Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1475 ggr
[Lollo 97]
2018-06-26 20:46

Min 14 åriga bror är homo- och transfob, sexist..

Hej!

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig, men måste skriva av mig just nu.

Iaf så började det hela med att min bror började säga "Fan va gay, det där vill inte jag ha på mig" och liknande kommentarer för ca ett halvår till ett år sedan.

Vid några tillfällen när vi gått hem från busshållplatsen så har han börjat säga saker som "va bögig musik" osv osv. Varpå jag säger "vad är det för fel med det?" Får som svar att det är dumt att vara bög och att man är dum i huvudet som väljer att vara det. Jag förklarar då för honom att man väljer inte att vara det precis som att man inte väljer att vara t.ex hetero. Men det gick inte fram utan han fortsatte med kommentarer om hur äckligt det är varpå jag blev väldigt irriterad och sa till honom att hålla käften, och han undrar då varför, och fortsätter ett tag till med dumma kommentarer. Sa då till honom att va homofob är lika illa som att va rasist då det är hets mot folkgrupp/en viss typ av människor osv.  Vilket han inte heller höll med om då det enligt honom är okej att hata på homo människor… Har haft liknande diskussioner som denna ett par gånger till och inte en enda gång har jag kunnat prata vett i honom.

Senast idag när vi var och badade sa han "fan va dåligt det är att va bög".  Orkade inte diskutera med honom då och bad honom bara vara tyst. Hela tiden pratar han illa om gay människor och säger att allt är gay…

Vid ett tillfälle så satt familjen på en restaurang och jag frågade då min bror på skämt om han kunde sig mig som en mamma i framtiden, han hörde fel och sa "Om jag kunde se dig som MAN?! "Nej, som en mamma haha" svarar jag.  Då säger han "bra för om du hade varit en jävla trans person hade jag dödat dig, och detta fick mig att hoppa till, liksom va tusan sitter han och säger?! Men varken mamma eller pappa reagerade på det han sa.  Det är inte första gången han pratar illa om trans personer heller, utan vid andra tillfällen har man fått höra att trans personer är äckliga och dumma.

Får aldrig någon hjälp av mina föräldrar när det gäller detta heller, utan de ignorerar det bara. Så antingen tycker de väl likadant om homo och trans personer eller så orkar de inte tjafsa. (Vet dock att min mamma inte gillar bögar speciellt mycket…)

Han trycker även ner kvinnor och säger att  "Kvinnan" är det svagare könet och borde hålla sig till sitt kvinnogöra i hemmet och att det är kvinnors fel om de blir våldtagna. Först då säger min mamma till iaf…

Detta börjar skrämma mig delvis för att jag är bisexuell och troligen genderfluid (Inte hundra på sistnämnda än). Har inte kommit ut för mer än mina kompisar som bi, så om jag kommer ut för min familj vill jag nog inte veta vad som kan hända… Men även för person han kommer va i framtiden, kommer han göra illa sådana som inte passar hans tycke? Vem vet…

(Kan även tillägga att jag är 16)

Tack till dig som orkade läsa allt!

Annons:
[moizoro]
2018-06-26 20:55
#1

Tycker du din bror behöver hjälp. Dödshot är ALDRIG okej! Jag finns här ifall du vill prata skicka pm bara 🤗❤️

Hade någon gjort så som han gör hade han fått en rejäl smäll på käften just sayin 😛 Även om han inte tycker om "pridepersoner" så behöver han INTE säga det. Kan vi snälla sluta med denna grej man lärde sig på dagis " alla får tycka vad dem vill" Så trycka ner människor är okej?

vallhund
2018-06-26 20:58
#2

🌺

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[moizoro]
2018-06-26 21:02
#3

🌺

Calcifer
2018-06-26 21:17
#4

Hans attityd kan ju ha med omognad att göra, men det ringer extremt starka varningsklockor. Om han inte kommer på rätt köl, så att säga, finns ju risken att han i framtiden agerar ut några av sina väldigt fula tankar och t:ex mobbar någon som är homosexuell eller t.o.m. tar till våld. Tycker det är vanskligt att dina föräldrar inte säger till när det dessutom har förekommit mordhot. Sånt skämtar man inte om och om han säger det med ilska så är det riktigt illa att dina föräldrar inte ingripit. Sånt kan bli farligt riktigt fort. Några år till på nacken, lite alkohol, fel sällskap, och då kan vad som helst hända.

Önskar jag hade bra råd, men det enda jag kan säga är väl att du kan ju försöka prata med dina föräldrar om det, att ha ett allvarligt snack om saken alltså. Verkligen sätta dem ner, säga att du tycker det är skrämmande och obehagligt när han pratar som han gör, och att du kände dig rädd när han sa att om du var trans skulle han döda dig. Du behöver ju inte komma ut till dina föräldrar för att göra det. Man behöver inte själv vara något annat än hetero för att tycka hans beteende är illa.

I annat fall kanske du kan försöka prata med t:ex en kurator i skolan eller någon annan vuxen i din närhet som kan hjälpa dig. Jag förstår att du mår dåligt över det, om jag hade ett syskon som sa liknande saker (jag är inte straight) så skulle jag ta otroligt illa vid mig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
2018-06-26 21:18
#5

Det kan inte vara så att han tvivlar på sin egen läggning och att det skrämmer honom så att han istället blir utåtagerande och aggressivt lagt gentemot bögar? Han är ändå bara 14 år och det är kanske inte så konstigt om man har en inre identitetskris.

Det är inget försvar till att bete sig som han gör men kanske en förklaring?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Calcifer
2018-06-26 21:26
#7

#6 Det där var det dummaste jag någonsin läst på iFokus. Låter som om du sympatiserar otroligt mycket med brorsan och det är bara läskigt. Sprid inte omkring okunskap, det är oansvarigt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Robban99
2018-06-26 21:31
#8

Jaha de var ju trevligt att de finns yttrande frihet på den här webbplatsen

Robban99
2018-06-26 21:32
#9

Säg mig stänger du alltid ner folk som inte håller med dig?

[moizoro]
2018-06-26 21:34
#10

#9 Vem menar du?  Trollar du nu?

[Lollo 97]
2018-06-26 21:36
#11

#1 Tack <3 Ja, har vid ett par tillfällen bara velat smälla till honom ordentligt, men inte lönt..

#4 Ja, det är det jag är rädd för att han skulle kunna börja ta till våld :/ Har inte en särskilt bra relation till mina föräldrar när det kommer till att snacka om saker iaf, så jag kommer nog tyvärr inte prata med dem. Men fortsätter det på det här spåret kommer jag nog ta upp det med kurator eller annan vuxen efter sommarlovet. Under tiden får jag försöka säga till själv när han håller på.

#5 Möjligheten finns ju alltid🙂

vallhund
2018-06-26 21:36
#12

#8 o 9

Om du taggar till de du svarar så kan vi övriga o de själva förstå vilka du avser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Robban99
2018-06-26 21:37
#13

Jag trollar inte bara för att jag har en annan världs syn så betyder de inte att jag trollar

Annons:
[Lollo 97]
2018-06-26 21:39
#14

Nu hann inte jag läsa den 6:e kommentaren, men vad försöker du få sagt #13?…

[moizoro]
2018-06-26 21:40
#15

#13 Vilken värdsyn? Den som det är tillåtet att dela upp folk och dödshota dem? Där kvinnor inte har samma rättigheter? (självklart ska båda könen ha samma rättigheter) eller vad menar du nu?

koppargaller
2018-06-26 21:40
#16

#13 Vem har pratat om troll?

Calcifer
2018-06-26 21:41
#17

#11 Att bara göra en vuxen uppmärksam på problemet kan vara jättebra inför framtiden. Då tycker jag du ändå "gjort ditt". Du är inte så mycket äldre än honom så du kan ju egentligen inte stoppa honom. Däremot om du som sagt låter någon vuxen i omgivningen veta vad som pågår så om det eskalerar kommer det åtminstone inte som en enorm chock, liksom, och det blir lättare för någon utomstående att ingripa i god tid.

Och försök verkligen att inte ta åt dig, även om det är svårt. Det är inget fel på dig, skulden ligger dels hos din bror och dels hos samhället. Du är bra precis som du är, oavsett vad din bror eller någon annan säger om saken. 🌺

#13 Du sprider okunskap, sympatiserar med homofobi och ursäktar rasism. Det är bara dumt, onödigt, och hör inte hemma i en tråd som denna. Gå in på andra sajter här på iFokus så hittar du likasinnade drägg.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[moizoro]
2018-06-26 21:42
#18

#16 jag skrev trollar du nu?  Alltså skämtar du eller är du inte seriös. Dessa nick brukar bli avstängda sen.

Robban99
2018-06-26 21:44
#19

Mitt långa inlägg blev bort tagen eftersom Calcifer inte höll med mig men jag kan skriva en kort bit. Var inte rädd han går igenom en fas som kommer gå över alla killar går igenom det. Sexuel identitet är väldigt viktigt under den tiden för en kille

Robban99
2018-06-26 21:46
#20

Och sen så skrev jag några enkla fakta.

Annons:
Calcifer
2018-06-26 21:48
#21

#19 Ursäkta, men jag är inte värd eller Medarbetare här så jag kan omöjligt skuldbeläggas för att inlägget togs bort. Det är inget jag ensam kan fatta beslut om, så det där är bara fånigt.

#20 Nej, du skrev inskränkta påståenden, och försökte låtsas att de var fakta. Det är skillnad.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vallhund
2018-06-26 21:48
#22

#19 Calcifer kan inte ta bort inlägg på det här forumet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[moizoro]
2018-06-26 21:48
#23

#20 Källa till din enkla fakta? Vet killar som håller på så!

Robban99
2018-06-26 21:51
#24

#21 Vad exakt var inte fakta?

silverfiisk
2018-06-26 21:54
#25

Kan ni inte diskutera i PM istället? Så håller vi oss till att svara TS istället för att tjafsa med varandra.

[moizoro]
2018-06-26 22:17
#26

#24 allt

[134643]
2018-06-27 07:43
#27

Inlägg nummer #6 togs inte bort av någon Medarbetare utan anmäldes så många gånger att det togs bort automatiskt. Nu får ni gärna återgå till ämnet.

Annons:
Herveaux
2018-06-28 07:44
#28

#0 Har du tänkt på om han sagt andra saker som gjort dig (eller andra) provocerade och då dragit på än mer?
Tänker att det är inte helt ovanligt, speciellt mellan syskon, att det är "roligt" att trigga igång en reaktion, speciellt om den andre blir upprörd. 
Edit: Sorry, läste om ditt inlägg och han raljerade ju om kvinnor också.
Säger pappan ifrån någon gång då? Hur ser hans egen kvinnosyn ut?

Jag är också lite inne på #5 Marias teori. Det är inte direkt ovanligt att killar (och vuxna män för den delen) använder projektion när deras känslor och tankar ifrågasätter deras hetero-läggning. 

Sen kan det ju tyvärr vara så att han helt enkelt har en förjäkla pissig attityd till andra människor som inte passar in i hans norm. Som andra redan tagit upp så är dödshot aldrig okej, sånt skämtar man inte om. Punkt. 

Jag tycker absolut att du ska prata med någon vuxen, om inte annat bara för att få ventilera dina känslor. Om din mamma redan har ett visst ogillande gentemot bögar så kanske hon tycker sonen är inne på rätt spår där om du tar upp det med era föräldrar? 

Om du en dag väljer att komma ut så behöver det inte betyda att det leder till något dåligt. Det kanske kan ge din familj det wake up-call dom behöver för att ändra på sin attityd. 

Styrkekramar!🌺


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: