Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 897 ggr
Enstudiemotiveradelev
2018-06-11 01:01

Kan jag höja mina betyg mycket ?

Hej, jag har precis gått ut 8:an, mitt mål för nian är 340 i merit . Dock vet jag ej om det ens är möjligt med tanke på mina betyg nu. Kan tillägga att jag är en väldigt ambitiös elev som kan kämpa för det. Är typ smartast i min klass haha, dock är alla i min klass osmarta men aja. Mina betyg nu: Merit: 265,0 Biologi= C Kemi= C Fysik= C Teknik= A Samhällskunskap= B Religon= (D) Har inte haft sedan i 7:an Historia= C Geografi= (C) Har inte haft sedan 7:an Bild: A Musik: A Slöjd: B Hemkunskap: Har ej haft Idrott: B Engelska : C Svenska :C Matematik: B Språk: B Har tänkt spendera mitt sommarlov till att plugga sö att jag verkligen kan klara av det, tror ni att det är möjligt?

Annons:
Zachis
2018-06-11 06:58
#1

Det kan bli svårt att få A i alla ämnen. Dessutom finns det inte någon mening med det. Dina betyg är redan väldigt bra. Ett bättre mål kanske är att höja dina betyg ett steg istället? Kanske jobba lite extra i NO ämnena så att du kan få B?

Hursomhelst så tycker jag att du ska vara stolt över dig själv, du är jätte duktig. Sätt inte för hög press på dig själv :)

ipopuma
2018-06-11 17:15
#2

Är onödigt att få A i alla ämnen, frågan är VAD vill du plugga på gymnasiet? Och om du inte vet satsa på matten och lär dig att skriva nyanserat och utvecklat. Satsa på att kunna skriva bra och fungerande texter (öva myyyycket på språket) samt att hålla tal. Plugga på ditt moderna språk. 

Skit i resten om du inte behöver poängen och inte tycker det är kul. Ångrar själv att jag ens försökte i hemkunskap och inte bara sket i den och pluggade matte istället

shia
2018-06-11 23:43
#3

Ha som mål ist att höja så många som möjligt så mkt som möjligt, plugga sönder hjälper inte. Ta ett lugnt sommarlov, vila upp dig å satsa till hösten, vill du öva engelska kan du alltid i sommar lyssna på eng låtar å översätta till svenska, se eng filmer å skriva recension på svenska. Sen är det alltid möjligt å höja betygen, förra våren hade jag typ lika betyg aom du, lite högre i några men säg 275 meritpoäng. I höstas hände mkt så satsade inte direkt kan man säga, men nu denna vår har jag kämpat lagom, å höjt till 11-12 A, något C å resten B. (ej fått så vet ej exakt) typ 322,5 poäng tror jag jag räknade till. Men grejen ät du kmr nog in på det gymnasium du vill, kolla annars intagningspoängen de senaste åren.

Enstudiemotiveradelev
2018-06-12 00:15
#4

Tack för all pepp!! Grejen är att jag vill läsa natur natur på Viktorrydbergs gymnasium, där antagningsgränsen förra året var 337,5 , så A i alla ämnen är nästan ett måste haha. Även om det kanske inte märks på mina betyg är NO o Matte mina favorit ämnen. Anledningen till att jag har C i NO är för att vi har en sjukt skum lärare som gav hela åttan E i alla NO ämnena förra terminen. Jag har alltid haft lätt för NO och Matte. Men tack för alla tips!!! Vill även tillägga att jag hatar mina betyg!! De är sååå dåliga!!

[134643]
2018-06-12 01:13
#5

Om du nu behöver höja dig i flera ämnen så hade jag pratat med de lärare som har de ämnena. Det kan göra en enorm skillnad att bara säga till en lärare att man siktar på ett A eller vad man nu vill ha. Då brukar de ofta anpassa sina krav efter det. Så jag tycker att du ska prata med dina lärare om vad du behöver göra för att höja dig och vad de kan göra för att hjälpa dig.

Upp till toppen
Annons: