Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 895 ggr
shia
7/23/18, 8:01 PM

Säga upp från sommarjobb

Hej…. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra å har så sjukt mkt ångest och oro 😟 Sommarjobbat drygt lite mer än 1 månad nu på ett ställe där dem säljer glass. (är femton) var eg tänkt när jag var på intervju jag skulle få jobba, men tyå tre Tim när de är mkt folk å typ ta undan disk osv. Men då jag provjobbat en dag å lärt mig det mesta(kassa, glass, kaffe, disk, prata med kunder) så vart det bestämt jag skulle få jobba "som en vanlig sommarjobbare". Iaf gick det bra ibörjan, å senaste gångerna började jag faktiskt trivas å tycka om det jag gjorde dessutom. Samt trivses bra med de jag jobbar med(jobbar ibland med han som är "personalansvarig" chefens son(på typ 20) som flera gånger sagt han tyck jag lärt mig fort för min ålder, osv(samt när mamma eller ngn från min familj väntar å ska hämta mig får jag massa beröm jag sköt mig så bra osv.att innan han hunnit säga ngt jag aka göra har jag redan gjort det. Iaf förra måndagen kom första misstaget. Såg bsra lite snabbt på morgonen han skickat å frågat om jag kunde jobba lördag, svarade "ja". Var i stallet å for sen på badstrand å hade ej med mobilen. Kom hem halv 6 med tre missade samtal samt tre sms från honom "hej vart är du" du skulle börja 4, Har det hänt något. Såg dåhan innan sms på morgonen frågat om jag kunde jobba "idag kl 16-20:30) vart förstörd å arg på mig själv å börja gråta å fick panikattack. Skickade å skrev jag ej sett det sms osv utan endast det senaste. Sen fick mamma ringa honom. Då jag var 100 på jag skulle få sparken. Han hade vafit lite irriterad men annars" orolig" över vad som hänt,(alltså typ om jag råkat ut för ngt då det ej gått nå mig) men frågade om jag kunde komma sista två h då man ska vara två när man stänger. Så gjorde det. Sen i lö när jag jobbade ösregnade det ute, vi hade städat varenda vrå å tog liten paus då detninte var ngn kund eller så å satte mig ned å tog upp mobilen för å se om mamma/pappa skcikat ngt lm hämtning-då kom chefen in (den andra jag jobba med stod å kolla vädret) å vart Arg då vi höll på med mobilerna å vi fick en utskällning samt sa han om han såg oss med mobilerna en gång till var dörren där. Osv. Sen i söndags… Känt mig småkrasslig ett tag med trodde kvällen innan jag skulle kunna jobba, hostat hela kvällen å vart pang dunderförkyld. Skickade då halv sju på morgonen till både chefen samt personalansvarig att jag var förkyld å ej kunde jobba (vill intw direkt stå å hosta å snyta när jag her upp glass åt kunderna) Tänkte de borde se det innan 10(när jag skulle börja) samt att då jag är femton måste jag ha ngn som "håller koll/jobbar tsm med mig"(ngn som övervakar helt enkelt) att det iaf skulle vara en som öppnar(går öppna själv men gar lite mer tid då) om de inte skulle vara vakna tills dess. (ville ej ringa så tidigt på morgonen) Sen vid elva (när vi öppnar) fick jag att han ej haft på mobilen å ingen skickat att det gick bra, att de skulle öppnat nu men då kag inte öppnat hade de ej då eet inte var mgn annan där osv att jag måste säg till tidigare(men sa ju så tidigt jag visste!!!) . Fick samtidigt från chefen som frågade hur jag tänkte nu, att jag ej fått bekräftat å då måste ringa osv. Fick panikattack…. (tål verklgien inte sånna här situationer. Är livrädd för å göra fel, har prestationsångest, depression, Självskadat osv och är typ påväg å må bättre å så detta….) pappa fick ringa till chefen som sa han sa att han var arg, men att det går över om fem minuter osv. Klantat mig hela förra veckan…. Kort sagt. Funderar på om jah ska säga upp mig….gör.ju bara en massa misstag å problem…. Å är väl bättre om de hitrar ngn annan som inte klantar sig så mkt… Känns som min hjärna säger åt mig hela tiden jag kmr få sparken om jag ej säger upp mig… Känms bara så typiskt då jag avrt så jag jag fick ett jobb, å sen klarade av det. Och tänkte jag ksk ksn bli ngt ändå. Sen harbjag utvecklats otroligt mkt,(knappr vågat prata inför klass eller ngn jag ej känner tidigare) men prarar nu "flytande" med kunder, arbetskompisar osv(dem mellan 17-21) (dock endast jobnat typ 1-2 dagar med dem var för sig) och just det här att det är samma saker som ska göras varje gång. Diska, skopa glass, ta betalt, duka undan, sätta kaffe osv. Och så sabbar jag alltihop… Iaf om kag nu skulle säga upp mig, kan man ens göra det från sommarjobb? Låter väldigt kortkat men ej skrivit på ngt papper eller så(endadt i en bok där man skriv namn, person nr, datum när man kmr å går, samt på en annan lapp där man skriv liknande som de lämnar till revisor å så får man betalt) som jag läst nu man kanske skulle gjort(då det där står typ arbetsuppgifter, uppsägningstid osv)

Annons:
Aleya
7/23/18, 8:14 PM
#1

Nu vet jag inte om jag fattar texten rätt för jag hade så svårt att förstå din text. Men vill du säga upp dig för att du anser att du gjort fel? Om det är därför så tycker jag att det är bättre att du tar detta jobb som lärdom för att saker går fel ibland men det är bra att fortsätta försöka utvecklas själv och lära sig. För som vuxen kan man inte börja säga: Ne jag säger upp mig för jag känner att jag har gjort fel. Så lär dig och ta åt dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
7/23/18, 8:20 PM
#2

Konstigt att din mamma inte sa till dig att du alltid ska skriva på avtal. Det är en säkerhet för både dig och arbetsgivare.

Jag tycker inte du ska säga upp dig utan be om att ni skriver avtal och sköt kontakt via telefonsamtal så inget blir missförstått.

Stallmima
7/23/18, 9:57 PM
#3

Först måste jag säga att du måste lära dig att dela upp texten i stycken, läste igenom allt och tyckte det bara var en lång mening.                                                                  Du kan kontakta facket och hoppas du är med där, självklart ska du ha ett anställningskontrakt.                                                                                                                                    Sen ska varken du eller arbetsgivaren sköta kommunikationen per sms det ser jag som oseriöst från båda hållen.                                                                                                                Allt detta kommer du nog stöta på senare i arbetslivet med att göra bort sig etc etc.  Tycker inte du ska säga upp dig för detta.                                                                                    Sen måste du nog se till stavfelen i din text då det var svårt att förstå vad du menade i vissa stycken. hur länge är det meningen att du ska jobba på stället?

Honestyisdead
7/23/18, 10:28 PM
#4

Tillägg till #2

Du närmar dig vuxenlivet och du kommer göra många misstag i ditt liv. Men som nu är du en del av en arbetsplats och kan inte rymma bara för att något gott fel. Dom andra behöver dig ju. Och du behöver erfarenheten. Du har dessutom tur med ett jobb du gillar.

Så släpp dina paniktankar. ALLA gör fel. Det är dom vi lär oss av.

Visa att du är seriös och be om avtal samt att ni hädanefter pratar i telefon istället för sms så det inte blir fler missförstånd. Lägg till att du ju trivs så bra och vill att det blir rätt.

powerade
7/23/18, 11:25 PM
#5

Alla gör fel även om det är jobbigt. Sköt att all kontakt via samtal. Har hänt många gånger med kompisar att man inte ens fått ett sms. Så varför chansa om viktiga saker? Onödigt att det blir fel pågrund av missar. Skriv på ett kontrskt.

[134643]
7/24/18, 3:16 PM
#6

Jag är just nu och volontärarbetar i Spanien och igår gjorde jag ett misstag som resulterade i att jag blev ordentligt skriken på av en av medarbetarna. Min första tanke var att jag skulle åka här ifrån, de ville ändå inte ha mig kvar tänkte jag. Idag har både jag och personen som skrek på mig accepterat att det var ett misstag, vi har gått vidare och lämnat det bakom oss. Och jag kommer absolut inte göra samma sak igen haha. Med andra ord tycker jag inte att du ska fly bara för att du gjort något fel och någon blivit arg. Det är en väldigt bra lärdom att stanna kvar i en sådan situation för misstag kan alltid ske. Skulle det sluta med att du får sparken så är det inte hela världen, men då kan du ju ändå ge dig själv credit för att du stannade trots att det var jobbigt. Se till att skriva på ett ordentligt avtal och att både du och chefen vet vad som gäller vid sjukskrivning osv. Ni kanske kan kommunicera genom något annat sätt än sms också.

Annons:
Elinmatsdotter
7/24/18, 11:10 PM
#7

Alla tabbar sig på jobbet någon gång man kan inte ha precis allt i minnet. Man känner sig som den värsta människan på jorden när det händer men biter man ihop och vadar igenom det kommer du känna dig mycket starkare efteråt som faktiskt kunde ta kritik analysera vad som blev fel lära dig av det och fortsätta jobba ^^ Att ta kritik på arbetsplatsen är något man tyvärr måste lära sig hantera på ett så sunt sätt som är möjligt :) Min värsta tabbe var när jag hade åkt till Göteborg på weekend med sambon och chefen smsar och undrar varför jag inte har kommit in än! Jag hade tagit fel på dagarna och åkt en dag för tidigt till saken hör att jag jobbar ensam som personlig assistent så jobbar jag måste jag jobba. Ångesten var total men Jag förklarade läget och bad uppriktigt om ursäkt sen var det ur världen. Jag har även på samma jobb råkat försova mig 1,5 h på midsommar för mobilen dog, lite hättsigt då också men så länge man ställer upp och hjälper till när det krisar i andra lägen tror jag cheferna lättare kan acceptera om man gör bort sig någon gång. Nu låter jag som världens slarver men jag har jobbat där i 3,5 år så det är utspritt över åren.

silverfiisk
7/25/18, 5:18 PM
#8

Försök att jobba på ditt självförtroende. Vi är bara människor och alla gör misstag då och då, det är okej så länge det inte sker allt för ofta. Jag tycker att du ska prata med din chef om situationerna som har uppstått och hur det har fått dig att känna. Om du trivs på jobbet så tycker jag absolut inte att du ska sluta på grund av några små misstag/missförstånd, det går att lösa.

[Devya]
7/27/18, 7:42 PM
#9

Nämen vännen då, alla klantar vi till oss nu som då. Oroa dig inte och lär dig från dina misstag. :) Se det som en lärorik erfarenhet. Du klarar det här så upp med humöret! Jag har klantat till det så många gånger men jag har lärt mig från mina misstag och det är det viktigaste! :) Då jag jobbade som städare råkade en högtalare falla ner på golvet då jag dammsög. Den gick sönder! Fick bara berätta vad som hade hänt då ägaren kom hem. Jag har även råkat ha sönder en dammsugare och nå porslingrejs. Och vet du vad? De alla ha fullständigt älskat mig ändå för de vet att jag jobbar hårt. Så ge inte upp. Det går nog bra. :) Vi är alla bara människor!

shia
7/27/18, 9:35 PM
#10

Tack för alla svar :) verkligen haft ångest å mått dåligt över det. Men jobbade idag och ja Xd hade väl inget å oroa mig för. Var livrädd chefen skulle komma å skälla ut mig. Torkat bord å kom in å då var han där, fick en klapp på axeln å han sa (var på bra humör å glad) " har du gråtit klart nu? :P(asså typ kommit över det) å sa sen vad som skulle göras som allt var som vanligt. Så känns skönt å ha ett mindre å oroa sig för

Aleya
7/27/18, 11:39 PM
#11

#10 se det löste sig. Jag tror du bör sluta måla fan på väggen så fort. För din skull. Jag har sett i många av dina inlägg att du inte mår bra. Men det är dock bra för sin framtid att du jobbar redan nu. Och kanske känner dig lite mer självständig

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: