Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 903 ggr
Fattaringenting
2018-05-25 15:02

Rädsla

Hej! Jag har haft en rädsla i ungefär 5-7 år nu och jag blir aldrig av med den och det är en insekt (och det spelar ingen roll vad det är för något för att då behöver man inte tjata om att den är inte farlig å blablabla.. den här insekten är ingen farlig insekt och kan inte bitas men jag är så jävla rädd för den den är liksom obehaglig vilket gör att jag inte vill gå en viss väg och vänder om och tar en annan om jag sett den eller att jag inte vill gå ut när det blir varmt särskilt inte om det är i naturen eller nåt, jag måste också alltid stänga alla dörrar så att dem inte Kmr in, jag är ju ute på sommaren såklart men går alltid en annan väg. Vad jag vill är att jag ska kunna vara ute mycket mer på sommaren och inte vara rädd för dem. Så min fråga är till er är om ni har tips på vad jag ska Göra för att inte vara så rädd för dem och ni får skriva hur mycket ni vill för jag behöver verkligen verkligen hjälp och min fråga till er är vad eran rädsla är och varför ni är rädda för dem/det.

Annons:
Travis D
2018-05-25 15:13
#1

Varför är du rädd för den? Är det något som har hänt eller är den bara allmänt äcklig?

Fattaringenting
2018-05-25 15:22
#2

Jag vet inte den är helt enkelt bara obehaglig, jag tror det beror på att jag aldrig har tänkt på att den finns tills jag var sex år typ därför är jag inte så van vid den

Fattaringenting
2018-05-25 15:23
#3

Den är inte äcklig men skitläskig

nypisnina
2018-05-25 15:57
#4

Jag fattar inte om det är en särskilt insekt eller alla insekter du är rädd för?

Fattaringenting
2018-05-25 16:35
#5

Bara en sorts insekt

Vikan
2018-05-25 17:10
#6

För att bli av med din rädsla måste du utsätta dig för den. Min mamma har varit hästrädd men har gått till att knappt kunna stå utanför en inhägnad med hästar till att gå på promenader med hästar - genom att utsätta sig för hästar i olika mån.

Nu vet jag inte vad det är för insekt, men kan någon följa med för att i början verkligen visa att det inte är farligt? Kanske kan du sakta börja gå den vägen du inte vågar gå, en bit i taget? Tyvärr blir inget bättre om man inte utsätter sig, hur läskigt det än är och vilka tankar man än få. Oftast tänker man att det är betydligt mer läskigt vad det egentligen är och överdriver rädslan och konsekvenserna

Annons:
nypisnina
2018-05-26 12:48
#7

#5 Ok, tycker att du ska prova kbt för din fobi. Det handlar om att möta det du är rädd för men du gör det i en takt som inte är för skrämmande. Att möta sin rädsla är det enda sättet att bli kvitt rädslan. Själv är jag livrädd för spindlar, några andra kryp också men särskilt spindlar. Jag har försökt att närma mig spindlar för att sluta vara rädd men det har gjort mig ännu räddare. Nu känner jag inte att min fobi hindrar mig på något sätt i min vardag, men om det hade gjort det så hade jag sökt för det. 

Här kan du läsa mer:

https://www.1177.se/Halland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Fobier/

91Marran
2018-05-26 16:19
#8

Jag är helt säker på att getingar är ute efter mig, så vet lite av vad du går igenom. Jag har blivit stucken av en geting så min rädsla är befogad. Men försök som andra skriver att närma dig den försiktigt. Jag har också alla fönster stängda. Jag tycker att du ska hålla dem stängda tills du har vant dig lite. Så du inte får in en och får panik som du inte kan få bort eller hantera. Gå sakta den läskiga vägen några meter åt gången. Gör det först en gång sen två gånger om dagen. Du kommer att få det bättre med tiden, ta det bara försiktigt, så att du inte blir räddare.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: