Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 555 ggr
Eelliiee
2018-05-22 08:21

Torr hud

Hej! Jag är 13 år och har alltid haft väldigt torr hud. Mina läppar är konstant torra och runt mina ögon så är huden typ helt ”sprucken”. Det värsta av allt är att jag har typ rynkor i pannan också :( Jag brukar inte rengöra mitt ansikte på kvällen, bara ta bort mitt smink (använder inte så mycket smink). Finns det någon återfunkningskräm eller ansiktsvatten eller vad allt nu heter som man kan ta innan man går och lägger sig som återfunktar bra? Har så stora komplek över min panna nu så vill verklingen få bort ”rynkorna”. Ge mig massa tips!

Annons:
akvarium123
2018-05-22 08:47
#1

Jag brukar använda vanlig insmörjningskräm. Däremot bara på händerna! Då vad jag fått höra så kan det även göra att man får fler finnar. Och då jag har ganska många i ansiktet så vill jag inte ta där utan tar bara på händerna. Om du inte har mycket finnar så går säkert det bra att ta i ansiktet men då får man nog vara beredd på att få några finnar. Men dom går ju bort sedan, kläm INTE. 

Du kan fråga efter insmörjningskräm. på närmaste apotek. Brukar inte vara så dyrt att köpa en tub med kräm. (50-70 kronor).

Tant Grön
2018-05-22 09:33
#2

Dricker du tillräckligt?

[134643]
2018-05-22 10:43
#3

#1 Du har fått det där lite om bakfoten, även om jag förstår hur du tänker. Torr hud behöver återfuktas och det kommer inte att ge finnar, utan det är tvärtom. Om du har torr hud försöker nämligen kroppen överproducerat talg för att kompensera, och då får du finnar. Om man använder en bra ansiktskräm istället så behöver kroppen inte producera lika mycket talg och huden blir bättre. Till ts, använd en ansiktskräm både morgon och kväll. Det finns också många bra ansiktstvättar som inte torkar ut huden, oftast så är det en rengöringsmjölk eller kräm istället. Jag använder the body shops vitamin E serie, både deras tvätt och ansiktskräm för torr hud. Det finns också oljor och serum du kan använda, jag har en från Lumene som heter något med berry. Det kan du använda varje kväll till att börja med, och sen trappa ner till en gång i veckan eller så. Vad använder du nu för att ta bort sminket? Och som #2 säger, drick ordentligt med vatten!

Eelliiee
2018-05-22 11:12
#4

Har inte några finnar alls. Försöker deicka mycket men det hjälper inte. Finns det någon bra kräm på typ lindex? Ska jag ta en canlig till ansiktet som återfuktar eller vad ska det stå på förpackningen?

[134643]
2018-05-22 12:09
#5

#4 Ansiktskräm för torr hud vill du leta efter. Vad Lindex erbjuder vet jag tyvärr inte :)

akvarium123
2018-05-22 16:44
#6

#3 Det fick jag av Apoteket information om. Men jag kanske lyssnade lite dåligt hihi. Är inte den som orkar lyssna längst haha!

Annons:
powerade
2018-05-22 18:08
#7

Har köpt en ansiktskräm på icamaxi. Dock längesen finns för " normal hy" och " torr hy" Haft båda. Tycker om dom!

Viillmmaa
2018-05-24 17:15
#8

Jag har själv torr hud, men bara ben och armar. Det är typ prickar som jag verkligen inte trivs med.. På vintern började det flagna, runt min näsa, men annars är jag inte torr i ansiktet. Jag har därför inga bra tips på det, men försök smörja med någon mild hudsalva kanske? Rynkor i pannan kan man födas med. Jag har rynkor i pannan (inte synliga om ingen typ står framför mig och kollar på min panna). Jag gillade dem inte till en början, men när jag väl insett att de inte syns så släppte det. Man kan ju såklart få rynkor av annat, men har ingen aning om hur man får bort dem om man vill det tyvärr. Kanske någon ansiktskräm?

issuess.
2018-05-28 18:41
#9

Drick mycket vatten och smörj in dig varje kväll. Om man inte dricker tillräckligt blir kroppen uttorkad och du får t.ex. torra läppar. Använd läppbalsam också som t.ex. Carmex.

Upp till toppen
Annons: