Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1327 ggr
EndlessEternity
2018-06-17 18:29

JAG BEHÖVER SNABBT SVAR!!

Nu är det så att jag har glömt att tagit p-piller i fredags och lördags, ska jag ta alla tre p piller på en gång eller ska jag bara ta den idag och igår eller bara idag??????? Den som vet, skriv!!! tack !!

Annons:
molam
2018-06-17 18:32
#1

BAra den som det är tänkt att du ska ta idag.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Mari
2018-06-17 18:34
#2

Vad jag själv fått höra är att bara ta för idag och kör med extra preventivmedel under en vecka efter om det blir sådan aktivitet då det blivit avbrott med pillren så de inte är att lita på.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[134643]
2018-06-17 18:37
#3

Det är olika beroende på vilket märke du äter, och ofta vilken del av kartan du är på. Vilket märke äter du? Kolla bipackssedeln.

EndlessEternity
2018-06-17 18:41
#4

Estron, det stod att jag skulle kontakta barnmorskan om jag glömt fler än 1 piller, men jag sökte runt på internet och jag tar bara pillret jag ska ta idag och fortsätter så.

Tack för svaren!

Honestyisdead
2018-06-17 18:59
#5

#4 Du ska självklart göra det som står på bipacksedeln.

Föratår inte att du ens frågar! Det som står är det som du ska göra.

Du ska inte fråga på ett forum  där ingen har utbildning.

EndlessEternity
2018-06-17 19:00
#6

Erfarenhet fungerar lika bra ändå

Annons:
Honestyisdead
2018-06-17 19:04
#7

#6 Nej faktiskt inte.

Calcifer
2018-06-17 19:09
#8

Du ska aldrig lita mer på random folk på internet än vad som står på bipacksedeln. Annars har du bara dig själv att skylla om nåt går åt skogen, och det är så otroligt onödigt när du kan förhindra det med lite sunt förnuft.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

EndlessEternity
2018-06-17 19:24
#9

Inte så lätt och kontakta barnmorskan då de aldrig har någon tid så

Novachan
2018-06-17 19:37
#10

Du måste inte kontakta just barnmorskan, går lika bra att kontakta läkare så ta och kontakta VC det första du gör imorrn så lär du få kontakt med dem

(Står i bipacksedeln)

Lona
2018-06-17 20:07
#11

Det går även bra att fråga på 1177 eller en farmaceut på ett apotek. Just p-piller finns det inte så många olika sätt man kan ta dem på, med andra läkemedel kan ju tex doseringen skilja rejält, även mot vad som står i Fass. P-piller kan dock vara av olika typ och därmed olika känsliga för om man missar en dag - eller tom tar dem fel tid på "rätt dag".


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Novachan
2018-06-18 00:27
#12

#11 I andra fall skulle man kunnat fråga på apotek men här står tydligt i bipacksedeln vad den som medicineras behöver göra i sådana här situationer. Apotekspersonal kommer att hänvisa till vården. (Jag jobbar på apotek btw.) 1177 kommer också förmodligen hänvisa till vården om de inte kan hjälpa till på något sätt med att boka tid eller liknande via telefon.

Honestyisdead
2018-06-18 06:42
#13

#12 Ursäkta, men påstår du att du jobbar på ett apotek? 

Vilket?

Annons:
moizooro
2018-06-18 18:47
#14

#12 Så du menar att alla gör det? Har själv gått till apotek flera gånger och fått rådgivning t o m medicin. Tala för dig själv.

Novachan
2018-06-18 20:21
#15

Jag tror ni båda har missuppfattat vad jag skrev/menar

Lonaa gav ett gott råd i många fall men jag försökte bespara TS tid och ev. pengar för resa till apotek med att svara vad som antagligen kommer hända och vart TS kan vända sig direkt. Apotek hjälper gärna kunder som har frågor som berör medicin eller vård - inom vissa ramar, vissa svar blir bara att vi refererar kunden till vården, vi får inte vårda kunder eller t.ex. ändra doseringar. Apotek hjälper också gärna kunder som av någon anledning inte läser bipacksedeln (men helst önskar vi att kunderna faktiskt läser den) eller behöver hjälp att tyda den och osv. I bipacksedeln för Estron står tydligt vad TS i sin situation bör göra när det inte handlar om missade placebotabletter/sockerpiller:

"• Mer än en tablett glömd i tablettkartan

Kontakta din läkare/barnmorska." (Fass.se)

Apotekspersonal kommer inte ändra på detta, det är vårt jobb att referera personen i denna situation till vården. Spelar ingen roll vilket apotek eller kedja då vi jobbar efter samma lagar - vi måste följa vad vi får hjälpa kunden med och när det inte är vi som ska hjälpa utan vården.

Förstår om detta blev lite rörigt då det är lite krångligt att formulera men hoppas att jag lyckades förtydliga lite.

Hoppas TS redan har kommit i kontakt med den hjälp TS behöver.

Upp till toppen
Annons: