Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3429 ggr
akvarium123
2018-08-13 19:47

Nu börjar skolan!

Nu börjar skolan snart för de allra flesta här på TiF.

Så jag tänkte att vi i denna tråden skulle prata om just hur det känner att börja skolan. Exempel på vad man kan känna är: Att träffa kompisar, att komma tillbaka till rutiner, lära sig något nytt. Men samtidigt kan det ju också vara så att man inte vill tillbaka då man är skoltrött eller att man kanske inte vill tillbaka då man blir mobbad eller så kanske man inte vill börja skolan då man får träffa den där hemska läraren. Eller vad det nu kan vara! Alla tankar och känslor är välkomna!

Tänkte att vi alla (som vill) kunde skriva om hur det känns att börja skolan. Och så kan vi tillsammans hjälpa alla där ute som inte vill börja skolan av olika anledningar; allt från mobbning till att man är skoltrött och allt däremellan!

Annons:
[EM_L]
2018-08-13 21:43
#1

😐 Vet inte vad jag ska tycka om skolstarten.

Är sjukt nervös och så.

Ska börja 8an.  Och det kommer bli asjobbigt att se i mina klasskamraters ögon. Särskilt en…

QueenH
2018-08-13 21:47
#2

Vill typ börja skolan fast ändå inte haha. Jag börjar på en ny skola (jag börjar 7:an och då byter alla skola där jag bor) så det ser jag nog fram emot mest! Men jag hade ju inte tackat nej till sommarlov en månad till direkt haha

Vikan
2018-08-13 21:58
#3

Börjar 3an, och känner mig delad till skolstarten. Är redan trött på skolan, och har verkligen ingen aning om vad jag ska göra efter studenten. Sen är det gymnasiearbetet och vet inte vad jag ska skriva om där. Enda positiva är rutiner, antar jag. Minus pendlandet…

shia
2018-08-13 22:53
#4

Vill verkligen inte tbx…. Är samma visa som de senaste åren. Men alltid ett steg värre…. Åttan var jättetuff. Inte betyg eller kompisar(mobbad f-5) faktiskt lärt känna några nya lite mer, iochmed ja mina gamla vänner lessnade på mig typ. De började dissa mig(ärligt så tror jag de vart less ett tag, på att jag mådde dåligt/min ätstörning osv… Inte haft normal lunch med dem sen mitten på 6 an… Lögner varje lunch, ingen kunde nämna ngt om mat, om ngn ej åt, träning eller något…. Då vart det kaos och ja…. De försökte på så många sätt…. Men antar det vart för mkt för dem… Iaf så började jag då vara med några från paralellklassen istället, spec en som trots alla gick till cafeterian, kunde komma å leta upp mig å sätta sig å prata å vi prata om allt konstigt. Samt en del andra i A, då vissa dagar är vissa lärare såhär jobbiga å håll koll vo går till matsalen…. Så för å slippa dem gick jag dit, men vågade då ej sätta mig med ddm från min klass så. Men sen efter ett tag "kom ddm tbx" så ja. Känns som jag babblar på… Men i sommar har jag varit i stallet och jobbat på ett café. Varit så sjkt bra då jag aldrig behövt känna press, och jag måste göra ngt då jag får komma till stallet när jag vill göra vad jag vill å fara när jag vill. Å jobbet fick jag välja hur mkt jag ville jobba, samt när. Ibörjan av sommaren våga jag knappt prata i stallet Om det var mkt annat folk än syrran å han som har stallet. På jobbet var jag osäker osv. Nu pratar jag lätt med många i stallet å kan prata även med okända. Vågar frågs samt ja. På jobbet pratar jag med kunder om väder å skogsbränder å caféet. Lärt känna 5 st som jag jobbar med, 17-18 år(är 15) å kan prata med dem, å har saker att prsta med dem om. (ungefär liknande var det förra sommarlovet, samt alla andra lov, livrädd för att göra fel ibörjan) men sen när skolan börjar om…. Bryts jag ned igen. Jag är rädd saker ska bli som förra hösten… Jag är rädd jag ska sabbotera för mkt för mig… Jsg är rädd för de människor jag krmr såra… Jag är rädd för jag ej kmr gå ut nian.. Att jag kmr gå under å in i väggen igdn…. Förlåt för sluddrigt å mkt stavfel….

akvarium123
2018-08-13 23:14
#5

#1 Nej jag vet inte heller helt vad jag ska tycka om att börja igen. Lite blandade känslor ska jag faktiskt säga. Nu blev jag supernyfiken när du skrev "Och det kommer bli asjobbigt att se i mina klasskamraters ögon. Särskilt en…" Men jag ska inte tvinga dig att säga varför om du inte själv vill säga det!

#2 Åh jag gjorde också det i 7;an (ska börja 8;an). Jag upplevde att jag förändrades jättemycket i mogenheten under detta året och blev mycket mer ansvarsgivande! Välkommen till högstadiet får man väl säga då😉 Kan lugna dig med att dessa kursplansskillnaderna; i och med att man går från mellanstadiets kursplan till högstadiets kursplan inte är så svåra som man kan tänka. Jag hade inga problem med det och höjde mig till och med i alla ämnen utom Svenska där jag sänktes från B till C. Men såklart så är det ju olika för alla individer.

#3 Nej vad jobbigt med att du redan nu innan skolstarten känner dig trött inför skolan. Men så är det kanske när man haft 12 skolstarter (inklusive Förskoleklass) och ska börja den 13;onde skolstarten. Jag har inte heller någon aning om vad jag vill bli i framtiden. Hade planer på att bli egenföretagare men insåg att jag nog behövde ett jobb innan och nu har jag nog insett att det nog inte kan hända så nu har jag ärligt talat ingen aning om vad jag kan bli. Men det kommer säkert en dag då jag vet vad jag vill bli också. 

Ja rutiner är det bästa som hänt mig. Utan rutiner skulle jag nog aldrig kunnat fungera. Visserligen så klarar jag av att vara flexibel men inte så att jag skulle klarat mig utan mina rutiner. De är ett måste! Usch ja att pendla kan inte alltid vara så kul men det är bara att bita i det sura äpplet och tugga vidare!

unicarl
2018-08-15 17:00
#6

Ska börja nian, vilket känns helt sjukt eftersom det på fullaste allvar känns som om jag började sjuan igår? Är ganska taggad faktiskt, älskar att lära mig nya saker och få träffa mina kompisar osv. Är dock också ganska nervös inför nationella prov och gymnasievalet. Vill verkligen inte sänka mina betyg heller (helst höja men vi får se hur det går)! Blandade känslor helt enkelt.

Annons:
akvarium123
2018-08-15 17:41
#7

#4 Tycker så synd om dig! Men jag hoppas att du nu i nian (tror jag) att du får ett bra år även fast att jag håller med dig att skolan inte alltid är det roligaste precis. Iallafall inte för mig😃 Finns ju roligare saker att göra såsom att vara i stallet (rider också). 

Hoppas så mycket att du mår iallafall någorlunda bra i skolan detta år❤️

Kan ärligt säga att jag aldrig skulle kunnat jobba på ett café hehe. Har för mig att du sålde glass också och det är det som är mitt problem lite😂 Jag skulle inte sålt slut glassen utan ätit upp allt själv😂 Så tyvärr så är det inte något jag skulle kunnat jobba med. Men jag har hört att man tröttnar efter ett tag på det man säljer🤔

Ett tips som jag brukar ha med mig är att ha ett positivt tänkande och inte tänka på vad som kan hända. Jag till exempel, är rädd för att inte sova och då ifall jag tänker på det så är jag klarvaken hela natten då jag haft den inställningen att "tänk ifall jag inte kan somna" och då gör hjärnan tvärtom. Är säkert olika mellan olika personer men för mig är det så iallafall och jag tror säkert fler har det så. 

Så gå in med en positiv inställning är mitt tips och tänk inte på allt som kan bli "fel".

DogeLove
2018-08-15 19:41
#8

Själv börjar jag sjuan och ser faktiskt fram emot det, det blir en ny start för mig, likt alla andra, så jag försöker hålla hoppet uppe om att det faktiskt ska bli bra. Som det är nu känns det som en riktigt bra skola, så jag är positiv och ivrig inför skolstarten! :)

shia
2018-08-15 21:37
#9

#7 haha, sant lessnat lite nu mot slutet. Men usch, typ ätit tre enkulers glass/jobbdag Xd smakat typ av alla 50 sortet(vi tillverkar gelaton på plats så får smaka alla möjliga,) . Men nu när skolan börjar ska jag bli nyttigare haha, En sporre jag däremot fått nu, är att jag imorn troligtvis ska rida ett 1640 jobb i monté, (han som har stallet, travtränarn, tyckte jag kunde pröva rida 1640 och känna vad jag behöv träba sen i vi ter(ben/rygg/vader osv) så att jag sen i vår kan börja ta montélicens :) Och då måste jag ju äts bra å träna bra för å orka det, så ja… Usch… Känns tufft. Men samtidigt bra att ha ngt att se fram emot. En anledning till att skärpa mig…. Och så kanske jag kan genomlida skolan. Men ja… Jag hoppas allt löser sig, att nian inte ska bli som åttan eller värre….

akvarium123
2018-08-16 13:52
#10

#6 Jag börjar 8;an och jag kände en 02;a som jag lärt känna under detta läsåret som sa att 9;an var ganska enkel för honom. Så jag är inte det minsta nervös inför 9;an. Okej haha får väl erkänna något nervös är jag men inte så att jag just nu tänker på det. Tänker mer att "det går som det går" och sedan får det bära mig dit de bär mig. 

Haha ja men tiden går snabbt. Kände också det att Nej men vänta nu vi började ju typ 7;an för bara några dagar sedan. Och nu ska jag sluta 7;an?? Ja NP är ju inte det som man är minst nervös över men för mig är det så att alla Nationella vi haft än så länge har jag känt varit ganska så enkla. Vissa uppgifter är ju svårare än andra. Men i övrigt så tycker jag de är ganska enkla. Bara det att det blir mer skrämmande än vad det är. I 3;an vet jag däremot att jag fick göra om ett prov. 

Anledningen? (som jag än idag kommer ihåg)

Jag hade haft pappret upp och ner som inte läraren gick med på att rätta. Så där fick jag skriva om hela provet men det var ju ganska enkelt. Man fick ju ha sitt gamla prov och skriva av bara att ha rätt sida på pappret. 

#8 Härligt att känna så! Och jag kan redan nu säga att du inte behöver vara det minsta rädd för 9;orna och 8;orna som vissa i min klass tyckte var jätteläskiga.

#9 Ja hur man nu kan göra det tänker jag som glassälskare då😉

Sen snälla inte "Och så kanske jag kan genomlida skolan…" för då har du redan den inställningen. Förstår du lite hur jag menar då?? Vill verkligen inte vara elak men bara så att du inte går in med den inställningen. Gå snälla jag ber dig verkligen att gå in med en positiv inställning. Som "Åhh Nu ska jag få träffa mina kompisar i A igen" eller någon annan sak. "Åhh nu slipper jag min jobbiga lillebrorsa (som kanske är 2 år och skriker) så jag slipper detta hemska skrik". Eller kanske "Åhh nu får jag äntligen äta den där goda rätten i skolan som var så god" Bara exempel dessa men att tänka mer positivt tror jag faktiskt gör så att man blir mer peppad. Jag hatar idrott och hälsa. Har aldrig varit bra i det men jag tänker fortfarande såhär "Ja nu blir jag iallafall hurtig" så har jag något litet positivt iallafall. Behöver inte vara något stort som är positivt utan kan likaväl vara något litet. "Åh nu får jag spela handboll i den hallen igen som är så stor i stan" eller vad det nu är. 

Kan du skriva sådana i nästa kommentar här? Som Du faktiskt ärligt tycker är okej med skolan. Och som sagt ALLA möjliga positiva inställningar är bra! Skriv så många du kan komma på! Nån mer kanske kan komma på några fler förslag också. Det behöver inte vara något stort och inte något litet heller. Du bestämmer helt själv vilka meningar du vill ha med! Hoppas du förstod.

Och jag menar verkligen inget illa menat med att du inte tycker om skolan. Vill bara hjälpa dig något. Jag tror nog de flesta någon gång tyckt skolan varit jobbig/tråkig och jag tycker inte heller skolan är det roligaste att göra det men det är en viktig sak i samhället. Och som sedan kommer göra att du får ett bra jobb!

[EM_L]
2018-08-16 15:19
#11

Var inte så farligt att börjat 8an. Det var toppen.

Bara problem med mitt nya  skåps  nyckel. Men fick en ny till skåpetXD

Så allt är bara nice. Vi ska åka på badutflykt imorn också! Utomhus bassänger!

akvarium123
2018-08-16 19:28
#12

#11 Åh vad skönt med att det inte var så farligt. Hoppas inte nian heller är så farlig hoppas jag.

Ja det var ju tur att det löste sig för dig. Vad kul! Här ska vi nog jobba direkt istället *pust* på måndag när vi börjar.

EndlessEternity
2018-08-17 02:03
#13

Sista året på gymnasiet, och vill absolut inte dit pga klassen, alla snackar skit. Har inga vänner där 😕

Annons:
ipopuma
2018-08-17 09:26
#14

Börjar universitet o är jättenervös!!!

akvarium123
2018-08-17 10:42
#15

#13 Detta klarar du.Precis som du gjort de andra 2 åren. Kom igen Heja!🙂

#14 De kommer gå så bra! Men visst kan man vara lite nervös i början det var jag också när jag började på min nya skola.

Vikan
2018-08-17 13:26
#16

#5 Efter tvåan blir man rätt trött, händer så mycket. Fördelen med trean är betydligt färre poäng att läsa i alla fall

#13 Vilket program går du? 🙂

shia
2018-08-18 20:15
#17

#10

du har nog rätt, ska försöka hitta positiva saker med skolan, grejen är ju den att de negativa sakerna märks mkt mer. nu några positiva saker.

jag träffar ju faktiskt jämnåriga jag kan prata med (endast umgåtts med äldre nu i sommar, de kring 18-21 på jobbet, samt dem i stallet varav min syrra den närmast mig i ålder(18) de andra 20 å uppåt, 

jag behöver inte vara orolig för att bli utanför, mobbad,  hotad osv varje dag. (en väldigt positiv sak) 

jag behöver faktiskt inte vara orolig över att sitta själv i matsalen(om ja går dit) vara själv i grupparbeten(om jag inte vill vara själv) (tex om vi ska sätta oss å läsa en text å den brevid är borta å bakanför är sjuk, så blir jag inte själkv utan någon erbjuder att jag kan vara med dem å vi kan vara tre. (inte som förut att läraren fick fråga några st om jag fick vara med bland dem.)

jag är sedd, eller alltså är ju det i stallet men nu även i skolan. tidigare(låg/mellanstadiet) så var det ingen som såg mig eller la märke till mig direkt, var jag sen, ensam, utryst, retad, ingen såg. lärde mig springa fort och fly från alla kommentarer, satt oftast på en sten ute i skogen hela rasterna. var faktiskt först sista två tre månaderna som en del började reagera. min lärare, som jag haft länge då, bad en lektion få prata med mig och han var den första som frågade hur det var. han sa att en(en tjej i klassen) kommit och sagt ja, som det var. men jag ljög och sa det var bra, att vi bara bråkat men att vi löst det nu! att jag bara gillade sitta ute i skogen själv och jobba självständigt, då jag slipp vänta in den andra då i tex matteboken.

samt så var det några killar som började sprida jag velat haft saker med dem, hittade på saker jag enligt dem skrivit/sagt till dem. snuskiga vidriga saker. men då var det faktiskt, två st tjejer som varit taskiga tidigare som frågade mig om det var sant, nej sa jag då. men antog de ej skulle tro mig. de trodde faktiskt på det, eller fick nog av ngt men de sa ifrån, å sen vart det bättre men var endast två v kvar då å sen skulle jag byta skola så försökte bara undvika så mkt som möjligt sista tiden där.

nu kan jag inte ens hitta en liten vrå å vara ensam utan ngn ser mig. frågar om jag ska hänga på dem, om ngt hänt, om hur jag mår osv. ibland har typ 2-3 st satt sig med mig och pratat på med varandra och mig.  även folk från andra klasser/högre/lägre pratar med mig. skojar, intresserar sig för det jag gör. 

satt en rast och kollade på ett travlopp om å om igen(som en häst i stallet vunnit) och kom två/tre från klessen/ngn klass under/över och satte sig, jag hoppade vissa bitar som var tråkiga men de sa då jag skulle sluta hoppa då de ville se(ej märkt de satt där ens) och att de tyckte det  var intressant å frågade vilken "min" häst var osv. 

(de på min gamla skola kallade mig cp störd då jag gillade hästar, sa jag borde gå på en cp skola, bli inlagd på psyket, mentalsjukhus, då jag gillade hästar…. så ja,,, var inte det första jag sa direkt i klassen jag höll på med hästar, 

en jag började vara med från a frågade om vad jag gjorde på fritiden, håller på med hästar svarade jag då lite försiktigt och hon sa hon inte hade en aning om det osv. 

sen, en trygghet är endå iprincip alla vet om ja det som hände i åttan… min ätstörning å allt det och försöker stötta mig, både lärare å klasskompisar. jag behöver inte förklara om jag inte vill om ngt blir tufft,  menar skulle jag bryta ihop under lunchen å gå iväg, skulle jag inte behöva fundera ut en bra förklaring, de förstår bara jag säger det är tufft. 

usch vad mkt det vart nu, men lite (långt) positivt iaf…. vet inte varför jag skriver men behöver skriva ur mig antar jag…. men jaja,.

[134643]
2018-08-18 20:26
#18

#14 Kul, vad ska du plugga? Ts; Jag börjar också plugga på universitet om ett par veckor. Är nervös men framförallt förväntansfull, det är ett program som känns fantastiskt spännande och intressant så jag hoppas verkligen att allt blir bra. Flyttade in i mitt lilla korridorsrum idag och ser fram emot att börja träffa fler klasskamrater och korridorskompisar snart! :)

Travis D
2018-08-18 23:30
#19

Jag längtar men är jätte nervös. Hoppas att mensen ska försvinna snart helst innan måndag då skolan börjar. Har dessutom ont i maagen vilket gjort att jag inte ätit oc därmed har huvudverk hela tiden. Sitter och väljer kläder och outfits att ha på mig under första veckan men har bara hunnit fixa till dom 3 första dagarna. Är dessutom livrädd för vad som ska hända på rasterna. Jag har inga vänner på min nya skola och eftersom jag inte kan facetime med Karin och inte kan träffa mina vänner så vet jag inte vad som ska ske på rasterna. Jag känner dessutom att jag inte vill ha p mig shorts p.g.a mina ben och är rädd att dom ska döma mig p.g.a mina knän. Jag vet inte vad jag ska ha för frisyr, om jag ska sminka mig eller inte, om jag ska ta med egna pennor eller inte och jag hittar inte i skolan. Min mamma har erbjudit säg att vara med första dagen (många som ska börja 7:an skulle sagt nej till det men tycker att hon är lite av en trygghet och det är skönt att ha med sig någon vi ska ändå bara gå ca 3 och en halv timme) Min brorsa erbjöd sig att köra mig på moppen till skolan så att jag skulle se "cool" ut men inte vad jag är ute efter men sa ja ändå då jag tycker att det är kul att åka moppe. Har typ panik för att jag inte vet hur jag ska sminka mig. Jag har både finnar och fläckar i fejjan, med fläckar menar jag något jag fått av solen som bruna prickar fick en sak som jag skulle smörja på dom så skulle dom försvinna men den gjorde bara så det blev en ännu mörkare fläck så vet inte vad jag ska göra. Det är dessutom super svårt att sminka över. Jag har inga "snygga" kläder förutom mina magtröjor men känner mig inte helt bekväm med att ha magtröja va samma anledning som shortsen, jag är rädd att dom ska tycka att jag är fet. (jag är typ lite underviktig men tycker att jag typ har "häng" mage eller typ så) mitt hår står åt typ alla håll känns det som och jag måste typ klippa mig för mina toppar är jätte slitna och så.. Är rädd att någon ska kolla på mig och döma mig och önskar att jag kunde börja på samma skola som mina vänner för dom var typ min ända trygghet. Jag har alltid hatat att gå till skolan men dom har stöttat mig men nu har jag ingen motivation längre och vill inte gå dit ensam.  Men den skolan blev full så alla mina kompisar går där och jag kom in på denna.. Jag har vart med om flera gånger att folk (d.v.s tjejer) i min ålder kollat på mig och sedan börjat viskat om något när jag gått förbi och sånt och mår typ jätte dåligt för det och jag önska att jag kunde ta med mig Karin till skolan för hon är ett jätte stöd och hon gör mig alltid glad men nu kommer jag gå dit helt ensam

förlåt för jätte rörig text men fick liksom tårar i ögonen när jag skrev detta för det är ganska känsligt för mig..

akvarium123
2018-08-18 23:37
#20

#17 Åh vad duktig du var nu! Märkte du själv att någon litet (kanske inte något stort) ville till skolan ändå och att det faktiskt även fanns positiva saker med skolan även fast att det inte behöver handla bara om just skolarbetet utan även på rasterna.

Och som du skriver de negativa sakerna märks mer än de positiva men ifall man försöker tänka bort det där negativa och försöka förminska det som inte går att få bort helt av det negativa så har man faktiskt ganska så mycket positivt också. För det mesta, inte allt, kan faktiskt bli positivt eller iallafall bli bättre än vad det var innan. 

Jag kan säga det här med att sitta själv i matsalen är nog en tyvärr ganska vanlig sak för barn och ungdomar. Jag själv får ta initiativ vid varje lunch och försöka sätta mig bredvid någon i klassen ÄVEN fast att jag knappt känner personen. Allt för att det ska se ut som om jag inte är utfryst. Okej blir inte slagen eller hotad eller så men jag sitter liksom själv hela tiden annars. Och det är nog jag själv jag får ta och ta åt mig skulden för. För att jag inte aktivt sökt kontakt och att jag är med i 2 "grupper" i skolan. 1 med bara killar en med 6 st inkl mig och en med bara tjejer (och jag) och vi är 3 st inkl mig. Och liksom jag klarar inte av att vara utan någon av grupperna men det har också gjort det att jag inte tror att jag har samma relation till dessa 2 grupperna. Jag och dessa 2 tjejerna har haft en bra relation hela tiden med 1 som jag känt sedan tidigare men aldrig så att vi haft kontakt så mycket hemma utan mer när hon och jag red i samma ridgrupp och så så kände vi varandra och nu umgåtts mer när vi träffades igen (hon slutade rida) i samma klass.

Men jag ser det som en bra sak också. Att kunna vara med både killar och tjejer det tycker jag är viktigt. Att det inte ska vara så att killar ska vara med killar och tjejer med tjejer för jag tycker likaväl man kan vara tillsammans både killar och tjejer.

Tycker inte man ska behöva skämmas för att man gillar hästar. Gjorde samma sak när jag började sjuan. Höll det inom mig att jag red och de i åttan när de fick reda på det så undrade det om killar kunde rida och det gjorde mig lite arg och ledsen men det gick snabbt över. Kommer inte ihåg vem som sa det nu haha så så himla allvarligt tog jag det nog inte. Men nu håller jag det på en nivå så att de i klassen vet om det och de tycker det är coolt. Men vi pratar liksom inte om det. Jag är ingen direkt som skryter så jättegärna om saker och ting. Samma sak ifall jag skulle spelat handboll eller fotboll. Det är inte så att det skulle stört mig ifall nån skulle vetat om att jag spelat handboll eller fotboll men jag skulle inte sagt någonting om det.

Men jag hoppas iallafall att du nu sett någon liten glimt för skolan ändå och det här med att du inte skulle gå ut nian. Det är sådant som framtiden får utvisa och det har nog alla tänkt på någon gång att tänk ifall jag inte kommer ut nian. Jag själv kan säga att jag är rädd för mitt betyg i engelska (har D i engelska) då jag är rädd för att sänkas men då jag nu från sexan höjt mig från E i både HT och VT i 6;an till att både HT och VT ha D i sjuan har gjort att jag fortfarande känner hopp att jag kan få godkänt. Egentligen så tycker jag att jag har katastrofal engelska och att jag aldrig kommer kunna gå på nåt gymnasiet men det är då man ska verkligen visa för sig själv att man kan ifall man vill. För det är i huvudet allting sitter och ifall man bara vill så vill man och då går det även men ifall man inte vill så kommer det inte heller gå. Så kämpa in i det sista och jag tycker faktiskt att du ska prata med någon om det (läraren kanske) och säga att du är rädd att inte kunna gå ut nian. Jag har själv dessa problemen till viss del och behöver stöd och kan ibland ta 10 min med engelska läraren och bara prata om hur jag känner och hur dålig jag tycker att jag är och då brukar hon ge mig stöd. Nu är ju jag inte risigt till men jag kan säga det att jag brukar få som stöd då är att hon brukar ge mig några program att göra för hon brukar ha så att varje elev är en individ och att man inte har samma böcker då alla är olika individer så då tar hon och tar ett sorts utvecklingssamtal nästan och frågar hur man vill göra och vad man satsar på att kunna och nu ska jag be om hörförståelse för det är jag dålig på och innan har hon gjort så att då har hon nivåanpassat vilka uppgifter som är lämpliga. Och här behöver jag nog öva på E/D uppgifter då jag är mellan F/E i hörförståelse om jag ska säga det själv. Men får ändå C pågrund av övervägande del på C. (Helt naturligt alltså och helt normalt såsom alla lärare ska göra. Samma som B). Så då får man helt enkelt uppgifter att göra sådant på och med det även andra saker gemensamt som man måste gå igenom vill säga. 

Kan även säga att jag kommer satsa väldigt mycket på engelskan i år och särskilt på HT då jag känner att det är ett viktigt ämne inför gymnasiet. 

Aja nu ska jag gå och lägga mig snart godnatt!

Annons:
shia
2018-08-21 16:10
#21

okej, idag gick jag till skolan trots jag var livrädd. i klassrummet sitt vi 4 å 4, och hamnade längst bak, närmast fönstret(min favoritplats, kan då bara släppa allt å titta ut å tänka mig bort) dem tre som skulle sitta med mig var borta, så var rätt så skönt skulle slippa prata med ngn då. sen fick vi rast,

satt i cafeterian, i ett hörn bakom en blomma :P lyssnade på musik och kollade på mobilen, så kom de två från a som jag började vara med lite gran i våras, och satte sig vid mig å prata osv, så var med dem under rasten osv. 

 sen började "schemat som vanligt" och när läraren (ny sv/eng lärare) kollade vilka som var borta var det en av tjejerna som satt på andra sidan klassrummet(dem satt tre, en var borta) sa "men gud, sitter du själv! du får sitta här om du vill"

tackade men sa jag sitter kvar, (ville inte gå genom hela klassrummet osv) och sen i korridoren sa hon jag kunde äta lunch med dem om jag ville, så jag gick till matan med dem. (hon, en annan samt en av de som jag var med tidigare i åttan, sjuan, 6 an,. 

var rätt så roligt ändå, satt bara och petade i salladen men de andra pratade på och skratta(tom jag skrattade) 

sen hade vi sv och då kom en av dem jag sitt med tbx, (de som jag är med(eller var, asså innan sommarlovet, i våras, hamnade jag med(en som är på skolan ibland, men alltid på telefon å svarar på sms osv, en som knappt var på skolan i åttan samt en annan. alltså, hamnat med dem jag brukar vara med så vart glad då hon kom(inte träffat så mkt senaste året, men inann var vi jämt med varann varje rast osv, hon är rätt så tyst och blyg bland mkt folk. (utom just när vi två är själva) 

hade sen franska och var som vanligt där. 

grejen är ju att allt är, som "det ska vara" och bra… men jag är livrädd, får panikattacker på lektioner(ingen hittils men var nära bryta ihop flera ggr) skakar, kämpar med att andas lugnt

jag vet svaret på allt läraren frågar, men vågar inte säga ngt. inte för att ngn ska kommentera elakt, (så var det låg/mellan…. svarade jag rätt-hånflin, "smörar för läraren" "försöker verka duktig" osv… "du tror du är ngt" kommentarer, svarade fel var jag korkad dålig osv)

akvarium123
2018-08-21 18:06
#22

#21

Vad är du livrädd för? 

Men vad bra att få en plats som man tycker om från början. Det är ju iallafall en bra början. Jag fick också en ganska så bra plats. Men det är lite jobbigt för jag har en som är längre än mig som är framför mig haha!

Du ska vara tacksam över att ha så bra vänner❤️ Det är tyvärr inte alla som har det. Jag träffade också mina igår och idag och det kändes som om alla var mycket mognare. Så ifall det bara fortsätter såhär i kanske 2 veckor så kanske jag vågar fråga om de vill göra något efter skolan. 

Varför tror du att du kommer få panikattacker? Och varför har du varit nära att bryta ihop? (Svara om du vill)

Det tycker jag att du borde göra eller säga till på nästa utvecklingssamtal eller efter en lektion att du inte vågar räcka upp handen. För nu så tror h*n ju att du inte kan det och då går väl det på betyget så säg till att du inte vågar! Men du behöver ju inte göra det i helklass utan enskilt. 

Vårat schema tyckte jag däremot var rätt så kasst. Lektioner som de sattit ihop exempel 2 svenska lektioner i 1 lektion så den lektionen var kanske runt 100 min bara svenska!! Nu var det inte svenska utan något annat ämne men fortfarande väldigt dåligt schema. Stressigt schema också. Och många fler saker.

shia
2018-08-21 23:33
#23

#22 To be honest, det mesta (sitter mkt i från när jag var mobbad också men) allt ifrån mig själv, att jag ska fortsätta svälta mig, bli inlagd. Tvingas sluta rida. Kommer ej kunna ta monté licens till våren och så fortsätt det så. Att jag ska få sån panik ångest attack jag fick förra året när jag försökte ta mitt liv å försöka igen, Att ngn lärare ska fråga hur det är Att folk kommer skratta åt mig, tycka jag är korkad, bli utfryst, bli nedtryckt, osv Ja…. Att sjuksyster ska komma vilken sekund som helst p vilja prata med mig. För alla dessa olika saker måste jag ha 50 olika möjliga konversationer och möjliga konsekvenser å fördelar å nackdelar. Hur jag ska göra då osv. Sen får jag ibland panik, går in på toan, bryter ihop gråter skakar en kvart eller lektionen ut. Som värst var det i mitten å åttan när jag en mp lektion fick panik å vart nära å börja gråta i klassrummet men hann till toan, satt med grät skakade slog mig själv, vart kvar 40 min och kom tbx just när vi slutade. Samt vissa idrottslektioner efter jag försökt ta mitt liv (dröjde fem v innan jag vågade börja vara med /klarade av vara med igen, var så trött och sliten och eftersom det var just efter idrotten jag försökt så ja…. Tänkte jag princip bara på det. Och när jag sen började vara med smått fick jag tillbaka blickar osv. Så ja…. Är rädd för att må dåligt å det å ja… På lektionerna att jag ej räck upp osv så ofta vet lärarna å de tror det är pga jag tyck det är för lätt 'sitt bara å ritar å kollar ut för det mesta (sätt för mig att koncentrera, å lära) då jag sen på proven, hör läs skriv pratat förståelsen får A med knappt några fel så. (är typ den enda som stör mig å jag ej vågar svara) Ja asså har sagt det många gånger, är glad för min klass ändå. Men som fortfarande chockad lilla jag kan ha vänner många dessutom. I 3-5 hade jag en vän, som jag var med på travet. Innan dess några få och var jämt sista hands vännen. Och den som alltid fick veta händelser osv sist, nu om något sker tex vi fått hål, eller övrigt så även om jag sitt självuppe i ngn vrå kommer de å berättar det och blir aldrig dum förklarad. Dock haft ett riktigt bra dressyrträningspass nu för min ridlärare på min passis(haft henne tidvis sen jag började som 5 åring å ridskolan) och fått mkt att tänka å inför lördag så känner mig väl förberedd(dressyr tävling) så hoppas den energin håller kvar imorgon

Linnea0001
2018-08-22 15:49
#24

Jag ver inte riktigt vad jag ska tycka om skolstarten. Jag börjar 7:an.. Jag har precis kommit ur min ätstörning som jag fick pågrund av skolan och klasskamrater… nu vet jag inte hur det ska gå.. i min klass så är det konstigt ifall man äter maten och folk kan kalla en för fet och andra saker. Så därför slutade jag äta sen började jag sluta äta hemma och var inne på sjukhus för att jag svimmade. Det var det värsta som hänt mig, att vakna upp på sjukhus med en slang i sig som gör att man går upp i vikt.. hjälp vad rädd jag var. Dom tog också ett blodprov på mig för att jag hade extrem huvudvärk och ont i nacken, trött var ju jag också nen det trodde dom var för att jag inte åt. Jag fick vara kvar i 1 1/2 dag sen fick jag åka till en psykiater tror jag det hette och där går jag fortfarande till 1 gång i veckan.. men när jag kommer hem den dagen ringer det i telefonen. Jag trodde det var min kompis och svarade, det var det inte. Det var sjukhuset, dom berättade att jag hade fått TBE… jag som precis vaccinerat mig men 1 vecka för sent… bra start på sommarlovet! Iallafall vet jag inte hur det ska gå med både mat och min extrema huvudvärk och trötthet..

tiger tok
2018-08-22 16:03
#25

Andra dagen idag. Ny rektor, och en fruktansvärt dålig sådan. Annars går det väl ann.

akvarium123
2018-08-22 17:29
#26

#23 Okej. Men innerst inne vad tror du då? Tror du att du kommer tvingas sluta rida, tror du att du inte kommer kunna gå Monté Licens till våren? Och då menar jag längst, längst in. 

Att har varit mobbad kan säkert vara något som sitter kvar i hela livet. Vilket verkligen är synd! Men tänk vad stolt du även ska vara! Du har ju gjort massvis av saker som inte många har gjort och kämpat och slitit och nu står du här med massor av erfarenheter kring livet. Du ska vara stolt tycker jag! Att någon ska skratta åt dig med mera. Det tänker jag att då ska läraren ingripa och säga åt. Sedan ifall det händer. VARFÖR ska DU ta åt dig?? Visst jag tycker också det är jättesvårt att inte ta åt sig när någon säger till mig att "ja det var första gången du gjorde något bra" eller liknande men jag har lärt mig att de personerna som gör så egentligen bara vill visa sig coola. Och när man inte heller tar åt sig och visar inte en min och låtsas inte lyssna hur blir dom då coola? Nej de är därför de har slutat. För att jag låtsades inte lyssna.

Är det så som jag tolkar det att du är rädd att du ska försöka ta ditt liv igen? Eller är du rädd över det som hände och får flashbacks och därmed panik ångest attack?

Det kan jag med säkerhet säga att ifall dom frågar om detta så är det bara med godhet.

Men nu kommer jag säkert här också låta lite tråkig men vad är det värsta med att skolsköterskan kommer och pratar med dig? H*n kommer troligtvis inte bli arg på dig. Och vad blir värre av att säga hur man mår? Jag tror bara de vill dig väl då! 

Det är ju jättetråkigt att det blev så men jag tror att ärlighet blir bättre i längden! Att ljuga kanske känns bäst just då men sedan i längden blir det nog bara värre.

Vad bra med ett bra dressyrpass! Lycka till på tävlingen!

Hoppas nu bara inte du tycker jag låter som en sur person för det är jag verkligen inte. Jag förstår verkligen att det är jobbigt men ifall du bara tänker på vad som är det värsta respektive bästa som kan hända så tror jag inte du behöver ha någon press och inte heller ha 50 olika konversationer mm. Det räcker med att inte ha någon egentligen. Men jag har/hade också dessa tankarna i skolan förut. Tänkte bara på en sak (Privat) men nu har det gått över och det var inte så farligt som jag från början tänkte.

#24 Det är jätteviktigt att äta! Lite som en bil fick vi lära oss, även fast att jag nu tycker det är en stor skillnad faktiskt. Om en bil inte får bensin/diesel så kommer den heller inte ha energi till att åka någonstans. Lite samma med människan om vi inte äter så kommer vi inte heller orkar med och ha samma energi. Ät med gott samvete i skolan! Det är som sagt jätteviktigt att äta.

Oj vilken otur! Men också vad bra att dom hittade att du hade TBE så får du vård i tid. 

#25 Vi fick också en ny rektor men jag tyckte hon verkade vara helt okej. Verkade vara en sportmänniska och hade en ganska så bra tanke om hur ungdomarna är

Linnea0001
2018-08-22 17:38
#27

Det som är att det finns inget botemedel mot TBE mer än att vänta ute det.. och under den tiden jag väntat har jag fått en hjärnhinneinflammation men det är iallafall skönt att veta som var fel.

Annons:
Linnea0001
2018-08-22 17:43
#28

Men det är inte så lätt att äta när folk stirrar på än och viskar om att jag äter maten, sedan så kommer alltid ett gäng killar fram till matbordet och retar mig för att jag äter, då tycker jag det är bättre att strunta i att äta…. jag har ju pratat med lärare men då mobbar killarna mig för att jag berättade för lärarna… och inget blev bättre. Och det är just killarna som retar eller det finns en kille som är snäll och brukar vara med oss tjejer för det är inte bara ja* som blir reta utan alla tjejer.. men lärarna märker inget..

akvarium123
2018-08-22 18:12
#29

#27 o #28

Usch jag visste inte att det inte fanns något botemedel! Det trodde jag att man blev frisk med typ penicillin eller liknande. Men är det inte sånt som KAN Göra en förlamad (man behöver nog inte bli det)?

Tycker då att du bör gå till rektorn. Och vad är det för fel på att äta skolans mat tänker jag? Dessa killarna äter väl mat hemma? Så vad är skillnaden med att äta skolans mat som dessutom är gratis för oss på grundskolan, olika på gymnasieskolorna. Annars tycker jag nästan att skolan bör ge ut en matpeng så får man gå till något matställe och köpa mat. För att man inte ska få äta bara för att några mobbar en och säger att man annars är tjock. Nej. Det är INTE acceptabelt och då bör dom göra något. Man vill ju inte heller gärna ge ut matpengar😉 Men det kommer säkert aldrig hända men be om att få en matlåda eller liknande så får ni som vill äta äta i ett grupprum i värsta fall så får dom hålla sig borta. I vilket fall som helst så säg till rektorn. Alla tjejer kan gå tillsammans. Så får dom göra något åt det!

[EM_L]
2018-08-22 20:09
#30

3 dagen…

Är typ redan trött på skolanXD

[EM_L]
2018-08-22 20:10
#31

Fast ibland är det kul=)

Linnea0001
2018-08-22 22:10
#32

#29 jo man kan bli förlamad. Förhoppningsvis klarar jag mig undan det. Jo vi skulle nog prata med rektorn.. vi får se ifall jag klarar att få ,ed mig en grupp tjejer imorgon ifall rektorn är där för själv vågar jag inte gå iallafall.

akvarium123
2018-08-23 19:53
#33

#30 Haha ja så kan man nog känna efter sommarlovet. Än så länge tycker jag däremot att allting fungerat bra och är ännu inte skoltrött. Men som du säger ibland är det faktiskt kul och annars får man tänka att ibland måste man bita i det sura äpplet. 

Dessa 05;orna är ju också väldigt roliga för de är lite rädda för oss åttor och nior så just nu så flyttar dom på sig så fort vi kommer ut från klassrummen. Lite gulligt ändå att dom har den respekten! Men jag tror nog alla haft det så när de började högstadiet att man visade stor respekt åt åttor och nior. Så gjorde vi iallafall tills vi lärde känna de andra klasserna. Då hade vi inte samma respekt på det sättet utan då hade vi alla samma respekt mot varann då vi kände varandra. Men de är ju än så länge roliga och gulliga.

#32 Ja det får vi verkligen hoppas! Önskar dig all lycka till som bara går att önska dig för att det inte ska hända! Jag vill säga det också att du ska inte vara rädd för rektorn. Det är rektorn som ska hjälpa dig och alla andra på ett bra sätt! Att h*n blir arg på dig tror jag knappast. Ifall ingen annan går med så tycker jag faktiskt att du ska gå själv. Lita på mig. Rektorn kommer tacka dig mer för att du berätta hur det var så att h*n kan göra det bättre!

shia
2018-08-23 20:15
#34

#26 

allt är bara så komplicerat… jag är rädd för att skolsyster ska komma och prata med mig då jag är rädd att hon ska vilja väga mig och då se jag gått ned x kilo, och jag vet inte hur jag kmr reagera då. samtidigt som det skulle vara skönt om jag bara kunde våga ta hjälp för en gångs skull… 

dock så har vi nu bytt skolsyster till två st. (en kille å en tjej, vilket är positivt tyck jag då de inte vet ngt om mig)

samt kuratorerna(likadant där, till en kille å en tjej)

nackdelen- det är alltid ngn på skolan, inte som i åttan när skolsystern knappt var dä, var sjukskriven så slapp då oroa mig stora bitar..

idag, var vi på ett ställa å gick runt bland massa företag(typ alla nior i staden var där) inkl min gamla klass. (vi plockade upp ngr i våran buss påvägen dit då de ej fått plats alla, såg då 4 st jag kände igen å fick panik. varav oroade mig resten av tiden jag skulle stöta på några av dem, vara själv å de skulle börja kasta elaka ord osv på mgi(inte för det hänt senaste gångerna jag mött de "värsta" killarna från klassen typ på konsum osv, men förväntar mgi alltid det värsta. (träffade en av killarna på kosntum själv, försökte bara ignorera jag såg honom men vi stod typ brevid varan. han heja, så hejade tbx då. det enda han sa vad "vad har du för betyg i matte? du har A va?(typ snällt) -ja, sa jag. tittade oroligt på honom i rädsla han skulle slå mig, men han såg inte så farlig ut. utan var mer "ok, tänkte väl det, "

sen knackade(han å en annan) på min dörr en gång,  å typ frågade om jag ville hitta på ngt. jag var typ eeeeh, nej, aldrig i livetI(det sista sa jag inte) var mest chockad över å se dem)

iaf mötte jag bara ngr från klassen men då de var mkt folk hände inget. 

men var så skönt när jag fick sluta, å fara till stallet.l helt plötsligt kände jag mig trygg, lugn, glad. 

det är enda stället jag känner mig lugn glad å trygg på. och det är väl därför jag är så rädd att mista just allt det.  då känner jag mig inte trygg ngn stans. eller har ngn plats att andas ut på. för vad som än hänt, finns stallet alltid där. där får jag ta allt i min egen takt, utvecklas i min takt. ta ett steg tbx om det behövs. jag behöver aldrig vara rädd eller orolig. för inget hemskt kan hända, säger min hjärna(även fast inget hemskt kan hända på skolan känns det så hela tiden, eller ja hemskt kan alltid hända men oroar mig inte för det i stallet)

Annons:
shia
2018-08-31 22:05
#35

Tänkt höra hur det går för alla nu när skolan kommit igång?

tiger tok
2018-08-31 22:33
#36

#35 kaos. Saknar lärare i fem ämnen. Rektorn sätter massa skumma regler och prioriterar inte alls det som är mest brådskande. Får se hur det blir detta år.

akvarium123
2018-09-01 08:35
#37

#36 Herregud! 5 ämnen är mycket. Kanske dags att anställa fler lärare?

[EM_L]
2018-09-01 12:43
#38

Wow, skolan tar på mig!

Denna dumma No lärare!

Han har först genomgång, sedan ska vi memorera E-kraven och om vi vill ha A-C så memorerar vi genomgången av bloggen, sist så har vi ett test!

Vem f*n tror att elever lär sig på detta sättet!? Jo våran No lärare.

Elever har anmält honom till 4-6 biträdande rektor. Lärare har pratat med honom, rektorn har pratat med honom… detta har pågått i flera år.

Jag och en kompis har också anmält honom. Man mår dåligt av honom och jag som egentligen älskar No i skolan hatar den nu pågrund av honom och hans dumma undervisning.

Jag som har haft So som favvo ämne nr 2, älskar SO nu.

Jag funderar till och med att strunta i No(men se till att få godkänt) och satsa på So och läsa historia på gymnasiet…

Vikan
2018-09-02 11:52
#39

Skolan är så otroligt tröttsam. Gymnasiearbetet ska startas upp redan nu, vi har redan inlämmningar och redovisningar. Är trött hela tiden och sover en stund varje dag efter skolan.

Har några nya lärare och ämnen. Älskar kriminologin, varit så taggad på att start den kursen. Den nya läraren i kommunikation är superbra och intressant och försöker hela tiden lära känna eleverna. Läraren i ledarskap och rätten och samhälle är däremot otroligt flummig, vilket är jobbigt

akvarium123
2018-10-23 19:16
#40

Nu har alla gått ett tag i skolan så jag tänkte fråga lite kort och gott hur det går för alla i skolan. Och hur det är. Om det är mycket prov/inlämningar, bra/dåligt schema, nya lärare eller inte, något nytt?, de nya eleverna på skolan (05;or för högstadiet och 02;or för er på gymnasiet hur det har kännits? Har ni börjat lära känna varandra något? Och allt vad ni nu har som roliga/negativa saker som hänt.

Vore jätteintressant om vi kunde läsa vad alla tycker och känner!

shia
2018-10-23 22:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Ja… Kaos rättare sagt…. Men samtidigt bättre, känns inte som åttan men ungefär som sjuan… Höll på hamna i bråk m mina kompisar ang ätstörningen å de då de var arga å ledsna över att jag ej tog emot hjälp, ljög för dem, vart arg när de försökte hjälpa osv. (liknande bråket vi hade för ett år sen innan ja, allt kaos) men valde faktiskt (tack vare jag visste hur det gick året innan) att skriva sanningen till dem och att jag skulle försöka på allvar den här gången…. Tre dagar höll det. Fick tbx biologiprovet, fick b varav lite saknades för a å var tvungen anstränga mig för ej bryta ihop eller få raseriutbrott utan kämpade med att inte visa några känslor. Biologiläraren satte sig vid min bänk å försökte förklara att jag är duktig osv. Att det bara var bla la som man skulle skrivit för å få A. Sen gick min ma/fy lärare förbi(var hennes lektion) klappade mig på axeln när hon såg mitt uttryck å provet å sa att jag är duktig och att b är bra. Hade förr förra veckan fysikprov på fredagen. Fick a men 15 p från maxpoäng så…. Vart lite besviken. Förra v hade vi eng prov tisdag, franska onsdag å matten fredag. Gick hyfsat på eng tror jag. Katastrof på franskan…. Å helt okej på matten. Men min ma/fy lärare vart typ skit arg å upprörd när hon insåg vi hade tre prov samma vecka. Hon fråga mig på lektionen om vi verkligen skulle ha tre prov samma v(varav både franska å engelska är grammatik å text) sa ja, men att det bara är jag å en till som har franska så det är lugnt. (vilket inte hon då tyckte, hon tyck de blir för mkt stress å press på mig) (gillar verkligen hennes lektioner. Har henne i matte nu vilket gör jag tyck det är roligare å mindre jobbigt nu. Är det ngt jag kan kmr hon med andra uppgifter istället som är roligare-som jag får göra om jag vill. Kan sitta å rita under genomgångar, när jag är klar och inte orkar göra extra uppgifter eller har en jobbig dag. Får välja mellan de vanliga eller svårare uppgifterna osv. Haha… När vi skulle ha fysikproven fråga min kompis mig om jag skulle plugga på allt dagen innan provet( 2 dagar innan frågade hon) då kom min fy lärare å sa att det gör jag inte. Sa jag int ekunde någonting å inte pluggat å….. Då sa hon (hon såg typ sträng ut) att då är det bra så, att jag kan det jag kan. Och jag behöv inte visa mer. Att jag inte ska ta hem och plugga. Punkt. (påminde mig i slutet av lektionen å sa jag skulle göra ngt roligt istället typ fara till stallet. Heh… Satt 5 h…) Iaf känns det som de flesta lärare har mindre krav å press på mig. Sen så är typ alla lärare oroliga över mig. Skolkuratorn är bra(går till han ibland, pratar dock inget om ätstörning då jag ljug å säg det är bra nu) men är ärlig om skolan å prestationsångesten osv. (han frågade även om fy/ma läraren berättat för mig varför hon låter mig rita osv(vilket hon inte gjort å han berättade då(han trodde hon berättat) å mkt riktigt var det för att hon sa att jag var så stressad å hade massa krav på göra allt perfekt så hon tänkte att jag behöv inte göra med än vad vi behöver. Att när jag är klar-då är jag klar och ska inte jobba mer) Känns som skolan blivit lugnare och trivs bättre där nu… Om än jag är tröttare och har mindre ork iochmed blivit "sjukare" eller vad man ska kalla det. Är med 9 a denna vecka då jag ska praoa samtidigt som dem(min klass har prao denna vecka) å deras klass är så tyst på lektionerna! (heh, våran klass är lite mer liv i, å roligare. Vi sprid typ ut oss i hela skolan när vi har nå inlämningsarbete. Her på hög rock musik i klassrummet när läraren är borta, när han kom tbx sänk han bara volymen lite å går ut igen XD. Å folk har lite roligare. (sen får vi ha mobilerna, alla i a lämnar in den dit den ska lämnas eg varje lektion!!) Bara vi inte stör eller använd under genomgång. Är sååå tyst vid skåpen. Men men. Färgat mitt hår blått 0 fick faktiskt positiva kommentarer igår när jag kom till skolan med det XD. Är dock några småpojkar i 7 an som jag vet inte vad försök typ muntra upp mig eller nå. När jag är typ själv i hörn eller vid skåpen. De är seriöst konstiga

Annons:
Själshjärta
2018-10-24 07:36
#42

#40 Tack, det går väl helt okej för mig. Går sista året på gymnasiet, så det är ju en del med slutproven och sådant. Jag har inte några höga krav på mig dock, eftersom jag har en svår depression och annat "kul" att ta itu med, heh. 😐

#41 Jättefin hårfärg! 👍

Welcome to the Black Parade

[EM_L]
2018-10-24 08:44
#43

Riktigt snyggt Shia!

DogeLove
2018-10-24 09:15
#44

#41 Super snygg hårfärg Shia! För mig har det gått sådär, har typ inte haft någon ork att ta mig ditt och dom gångerna jag varit där har jag fått hålla inne tårarna för att jag får panik av att ha massa människor omkring mig, men lärarna värkar dock mycket bättre på den här skolan, så det blir kanske bättre tillslut, hoppas jag.

[HästTokigTjej]
2018-10-24 15:29
#45

Skolan är väl skolan antar jag… Förra året,i 7an, gick det väldigt bra med betygen, dock hamnade jag och min dåvarande bästis i olika klasser inför skolbytet och hon fick nya vänner som ledde till at vi gled isär. Jag klickade inte heller med någon i den nya klassen så bra, alla är snälla men har ingen som jag är med alla raster, lunchen osv. I alla fall så känns det som om alla förväntar sig att jag ska vara bra i skolan, och jag lägger sån sjuk press på mig själv att min kropp typ lagt ner, orkar inget numera. Vi hade 4 större prov under de senaste 2 veckorna, plus 1 presentation till svenskan och några mindre inlämningar, och orkade igenom halva första veckan innan all min energi tog slut. Blir dessutom ännu värre av att vara hemma då jag bara får mer ångest av tanken på allt jag missar. Allt jag måste ta igen bara byggs på som ett allt högre berg, men ju högre d blir desto mindre energi får jag att ta mig över d, om ni fattar. Är bara glad att d e höstlov (aka hästlov) snart så att jag slipper tänka ett litet tag…

akvarium123
2018-10-24 17:55
#46

#41 Fint hår Shia!

#42 Sista året. Tänk när du började Förskoleklass. Kommer du ihåg något sedan då? 

#44 Det får vi hoppas på! Och att lärarna är bättre!

#45 Jag förstår detta med alla dessa prov och inlämningar. Har själv 3 prov nu denna veckan och förra veckan hade jag 4 inlämningar. Men det är väl så antar jag när det nästa vecka är höstlov, iallafall för oss här. Men man undrar ju varför dom inte kunnat sprida ut proven något. Är ju inte alltid kul att gå från ENG provet direkt och sätta sig vid Svenska provet som hände förra veckan. Men då är man ju klar med några och nu har vi ju bara 3 kvar som vi ska göra på 2 dagar. Men då ska man också komma ihåg att man brukar sluta med någonting som inte hör till det vanliga. Vi har hela förmiddagen på fredagen till att göra prov och sedan så blir det film time! Men det är ju fortfarande aldrig kul med prov!

[HästTokigTjej]
2018-10-24 19:35
#47

#46 Ja tyvärr så har vi inte någon rolig ”aktivitet” på min skola, känns faktiskt som nåt som skulle kunna vara bra motivation för många! Och det är konstigt hur alla lärare lyckas planera in proven samtidigt, dock då är ju perioderna mellan alla prov sköna ju! Själv har jag aldrig gillat prov, då jag inte riktigt kan hantera stress så bra haha och jag glömmer saker och inte lyckas formulera svaren bra… Det blir ju inte bättre av att nästan alla lärare baserar betygen till 99% på provresultaten. Dessutom är det mycket betygssnack o press i min skola, alla vill veta hur bra alla e i skolan och om man inte vill prata om sina betyg antar dem att man fått e/f, och om man har fått c( vilket enligt mig fortfarande är jättebra) får man höra ”aa men det d väl ändå helt okej, du kanske inte hann plugga så mycket?” En lärare bad mig stanna efter lektionen för att prata om mina provresultat i våras, hade fått c på provet. Det var ett ämne jag tycker är roligt och varit engagerad i, hade tidigare legat på typ a nivå. Han sa typ bara att han var besviken och hade förväntat sig mer av mig och att som jag nu måste förstå måste han sänka mig till c nivå. Jag hade varit nöjd med resultatet, då jag inte mått jättebra, hade rätt mycket ångest av olika anledningar, och ändå var stolt över mig själv för att jag orkat plugga till något över e nivå. Såklart började jag ju ifrågasätta mig själv efter hans kommentar, vet att jag är för lättpåverkad av andra människor haha. Näe, men jag får väl bara ta och överleva de 2 dagar som är kvar till höstlovet :))

snigelfisken
2018-10-24 21:41
#48

Jag tycker väl att det känns okej. Kände mig så sjukt ensam på sommarlovet, blev nästan lite deppig. Men nu, med människor runt om kring mig klagar jag nästan inte alls (förutom att jag är nästan som en "loner" eller outcast. Jag och min kompis ska byta till parallelklassen efter jullovet. Ja juste, jag har börjat 7:an :)). Jag tycker att det går som en dans för mig i skolan och det tycker lärarna också. Allt är ganska enkelt så jag känner nästan ingen press. Fast såklart blir det ensamt när jag inte har någon att vara med efter skolan .. eller ingen som vill vara med mig eller göra något. Haha :(.

Annons:
BokDuvan
2018-10-24 22:30
#49

#46 haha gud ja, i 8:an lade ämneslärarna alla inlämningar på samma vecka och sedan gick det typ två veckor där vi inte hade någonting. Kan ju säga att min handledare var väldigt sur över att det var så hackigt i schemat och att vi stressade ihjäl oss för att hinna haha. Men min skola är rätt så chill ändå, går på kunskapsskolan om ni vet vad det är och vi har typ aldrig prov och supersnälla lärare som fattar att det är tufft o att man inte alltid mår på topp

akvarium123
2019-04-21 20:24
#50

Åh nu börjar snart skolan igen efter 1 veckas ledighet. Och ska jag vara ärlig så är jag inte mer peppad på att börja denna gången heller😕 Älskar dessa lediga dagarna!! Men snart är det över för denna terminen! Inte så långt kvar nu! 

Känner däremot hur betygspressen bara kommer på mig mer och mer. Jag är inte alls så bra i skolan. Har godkänt i alla ämnen men jag har inte A i allt tyvärr. Känns som att alla har sådär 300 poäng i merit medans jag själv är uppe i det som är genomsnittet i Sverige ca 230 meritpoäng. 

Känner mer och mer press kring gymnasium. Och ifall jag kan gå på gymnasiet i min stad eller måste gå i en annan kommun. Och hur det då blir. Tänk ifall jag inte ens kommer in på gymnasiet? Det är min största rädsla!!

Känner bara sådan stor stress över allting och det är nog därför jag inte vill börja skolan igen för att behöva känna ännu mer press. Jag är även riktigt nervös att min studieteknik som jag använt att den är borta då jag behöver några veckor på mig att hitta den igen. Annars lär jag mig inget för då vet jag inte hur jag ska komma ihåg allt och lära mig det. 

Hur brukar ni peppa igång er inför skolstart? Har ni någon strategi ni använder?

Xseros
2019-04-21 23:18
#51

Jag garanterar dig att det finns ganska få på din skola med över 300. Det är ju tyvärr de som har det som syns och hörs oftast. Du kommer klara det. Kom du in på ditt preliminära val?


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

tiger tok
2019-04-22 07:19
#52

Bara trettio dar till sommarlov! Så mycket ångest. Alla NP. Ska börja gymnasium..

tiger tok
2019-04-22 07:19
#53

.

akvarium123
2019-04-22 10:11
#54

#51 Aha! Aa men det säger ju ganska mycket🙂 

Jag går i åttan så nästa år ska jag söka in. Men jag vill gå Ekonomi tänker jag eller Samhällslinjen. 

#52 Är det bara 30 dagar kvar?? Vad skönt känner jag men jag förstår att du har ångest. NP är inte det roligaste i livet, tyvärr😕

Xseros
2019-04-22 11:50
#55

#54

Jaha du går i åttan! Lät som om du gick i nian på #50 .
Hursomhelst så är inte betygen i åttan speciellt viktiga jämfört med de i nian och med 230 Merit bör du komma in på EK programmet. Med den meriten skulle du kommit in i min Jönköping i år.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Annons:
akvarium123
2019-04-22 12:31
#56

#55 Ojdå! Jag är nog inte så stresstålig av mig, tyvärr så kanske därför det lät så🙂

Men vad skönt då kan jag iallafall söka in där i Jönköping i värsta fall! Då är jag inte sämst tänker jag🙂 Det är jag jätteglad över😃

[Erica. Lundstrom]
2019-04-22 13:24
#57

Well… Insåg precis att jag under de senaste 5 veckorna, vart på skolan typ 5 ggr(1/2 dagar då dessutom). Dock så är mina betyg typ frysta, så mina betyg kmr ej va ngt problem å ta mig In. Tror jag har kring 322.5 I meritpoäng (317.5 I höstas men höjt två betyg Från B till A denna termin) Komiskt att jag under dessa 4 år max vart borta 1 dag/termin. Och nu, senaste 5 veckorna typ 20 dagar… (vart på skolan för att göra nationella iprincip samt ngn syslöjd lektion) Tror jag kmr vara på skolan iaf ons och torsdag denna vecka… Ska försöka det, mest för vi har syslöjd både de dagarna å vi har ej så många lektioner kvar där. Sen vill jag försöka va på skolan hela nästa vecka. Kind of creepy också att jag alla år vart livrädd för lärare ska vilja prata med mig. Nu är det typ normalt. Är typ samma prat dock med varje lärare. De bara babblar på om hur viktigt det är jag nu inte bryr mig om skolan utan fokuserar på att må bra, å att försöka kämpa så jag får börja rida igen. (min sv/eng lärare sa det att sen de tog bort ridningen-slocknade jag typ) Nu när jag får rida, så har jag energi och känn ska försöka ta tag de sista veckorna nu =) Är faktiskt starkare nu jämfört med för 5 veckor sedan(då låg jag typ hemma, sov å kämpa med att äta ens lite..) nu rid jag, målar I vårt stall, ät 6 mål dag. Red imorse och kändes jättebra! Kände som jag "red igen" och inte bara åkte med 😂 Dock har jag kemiprov nästa fredag… Tror ej jag kmr göra det… Får prata med läraren/min mentor om det…

[EM_L]
2019-04-22 21:25
#58

Typ 30 skoldagar kvar! Om man bortser alla helger, studiedagar och lovdagar.

Och sedan är det nian efter sommarlovet! Hoppas att vi får åka och bada som förra året🙂 En bra start tycker jag i alla fall.

Kommer att bli lite mkt nu i slutet med prov, betyg, inlämningar och osv.

Har bytt klass också, vars den klassen ligger långt före i SO jämnfört med B-klassen som jag gick i. Har läst Industriella revolutionen, men inte första världskriget som dem förmodligen läser nu😂 Får påminna min nya SO lärare som att få några enkla frågor och ett texthäfte som sammanfattar det dem har gått igenom.

Tänker redan lite på skolavslutnings outfiten.

BokDuvan
2019-04-22 22:56
#59

#58 kämpa på det sista! Minns förra året, vi svimmade i inlämningar från bild, slöjd, so o no samma vecka och våra handledare blev galna över att allt var inplanerat samma vecka haha. Stressigt var det men nian har varit rätt så chill nu, speciellt sista terminen. Har ingen musik, slöjd eller hkk längre då allt det är klart vilket känns enormt skönt så jag kan fokusera extra på NP!

BokDuvan
2019-04-23 14:30
#60

Haha tycker ni 30 skoldagar låter lite? Har 15 hela skoldagar kvar när man räknar bort NP, lovdagar och praon, skjut mig för blir stressad. Min handledare ba ”hoppas ni inte blir stressade nu av det utan känner att det snart är över” o jag ba ”15?! HUR SKA JAG HINNA ALLT”

[EM_L]
2019-04-24 08:12
#61

#60 Haha, ojdå…

[Svea&Sabina]2
2019-04-24 08:59
#62

För mig är det 24 dagar kvar till sommarlov om jag räknar bort helger, studiedagar och när jag är ledig på fredagar. Jag har inte varit i skolan på typ en månad för jag orkar typ inte eftersom jag har en timme och en kvart till skolan. Jag skulle gått idag, men jag hittade inga underkläder, så jag kunde inte gå. Jag ska plugga i matteboken hemma idag och imorgon måste jag gå innan jag är ledig på fredag.

Annons:
[EM_L]
2019-04-29 17:26
#63

Gaha! Kan så enkelt arbeta på Svenska och So och Bild och slöjd. Behöver knappt någon hjälp där inte. Biologi, Fysik och Kemi plus Bild är mina starkaste. Matten ska jag tusanmej kämpa ända in i slutet med trots mitt betyg D. Haha… är så osäker på matte men när jag kan det bra så går det sååå bra. Tror att det blir Naturvetenskap på gymnasiet:3 Ska fortsätta plugga matte nu. Någon som tänkt på vad för outfit de ska ha till skolavslutningen?

akvarium123
2019-04-29 17:50
#64

#62 21 dagar kvar för mig nu🙂 Längtar till sommarlovet nu. Inte långt kvar…

Linnea0001
2019-05-02 21:37
#65

Har 42 dagar kvar…

[EM_L]
2019-05-03 09:11
#66

Våra betyg sätts den 5 Juni…. halleluja

[EM_L]
2019-05-04 18:58
#67

24 dagar… om man räknar bort OS dagen vi kommer att ha, helger, lovdagar och antar att vi är lediga på nationaldagen.

Men egentligen är det bara 20 skoldagar kvar då våra betygs sätts en vecka innan avslutningen.

Tänkte att jag skulle ha på mig mina snake mönstrade byxor, en blus, svart skärp och så har jag en brun mockajacka som slutar vid svanskotanXD

akvarium123
2019-05-05 11:36
#68

#63 Jag är en tidsoptimist så jag tror att de kläder jag vill ha kommer att komma fram redan samma dag som skolavslutningen😃

[MelliOO]
2019-05-06 14:10
#69

Kort sagt, jag hatar skolan. Vi har fått en ny lärare, hon är inte utbildad, utan har bara hoppat in och blivit lärare. Jag fattar inte HUR man bara kan anställa en ny lärare bara vips utan att kolla om den är duglig. hon som vi har skriker hela tiden, på varje lektion. Om två stycken snackar, så skriker hon och skriker i fem minuter så att det går ut över alla. Sen så vet hon inte ens hur man har genomgång, vi kollar bara på filmer på Netflix eller pratar om singular och plural. Jag lär mig INGENTING. Jag vet att jag kommer ha dåligt betyg i de flesta ämnen pågrund av vår stökiga klass och dåliga lärare. Vi har visserligen andra lärare också i vissa ämnen, men det funkar fortfarande inte klassen förblir som den alltid varit. Vi hade EN bra lärare som kunde sköta vår klass, men hon har blivit mammaledig. Såklart. Alla bra lärare slutar. Jag vill bara skolka men nånting stoppar mig. Jag vill inte skolka samtidigt vill jag. Men jag lär mig inget så det är ingen idé att gå till skolan. Jag vet att jag är (inte för att skryta) ganska bra i de flesta ämnena, men nu ger jag upp. Jag längtar bara tills jag slutar denna hemska skola och börjar på en ny, jaja ett år kvar, inte sååå mycket, men det är ganska jobbigt att gå till skolan, lyssna på lärarens skrik, gå hem, gå och lägga sig, gå till skolan, lyssna på lärarens skrik… Allt fortsätter in i en evighet. Jag står inte ut. Punkt slut. idag hade vi en lektion där vi pratade om hur miljön i klassrummet skulle bli bättre, eleverna i klassen sa bara ”lärarna ska lyssna mer på eleverna” ”allt är tråkigt” ”vi vill kolla på film mer” ”vi vill ha fredaxmys” Men snälla! Det är de som stökar mest som bara ska gnälla på skolan, men om alla kan ta vara på skolarbetet och inte störa så mycket, så blir det kul! I alla fall för de som försöker! Jag vet inte om jag har rätt i det jag säger men det är i alla fall vad jag tycker. och jag orkar inte vara i skolan längre på grund av detta. Sry för rörigt och långt inlägg, men tack till er som tog er tiden att läsa detta, För jag vet verkligen inte vad jag ska göra!

Annons:
akvarium123
2019-05-08 15:45
#70

Äntligen har halva skolveckan gått och nu är det bara några fåtal dagar kvar. För mig är det 16 dagar kvar nu som är vanliga dagar. Wihooo! Snart så är det sommarlov☀️

[Erica. Lundstrom]
2019-05-08 15:52
#71

Okej! vart på skolan 3 dagar nu, måndag- heldag, tisdag- halvdag(BUP sen) och idag- heldag,

Typ nytt rekord senaste 7 veckorna. mesta jag varit är typ 1-2 st halvdagar.( för nationella prov) 

sist jag gick normal vecka var innan sportlovet. v 9, sedan v 12 har jag inte vart mer än 2 halvdagar/vecka..

ska på skolan imorgon och på fredag..

[EM_L]
2019-05-08 19:11
#72

#71 Det kommer att gå bra för dig! Jag vet hur mycket du har kämpat.

P.s Såg du mitt PM?

akvarium123
2019-05-22 20:17
#73

Inte långt kvar tills det är dags för sommarlov! Har ni mycket prov/inlämningar just nu?

Vikan
2019-05-22 20:52
#74

Måste vara nån mer här som tar studenten? Får panik nu när vi på allvar planerar studentveckan och aktiviteter innan, snart slut ju!

#73 har en sista sak att lämna in nu. Lärarna har varit förvåningsvärt bra på att sprida ut saker. Inlämningen ska in på fredag, eventuellt att jag frågar om hur jag kan förbättra det och sedan omarbetar det igen. Såå lite att göra :(

Alvirpo
2019-05-22 21:39
#75

#74 Jag tar också studenten nu, och vill typ dö av all stress nu.

Detta är verkligen slutet, det man inte gör nu kommer man aldrig få chansen att göra igen. Att det är de sista få veckorna med min underbara klass stressar mig också, kommer sakna alla som fan. Har ett skitstort prov imorgon, sista i den kursen. Sedan ett par inlämningar till söndag och sedan sätts betygen, gaaah!! Stressande som in i helvete, men skiter å andra sidan i betygen så länge det är godkänt så behöver inte stressa såhär egentligen, men har för höga krav på mig själv så då blir det såhär 🤪 Jättetaggad för studentveckan dock, ska bli askul! Ska bara överleva dit 😂

Xseros
2019-05-23 08:28
#76

#75 lycka till

Själv har jag inte mycket, knappt en full vecka kvar, 2 inlämningar jag vet om, 2 större redovisningar, sedan klart och man åker rätt in på naturprogrammet.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Annons:
BokDuvan
2019-05-23 11:47
#77

Har en franska och matteredovisning och teknikinlämning denna vecka innan jag går på prao och då finns det inget mer jag kan göra för mitt betyg. Känns skönt att det är det sista som jag ska prestera bra på (franskan kmr nt heller påverka mitt betyg) så det enda som ska vara klart till måndagen sista veckan är musikvideon vi gör, är i princip bara redigeringen kvar!

[EM_L]
2019-05-24 19:53
#78

Har haft mitt sista NO läxförhör/prov igår.

Har Spanska prov nästa vecka

SO prov veckan efter det

Kanske mattediagnos

Och så ska jag bli färdig med en krönika till Svenskan och en uppgift i SO

BokDuvan
2019-05-24 20:15
#79

Har officiellt gjort allt jag kan för mina betyg! Idag var sista riktiga skoldagen som avslutades med mattredovisning. Nu väntar 2 veckors prao o sen sista skolveckan med chill, snart börjar jag gymnasiet omg

akvarium123
2019-05-27 18:10
#80

Åh jag orkar bara inte mer nu. 2 prov denna veckan och 1 inlämning. Orkar inte plugga mer nu😕

BokDuvan
2019-05-28 11:38
#81

Är SÅ GLAD att jag e helt klar med grundskolan, inga fler inlämningar, prov eller läxor, bara prao denna o nästa vecka som vart väldigt skön o rolig!

akvarium123
2019-05-28 18:44
#82

#81 Åh härligt för dig! Njut nu av de sista dagarna🙂

BokDuvan
2019-05-28 19:54
#83

#82 det gör jag verkligen! Tvåorna på skolan va med i flagganturnering igår så det var sjukt kul o inleda praon med att heja på dem som gick ända till semifinal!! Totalt kom dem 3:a av åk 1-3 alla klasser vilket jag är enormt imponerad över! Idag hade de matte och bild, satt med en kille nästan hela bilden och hjälpte honom med symmetrilinjer och att rita bilder symmetrisk o fick sedan en teckning från en annan kille, så gulligt asså dör. Nästa måndag ska de till djurparken med så vi timeade veckorna rätt iaf hahah

Annons:
Upp till toppen
Annons: