Annons:
Etikettövrigt
Läst 755 ggr
[troasm]
2018-07-04 22:29

Mamma rasande över fransförlängning

Sa just till min mamma att jag ska laga fransförlängning imorgon och hon blev rasande. Visste inte att hon var så emot det, men jag har redan bokat tid och det går inte att avboka. Sen så vill jag ju jättegärna ha det också, använder lösögonfransar sådär annars så fattar inte vad problemet skulle vara. Har två finare event på lördag och nästa vecka, man ska liksom ha balklänning och allt, så tänkte det skulle vara passligt att prova på det nu för första gången. Hon skriker på mig, säger att jag inte får någon studentfest, kastar in saker i mitt rum, slår dörrar fast jättehårt, skriker hur omogen och utseendefixerad jag är, säger att hon tänker sluta laga mat och tvätta åt mig, säger att jag bara gör det för att få pojkars uppmärksamhet, kallar mig bimbo, att jag säkert kommer börja fettsuga mig och förstora brösten osv. Ni hör ju, helt sjukt enligt mig. Jag fösöker förklara att det inte är permanent, att jag har kompisar som har det osv. Men hon är så upp i varv, hon lyssnar inte, bara skriker. Jag ska ju förståss betala det själv men hon är så här ändå. Jag blir så himla arg men samtidigt typ rädd. Vet inte hur det ska gå då jag stiger upp imorgon vid 8 för att ta bussen. Känns som att hon skulle kunna stå och blockera ytterdörren eller något. Är 17 år (fyller 18 i år) och som jag sa tidigare kan jag inte längre avboka och vill inte det heller.

Annons:
sp0ngeb0b
2018-07-04 22:52
#1

Men gud! Bråkar ni ofta, är det något annat som kan ligga bakom hennes reaktion? Annars känns det ju väldigt överdrivet… 

Jag hamnade också i ett liknande bråk där min pappa bara skrek på mig, dock var det en lite mer "allvarlig" grej men fortfarande fruktansvärt överdrivet. Det är så svårt att säga emot. Jag blev helt förbluffad och visste inte vad jag skulle säga. Men du kanske kan försöka komma på lite grejer du kan säga till henne, kanske något i stil med "min kropp, mina pengar, jag bestämmer" eller liknande. Så ifall hon skulle försöka stoppa dig imorgon så är du lite förberedd.

Sindri
2018-07-04 22:59
#2

Så tråkigt. Din mamma verkar ha problem som inte har med dig att göra. Även om hon inte gillar det du skall göra så känns det som en helt orimlig reaktion.

Visst att man är rädd om sina barn och hoppas att de skall klara sig på självsäkerhet och inre styrka och allt det där, men världen är som den är…..

Jag gillade inte att min dotter började raka benen, förstår inte alls vitsen och jobbet med det, men har aldrig kommenterat det när hon väl börjat. Jag vill att mina barn skall vara självständiga och göra egna val (fast bra val förstås 😉) så det är bara dumt att försöka styra.

Hoppas din mamma lugnar ner sig i natt, tror inte hon kommer att göra något mer imorgon bitti.

Hoppas också din fransförlängning går bra, och hoppas du är medveten om riskerna med allergier etc. på grund av limmet som används, det gäller även lösögonfransar.
Jag önskar att jag själv skulle våga, köpte t.o.m. fransar, men fixade det inte så gav dem till dottern.
Jag är flera gånger äldre än du, jag känner mig ibland löjligt brydd om mitt utseende trots att jag har stor inre säkerhet, (inte alltid så lätt när man inte känner igen sitt nya själv i spegeln….) men skulle definitivt inte kalla mig varken utseendefixerad eller bimbo. 

Försök sova gott inatt, du behöver det. 🌺

[troasm]
2018-07-04 23:01
#3

#1 Hon har ganska hett temperament, hon är hetlevrad och dessutom emot allt som är konstgjort och onaturligt typ. Men tidigare har hon gett mig tillåtelse att skaffa piercing så jaa, föstår inte hur det här skulle kunna vara värre. Hon har väl aldrig riktigt tyckt om t ex smink, att jag färgar håret osv. Hon är som ni hör väldigt gammalmodig. Har en förhållandevis gammal mamma, då mina kompisars mammor börjar fylla 50 så börjar hon fylla 60 typ.

Matilda.y
2018-07-04 23:16
#4

Härregud! Jag vet inte vad jag ska säga. Vet inte vad jag hade gjort vid ett sånt här tillfälle. Med tanke på att du är 17, snart 18 gör det ju ännu värre. Hoppas verkligen att allt löser sig! Tycker att man kan ha hur mycket smink på sig som helst utan att vara utseendefixerad, jag sminkar mig för att jag tycker det är roligt och jag tycker att det är kul att se resultatet. Och jag är inte utseendefixerad. Som sagt, hoppas att allt löser sig🙁

Sindri
2018-07-04 23:28
#5

Min yngsta var 19 när jag fyllde 60 så ålder är ingen ursäkt för att bete sig så. Hon är ju yngre än vad jag är så hon borde var lite mer nutidsorienterad.
Och sina barn älskar man och accepterar för vilka de är - inte för vilka man vill att de skall bli.

Upp till toppen
Annons: