Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1576 ggr
PuffeSnutt
2018-06-14 15:06

Räkna ut idealvikt?

Hur räknar man ut den perfekta vikten för sig? Jag har hört att man kan ta sin längd i cm minus metern så har man idealvikten. Sen kan man lägga till och ta bort 5 kg för att "reglera".      

T.ex. om man är 175 cm ska man väga mellan 70-80 kg?

Funkar det?

Äta, Sova, Netflix<3

Annons:
Majtassen
2018-06-14 22:15
#1

Är inte riktigt säker på hur man gör men om man är 175 och ska väga 70-80kg så väger jag (ca) 25/35 kg för lite?
Är också lite nyfiken på hur man räknar ut sånt :)

[fleuriexarcaedia]
2018-06-15 03:27
#2

Räkna ut basalomsättning och ditt BMI :)

Namiko
2018-06-15 04:49
#3

Det finns ingen ekvation för den perfekta vikten för en individ. Man har olika kroppsbyggnad, olika mängd muskler mm. Man måste tyvärr gå efter hur man mår och hur man ser ut. Skulle jag gå efter det där så skulle jag väga 61-71kg, men min idealvikt ligger på 48-50kg. Hur vet jag det? Egen erfarenhet. Under 47kg börjar jag må dåligt och blir trött och slö, över 50 kan jag knappt ta mig. Min idealvikt är den vikt där jag mår som bäst, inte vad någon uträkning säger.

När jag gick i högstadiet var det populärt att räkna längd i cm minus 110 för att få fram vad man skulle väga. Det är precis lika ovetenskapligt och säger ingenting om hur jag ser ut eller mår. Inte ens BMI är ett säkert sätt att räkna då det är till för att räkna ut normalvikt på populationer, inte individer, då någon med en smal kroppsbyggnad eller mycket muskler inte passar in över huvud taget och hamnar på under/överviktig även om dom inte är det.

Det mest korrekta sättet att få fram sin normalvikt är nog att mäta sin fettprocent. När man ligger på en hälsosam fettprocent så har man en vikt att utgå från. Vad gäller att jaga en specifik siffra på vågen så är det så sjukt lätt att fastna i fel mentalitet där man inte längre går efter hur man mår eller ser ut utan bara jagar den där siffran man vill se. Jag har själv varit väldigt nära att fastna i det trots att jag aldrig varit i riskzonen för att bli överviktig. Jag har inte längre en våg hemma för att undvika det ohälsosamma beteendet.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

PuffeSnutt
2018-06-15 07:23
#4

#2 Jag vet inte vad basalomsättning är hehe…

#3 Okej, tack! Då är jag normalviktig. Enligt isoBMI är jag överviktig men hade jag gått ner i vikt hade jag mått jättedåligt och sett konstig ut.

Äta, Sova, Netflix<3

Carrosh
2018-06-15 23:31
#5

BMI är inte ett bra mått, det tar inte hänsyn till vad vikten består av (fett eller muskler). Den säger ju heller inget om hur man mår. Man behöver inte vara pinnsmal för att må bra - allt handlar om hur man behandlar sin kropp (vad och hur ofta man äter, om man rör på sig och hur mkt osv.).

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

PuffeSnutt
2018-06-16 02:38
#6

#5 Tack<3

Äta, Sova, Netflix<3

Annons:
parsley
2018-06-17 19:55
#7

# 4 Basalomsättning är en beräkning av hur mycket energi i form av kalorier kroppen gör av med i vila. Det går åt en del när man andas, för att matsmältning och hjärna ska fungera t ex.  Den största delen av vår kaloriförbrukning går faktiskt åt till sådana där grundläggande saker,  inte motion eller fysisk aktivitet.

PuffeSnutt
2018-06-17 20:23
#8

#7 Jaha! Tack för din förklaring :)

Äta, Sova, Netflix<3

Upp till toppen
Annons: