Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 1432 ggr
Unicorngirl4
2018-05-29 17:47

Bulemi?

Hej. Tänker ta detta kort… 12,5 år Spyr upp mat 51,6 kg Missnöjd och tjock Deprimerad Panikångest Ful Första frågan: Är jag tjock eller överviktig? Alla andra är smalare än mig Andra frågan: är detta bulimi? Har liksom djup ångest efter att ha ätit… Och sista frågan: När eller om ni spyr upp, får ni upp mycket? Jag får väldigt lite tror jag…

  • Redigerat 2022-09-14 23:09 av vendelay
Annons:
Vikan
2018-05-29 21:28
#1

Har du pratat med en vuxen? För det låter som att du utvecklat en ätstörningar som du behöver hjälp med nu.

I övrigt är du med all säkerhet verken tjock eller överviktig, och alla andra är inte smalare än dig. Ätstörningar ger dig en helt förvräng bild av hur du ser ut som du behöver hjälp med för att arbeta med

Unicorngirl4
2018-05-29 23:05
#2

Ja jag har pratat med en kurator. Hjälper inte jättemycket

Calcifer
2018-05-30 15:42
#3

Du måste se till att få ordentlig hjälp med detta innan det går helt överstyr. En ätstörning kan förstöra din kropp för resten av livet om du har otur. En gammal kompis till mig hade anorexia under hela gymnasiet, hon har varit frisk i 10 år, och legat på bra vikt, men hennes kropp tog så mycket stryk under hennes sjukdomstid att hon och hennes man får nöja sig med två barn trots att de vill ha fler - hennes kropp klarar inte av en till graviditet och hon strök nästan med under båda första.

Så tänk på att detta kan förstöra för dig om många år, även om du skulle få hjälp. Dessutom är bulimi en ätstörning som kan göra att man mår sämre mentalt därför att du går inte alltid ner i vikt av den. 

Inte för att du behöver gå ner i vikt, det gör du inte. Du behöver hjälp av t:ex bup om du inte får detta under kontroll.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Vikan
2018-05-30 16:10
#4

#1 på skolan? Är det skolan kan du be om en remiss innan det går alltför överstyr, för det kommer det göra. Annars tycker jag du själv kan kontakta ungdomsmottagningen, första linjen eller bup för att få vidare hjälp. Det kommer annars bara förstöra din kropp, tänder och psykiska hälsa helt.  Min kompis har anorexia och du vill verkligen inte få det så långt att du blir inlagd och riskerar att dö

shia
2018-05-30 20:53
#5

Skrivit en massa som försvann :) men skriver igen. Hur länge har du hållit på såhär? Vet någon fler om det? Vilka tillfällen(du behöver ej svara, bara tänka) är det som du mår dåligt och får dig själv att kräkas upp maten? Och vad kan du göra flr att förhindra det. Gå promenad, läsa, rita? Jag har ingen aning om hur det är för dig, men kan bara prata utifrån mina egna erfarenheter. Har bulimi(depression, självskadebeteende, på det). En av min närmsta vän på skolan har haft bulimi/anorexi/ätstörning. Varav hennes syrra anorexia å hennes pappa bulimi (som liten). Så hört en del från henne hur svårt det är att ha en familjemedlem med ätstörning. en i klassen (bortsett från mig å min kompis) har ätstörning just nu, men 5 till har haft det. Och jag kan säga det att… Det är inget man önskar sin värsta fiende… Varken för dess familj eller den själv. Jag ber dig, att berätta för någon, dina föräldrar, kompis, om de ej vet. Blir det inte bättre med kurator -byt, far till vårdcentralen hos ngn eller bup eller så. För det kan bli bättre, Det har varit väldigt kaotiskt i min klass i åttan, pga ätstörningarna. Skrik, bråk, gråt, om och om igen. Lärarna, rekoter, kurator, skolsyster, ja. För att ens vänner vill inte att man ska behandla sig själv illa, de vill man ska må bra. Det är svårt som vän att förstå hur den med äs tänker å känner då man är bra på ljuga. Problemet med att ljuga, är att det endast får dig att klara av just den svåra situationen, du döljer problemen-folk vet ej hur de ska reagera-du tror de ej märker ngt-ljuger mer osv. Jag vet inte hur mkt mer jag kan säga, annat än lyssna på dina kompisar, eller lärare om de är oroliga för dig, ta emot hjälpen som erbjuds. Och glöm inte att folk bryr sig om dig, dina vänner, osv.

Unicorngirl4
2018-05-30 23:35
#6

#5 Funderar på att be kuratorn om att få träffa läkare… vet bara inte hur

Annons:
Unicorngirl4
2018-05-30 23:37
#7

#3 går inte alltid ner i vikt? Hur går det ihop, måste man sluta äta helt eller så? Läste att man inom en timme skulle spy då man inte tar upp lika många kalorier :)

Calcifer
2018-05-31 04:55
#8

#7 Jag tänker inte ge dig råd på hur du ska kunna gå ner i vikt när du är så ung och inte behöver det och det är potentiellt farligt. Men nej det stämmer inte. Din kropp börjar ta upp näring på en gång du ätit. Det finns många med bulimi som är normal eller t.o.m. överviktiga. Det enda du gör är förstöra kroppen totalt, och tänderna, samt halsen och magsäcken osv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

shia
2018-05-31 07:48
#9

#7 det kan låta väldigt logiskt, du kräks upp det du äter å borde då gå ner i vikt, vilket man gör ibörjan. Men sen kan vi inte alltid överlista våran kropp, som vill ha näring. När du har hållit på ett tag så börjar kroppen lära sig å ta upp allt du äter och spara på det, inför nästa svältperiod. #5(same person i know) Det "enklaste" är helt enkelt att säga att "jag vill ha hjälp att få träffa en läkare utbildad inom detta område". Skriv på en lapp annars, jag vet hur svårt det kan "kännas". Men att faktiskt säga de där orden är inte så svårt fysiskt:) du är stark som inser du har problem och behöver hjälp, håll fast vid att dud behöver hjälp, även när det börjar kännas bättre, man blir inte frisk över en dag.

Upp till toppen
Annons: