Annons:
Etikettinternet-datorer-tv-spel
Läst 1780 ggr
Hamster:P
2018-07-07 17:04

är du neutral när du skriver?

hej… hsha jag har märkt att man skriver på olika sätt med varandra. vissa är neutrala, så de skriver alltså, väldigt neutralt. t.ex "Haha jag vet det var najs😊" Vissa är också oneutrala och man skriver som om hur man pratar, t.ex "HAHAH, jag vet d va najs ;)))) ajajjaj…" typ så. Jag brukar också skriva "vafn" ist för "vafan" och, "jvlar" ist för jävlar. Ibland känns många väldigt neutrala, och undrar om det finns några oneutrala… sååå, om ni är oneutrala får ni gärna skriva ;)

Annons:
silverfiisk
2018-07-07 18:24
#1

När jag var yngre skrev jag ”oneutralt” med förkortningar osv. Nu skriver jag alltid ordentligt, inte för att vara neutral, utan för att jag tycker att det är jobbigt med 47 utropstecken och smileysar och allt det där. Jag använder fortfarande emojis men inte överdrivet många. Jag tror att sättet man skriver på beror mycket på hur gammal man är.

Scorpio97
2018-07-07 20:45
#2

Jag har alltid skrivit så ordentligt/korrekt jag kan, oavsett ålder. Vissa förkortningar som "osv" använder jag, men är det bara en bokstav som försvinner känns det onödigt för mig. Några smileys, inte helt korrekt grammatik och liknande känns okej. Men texter med massor av smileys/versaler eller liknande, överdrivet talspråk eller som saknar styckeindelning/skiljetecken är mest jobbigt att läsa enligt mig :) Men folk får såklart skriva hur dom vill, jag måste inte läsa det.

Enligt min erfarenhet skriver dom flesta tonåringar och yngre på sättet du kallar "oneutralt". Jag brukade i alla fall få kommentarer om att jag skrev "för vuxet" och folk tyckte att det var löjligt att jag tog mig tid att skriva som jag skriver. Men för mig är det naturligt att skriva så. 

Sen förstår jag inte riktigt vad det har med att vara neutral att göra..? :)


//Jessie

tiger tok
2018-07-07 22:14
#3

#2 jag försöker också skriva grammatiskt korrekt. Men det är mest för att jag har det som någon fix idé och att jag tycker det är störande om folk inte gör det.

shia
2018-07-08 12:42
#4

Jag brukar anpassa mig efter den jag skriver till

shia
2018-07-08 12:45
#5

Haha, råkade skicka men aja😂 Men typ skickae jag till min ena kompis, som skriver mkt förkortningar /förkortning på engelska ord använd jag mig typ på samma sätt samt utsn smilys om personen ej brukar använda det. Däremot han som har stallet jah är i, (han är 50 någonting) använd ofta smilys för allt, ofta kan ha bara svara med tre olika smilys, så då skriv jag med ganska mkt smilys. "några förkortningar jag använder ofta" Idk, mkt, ksk, osv, dd

[134643]
2018-07-08 13:42
#6

Jag skriver alltid med korrekt grammatik, och ser faktiskt ingen anledning till att inte göra det. Jag förstår att man gör det när man är ung för det är lite coolt och mode, men om någon i min ålder hade gjort det hade jag nog börjat fundera över vad de håller på med. Tycker inte heller att det har med att vara neutral eller inte, man kan få fram sin poäng på precis samma sätt utan att använda sig av förkortningar och liknande. Så jag tycker nog mest att det är lite barnsligt, men alla får såklart skriva som de vill :)

Annons:
Äppelsnäckan
2018-07-08 21:58
#7

Hur jag skriver är helt beroende på vem jag skriver med. Anpassar mig helt till personen. Kan skriva allt ifrån ultimat "ungdomsspråk" med förkortningar, svordomar osv, till väldigt "akademiskt". Här på iFokus skriver jag ganska rent.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Maria
2018-07-08 22:00
#8

Hittade denna tråden och förstår givetvis vad den handlar om men jag fattar inte riktigt vad ordet "neutral" har med det hela att göra?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

powerade
2018-07-11 06:32
#9

När jag är inne på forum o.s.v försöker jag skriva så korrekt som möjligt. Med mina kompisar framförallt förut skrev jag väldigt mycket så som jag pratat xD

DogeLove
2018-08-03 14:51
#10

Försöker oftast skriva så korrekt som möjligt, fast använder orden ’osv’ och ’t.ex’ därimot! :)

[ThinkingMe]
2018-08-07 11:24
#11

Jag försöker att skriva ordentligt hela tiden och det kommer rätt så naturligt för mig, fast ibland med närmare vänner så kan jag strunta i det och skriva lite slarvigare.

Honestyisdead
2018-08-07 17:00
#12

Ser inte vad ordet neutral har med ämnet att göra. Dina exempel handlar ju om grammatiken och inte "tonen" i inläggen .

Jag skriver som jag pratar oftast. Alltså inte mycket förkortningar.

Maria
2018-08-07 17:03
#13

#12 Jag har följt den här tråden för jag undrar också vad ordet "neutral" har för betydelse här.  Men än så länge ingen förklaring😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: