Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 1041 ggr
Skorpanthehamster
2018-05-30 21:44

Tjäna pengar

Hej, jag är 15 år och behöver tjäna pengar så snabbt som möjligt. Vad kan jag göra för att fixa ihop pengar? Finns det sommarjobb jag kan söka till eller är det för sent nu?

Annons:
Stallmima
2018-05-30 21:51
#1

Gå in på arbetsförmedlingen och kolla sommarjobb

Honestyisdead
2018-05-30 21:52
#2

Det lär vara för sent ja. Snabba pengar som 15 åring är inte troligt.

Stallmima
2018-05-30 21:55
#3

Den här länken kan du gå in och kika på  http://www.sommarjobb.me/jobb-for-15-aringar/

akvarium123
2018-05-30 22:10
#4

Jag delar ju ut reklam däremot kanske inte snabba pengar precis men ett litet bidrag är alltid något😉. Jobba på bageri eller någon butik i stan? Själv så känner jag en som har butik som gärna vill ha hjälp på sommaren men det är ju såklart ingenting alla har möjlighet till då man har olika relationer till olika personer. Men det är ju annars bara att gå in och fråga tänker jag. Men man ska nog inte tro att man får jobbet för det är inte säkert men då har man ju iallafall sagt att man finns där ifall man behöver extra personal. Kanske dina vårdnadshavare har någonting jobb på sina jobb (ifall dom har jobb vill säga) eller att du frågar om att gå ut med hundar eller klippa gräs. Gjorde alltid jag förut men nu så jobbar jag ju med annat mer än reklam också så det behövs inte för mig. Baka och sälja?? Ja det finns massvis med saker du kan göra för att tjäna pengar!

Calcifer
2018-05-30 22:21
#5

Omöjligt att få sommarjobb är det inte, men det där med "pengar snabbt" är aldrig enkelt oavsett ålder. Dels kan det ta flera månader att få ett arbete - om man får ett. Sen får man inte betalt omedelbart. En del jobb har provanställning där du får mycket mindre betalt, osv.

Beroende på vad för summa du vill ha in och hur fort (om det är till nåt speciellt tex) så skulle jag istället tipsa på tjänster som hundpassning, barnpassning, klippa gräs, och sälja saker som du har som kanske har något värde om du inte vill ha kvar dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Hukanson]
2018-05-30 22:58
#6

När man är 15 år får man utföra lättare och riskfria arbete. Nått liknande reklamutdelare, städare, telefonförsäljare, assistera i en affär (vid 15 års ålder får man inte ha kassaansvar) , enkelt kontorsarbete, lättare restaurang arbete, paketera (ej tunga föremål).

Tiderna man får arbeta är anpassade för att skola ska prioriteras. Det är mindre restriktioner när man fyllt 16 år.

Som 15 åring får du får jobba högst 2 tim/dag under skoldag och högst 7 tim/dag under skolfri dag. Per vecka får du jobba högst 12 timmar. Arbetstiden ska ligga mellan kl 6-20 och du ska ha 14 timmars nattvila.

Det innebär att om du börjar din skoldag kl. 8 så får du inte jobba efter kl. 18 dagen innan.

Du ska också ha minst 36 timmars sammanhängande veckovila.

Det innebär att du inte kan arbeta både lördag och söndag om du har skoldagar i veckan.

Annons:
sp0ngeb0b
2018-05-31 05:27
#7

Testa att sätta upp lappar på anslagstavlor runt omkring dig, finns ibland i köpcenter och matbutiker. Skriv att du vill hjälpa till med att gå ut med folks hundar, klippa gräs/häck och andra trädgårdssysslor, passa barn, kanske städa hemma hos folk eller så. Fråga runt bland grannar och släktingar om de behöver hjälp med något.

Upp till toppen
Annons: