Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1005 ggr
Duvethon
8/7/18, 8:48 PM

Hawaiian tropic tanning oil

Någon som har erfarenhet av Hawaiian tropic tanning oil (utan SPF). Jag har lätt för att bli brun och har använt spf 15-30 under sommaren. Har även använt sololja med faktor 10, utan att bränna mig.

Kommentarer om att olja är dåligt eller dylikt undanbedes. Jag är mån om min hy och använder alltid SPF, undrar hur stor risken är att jag bränner mig med olja utan spf när jag har "bra" pigment, dvs lätt för att bli brun. Någon som testat detta?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
silverfiisk
8/7/18, 9:02 PM
#1

Har inte testat den utan SPF, men en med typ 10. Vet inte hur stor risken är att du bränner dig, men oavsett om du har bra pigment eller inte så är det bäst att använda SPF. Du blir inte brunare utan, så det finns egentligen ingen anledning att inte skydda huden. Du får en finare bränna som håller längre om du använder SPF än om du skulle råka bränna dig.

Duvethon
8/7/18, 9:04 PM
#2

#1 Jo det vet jag, oljan marknadsförs dock som "tanning oil" och har läst många recensioner där folk får betydligt grundligare/synligare bränna med just oljan. Och då jag vanligtvis inte bränner mig blev jag nyfiken på den😃

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

silverfiisk
8/7/18, 9:09 PM
#3

#2 Okej. Ja, det är ju upp till dig om du vill prova och riskera att bränna dig. Bränner man sig en gång så är det väl ingen större fara, men se till att inte göra det ofta. Jag har flera närstående som har fått hudcancer av att sola, så personligen använder jag alltid hög SPF. Vill jag vara brun så använder jag hellre BUS eller spraytan. Men som sagt så tror jag inte att det är hela världen att bränna sig en gång, så prova du om du vill det :) Du behöver ju kanske inte ligga och pressa när solen är som allra starkast.

Sindri
8/7/18, 9:27 PM
#4

Jag har slutat använda s.k. solskyddskrämer för många år sedan. Om du läser den senaste forskningen om solskydd så anser många forskare att krämerna gör mer skada än nytta. Dels lurar man sig att man inte kan få cancer bara för att man inte blir synligt röd. Vilket är helt felaktigt. Skall man få någon sorts skydd skall man bli helt vit när man smort in sig. Vilket jag aldrig sett någon person vara.

Att sola smart, d.v.s. sola tills huden själv säger ifrån tycker jag är bättre. Man kan använda parasoll, kläder, hatt. Det ger också en mer naturlig och jämnare solbränna.

Jag kollade på innehållsförteckningen på oljan och det är inget jag skulle vilja ha på min kropp. Största delen är paraffin, en biprodukt av oljeframställning (som hela skönhetsbranschen flitigt använder sig av), täpper till porerna på huden så inte är den nyttig. Den innehåller även alkohol och det torkar ut huden. Parfym varnas man alltid för att ha i solen, så vad den gör där är obegripligt. Av det kan man få fula, mörka fläckar.

Det enda jag kan rekommendera är ren kokosolja, finns både med och utan doft. Den ger ett visst skydd åt  huden, har i många tropiska länder använts sen urminnes tider och sägs ge en väldigt fin och jämn bränna.

Jag har testat det någon gång, och kan inte säga något precis om färgen, men den torkar i alla fall inte ut huden och täpper inte igen porerna.

Nu är inte solen så stark längre så har du solat hela sommaren lär du inte bränna dig.

Hur som, om 40 år står du framför spegeln och begrundar dina rynkor och undrar varför i all sin dar du solade så hårt när du var ung och slät…..😢

Aleya
8/7/18, 9:47 PM
#5

Varför folk sällan använder olja är just för att det gör att man bränner sig lättare. Olja var otroligt populärt på 80-90-talet då en hård solbränna var inne.(nu ser många av dessa soldyrkare ut som russin) Så jag manar till försiktighet när det kommer till olja och sol. Jag har testat den själv och jag ångrade mig fort då det gick troligt fort att bränna sig. Och jag tog på en mindre fläck.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Duvethon
8/8/18, 11:49 AM
#6

#4 Inget jag behöver oroa mig för. Till skillnad från många andra reser jag inte till Thailand 2 veckor/år och steker i solen. Ligger inte och pressar timmar i solen. Tvivlar på att jag kommer få läderhud om jag sitter utomhus vid ett tillfälle under en sommar med olja, jag kan räkna på en hand antalet gånger jag bränt mig. Jag är väldigt medveten om min hälsa, tack

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Duvethon
8/8/18, 11:50 AM
#7

#5 Ja, ska absolut vara försiktig!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Sindri
8/8/18, 12:37 PM
#8

Jag reste inte utomlands förrän jag var 30, det går utmärkt att bränna sig i Sverige, speciellt om man använder oljor.
Men du är antagligen lika mottaglig som jag var som 16-åring när vi kompisar trots apotekspersonalens varningar smetade in oss med vaselin och bergamottolja för att att få en snygg "bränna". (De missunnade oss säkert bara att bli bruna och fina…) Soleksem, superkänslighet för sol på vissa områden blev resultatet. Det tog många år och uteslutande av solkrämer för mig att komma till rätta med det.

Och jag lovar dig; varenda morgon när jag ser mig i spegeln undrar jag varför det var så viktigt att vara brun för 40 år sedan. Tur för min dotter att hon är mycket klokare än jag var.

Duvethon
8/8/18, 6:51 PM
#9

#8 Jag är inte 16, faktum är att jag inte ens är tonåring.

Om du läser mitt inlägg understryker jag att jag är medveten om min hälsa. Jag är myndig och kan ta egna beslut över min kropp, detta handlar om att sola med olja en kort stund någon förmiddag, behöver inga pekpinnar🙂 Tack.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

powerade
8/8/18, 10:17 PM
#10

Har provat någon tsnning oil men dock med solskydd 10. Upplevde ingen större skillnad utom att jag blev blankare xD Är ingen supersolare heller så kan ju va att jag inte var ute så länge. Har haft kokosolja på armarna någon dag det var sol för jag var så torr och det gick då bra att vara över allt från dagen. Men upplevde inte att det gick forystr att bli brun

Upp till toppen
Annons: