Annons:
Etikettövrigt
Läst 475 ggr
Fattaringenting
8/7/18, 4:34 PM

Vuxna som slår barn

Hej, jag var hemma hos en kompis för ett tag sen och han spottade på sin förälder för att förledern sa nåt som han tyckte va dummt och då så puttade hans förelder honom ner på golvet och skrek INGEN SPOTTAR PÅ MIG FATTARU, och smällde till honom två gånger i huvudet sen puttade föreldern ner honom igen så att han landade på nån hård möbel och sen sa hans förelder att han nog har adhd och behöver medicin. Och jag har tänkt på det här jätte länge nu och undrar om man verkligen får behandla ett barn som är minderårig så här även om han spottade på sin förälder?

Annons:
[Wijnja]
8/7/18, 4:36 PM
#1

Finns lag som säger man inte får aga barn

Lussan20
8/7/18, 4:46 PM
#2

Att slå de som är mindre är en svaghet. Så mycket kan hända som man inte tänker på.

Att tala med barn och förklara varför man inte spottar är en enklare väg och ger inga olyckstillbud. Jag har arbetat som barnpedagog  i många år , jag är idag 70 år och sett hur illa det kan gå. Kuvade barn och hundar är det värsta jag vet. Barnen får enures och enkopres problem, blir rädda och även utåtagerande då det är det sätt de lär sig hemma att lösa problem.

Så fegt att slå de som är små, vad skulle hjälpa med det? Det blir tillitsproblem , vrede och en dålig start på livet.

Ta ögonkontakt, berätta varför man inte spottar, var lugn och lär barnet säga förlåt. Sedan går man vidare med annat. Det tar tid för barn att växa upp med goda normer. Måste varit jobbigt för dig att bevittna det utsatta barnets situation. Mvh/WL

Fattaringenting
8/7/18, 5:06 PM
#3

En fråga till, är det olagligt att slå någon som är yngre än en själv om man är 14 år gammal, jag har hört att det är lagligt att slå nån om man är under 15 men om man är tex 10-12 år och en 14 åring slår på en varje dag finns det ingenting man kan göra för att det ska ta slut förutom att prata med en förälder för funkar inte då svarar dem bara” ja men vad gjorde du för att han blev upprörd då??

silverfiisk
8/7/18, 5:18 PM
#4

#3 Ingen får slåss, oavsett hur gammal man är. Man är dock inte straffmyndig förrän man är 15 år, men det betyder inte att man får slå någon. Misshandel är olagligt oavsett om du är 10 eller 50 år.

Det din kompis förälder gjorde är absolut inte okej, men det är inte okej att spotta på någon heller. Jag tycker att du ska berätta för någon vuxen som du litar på vad som hände. Det får inte gå till så, varken din kompis eller hens föräldrar får bete sig sådär.

akvarium123
8/7/18, 5:26 PM
#5

#3 Ingen aning faktiskt hur det är med detta ifall en som är 10-12, 14 år får slå en 15 åring men 15 åringen inte får göra något. Det kan jag inte tänka mig. Då får du nog säga åt personen/personerna att sluta annars tycker jag allt att du ska säga till dina vårdnadshavare. 

Detta som hans förälder gjorde på sin son är INTE okej. Inte någonstans. 

Det jag tycker du ska göra är att säga till en vuxen du litar på och säg precis allt som hände. Oavsett vad din kompis tycker om att du ska säga detta. Säg det till din mamma eller pappa, granne, släkting ja vem som helst bara det blir snart. Så får de göra en orosanmälan eller liknande. I skolan är det en skyldighet att göra en sådan orosanmälan men jag tror inte det är det när man pratar med sådana utanför myndigheterna. Då är det nog inget krav men jag skulle först rekommenderat dig att prata med dina föräldrar om dom inte gör något så får du vänta tills skolan börjar. 

Jag tror tyvärr inte detta var en engångshändelse utan att detta händer ofta tyvärr.  Så enligt mig så skulle jag nog iallafall sagt till en vuxen. Och ifall den inte lyssnar till en lärare så hjälper socialstyrelsen till sedan.

Upp till toppen
Annons: