV4. Dessa pakterna som alla har där. Det känns som om man gör allt för att få så höga betyg som möjligt och när man väl försöker på något och gör fel så får jag liksom skit för det och blir mindre och mindre motiverad. Såsom att jag inte vill ha någon plats. Och sedan så får man aldrig något bra sagt till sig bara det negativa. Jag har hört läraren prata om mig med andra klasskompisar att ja (mitt namn) kommer ju inte få så högt betyg så lite h*n rör sig. Det känns som allting just nu rör sig om dessa betygen och att man försöker få en bra kommunikation med läraren för att sedan typ ha sådana här "pakter". Jag känner att jag bara vill sluta 9;an så fort som möjligt nu men det är ett par år kvar, tyvärr. Allt är så himla svårt. Själv försöker jag bli motiverad i idrotten men liksom det är svårt när dom säger så negativa saker om än när man gör fel, för att läraren antagit att vi kan leken, och inte heller kan/vågar säga till eleven att så var inte okej att säga. Varför har man ens betyg?? Det är ju det som typ gör att vissa elever inte orkar med skolan antar jag. Det måste ju ändå vara anledningen. Att det blir för mycket. Kan man tänka på något kring detta?? Någon mer som känner igen sig i att ha betygsstress eller mobbning i skolan??

Annons:
Cosmonautens
2018-05-12 11:51
#1

Japp, jag mår dåligt när det kommer till betyg, prov eller bara allmänt skolan.

Känns som allt hänger på betygen och ifall det går dåligt i något ämne så får man ingen hjälp, lärarna säger bara varför man sänkt sig och berömmer inte när man gör något bra😐 Älskar hur skolor påverkar tonåringars hälsa👍

akvarium123
2018-05-12 13:06
#2

Vi har 4 st i skolan. 4 tjejer som ofta kommer försent. Men en av våra lärare behandlar 3 av dom värre än den sista. Jag tror, men detta är min tanke, att hon inte gillar personer som kommer från andra länder då hon kan ge frånvaro på dom 3 på 20 min fast dom va 5 min försenade och få en rejäl utskällning samt att den sista kan komma 20 min senare och inte få någon frånvaro eller någon utskällning. Så orättvist tycker jag! Dom är ju inte mindre värda för att dom kommer från något annat land. Dom har ju samma rättigheter som alla andra här i Sverige men ändå behandlas dom 4 olika. Tycker det är sjukt att det är så.

Äppelsnäckan
2018-05-12 15:46
#3

#2 Om det stämmer bör du prata med någon för elever får inte bli särbehandlade sådär.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

akvarium123
2018-05-12 16:01
#4

#3 Ja det känns lite konstig att 3 st får Sen ankomst på 20 min fast dom typ kommer efter 5 min medans en annan kan inte ens få 5 min för att ha kommit 20 min sent.

Upp till toppen
Annons: