Kropp och själ

Hjälp med vikt & motivation

2018-05-14 17:27 #0 av: Carpathia

Hej!

Jag är en tjej på 15 år som i stort sett hela mitt liv varit överviktig/kraftigt överviktigt. Jag väger 128 kg till mina 187 centimeter vilket jag förstår inte är sunt för varken kropp eller leder. Speciellt inte eftersom jag har anlag för hjärt- och kärlsjukdomar.

Sedan har självförtroendet alltid varit kasst och jag har försökt med det mesta för att höja det, och nu har jag bestämt mig för att försöka gå ner i vikt för att se om min självacceptans kan komma krypandes. =)

Men mest av allt saknar jag motivation pga att jag har lidit av diverse depressioner/frånvaroattacker sedan 2015 och glömt bort konsten att känna glädje. Och nu vill jag hitta den igen!

Vad gör ni för att hitta motivation och glädje till träning? Även om ni är som jag och tycker att de flesta tillgängliga träningsformerna är dötråkiga?

Och framförallt; Hur behåller man dem?

Anmäl
2018-05-14 17:45 #1 av: akvarium123

Jag vet inte om detta hjälper dig så mycket men jag "tvingar" mig själv att gå till gymmet och iallafall vara där i en timme. Sen har jag som tanke hela tiden att jag ska vara aktiv minst 5 timmar i veckan. Genom b.la idrotten (2 timmar) sedan rider jag 1 timme per vecka och resten brukar jag vara på gymmet dessa två timmar utöver det. Men nu när solen äntligen kommit så kan man ju lika gärna gå en promenad/jogga. Ifall man tycker det är tråkigt så kan man ju alltid cykla. Ifall din kommun/stad (vet inte skillnaden) har ett utegym så kan man ju gå dit. Jag går på ett gym där det knappt finns någon som är muskulös utan dit går man för att man vill bli lite nyttigare mest. Det finns ett annat gym i min stad men dit skulle jag aldrig sätta min fot på det gymmet då där finns säkert 9/10 personer som är muskulösa. Men det är ju olika vad man tycker men jag känner mig så "svag" både fysiskt och psykiskt ifall jag nu ska gå till ett gym med personer som tar 20 gånger mer än vad än själv tar. Men det är ju som sagt helt olika. 

Det som man sedan annars ifall man inte vill gå på gym eller inte har råd med detta är att gå promenader, i MÄNGDER. Jag vet en person som gjorde det och hon gick ner en massa kilogram på det. Då går man 10000 steg per dag. Tänk på att dricka mycket nu i värmen annars är risken att man får värmeslag. 

Anmäl
2018-05-14 19:47 #2 av: Sindri

Träning är oerhört viktigt och bra för en massa av kroppens funktioner. Inte minst för att känna glädje. Motion är bättre än antidepressiva., hävdar läkaren Anders Hansen.
https://www.youtube.com/watch?v=eqH8BrRKbzA

Men träning för viktnedgång är inte speciellt effektivt. Det hänger på kosten, och där måste man verkligen bestämma sig för hur man vill leva sitt liv
https://www.svd.se/misstag-att-tro-att-man-gar-ner-i-vikt-av-traning

Anmäl
2018-05-14 21:39 #3 av: 134643

Promenader kan verkligen vara helt fantastiska för både kropp och knopp, solljus gör verkligen enormt stor skillnad för mig nu på sommaren. Jag tycker inte om att träna heller, så för mig är det viktigt att det är kul. Jag brukade rida flera dagar i veckan vilket inte ens kändes som träning för mig, och så tycker jag om att simma. Hitta något du tycker är kul, det är bra för måendet :)

Men som #2 säger så hänger det på kosten. Prata med en dietist om du har möjlighet som kan se till att du tänker rätt. Hur äter du idag? Småäter du, äter du mycket onyttigt, dricker läsk, stora portioner? Försök att äta mycket frukt och grönt.

Men som med alla unga tycker jag att det är en bra idé att prata med någon innan så att du inte hamnar i en ohälsosam cirkel. Är dina föräldrar med på det? De kanske kan hjälpa dig att komma igång och röra på dig lite mer, och kan se till att hela familjen äter med grönsaker osv?

She needed a hero, so that's what she became. Medarbetare på tonåringarSkrattar

Anmäl
2018-05-14 23:40 #4 av: Carpathia

Tack för svaren!

#1
Det känner jag också att jag behöver göra. ”Tvinga” mig, även om jag inte ångrar det sedan! Tack för svaren!

#2 och #3
Det har jag hört innan, men jag trodde nog att träningen var viktigare. Man lär sig något nytt varje dag!

Jag tycker jag äter nyttigt. Jag äter och dricker varken godis eller läsk hemma, bara om jag blir bjuden vilket inte händer alltför ofta.

Docl har jag ovanan att småäta när jag har tråkigt, eller överäta när det väl gäller. Har ni några idéer på hur man kan uppehålla sig?

Idag kan jag inte minnas att jag ätit någonting utöver ett äpple. Är nämligen sjuk. Men överlag så äter jag aldrig frukost, kan det spela in tror ni? Om kroppen går in i svältläge efter så ”kort” (kvällsmat runt 18 kvällen innan och sedan skollunch vid 12 dagen efter) tid?

Anmäl
2018-05-15 08:44 #5 av: Sindri

Att köra s.k. periodisk fasta som du verkar göra, brukar ha en positiv verkan på viktnedgång.

Själv äter jag två gånger om dagen och mår alldeles utmärkt på det. Frukost kan vara allt mellan 11 - 15 på dan.
Men det spelar roll vad du stoppar i dig när du äter. Själv är jag totalt överkänslig mot kolhydrater, då främst i form av  socker, bröd, pasta ja allt som innehåller vete, korn eller råg. 

Kan inte dricka mjölk heller eller äta yoghurt (getyoghurt går bra däremot), och inte för mycket grädde. Smör går också bra. Tyvärr klarar jag inte för mycket frukt heller. Äpple och apelsin är svårt - innehåller mycket socker.

Idag är det tyvärr så att mycket mat (framför allt i skolor och andra institutioner, samt snabbmat) består av mycket kolhydrater. Det är billigt att framställa, lätt att lagra och smakar för det mesta gott.

Sedan är det svårt att hitta skinkor, korvar och annat färdiglagat utan socker i olika former. Det kan heta glukossirap, dextros, maltodextros mm, man får verkligen lusläsa allt. Det är jobbigt.

Om du alltid varit överviktig har du kanske försökt "banta" och då har du antagligen ätit en massa "lätt"produkter som är fulla med kolhydrater, vilket satt många av dina metaboliska funktioner ur spel. Och du har kanske även svält dig?

Man behöver inte äta ofta men det man då äter skall vara fullvärdig kost, lite kött/fisk, mycket grönsaker (som innehåller lite kolhydrater, men i "rätt" form) och fett.

När jag "avgiftade" mig från kolhydrater åt jag första perioden nästan bara fett och protein.

Ja, det är knivigt det här med metabolism och hur våra kroppar funkar.

Här är ett par bra sidor att studera
http://lchfingenjoren.se/
https://martinajohansson.se/
https://www.dietdoctor.com/se/ (man beöver inte bli medlem, räcker gott att läsa gratissidorna och på forumet.)

Men det där med träning är jätteviktigt, det stärker både kropp och själ, du känner dig starkare, gladare, piggare och friskare. 
På den tiden jag kunde springa var det en enorm problemlösare, lättade på trycket, rensade hjärna, gav idéer mm.
Styrketräning är också bra för att får en smidigare och starkare kropp (och snyggare).

Anmäl
2018-05-15 11:06 #6 av: silverfiisk

#5 ursäkta, men jag tycker att det är väldigt dumt av dig att skriva att man får en snyggare kropp om man tränar. Det är INTE fult att väga lite mer. Alla är vackra, oavsett om man är mullig eller smal eller hur man nu ser ut.


Anmäl
2018-05-15 11:58 #7 av: Sindri

Nu har du uppenbarligen inte läst allt jag skrivit.
Jag skriver ju att man INTE skall träna för att gå ner i vikt, men man får en fastare och snyggare kropp, det står jag fast vid.
Och vem säger att en mullig kropp inte kan vara vacker!!!!
Jag har sett många sådana. 

Anmäl
2018-05-15 12:14 #8 av: silverfiisk

#7 jo, jag har läst allt. Jag är medveten om vad du har skrivit, och jag tycker ändå att det är dumt att säga att man blir finare av att träna, oavsett om det är för att man blir smalare eller fastare eller får muskler eller vad som helst. Du får såklart tycka precis vad du vill, men jag tycker att det är onödigt att bidra till kroppshets, och det var inte smart att skriva så på ett forum för unga när det redan är sådan press på hur man ”ska” se ut.


Anmäl
2018-05-15 12:45 #9 av: Sindri

Tråkigt om du tar illa vid dig av det jag skriver, men jag svarar på TS funderingar.

Jag köper inte det där att man inte skall få skriva  vissa saker för att en liten grupp tolkar det på ett visst sätt.
Då skulle man inte heller få skriva att det är fel att röka t ex för att vissa som inte kan sluta skulle ta illa upp.

Det handlar inte om att man ska se ut på ett visst sätt, det handlar om att må bra.
En kropp (och själ) mår bra av träning (naturligtvis talar jag inte om överträning) hur den än ser ut. All skall känna sig välkomna på gym, ute i motionsspåret, i bassängen etc.

Hur du kan tolka det som kroppshets förstår jag faktiskt inte. Funderar

Anmäl
2018-05-15 13:43 #10 av: silverfiisk

#9 Jag tar inte illa vid mig, men jag vet att många unga mår dåligt över att man inte har samma kropp som fotomodeller osv. Man har ofta dåligt självförtroende när man är ung, och det blir inte bättre när man enligt samhället ska vara smal. Det enda jag klagar på i ditt inlägg är att du skriver att man blir snyggare om man tränar, inget annat. Jag tycker bara att man får tänka sig för lite vad man skriver. Jag tycker att vi släpper detta nu, och vill du diskutera vidare så är du välkommen att skicka ett PM :)


Anmäl
2018-05-15 15:23 #11 av: akvarium123

#5 Ska hälsa till My att du länkade hennes blogg/sajt. Det kommer hon säkert gilla!

Anmäl
2018-05-17 01:00 #12 av: Carpathia

Tack snälla för alla tips och svar!

Jag återkommer om jag har fler funderingar!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.