Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1710 ggr
Viillmmaa
2018-05-17 21:56

Hårväxt (blont hår)

Hej! Jag är en tjej och är 14 år. (Jag går alltså i 7:an och ska börja 8:an efter sommarlovet). Jag är blond/brun och har ljusa hår på kroppen. Jag har det på armar, ben och typ en liten bit på halsen (?) vid ''adamsäpplet''. Jag har som sagt blonda hårstrån, men mycket hår, speciellt på armarna! De är liksom halvlånga och står upp. Jag vet att man inte ska skämmas för behåring, och det är en del av människan, osv. Men jag mår verkligen inte bra över det och har komplex över det. Och då är det inte så lätt. Just nu när det börjar bli varmt, så kan jag inte ha på mig kortärmade tröjor. Jag skäms så mycket och vet inte vad jag ska göra?  Jag har sökt runt och på vissa sidor står det att man ska raka sig och på vissa står det att man absolut ska undvika det, och jag har rakat armarna ett par gånger. Det jag undrar är några frågor:

1. Måste man använda laser för att få bort hårväxten?

2. Vad för något kan man använda för att få bort hårväxten? (såklart inte för gott, men för längre än typ några dagar/en vecka)

3. Jag vill helst inte prata med mamma om det, jag tycker att det är pinsamt. Men pappa vill jag absolut inte prata med det om. Hur ska jag prata med min mamma så att det inte blir allt för pinsamt?

4. Att det växer överdrivet mycket hår på ben och armar är normalare än att det växer på halsen ( typ på adamsäpplet). Varför växer det där?

Jag skulle vara jättetacksam för svar! Mår verkligen inte bra över det.. Kom gärna med alla tips ni har!

Med vänlig hälsning Vilma

Annons:
PuffeSnutt
2018-05-17 22:03
#1

1. Nej, du kan använda t.ex. rakhyvel, hårborttagningskräm eller vaxa.

2. ^

3. Hår har du överallt, din mamma förstår om du inte känner dig bekväm i det.

4. Man har hår i princip överallt (några undantag) och håret växer mer på vissa personer än andra. Det finns folk som knappt har hår på armarna men jättemycket på magen.

Du ska inte behöva må dåligt över din kropp, gör vad som känns bäst för dig❤️

Äta, Sova, Netflix<3

Calcifer
2018-05-17 23:31
#2

Ljust hår mot ljus hy är det förmodligen knappt någon som kommer lägga märke till. Jag har kolsvart hår på två fläckar på benen och brunt på resten av benen. Det syns direkt, plus att det är grovt, växer tätt, och blir långt om jag inte rakar/vaxar ofta. På armarna har jag också massor med hår egentligen men då det är just ljust så syns det inte om man inte verkligen granskar dem så där har jag aldrig brytt mig om det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[134643]
2018-05-17 23:51
#3

Du kan raka, vaxa eller använda dig av en hårborttagningskräm, det håller håret borta i några dagar men stubben kommer ofta rätt så snabbt. Inget är farligt och du kan alltid välja att sluta när du vill och håret kommer vara detsamma när det växt ut igen. Med det sagt så tror jag inte att någon kommer bry sig om ditt hår, så jag tycker inte att du ska ta bort det för någon annans skull. Men är du obekväm med det så är det såklart ditt val att göra, det är din kropp. Jag tycker helt enkelt att du ska säga till din mamma att du skulle vilja börja raka dig och undrar om hon kan tipsa om något/hjälpa dig att köpa produkter. Min pappa sa jag aldrig något till, det är ju inget konstigt att börja raka sig så han antog väl att det skulle komma förr eller senare. Man har förövrigt hår på hela kroppen i princip, även i ansiktet, så det är inget konstigt att det finns på halsen. Det finns där av en anledning, även om det inte gör något om man tar bort det.

akvarium123
2018-05-18 15:35
#4

Jag går runt i långbyxor varje dag just nu. Känner mig inte heller bekväm med att ha hår och särskilt inte på benen för mina ben är ljusa och håret är grått/svart. Samt att det är VÄLDIGT grovt! Ska nog raka mig där men orkar inte nu. Har inte råd😬 att köpa den där maskinen för 500kr. Mustasch har jag också men den ska jag ta nästa gång jag klipper mig👍 De kommer antagligen se det och förstå det oavsett om du säger det eller inte. Om du plötsligt inte har något hår där så kan det ju inte bara gå bort. Om du förstår😊 De märker alltså detta vare sig du vill det eller inte. Du kan ju gå till typ frisören, skönhetsbutiker såsom Lyko, eller dylikt så kan du ju få fråga vad som passar dig bäst! (Vilken metod du ska använda o.s.v.) Jag går i 7;an och är kille. Vissa i min klass tycker dock inte jag ska raka mig då det ser onormalt och inte ”killigt” ut men jag tycker du ska gå efter vad du tycker och känner, precis som jag. Det är ju ens egna kropp och då bestämmer jag över min kropp likadant som att alla andra bestämmer över sina egna kroppar. Gå efter vad du känner och tycker!

Gaara
2018-05-20 17:39
#5

Jag har också ljust hår och på armarna står det rakt ut samt lockar sig lite. XD Där brukar jag ibland dra några gånger med rakhyvel bara för att korta av stråna lite när de är som längst, rakar aldrig bort det helt då det nog skulle se skumt ut när det blir stubb. Benen rakar jag regelbundet men tycker väl att jag har lika mycket hår där som vilken annan kvinna som helst om jag inte rakar. Det ÄR ju rätt mycket hår på ben vilket är fullt naturligt och vi har ju hår i stort sett överallt på kroppen. :) Var glad att du har ljusa. Ingen märker mina långa armhår om de inte tittar nära eller om jag säger nåt om det och drar i dem. XD

Fattaringenting
2018-05-23 13:51
#6

Man kan ju alltid raka sig, men att ha det är verkligen ingenting att skämmas över även om vissa tror det, men om man rakar sig under en längre period så kan ens kroppshår bli mörkare och då bli synligare och att det växer snabbt, helst ska du inte raka dig på halsen för om man håller den åt fel håll kan det gå riktigt illa

Annons:
akvarium123
2018-05-23 15:31
#7

#6 Ja det känns inte så säkert där vid halsen. Plötsligt blir det ju fel och där kan väl lite allt möjligt hända. Kanske kan man hitta andra lösningar där ifall man nu vill vill få bort hår från halsen också.

Viillmmaa
2018-05-24 17:18
#8

Tack för alla svar! Ska försöka tänka på era tips och så! (:

Herveaux
2018-05-24 17:53
#9

#6 #7 Menar ni att man kan råka skära sig så illa med en rakhyvel? Icke då.
Har ni en rakkniv, DÅ kan det bli en Sweeney Todd om det vill sig riktigt illa.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: