Annons:
Etikettövrigt
Läst 1146 ggr
[troasm]
6/6/18, 1:37 PM

Värdelös på mitt jobb :(

Är så himla värdelös på mitt sommarjobb att jag håller på att få sparken. Jag jobbar som plockare på växthus, ett simpelt jobb som typ vem som helst klarar av. Kompisarna "retar" mig för att jag har ett så sunkigt jobb (på skoj bara, inget jag tar åt mej av), och själva jobbar dom som bl.a. servitör och lägerledare. Men idag sa min arbetsgivare åt mig att jag helt enkelt är för långsam, hon sa det jättesnällt, men fy fan vad man känner sig värdelös. Mina kompisar klarar av mycket mer avancerade och "finare" jobb och jag kan inte ens jobba på ett växthus utan att få sparken. Har jobbat där 3 dagar och jag har ju nog själv märkt att jag är långsammare än andra, men jag gör mitt bästa och sölar inte, fösöker vara så noggrann jag kan men jag är inte tillräckligt snabb. Det är jag och 2 sommararbetare i min ålder till, och sedan vuxna människor, bl.a. invandrare som jag antar har jobbat där en tid före jag började där, de verkar vara duktiga, erfarna och snabba. Jobbade med en av sommararbetarna igår och då var vi båda exakt lika snabba, men hon har iochförsig inte jobbat där lika länge som jag ännu. Jag får en till chans ännu, en dag till, men jag vet att jag inte kommer bli snabbare över en natt så kommer säkert förlora mitt sommarjobb och känner mig så himla värdelös :(  Vet inte ens om jag kommer fö betalt för de 3 dagarna ja jobbat där eller om det var en "provperiod" eller hur det fungerar, för min arbetsgivare har inte bett om mina bankuppgifter eller nåt. Tycker det är så himla pinsamt och vet inte vad jag ska säga åt mina föräldrar, aldrig hört om nån som varit så dålig att man inte ens klarar av att jobba på växthus. Pappa har själv i ungdomen jobbat jättemycket med att plocka (farfar hade växthus) och jag vågar inte säga åt han och vet inte vad jag ska säga. Om jag säger att jag var för långsam kommer han tro att jag latade mig och inte skötte mitt arbete, vilket inte e sant, det låter som så himla allvarligt att säga så. Tycker också det är pinsamt at säga åt kompisarna. Blir bara så himla ledsen, känner mig värdelös och har blivit av med min inkomst för sommaren. Och vet inte hur jag ska säga det åt mamma och pappa heller.

Annons:
Aleya
6/6/18, 2:08 PM
#1

Får jag fråga vad du är osäker på då det går sakta?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[troasm]
6/6/18, 3:01 PM
#2

#1 Alltså jag skulle inte säga att jag är osäker, tror det kan bero på att jag är "för" noggrann, kollar jättenoga så att jag plockar allt, blir nojjig över att jag skulle ha lämnat något oplockat, vill inte få skäll pga slarv osv. Sen så märker jag nog själv att jag gjort framsteg sedan jag började för 3 dagar sedan, slipper hela tiden längre för var dag så måste ju gå iallafall lite snabbare, men inte tillräckligt snabbt. Har tidigare jobbat 2 somrar med liknande plockande, fast med plantor och då var jag på samma nivå som resten av sommarjobbarna, men de erfarna och vuxna som jobbade där va mer än dubbelt snabbare än oss allihopa. Som jag tidigare sa var jag precis lika snabb som en annan som jobbar på samma ställe som jag, han var inte här idag då min arbetsgivare sa att jag var för långsam osv. Känns som att om jag skulle försöka göra ännu snabbare skulle jag börja slarva, noggranheten skulle lixom fara på bekostnad av farten, brukar vara lite så tycker jag. Annars tycker jag arbeter har gått bra, fick t.o.m. beröm första dagen för att jag verkligen inte lämnade något oplockat. Även arbetsgivaren frågade mig idag om jag var osäker på nåt, och jag sa nej för känner inte mej direkt osäker.

Aleya
6/6/18, 3:05 PM
#3

#2 prata med chefen. Det är mitt råd. Hon kanske har tips om hur du ska kunna göra för att bli snabbare

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

akvarium123
6/6/18, 3:09 PM
#4

Jag var också långsam på mitt jobb i början. Däremot var det ingen arbetsgivare som var bredvid mig och kunde kolla när jag började och slutade utan de kan bara se när jag slutade. arbeta via hemsidan dom har. 

Det gick kanske på 6 timmar istället för 2 timmar. Visst jag fick inte mer betalt för att göra jobbet på 6 timmar men jag gav det en chans och tillsist LÄRDE jag mig HUR jag skulle göra för att jobba så effektivt och bra som möjligt. Ifall du ska gå och dela ut reklam exempelvis till 300 hus och du aldrig gått där då kommer det inte gå snabbt. Kan lova det. Men efter ett tag när man jobbat där ett tag så har man utforskat hela området och går efter sin egen erfarenhet som vet var man ska gå efter vilket hus. Kan säga att idag är jag nog 110% säker på vilket hus som kommer efter vilket. Jag skulle nog kunnat rabbla upp hur jag skulle gå efter husnummrena och adress och det skulle antagligen varit helt rätt. Så säker jag är nu så säker har jag aldrig varit.

Så mitt tips är att ta det efter hur det kommer. Man kan inte klara allt snabbt och effektivt på 3 dagar och det hoppas jag att din arbetsgivare förstår. Inte en chans att jag skulle klara av något lika bra som en annan som jobbat där i flera år.

Jag som känner folk som jobbar i butik och äger butiker jag kan säga att dom har inte alls så stora förväntningar på en som jobbat i 3 dagar. Däremot ifall det gått 3  månader och personen i fråga fortfarande inte är lika snabb som dom andra så skulle ju den tagit och pratat med personen.

[troasm]
6/6/18, 3:35 PM
#5

Problemet nu är ju att jag har min sista chans på fredag, och om jag inte är tillräckligt snabb då så kan jag inte jobba där nå mera. Ingen aning hur jag ska klara av det och vet ju att det kommer sluta med att jag bli av med arbetet, tror arbetsgivaren också är inställd på det. Känns så himla ångestfyllt att fara dit på fredag, kommer typ få sparken framför alla och sen det här med vad jag ska säga åt mamma och pappa, blir av med min inkomst för sommaren, känns otroligt pinsamt osv.

akvarium123
6/6/18, 3:48 PM
#6

#5 Men då får du hälsa från mig och de jag känner som äger en butik att man inte kan klara av att vara snabb på 5 dagar. Det HOPPAS jag att din arbetsgivare förstår. 

Sorry men vissa arbetsgivare har för mycket krav på de anställda. Och det kommer de flesta av dom som har det alltid att ha. H*n kanske själv ska prova att göra ett nytt jobb i 3 dagar och se att man inte alltid är så effektiv de första dagarna.

Du ska inte känna att det är pinsamt. Det är det sista du ska göra! Det är troligtvis din arbetsgivare som har för mycket krav på dig.

Men prata med h*n och hälsa från mig och dom butiksägarna jag känner. Då äger ju ändå dom ganska så "lyxiga" och "stora" butiker. En äger en bilbutik (bilar är INTE billiga) och en annan äger en klädbutik med märken. (Märkeskläder är inte heller det billigaste!!) Och förhandla och säg som du säger här att du är noggrann och inte vill få skäll o.s.v.  Allt positivt om dig är bra att säga. Ifall du har timlön säg att h*n kan sänka den med några kronor och höja den när h*n tycker att du har börjat arbeta bättre.

Annons:
[134643]
6/6/18, 3:54 PM
#7

#5 Om jag var du hade jag faktiskt dragit ner på noggrannheten och ökat farten. Det kanske är så att du är för noggrann, helt enkelt. Jag fick precis höra av min chef att jag är för långsam under våra leveranser. Jag vet att det är sjukt jobbigt att höra, men försök intala dig själv att du är grym på annat.

91Marran
6/6/18, 3:57 PM
#8

Fråga chefen om du ska vara snabb eller noggrann. Hon måste välja helt enkelt. Jag hade en praktikchef som tyckte att jag borde lärt mig butiksjobbet på två halvdagar. Det gjorde jag inte, som tur var så skulle jag inte vara där så länge.

Mvh
Mig

Calcifer
6/6/18, 7:14 PM
#9

Dels så kanske du måste vara lite mindre noga, och dels är det något man måste acceptera ibland att man får chefer som har helt orimliga förväntningar och krav.

Mitt värsta jobb någonsin var på en bar/vandrarhem i England. Det tog mig längre än vad det "borde" ansåg cheferna när jag skulle bädda om sängar och städa rummen, så de fick göra skiftet längre och blev sura för det och klagade på mig jämt. Så skulle ena ägaren  bevisa att det kunde gå fortare och jorå, det gjorde det. Han var klar på en timme ungefär och skröt om det högt och länge och tryckte verkligen ner mig. Dilemmat? Han bytte inte sängkläder i en enda säng så över 30 gäster fick dela lakan med tidigare personer som bott där innan. Fräscht? Nej, inte direkt. Och inte rimligt heller. Men det gick inte att vinna i den situationen för de vägrade höra på det örat, så jag kunde inte jobba kvar till slut.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MonicaLagerquist
6/9/18, 8:40 AM
#10

Hur gick det igår?

Stolt ägare till fem La permer

[troasm]
6/13/18, 9:41 PM
#11

#10 Jag försökte öka på tempot och lyckades något iallafall (blev som tänkt mindre noggrann) och arbetsgivaren verkade nöjd så jobbar ännu kvar där. Första tiden var det mycket de att jag var snabb men inte särskilt noggrann, men nu börjar noggrannheten komma ikapp så gör framsteg hela tiden.

MonicaLagerquist
6/13/18, 9:42 PM
#12

Härligt att höra.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: