Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2630 ggr
akvarium123
2018-06-17 08:50

Är 8;an jobbig?

Alltså jag vaknade mitt inatt och bara fick panik över att jag ska börja 8;an. Jag är rädd för att få så mycket stress på mig. Jag vill verkligen inte ha för mycket stress nu men känner redan att jag tror det kommer bli för mycket stress. Har fått höra från en kompis att 8;an är den värsta årskursen man kan gå i. Vilket inte precis gör mig mindre stressad.

Hur har det varit för er?

Har schemat varit okej så att man hinner med att byta saker? Samt är det allt för svårt i 8;an i övrigt. (Ämnen, betyg o.s.v…)

  • Redigerat 2022-09-14 23:13 av vendelay
Annons:
Travis D
2018-06-17 09:10
#1

Går inte i 8.an nu men hörde att andra också tyckt att 8.an är värst men man vet ju aldrig hur man själv upplever den :)

Aleya
2018-06-17 09:30
#2

Kan det vara en kvarleva från förr? För på min tid var åttan då man fick betyg för första gången. När jag ser tillbaka så var åttan ganska kul då man fick börja ha teknik då och få sitta och tillverka saker. Och på bilden fick man testa att fotografera och framkalla bilder. Man blev som ett snäpp "vuxnare"

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kirnzy
2018-06-17 09:49
#3

För mig var 8an inte svårare än övriga år. Det var inte alls ett sånt stort steg från 7an som alla säger.

Corgitok
2018-06-17 12:20
#4

Tycker att åttan har varit den jobbigaste. Nian är mest repetition. 

Anteckna, planera och förbered i god tid så att det inte blir för mycket.  Det kommer att gå bra och det ska lösa sig!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Vikan
2018-06-17 12:52
#5

Då har du tvåan i gymnasiet att se framemot 😉

Betygmässigt arbetar man mot samma kunskapskrav i åttan med, så kraven har egentligen inte ökat. Dock tillkommer det några nya moment, vilket både är kul och jobbigt. Det positiva är att man inte har nationella, vilket tar bort en del stress. Antecknar du och följer med på lekionerna bör du klara det utan problem dock, och du får alltid chansen att höja eventuella betyg i nian

Novachan
2018-06-17 19:40
#6

Var inte jobbigare än något annat år vad jag kan minnas. Försökte nog aldrig jämföra dem heller. Ta det som det kommer istället för att oroa om vad som kan hända - det kanske inte kommer hända ändå så då har du oroat dig helt i onödan. Jag fokuserade i princip alltid på mina studier veckovis

Annons:
shia
2018-06-17 22:15
#7

Jag ska vara ärlig, för mig har åttan varit det värsta året någonsin. Men jag Vill att du läser klart, okej? Förra sommarn, jag vet inte hur mkt panik jag hade inför att skolan skulle börja. Jag var rädd att jag skulle förlora mig själv. Grejen var den att om man bara ser skolan, å skolgrejerna å betygen- helt normalt år, enklare än sjuan å sexan skulle jag säga då lärarna känner en osv. Var som att gå från Ht i sjuan till vt i sjuan, om man säg så. Läromässigt, mrn för mig vart det för mkt inombords. (har ätstörningar, självskadebeteende, depression, var mobbad f-5, bytte skola i 6 an å vart bättre då men sjönk sen igen. Samt alltid höga krav på mig själv….) Jag ställde för höga krav på mig själv, pressade mig för hårt, men det jag ångrar är att jag lyssnade inte på någon runt omkring mig, vänner, lärare, familj, de såg det. De såg att jag pressade mig för hårt. Mina lärare gjorde sitt bästa,, de gjorde de verkligen. De, mina vänner, familj, skolan, alla räkte ut handen till mig, och erbjöd mig deras hjälp, gång på gång, jag vet inte hur många gånger.men jag drog undan min. Alla de krav jag hade på mig själv, det höll på ta död på mig. Bokstavligt… Men efter att allting "exploderade" i oktober, började min väg mot att bli frisk om igen. Och samtidigt som åttan var tuff, har den även gjort mig starkare. Jag insåg, då alla fick veta sanningen om mig, att jag dels inte var ensam, samy att det fanns folk omkring mig. Och jag visste att om jag faller igen,tar de emot mig. Vårterminen var tuff, men samtidigy hade jag hösten i bagaget, som jag fortfarande delvis kämpade med att gå igenom. Men en grej jag lärde mig var att säga till när jag inte klarade av mer. När jag inte fixade en viss sak. Som ex skulle vi ha so redovisning(alltid haft A på alla delarna där, redovisning också osv) vi hade just haft ett grupparbete med redovisning som jag genomlidit men skulle nu ha en till. Grejen var att jag var tömd,och jag insåg jag var nere på botten igen. Jag klarade inte av att prata med folk, jag drog mig undan, och fick panik attack på panikattack på skolan. Och hade ännu mer panik inför gruppuppgiften, men jag sa till min mentor/so lärare, och jag fick Göra en uppsats istället. Det var en stor lättnad, dels att jag slapp oroa mig för redovisningen men även så erkände jag för mig själv, att jag inte behöver klara allt. Jag fick tid att börja bygga upp mig själv igen, och veckor senare skulle vi ha sv redovisning, och jag bet ihop och klarade den, riktigt bra. Vart en lång ointressant story, men här är det viktiga om man säg så. Jag skulle aldrig gå igenom detta år igen. Men samtidigt är jag glad jag klarade det då jag vuxit mkt samt lärt mig mkt. För det kan inte bli värre än det var nu, men jag klarade det. De råd jag vill ge dig är att lyssna på dig själv, våga ta hjälp om det behövs. Lita på dig själv. Pressa dig inte för hårt. Men framförallt, kom ihåg att tiden fortsötter att ticka. Även om allt känns hemskt, kommer det bli bättre Är du rädd, har du ont, bara du står ut blir det bra. om det gör ont 1 minngör det ont 1 min oavsett om du flippar ur å skriker eller tar det lugnt å andas. Men sen är det över. Tänk när du tar en spruta(om du nu är rädd) du är rädd, men du vet att om en Tim har jag tagit den. Framförallt lyssna på de råd dina lärare ger dig, de har mött flera som genomgått å genomgår liknande.

weslav49
2018-06-18 01:13
#8

Har precis slutat nian nu men innan jag började åttan så hade jag också hört att det var det jobbigaste året, jag hade också fått höra att om man pluggade ordentligt i åttan så skulle nian vara lätt. Det kanske är så för vissa men för mig var det inte så. Jag tycker åttan var lättare än vad jag fått höra men tycker också att nian var svårare än jag fått höra eftersom vi hade så sjukt mycket mer prov och inlämningar och det hjälper ju då inte att att man har nationella proven då. (Ett tips inför nationella är att inte plugga, det är oftast väldigt lätt så länge du vet grunderna i ämnet så slösa inte för mycket tid på det.) Men så länge man är förstår att man måste lägga mycket mer fokus på skolan så kommer både åttan och nian att gå bra!

NordicSunset
2018-06-20 15:56
#9

Jag tyckte inte att 8an var svår eller stressig. Ingen årskurs i grundskolan var svår. 9an var stressigare, men inget slår 2an i gymnasiet. Har haft sommarlov i två veckor nu, men har fortfarande inte återhämtat mig. Jag tycker inte att du ska oroa dig alls, och försök att inte bry dig om andras upplevelser, för att det är verkligen olika beroende på hur man är som person och vilken skola man har gått på. Vissa gillar att skrämmas, dessutom. Om du lyssnar på folk som säger att det kommer att bli svårt så kommer du att gå in i klassrummet med den inställningen och tro att det är svårt, även fast det kanske är jättelätt. Så tänk inte på det nu när du har lov, och sen när du börjar, försök bara göra gott ifrån dig. :) Det kommer gå toppen!

Be the best version of you.

  • Zoella
Alvirpo
2018-06-23 13:39
#10

Säger som många andra, tycker inte att det var så stora skillnader mellan högstadiets alla årskurser. Även jag hade hört att åttan var den jobbigaste, men upplevde som sagt ingen större skillnad. Om något så är det väl slutet på nian med alla nationella samt att allt ska bli klart till man går ut grundskolan. 

Dock är det inte att jämföra med 2an på ett högskoleförberedande gymnasieprogram! Då snackar vi stress och inte en sekunds vilopaus. Hur stressigt gymnasiet blir påverkas även såklart av vilken linje man väljer. Men det behöver du inte ens tänkta på just nu, det är långt kvar! Ta det bara lungt, var uppmärksam på lektionerna och gör det du ska så blir det nog jättebra.

Alva13
2018-06-28 21:23
#11

8:an är inte alls jobbig, samma som sjuan och samma som nian typ kommer vara. Man behöver inte ha panik för betygen i åttan selar noll roll. Det enda som räknas är nians betyg och de betygen använder du ändå bara för att komma in på ett gymnasium som du kanske vill komma in på. Det påverkar inte alls utbildningen i framtiden. Det är på gymnasiet som betygen börjar räknas på riktigt 9 spelar inte så stor roll men åttan spelar typ ingen roll så du kan vara lugn ;)

Upp till toppen
Annons: