Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 753 ggr
Dibiy
2018-05-29 13:26

Bråk hela tiden

Vet inte vad jag ska göra.. Min lillebror 10 år har adhd. Mamma har blåmärken och sår på hela sig från han. Han slår sönder möbler och skriker. Varje dag skriker han efter mig hur ful och dum ja är och spottar på mig. Han säger att han tänker mörda alla i familjen och har hotat med knivar flera gånger så dom är gömda nu. En gång fick ambulansen komma hit för att han misshandla mamma. Orkar inte mer och vet inte vad ja ska göra. Försöker hålla för öronen men mamma eller mitt andra syskon kan komma in gråtandes och skrika efter hjälp i rummet. Bup vet exakt hur det är men dom gör ingen annan än att testa andra mediciner. Han har bytt skola flera gånger och han slår och skriker efter andra barn så han kan inte gå i vanlig klass. Vad ska ja göra när han slåss, skriker, mordhotar och spottar? Får inte ringa polisen för mamma. Orkar inte bo hemma längre.

Annons:
_Fisken
2018-05-29 13:45
#1

Tänkte klicka "Bra inlägg" men kan inte för det är tråkigt det du skriver. Be läraren göra en orosanmälan för din del hos socialtjänsten så kanske du kan snacka med dem.  Det är att röra om i grytan lite och då kanske nåt bra kommer ut. Du behöver ju lugn o ro!

-Aida-
2018-05-29 13:48
#2

Du kan ringa 1177 om du behöver stöd eller råd. De gäller inte enbart sjukvård, det kan vara för att man mår dåligt psykiskt i sin hemma situation också. Man kan få tips och råd på hur man ska göra just då.
Din mamma vet nog inte heller vad hon ska göra åt detta, väldigt jobbig situation för er alla. Din lillebror mår inte heller bra av att vara på de här viset. Utöver BUP kan din mamma gå till psykolog för att få rådgivning om vad sjukvården kan göra mer för sonen.

satsuke
2018-05-29 13:49
#3

Oj, så kan ni inte ha det tänker jag. Det låter konstigt att Bup inte gör något mer. Vet de verkligen hur det är hemma helt och hållet?

Första frågan från mig (som själv är mamma) är om du har pratat med någon i skolan? Din mentor, skolsköterskan, kurator eller någon annan lärare som går att prata med? Jag vet inte hur gammal du är, om du är en äldre tonåring så kan du ju gå till ungdomsmottagningen där du bor. Alla de här alternativen är för att någon vuxen ska få upp ögonen för hur tufft ni har det i familjen och hjälpa till att kontakta rätt personer för att börja ordna upp situationen tänker jag.

Oavsett vad som kommer ske så kommer det ta lång tid! Det är bara rätt myndighet som kan ta tag i en sån här situation och vem som är rätt person växlar mellan olika kommuner/landsting.

Du skriver inget om din pappa - kan han hjälpa till på något sätt?

satsuke
2018-05-29 13:49
#4

Oj, så kan ni inte ha det tänker jag. Det låter konstigt att Bup inte gör något mer. Vet de verkligen hur det är hemma helt och hållet?

Första frågan från mig (som själv är mamma) är om du har pratat med någon i skolan? Din mentor, skolsköterskan, kurator eller någon annan lärare som går att prata med? Jag vet inte hur gammal du är, om du är en äldre tonåring så kan du ju gå till ungdomsmottagningen där du bor. Alla de här alternativen är för att någon vuxen ska få upp ögonen för hur tufft ni har det i familjen och hjälpa till att kontakta rätt personer för att börja ordna upp situationen tänker jag.

Oavsett vad som kommer ske så kommer det ta lång tid! Det är bara rätt myndighet som kan ta tag i en sån här situation och vem som är rätt person växlar mellan olika kommuner/landsting.

Du skriver inget om din pappa - kan han hjälpa till på något sätt?

Calcifer
2018-05-29 13:49
#5

Håller med #1. En orosanmälan måste göras. Jag förstår att man inte vill "skvallra" på sin lillebror eller gå emot vad mamma bett om, men så där kan INGEN av er ha det. Inte ens din lillebror, för ingen som mår bra beter sig så aggressivt. Och mordhot är inte okej, oavsett hur liten man är eller vilken diagnos man har. I "vanliga" fall behöver man ju inte göra nåt så drastiskt som att kontakta soc eller be en lärare/kurator kontakta dem, men nu låter detta väldigt illa och allvarligt och då måste man göra nåt ordentligt för att få stopp på det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

_Fisken
2018-05-29 14:02
#6

Oavsett vad man läst och sett på tidningar o TV så är socialtjänsten till för att hjälpa familjer och främst barnen.

Annons:
Unicorngirl4
2018-05-29 17:56
#7

Oj! Så ska inget barn behöva ha det, du ska förklara för din mamma hur detta påverkar dig och din uppväxt samt lycka. Ring polisen om detta inte bättrar sig. Det är lagen, bryt den inte

vallhund
2018-05-30 15:22
#8

Kontakta BRIS o/e närmaste ungdomsmottagning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: