Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 686 ggr
ejjaa
6/8/18, 4:00 PM

Vara på läger med psykisk sjukdom

Hej! Nu är det såhär att jag ska åka på konfirmationsläger snart. Har egentligen inte varit nervös innan men blev fruktansvärt nervös nu när det börjar närma sig. Jag har en psykisk sjukdom som jag äter medicin för men jag har fortfarande dåliga dagar ibland. Detta läger är 16 dagar och i snitt har jag en dålig dag varannan vecka när jag äter min medicin. Det betyder att risken är väldigt stor att jag kommer att ha en dålig dag under denna period.

Vi har varit i kontakt med mina ledare och allt känns bra med det. Det som oroar mig är de andra som ska konfa sig. Det går väldigt många från min klass i min konfa-grupp, även de flesta av mina nära kompisar. Mina nära kompisar vet att jag har den sjukdom osv men de vet inte hur dåligt det blir. Har jag en dålig dag kommer jag inte kunna göra något annat än att vara ensam, allt blir så himla jobbigt och det enda jag har energi till är att fortsätta leva typ. För det första vet jag inte en hur jag ska ta upp ämnet med mina kompisar innan, det känns som om de bara kommer tycka att jag klagar osv och vill verkligen inte att de ska tycka det.  Sedan känner jag inte heller för att berätta för mina klasskompisar (även om de kommer fråga om de märker att jag inte mår bra). Jag vet att man borde snacka om det utan att skämmas men jag skäms visst ibland, det finns fortfarande ett stigma runt psykisk ohälsa (iallafall där jag bor).

Jag vill som sagt berätta för mina kompisar för jag vill inte att de ska tycka att jag är "svag" men samtidigt vill jag inte att de ska tycka att jag bara pratar om det för att de ska tycka synd om mig. Hur ska jag svara på eventuell frågor som mina bekanta kanske frågar (ja, vissa av de är väldigt frågvisa)? Är det någon som råkar ha haft en liknande upplevelse?

  • Redigerat 9/14/22, 11:14 PM av vendelay
Annons:
Upp till toppen
Annons: