Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1539 ggr
akvarium123
5/25/18, 7:12 PM

Hur varmt får det egentligen vara??

Hej!

Som jag tror många har märkt nu är det ganska så varmt ute för tillfället och skolan är inte ett undantag det heller. Lika varmt ute som inne. Ca 28 grader. Vilket gör att jag INTE kan koncentrera mig något alls!! Det ända jag gör är att vifta med mina skolböcker i ansiktet på mig och drar armen över huvudet för att få bort all svett ifrån pannan. Men alltså såhär kan det väl ändå inte få vara?? Jag har inte någon erfarenhet av att det "brukar" vara såhär varmt!!! Finns det någon regel/lag/bestämmelse över hur varmt det får vara och var kan man då gå och klaga på detta?? Sorry men måste banne mej få säga som jag tycker att det är EXTREMT varmt och att jag inte kan koncentrera mig och så. 

Säg inte att man kan få 5 min att gå ut för det tycker ju lärarna tydligen bara tar mer än vad det ger så 5 min tar dom verkligen inte till att man får vara ute.

Annons:
parsley
5/25/18, 7:49 PM
#1

Normalt ska man ha 20-26 grader inomhus vid stillasittande arbete (antar att man räknar lektionssalar dit). Undantagsvis kan man acceptera högre temperaturer vid värmeböljor.  Jag tror inte du har så mycket för att klaga tyvärr.

http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Amnen/Varmt-pa-jobbet/

moondancer
5/25/18, 8:04 PM
#2

Prata med lärare, funkar inte det prata med rektor. 28 grader är för varmt att jobba i.

Du kan visa den här artikeln http://www.helagotland.se/samhalle/skyddsombud-stangde-klassrum-for-varmt-15185050.aspx  som stöd

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

akvarium123
5/25/18, 9:07 PM
#3

#1 Vad synd. Jag som personligen tycker att det är alldeles för varmt att jobba i 28 grader. Fick veta nyss att det varit 30 grader så det var säkert 30 i klassrummet också. 

#2 Ja 28 (30) grader enligt mig är ju för varmt. Ingen tvekan. Jag kan inte tänka klart och det kommer jag inte göra förrän det blir kallare!

Dom rekommenderade en att köpa en bordsfläkt via USB och koppla den till datorn så att man fick den som fläktande. Får se på detta.

Travis D
5/25/18, 11:21 PM
#4

Vi hade matte prov i 28 grader. Super jobbigt! Man orkar int eobba i det håller med om att det är för varmt varför frågar du inte om ni kan öppna ett fönster/ en dörr?

Elinmatsdotter
5/26/18, 10:35 PM
#5

Man kanske kan lägga upp det som ett arbetsmiljö problem på ett elevråd och vinkla det så att det även borde vara ett problem för lärarna (bäst är om lärare ärkänner det som ett problem så man har dom på sin sida). Lägg fram ett rimligt förslag på åtgärd tillexempel att man kan köpa billiga bordsfläcktar på Julia eller rusta. Argumentera att det fortfarande kommer vara varmt när skolan börjar igen och sommaren kommer varje år så problemet kommer tillbaka. det är viktigt att hålla sig till ämnet och saklig men jag kan tänka mig att om man tacklar saken på ett så här moget sätt så får ni lättare igenom förslaget då lärare i slutändan vill att man ska kunna senare i arbetslivet stå upp och argumentera för sin sak när man ser brister på sin arbetsplats eller i samhället.

Upp till toppen
Annons: