Annons:
Etikettövrigt
Läst 2463 ggr
Travis D
8/14/18, 12:25 AM

Hur länge har man mens?

Fick min första mens idag och det var inte så jobbigt ( eller det var ju jobbigt men inte som jag trodde?

Men hur många gånger i månaden får man sin mens? :)

Annons:
Calcifer
8/14/18, 12:26 AM
#1

En gång i månaden. I början kan mensen vara lite som den vill, komma och gå lite hursom så hur länge du har den i början är svårt att veta eller exakt hur lång tid mellan gångerna.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Vixxen
8/14/18, 12:58 AM
#2

Precis som #1 säger kan det variera i början innan den kommit i ordning och blivit regelbunden. Sen kommer den ungefär en gång i månaden och längden  kan variera från person till person  2-7 dagar oftast. 

Ta en almanacka och markera när mensen startade och slutade så har du koll på den inför framtiden.

[EM_L]
8/14/18, 1:34 PM
#3

Som de andra säger 2-7 dagar och mensen är oregelbunden. Brukar gå ca 28-32 dagar mellan mensarna.

Men som sagt den är oregelbunden. ´Fick min första för mer än ett år sedan och den är fortfarande oregelbunden.

Se till att ha mensskydd till hands, tex i skola, hos vänner och så.

tiger tok
8/14/18, 3:44 PM
#4

#3 den är inte oregelbunden för alla.

Calcifer
8/14/18, 4:43 PM
#5

Det är vanligt att mensen gör lite som den vill i början, men för de flesta brukar den bli mer och mer regelbunden med åren. Inte för alla, det kan variera mycket, men för det mesta. Första året skulle jag säga att man inte ska oroa sig så mycket om mensen kommer och går och varierar i längd eller mängd. För mig betedde sig mensen på ett vis mellan 14-17 års ålder, sen blev den TOTALT annorlunda fram till för något år sen då den förändrades igen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[ThinkingMe]
8/15/18, 4:20 PM
#6

Jag har haft mens i cirka tre år, och den var rätt så regelbunden sedan start. Nu för tiden så har jag mens var tredje vecka (alltså cirka 21 dagar från start till start).

Annons:
[Svea&Sabina]1
9/13/18, 11:07 AM
#7

Jag var haft mens i ca 4-5 år och jag får den slutet på månaden. Jag har alltid haft mens i 2-3 dagar, men de senaste månaderna har jag mens 6-7 dagar och det är jobbigt.

Alvirpo
9/13/18, 9:59 PM
#8

Ett bra tips är att skaffa en app som håller koll åt dig! Finns många olika sorter, men vanligtvis lägger man in när mensen startar och slutar så håller den koll i en kalender och kan räkna ut ungefär när nästa mens kommer utifrån dina tidigare cyklar, man kan ofta även se när ägglossning sker osv.  I vissa appar kan man även lägga in andra grejer, som blodflöde, flytningar, ömma bröst mm. På så vis kan man lätt hålla koll på sin mens. Det brukar kunna finnas lite "statistik" på lite olika saker, som hur många dagar mensen brukar vara, blodflöde olika dagar av mensen, hur lång hela cykeln är och liknande. 

Just i börjar när mensen är så oregelbunden ska man nog inte lita på dess "gissning" på när nästa mens kommer, men ju längre tiden går och desto fler mensar du lagt in desto bättre kan den förutsäga.  Några exempel på appar är Period Tracker, Clue, Life. Finns både svenska och engelska, och i vissa appar måste man betala för en del funktioner, men brukar inte vara något nödvändigt för den vanliga användaren.

Har använt några olika under dessa år, och tycker det är jätte smidigt! Slipper hålla koll själv, och man får en lätt översikt. Nu går jag på P-piller och har sällan mens, och när jag väl har det så är den "kontrollerad" så att säga, men rekommenderar verkligen att ta hjälp av någon app för de som har mens!

Upp till toppen
Annons: