Annons:
Etikettjösses-vad-bra-jag-är
Läst 859 ggr
Isbjorn
2018-06-22 15:57

Moppe eller inte?

Jag är just nu 15 år och kan ta moped men jag får inte skaffa lätt mc pga. Farligheten och att dom kostar mycket att köpa o försäkring o sånt. Men mopped kan jag skaffa och då kan jag bara köra till ett centrum då jag kan gå och cykla till och ett litet ica so. Är runt 3 min från mig. Jag kan lika gärna gå till dom platserna men lätt mc då kan jag köra till täby och scandinavia och andra ställen där jag behöver åka buss o tåg till. Så jag tänkte skaffa istället en 4k tv till mitt rum för 11k och ett xbox one x. Det känns lite bättre än moped för att jag kan likagärna åka buss och tåg till platserna

Annons:
akvarium123
2018-06-23 20:33
#1

Jag själv har resonerat så här att jag kommer inte köpa någon Moped då jag tycker det är för dyrt för det lilla jag ska använda den till då jag mest bara ska till skolan (10 min cykling) och kanske till ICA (5 min cykling) och stan som ligger 10-15 min bort med cykel. Och då har jag tänkt att jag kan ju lika väl cykla då det inte är några längre sträckor. Men ifall man har långt dit man ska och ska dit flera gånger så kan det säkert vara ett bra alternativ.

[134643]
2018-06-23 20:35
#2

Ja jag hade ju inte köpt moppe om jag lika gärna kunde gått eller cyklat. Lätt mc kan du inte skaffa innan du är 16 heller för den delen. Det är inte hela världen att vara beroende av bussar och tåg, men det är ju bara att du gör det du tycker känns rätt :)

Alvirpo
2018-06-24 09:28
#3

Om det är så nära med cykel överallt och finns bra förbindelser med kollektivtrafik är det nog inte värt det att skaffa moppe. 

Själv skaffade jag moped så fort jag fyllt 15, men då bor jag också ute på landet där det knappt går några bussar och det är långt till skolan/kompisar/centrum osv. Jag tyckte det var toppen att kunna ta sig runt själv, fram tills dess hade jag fått lov att bli skjutsad av mina föräldrar överallt, vilket såklart blir krångligt eftersom dem inte kan hela tiden. Men som sagt, lite mer värt att skaffa moppe när det inte finns några andra sätt att ta sig fram på, om man inte vill cykla i typ 1 timme 😉

akvarium123
2018-06-24 15:25
#4

Kan också tillägga att där jag bor finns det bra med kollektivtrafik så när man inte kan ta cykel så är det oftast bra kollektivtrafik.

Zachis
2018-06-25 06:32
#5

Jag bor också ute på landet men skaffade aldrig körkort. Främst eftersom att det är för långt till stan att köra moppe (3 mil) och för nära till affären (30 meter). Men bor man inne i stan med bra kollektiv trafik och man inte egentligen är intresserad av en moppe så varför köpa en

[134643]
2018-06-25 06:35
#6

#5 Jag hade nästan 6 mil till stallet och åkte moppe haha. Så går gör det ju ;)

Annons:
Zachis
2018-06-25 06:37
#7

#6 ja jo, om man nu gillar att åka moppe timme ut och timme in hahaha.

Upp till toppen
Annons: