Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1486 ggr
Cornelia Isaksson
2018-05-27 15:30

Irriterad

I torsdags så påmindes jag av mig själv att min ena assistent ska sluta ( eller sluta och sluta jag kallar det så för att hon ska ta vikarietjänsten i stället för att vara ordinarie personal och en vikarie jobbar ju inte så ofta, typ aldrig) så jag frågade henne vad hon ville ha för att stanna och jag fick det svar jag räknade med en mops. Jag berättade allt detta för den jag står närmast i klassen (när assistenten var på rast) och hon började direkt kolla både blocket och köpahund.se. Vi hittade en valp för tolv tusen och berättade för några fler i klassen som gärna ville hjälpa till. När sedan jag var själv med assistenten så berättade jag om våran plan och då sa hon - jag skojade bara Jag blev så arg och så ledsen att jag lämnade skolans område och bara stack i ca en timma. (Missade en lektion) Både mamma och hon verkar ha glömt det som hände och låtsas att allt är som vanligt Tilläggas i detta ska jag har väldigt svårt att knyta an till folk och så sticker hon efter bara ett år

Annons:
Aleya
2018-05-27 15:50
#1

Nu vet jag inte vad du har för handikapp men du verkar ha helt missförstått det hela känns det som. Jag tror att just varför hon sa en mops var för att det är dels en dyr hund och för att hon nog tänkte att det aldrig skulle komma upp på din världskarta att börja leta och fundera på att köpa en. Men det blev fel uppenbarligen. Man kan inte heller bara gå och köpa någon ett djur. För det är ett stort ansvar än att bara kolla runt på internet och hitta en. Så kanske till nästa gång då någon ska sluta så fråga inte en sådan fråga för din skull så du slipper missförstånd som detta. Man får acceptera att folk byter jobb, det är tråkigt ja men det finns inget man kan göra åt det Men personen sa ju att det var ett skämt också. Så släpp och gå vidare är mitt råd. Edit: jag kan säga att skulle någon på mitt arbete sluta och jag skulle fråga som du gjorde och hör mops så skulle jag absolut inte ta det seriöst.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Cornelia Isaksson
2018-05-27 16:02
#2

#1 andledningen till att vi kollade på Internet va för att få en uppfattning vad den kosta för att kunna samla pengarna så att hon kunde köpa den. Ja hon sa att det var ett skämt men det var ju efteråt så det kunde ju likväl vart för att slippa situationen

Aleya
2018-05-27 16:09
#3

#2 men dels är 12000 mycket pengar. Det är en månadslön för vissa. Jag tror ingen kan drömma om att någon ska ta det seriöst, därför sa hon det. Och det blev fel Som sagt: folk slutar sina jobb och det får man acceptera. Sen är det hög omsättning av personal inom just olika delar av vården. Jag tror du får prata med din mamma om detta så får hon kanske förklara bättre för dig varför hon inte tar detta som något "allvarligt". Jag tror hon kan förklara bättre då hon känner dig och vet hur du funkar än vad någon på internet kan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Cornelia Isaksson
2018-05-27 16:27
#4

Som sagt 12 000 är mycket pengar men många bäckar små. Och de verkar ju även ha "glömt" allt

Aleya
2018-05-27 16:37
#5

#4 jo men ni är 14 så jag förstår inte ens hur ni skulle få tag på en lagom/rimlig mängd(typ 100 kr/person tänker jag) per person för detta. Så som sagt släpp. Och prata med din mamma om detta istället för hon känner dig som sagt och kan nog reda ut din irritation och frågetecken.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Herveaux
2018-05-27 16:40
#6

#4 Låter lite klumpigt av din assistent att säga något sånt om du har svårt för att skilja på när folk skämtar eller menar allvar. 

Tror inte din mamma och assistent varken har glömt vad som hände eller låtsas att allt är som vanligt. För dom flesta är ett sånt här skämt ingen stor grej. 
Håller med Aleya om att du borde prata med din mamma (och kanske också din assistent) om hur du känner efter det här. 

Alltid tråkigt när folk man trivs med slutar, tyvärr är det sånt som händer dom flesta av oss. Hoppas du får en ny assistent som du klickar bra med och som kan ha kvar sin tjänst länge.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Cornelia Isaksson
2018-05-27 16:40
#7

#5 sälja kläder och andra saker man har hemma

Aleya
2018-05-27 17:10
#8

#7 men kära du. Det kan man omöjligt begära av andra bara för att du vill att någon ska stanna. Det hade säkert blivit många arga föräldrar om detta hade hänt. Lär dig istället av det som hänt och red ut allt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Cornelia Isaksson
2018-05-27 17:21
#9

#8 och vi säljer ju bara saker vi själva har köpt

Cornelia Isaksson
2018-05-27 17:23
#10

#8 alla parter är ju med på det

Aleya
2018-05-27 17:27
#11

#9 jag känner att jag lägger ner detta då du inte verkar förstå vad som kan vara problematiskt i att du fick med en massa andra som skulle eventuellt börja sälja grejer för att samla ihop pengar till något som DU ville genomföra. Jag kan bara säga att det är inte okej och jag hoppas inte att du efter detta får liknande idéer. För att lätt sammanfatta: Undvik att dra in andra i saker du vill göra där pengar är involverade. Och be även din mamma att förklara också gällande när personer säger upp sig från ett jobb också. För det går inte att köpa tillbaka personer med grejer.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Cornelia Isaksson
2018-05-27 17:54
#12

#11 men för femtioelfte gången hela klassen är med på det och alla vill ha tillbaka henne

Cornelia Isaksson
2018-05-27 17:54
#13

#11 men för femtioelfte gången hela klassen är med på det och alla vill ha tillbaka henne

Annons:
Vikan
2018-05-27 18:14
#14

Antar att hon fått en annan tjänst eller förhinder på något sätt för att jobba kvar som fast personal, och då är det tyvärr inget du eller klassen kan ändra på. Att hon sa att hon vill ha en mops på ett skämtsamt sätt betyder absolut inte att hon verkligen vill ha en - och gissningsvis sa hon det i tron om att du skulle förstå det, vilket var klumpigt av henne. Oftast förväntar man sig att andra ska förstå ens humor, men så är inte alltid fallet.

Man ska aldrig köpa - eller samla in pengr till det - levande djur till personer utan att fått deras tillstånd eller vet att de har tid, kunskap eller pengar för det

Cornelia Isaksson
2018-05-27 18:30
#15

Nu är det så här att hon hade hund när hon var mindre hundvan osv Hon har inte fått någon annan tjänst vilket gör allt ännu konstigare

Aleya
2018-05-27 18:45
#16

#12 spelar dock inte roll. Har man sagt upp sig då går inte sådant att ändra. Hon kanske ska plugga eller annat det är dock nått hon inte behöver säga till er. Hon är en egen person och måste få sluta om hon vill. Men som nu ytterligare en har skrivit: man kan inte börja göra insamlingar hur som helst. Vi ska inte ens sitta här och spekulera i vad hon ska göra. Prata med dom som är inblandade i detta(din mamma och hon) så du förstår.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Cornelia Isaksson
2018-05-27 19:44
#17

Jag som trodde jag skulle få iallafall lite stöd i detta och inte bara "hat"

Herveaux
2018-05-27 20:05
#18

#17 Du har fått stöd och ingen har varit hatisk mot dig.  
Det vart ett missförstånd mellan dig och assistenten.
Försök att släppa det eller prata med din mamma och assistenten om hur du känner. 

Att köpa en hund till henne skulle inte förändra något.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Aleya
2018-05-27 20:20
#19

#17 jag har försökt ge dig information och förklara. Men du har inte tagit till dig den och inte varit hatisk mot dig alls. Utan bara påpekat att du bör prata med din mamma och få saker förklarat. För jag tror att hon som känner dig kan få dig att förstå. Och förklarat att vissa saker är inte lämpliga att göra i vissa situationer.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Cornelia Isaksson
2018-05-27 20:38
#20

Jag har frågat hur dom tänker och de har även fått förklara otaliga ggr då tänker jag inte vara schyst längre det var därför jag stack. Om det nu inte hlälper vad ska jag göra då jag frågade ändå henne hon svarade och när jag "löser" det så backar hon ur/flyr det är därför jag är irriterand

Annons:
Vikan
2018-05-27 20:47
#21

#20 du kan inte lösa det. Det är hennes liv, hon kan göra vad hon vill. Har hon avsagt sig positionen har hon gjort det och du eller någon annan lär inte kunna ändra det

Cornelia Isaksson
2018-05-27 20:56
#22

Men nåt måste det ju finnas at göra det finns det ju alltid

Aleya
2018-05-27 21:14
#23

#22 ne det går inte. För har man sagt upp sig så har man. Och man har sin uppsägningstid och sedan är det klart. Man kan inte bara mitt i allt börja ändra sig. Så ge upp den tanken. Det jag menar att du ska få förklarat är hur det funkar när någon säger upp sig samt att får grepp om det du blev sur över från start: att hon sa ett skämt som du missuppfattade och sedan skulle få en hel klass att samla ihop pengar och varför inte det är klokt eller bra. Du kan inte köpa tillbaka henne.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[134643]
2018-05-27 21:27
#24

#22 Om du tycker om henne så mycket, försök att låta henne leva sitt liv så som hon vill. Jag förstår att du är sårad och känner att hon lämnar dig, men i det här läget är det bättre om du försöker att inte tänka själviskt utan fokusera på hennes lycka. Det finns inget du kan göra då hon har valt att lämna. Det är en svår läxa att lära med det kommer säkert hända flera gånger i ditt liv. Fokusera på att gå vidare.

Honestyisdead
2018-05-28 18:01
#25

Hon blev kanske sparkad? Det kvittar eftersom en uppsägning/sparken inte förändras pga en hund. Det är det du måste förstå. Hon får inte jobbet tillbaka om du ger henne en hund.

Du måste släppa det. Se det som det är. Hon slutar och du kan inte förändra det.

issuess.
2018-05-28 18:30
#26

Kan tycka att det är klumpigt uttryckt av en assistent. Vad för sorts assistent är hon? Har du någon diagnos? Det är en social kod att skämta på det sättet hon gjorde och vissa kan ha svårt att förstå sociala koder och ta saker bokstavligt. Alla har förklarat för dig nu hur din assistent troligtvis såg på saken, du missförstod helt enkelt. Du får försöka lära dig människors underförstådda "skämt" manuellt ifall du inte förstår de automatiskt.

Calcifer
2018-05-29 13:57
#27

Ja det kanske var lite klumpigt av assistenten, men nej, detta är verkligen inte rimligt. Förmodligen sa hon det för att hon visste att de flesta skulle förstå att det var ett skämt, lite som när jag på skämt säger "ett eget kungarike" som svar på "vad vill du ha i födelsedagspresent" när jag faktiskt inte vill ha något från den personen alls. Kanske klumpigt, återigen, av henne, men du måste acceptera hur situationen ser ut.

Inte skuldbelägga henne för att hon inte tänker stanna bara för att du vill försöka köpa henne en hund. Och sen inse att man kan inte bara slänga levande djur på folk för att försöka köpa deras "hjälp", speciellt inte om man måste lura med sig resten av klassen på tonåringar också. Det är inte okej mot djuret och inte okej mot assistenten och inte mot resten av klassen.

Du får släppa det. Kan du inte på egen hand får du be om hjälp.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
sunshiner
2018-06-05 17:10
#28

Hur har det gått? 

Personligen tycker jag. Släpp det. Hon har valt att sluta man får respektera att folk byter jobb helt enkelt..

Cornelia Isaksson
2018-06-05 17:25
#29

Mår skit det är för mycket just nu inte bara detta. vilket gör att jag sjunker in i i telefonen och använder den mer vilket gör att mamma blir förband och tycker jag är osocial

silverfiisk
2018-06-05 17:34
#30

#29 Har du pratat med en psykolog eller kurator någon gång? Om inte så kanske du skulle testa det, så kanske du mår bättre sen. Jag vet inte vad som har hänt eller vad som är jobbigt för dig, men försök att tänka positivt och göra roliga saker. Finns det någon du kan lita på så prata med den om det som känns jobbigt och gör dig ledsen. Jag hoppas att allt blir bra för dig så att du får vara glad och må bra! Om du vill prata om något så är du välkommen att skicka ett PM till mig, även om vi inte känner varandra.

Aleya
2018-06-05 17:54
#31

#29 det låter som att du verkligen behöver någon att prata med för att reda ut ett och annat. Jag kan förstå att du är besviken på det som skett gällande din assistent. Men där har du ett perfekt exempel på att saker man inte kan ändra måste man acceptera.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Cornelia Isaksson
2018-06-06 13:29
#32

#30 Det som gjorde det extra jobbigt var att assistent 2 var med om trafikolycka och vi hade ingen vikare så det var lite kaos. Har pratat med en psykolog men kändes som att hon bara låtsades förstå och inte tog det på allvar så har tappat förtroendet. Den ända jag kan prata med är denna assistent det handlar om.

Aleya
2018-06-06 13:48
#33

#32 ytterligare en sak du inte kan rå på. Pratar du ofta med en psykolog eller var det en engångsgrej?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

silverfiisk
2018-06-06 14:10
#34

#32 du kanske kan ge det en till chans? Det är viktigt att det känns bra med psykologen, och ibland kan det ta ett litet tag innan man hittar rätt person. Det finns säker någon kurator på din skola som du kan prata med om du vill. Jag förstår att det blev jobbigt att det blev kaos, och att du är ledsen och besviken att din assistent ska sluta. Försök att tänka positivt, du kanske får en ny assistent som är lika bra. Som sagt, jag hoppas att det blir bra.

Annons:
91Marran
2018-06-06 16:01
#35

Jag blev av med en bra assistent i grundskolan. Jag blev ledsen och tyckte att det var tråkigt. Jag vet hur det känns. Nu var det hela klassens assistent men ändå. Det känns lättare med tiden. Byt psykolog. Det har du rätt till. Det ska kännas bra att gå till en psykolog.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: