Annons:
Etikettfamiljen
Läst 1617 ggr
:333
8/10/18, 3:10 PM

Kvällsjobb 14 - 15-åring

Hej! Min mamma har inget jobb och min pappa tjänar inte så mycket. Jag är 14 och mår väldigt dåligt över den rådande situationen. Min mamma gråter ganska mycket, då hon nyligen blev arbetslös, men hon försöker hålla huvudet högt så att vi andra inte ska se det, men det märks. Jag är äldst och vill bidra till familjen, men vet inte vad jag ska göra. Först tänkte jag(självklart ironiskt) att det enda en person i min ålder kan göra för att tjäna mer pengar än en femtiolapp antagligen är olagligt, men jag funderar nu på att ta ett kvällsjobb. Jag bor i en liten håla, har ett skolbusskort som gäller inom kommunen tror jag, fram till klockan 19.00. Så jag får väl cykla om det är senare. Vad finns det för ställen som anställer folk på kvällen, i min ålder? Och vad kan man tjäna? Finns inget McDonalds eller liknande inom typ 4 mils radie, så sådant går fetbort. Ska man jobba svart i typ ”Bengans spelbutik”(hoppas inte det finns ett sådant irl) eller vad ska man göra?

Annons:
Åsa S
8/10/18, 3:26 PM
#1

Tyvärr är du ju lite för ung för att ha jobb och om jag minns rätt måste både dina föräldrar OCH din rektor godkänna ev. jobb som är kvällstid efter skolan ifall du inte är myndig + för de flesta jobb måste du vara några år äldre för att överhuvud få utföra jobbet. Det enda man kan göra i din ålder är ju sånt som enklare trädgårdsjobb till grannar, sitta barnvakt, hjälpa nån granne med hundrastning, hjälpa grannar med lättare ärenden och liknande men det är nog inga större pengar som det handlar om alt. bli skådespelare för där finns det undantag i lagen om hur bbarn får arbeta. Och det är inte du som har ansvaret att se till så familjen har pengar. Bättre isåfall att du sitter ner och pratar med dina föräldrar om din oro och vad ni kan göra för att anpassa era utgifter efter inkomsterna, kanske börja laga annan mat som är billigare (fast nyttig, billig mat betyder inte att man ska köpa billiga dåliga varor utan det finns ex. baljväxter man kan använda mer i matlagning och dyl.), kanske sälja nått som inte behövs dra ner på onödiga saker som godis, läsk, snacks, cigaretter, alkohol alla dessa saker kan man klara sig utan.

Calcifer
8/10/18, 3:39 PM
#2

Det finns väldigt många lagar som hindrar att du kan skaffa ett "riktigt" jobb. Det du kan göra för att hjälpa är att t:ex erbjuda dig att sitta barnvakt, gå ut med folks hundar, klippa gräs och rensa i land på sommaren och sådant. Nej du kommer inte tjäna en massa pengar, men däremot kanske du kan tjäna tillräckligt för att dina föräldrar inte ska behöva ge dig så mycket fickpengar till saker som är "normala" att göra i din ålder. Gå på bio, köpa böcker, fika med vänner, etc. Det är kanske inte mycket, men när man vänder på varenda krona så hjälper ju allt liksom.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Stallmima
8/10/18, 3:42 PM
akvarium123
8/10/18, 5:12 PM
#4

Finns det någon tidning du kan sälja och knacka på vid dörrar eller kan du dela ut reklam? 

Svensk Direktreklam är också ett bra första jobb. 

Men som andra säger du kan inte få ett riktigt jobb. Och du kommer inte heller kunna tjäna några jättestora summor på reklamen. 

Viktigt är också att tänka är att detta året (2018) så får du som max tjäna 19247 kr.

Men det kommer du troligtvis inte få ihop detta året. Och det kan du även fråga arbetsgivaren om.

[134643]
8/10/18, 5:50 PM
#5

#4 Vet inte riktigt vad du menar med att ts inte får tjäna över 19000:-, enda skillnaden är att man inte behöver betala skatt om man tjänar under det, men man får ju såklart tjäna mer. Det är bara att det kommer att skattas på :) Ts; jag hade börjat med att höra av dig till grannar och sätta upp lappar. Ibland har man tur. Nu till hösten går det att kratta löv och till vintern kan vissa behöva hjälp med att skotta. Barnvakt och hundvakt går det också. Jag delade ut reklam som 14-åring och fick ut 1200 i månaden så det är ingen storslagen lön för det mesta. Andra jobb är som sagt krångliga, och man kanske ska komma ihåg att det är så av en anledning. Det är inte ditt ansvar att försörja din familj, kom ihåg det. Lycka till!

akvarium123
8/10/18, 5:57 PM
#6

#5 Ojdå tack för att du såg det! Såklart man får tjäna mer men över de 19247 kr så måste man betala skatt. Det var så det skulle stå🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: