Annons:
Etikettsex-och-samlevnad
Läst 1002 ggr
Lisa0513
5/27/18, 9:08 PM

Tampong problem

Hej! Jag är en tjej på 13 år som för ca 3 månader sedan fick mens för första gången. Haft den 2 gånger innan. Men nu till saken: Om ca 2 veckor ska jag till Spanien i en månad. Under den första veckan ska jag få min mens och jag vill kunna bada. Självklart ska inte mensen vara ett hinder för att kunna bada så jag pratade med min mamma och vi kom överens om att jag skulle få testa tampong. Men nu vet jag inte riktigt vilken sorts tampong jag ska köpa. O.b’s mini eller Tampax (eller något annat bättre)? Vilken är bäst att bada med men också bäst nu första gången? Vill ju inte att de ska vara för små (så det läcker igenom när man badar, om det är möjligt) eller för stora. Vad rekomenderar ni? Tacksam för svar :)

Annons:
Calcifer
5/27/18, 9:15 PM
#1

Det beror på hur mycket du blöder. Du kan också köpa flera olika storlekar, för att prova dig fram. Var EXTREMT noga med hygienen bara, byt ALLTID tampong direkt efter du badat oavsett om du bara haft den inne någon timme!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cosmonautens
5/27/18, 9:20 PM
#2

Jag hade jätte problem med tampong innan då jag inte visste hur långt inne den skulle vara… den satt inte ens inne och jag badade😃 haha….

Det kan vara svårt i början men va inte rädd att trycka upp den om man säger så, jag kan rekommendera att använda tampax när man är framförallt nybörjare men även efter. Jätte enkelt👍.  Den är i plast och är därför lätt att få in, tryck in den ganska långt så inte själva tampongen syns, det ska även inte kännas att du har den när du tex går.

Lisa0513
5/27/18, 9:25 PM
#3

#1 har en bit upp till vårat hus från stranden och strandbarerna har inga toalätter. Blir krångligt att springa upp och ner. Alla säger olika men är det verkligen så farligt att ha den i efter man har badat? :D

Lisa0513
5/27/18, 9:26 PM
#4

#2 tack för svar! Är tampax lika bra att bada med som t.ex o.b’s mini tamponger?

Honestyisdead
5/27/18, 9:30 PM
#5

#3 Inte farligt, men den kan ju inte suga upp mensen mer så vill du inte läcka efter bad måste du byta.

Risken finns att du inte får tamponger på plats eftersom du inte har haft det innan. Synd du inte testade förra mensen.

Och jag undrar var ni ska om barerna inte har dass?

Lisa0513
5/27/18, 11:13 PM
#6

#5 ska ha en mens innan vi åker så jag hinner träna lite :) Vet inte varför de ej har toaletter men så är det. Stället vi är på är liksom ingen turistort så det är väll inte helt självklart heller :)

Annons:
Travis D
5/28/18, 3:40 PM
#7

hör kanske inte riktigt till ämnet men hur vet du att du ska ha mens just då? Alltså precis 1 vecka innan du åker o.s.v?

Lisa0513
5/28/18, 5:02 PM
#8

#7 vet ej exakt men enligt menscykeln :D Kommer vara där en månad så kommer få det när jag är där oavsett :)

Travis D
5/28/18, 5:06 PM
#9

#8 Okej :)

Calcifer
5/28/18, 5:11 PM
#10

Tänk på att det kan ta ett tag innan din mens blir regelbunden så var beredd på att på allt från mens i några dagar till över en vecka - köp alltså tillräckligt med tamponger ifall att den skulle hålla i sig längre. Mitt första år med mens har jag för mig att jag hade mens ungefär 6-7 gånger, så inte varje månad och en del månader hade jag mens två gånger, ibland hade jag mens i 3-4 dagar ibland 9-10 dagar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
5/28/18, 5:11 PM
#11

#6 Så bra :)

Upp till toppen
Annons: