Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 958 ggr
unicarl
8/16/18, 6:14 PM

Gymnasievalet (HJÄLP)

Hej! I år ska jag välja gymnasium och jag är väldigt kluven på vilken linje jag vill gå.

Jag älskar verkligen NO-ämnena men hatar matte. Om det inte vore för att alla tjatar om den supersvåra matten i natur skulle jag definitivt söka. Just nu har jag C i matte och jag är rädd att det inte duger. Jag gillar SO men inte alls lika mycket som NO och skulle mycket hellre gå natur men är så himla rädd att jag inte skulle klara av det. Om det spelar någon roll så har jag A i biologi, A i fysik, A i kemi och C i matte. Dessutom gillar jag biologi mest och har ingen aning om hur mycket av det man faktiskt läser när man går natur.

På denna text kanske det låter som om natur vore det självklara valet men jag har verkligen blivit helt vettskrämd av vad vår SYV sa i slutet av åttan. Hon sa att man behöver ha riktigt bra betyg i matte (minst C sa hon) för att klara av natur och att många hoppar av i tvåan för att matten blir för svår. Sedan sa hon även att man inte kan bli något om man går Sam?

Jag skulle gärna vilja bli psykolog eller doktor. Vad är smartast att gå då? Natur om jag vill bli doktor och sam med beteendevetenskap som inriktning om jag vill bli psykolog? Men samtidigt vill jag ha så många dörrar som möjligt öppna. Tycker detta är så svårt då jag varit helt inställd på att gå sam i hela mitt liv. Alla tips uppskattas verkligen!

  • Redigerat 9/14/22, 11:15 PM av vendelay
Annons:
Cireea
8/16/18, 6:46 PM
#1

Samhälls är ju en av de gymnasielinjer som ger dig mest hjälp inför en kommande universitetsutbildning då man läser så pass brett med kurser. Läser man samhälls så finns det många dörrar öppna när man sedan ska läsa vidare tack vare den breda samlingen av kurser som man läser under gymnasietiden. 
Nej, du blir inte något av att läsa samhälls på gymnasiet..men det blir man inte av någon linje egentligen även om vissa linjer ger möjligheter till jobb redan efter gymnasiet så är dom inte utbildade till något. 

Alla linjer lägger mer eller mindre en grund för vidareutbildning, sen har du bredare valmöjligheter med vissa linjer då dom inte fokuserar på ett specifikt område som exempelvis vårdlinjen eller hotell- och restauranglinjen gör. Samhälls fokuserar inte på ett specifikt område utan ger en ganska grundlig utbildning som ger många val på universitetsnivå. 🙂 Sen beror det såklart helt på vad man är intresserad av och vad man vill bli. 

Du har även en hel del valbara kurser under gymnasiets gång, så om du under utbildningen känner att du hittat en universitetsutbildning du vill satsa på så kan du alltid lägga till ämnen om de saknas i linjens "grundutbud" så att säga. 🙂 Så du skulle absolut kunna välja samhälls (om du är så pass osäker på matten i natur) och lägga till naturkurser som valbara kurser, exempelvis biologi, naturkunskap 2 eller någon mer mattekurs. 

Hoppas något av det här låter logiskt, är lite svårt att veta om förklaringarna verkar vettiga för någon annan än en själv. 🤦‍♂️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

500
8/16/18, 8:23 PM
#2

Alla linjer på gymnasiet är högskoleförberedande så länge de inte är yrkeslinjer eftersom de då redan är färdigutbildade och kan bli lärlingar. Så man kan egentligen plugga vad man vill och sen lägga till de kurser som behövs för den utbildningen man vill gå vidare med på universitetet. 

Jag pluggade exempelvis media på gymnasiet och där ingick bara Matte 1 men jag läste till Matte 2 för att det krävdes för att kunna söka till lågstadielärarlinjen.  

Sen är det ju praktiskt att välja den linjen som har mest gemensamt med den linjen man vill plugga på universitete men det är absolut inget måste. Enligt mig ska man välja den linjen man känner att man kan få bäst betyg i och man tycker är roligast, så om du tycker att NO är roligast så borde du välja det. För när man sen söker till universitete så spelar det ingen roll vilka kurser du gick så länge du har gått de kurser den utbildningen kräver. Det enda som spelar roll är dina betyg därför ska man gå såna kurser som man tycker är roliga och kan ge en bra betyg.

[134643]
8/16/18, 8:35 PM
#3

Alltså, matten på natur ÄR svår. Den blöder också igenom allting, fysiken t.ex har väldigt mycket med matte att göra. Det spelar ju ingen roll vad du har för betyg i det nu, det som är viktigt är att du tycker att det är kul och inte har jättesvårt för det. Och att du vill lägga ner mycket tid på det, speciellt om det inte är ditt starkaste ämne. Läser du sam rekommenderar jag absolut att du läser naturkunskap 2 också, det var en jätteintressant kurs som mest kändes som biologi tycker jag :) I slutändan behöver du gå natur om du vill plugga vidare till läkare direkt (men det finns också basår där du kan läsa naturämnena vilket inte ska glömmas!), och för att bli psykolog kan du läsa vilket som när det kommer till högskoleförberedande program. Jag vill inte påverka dig och jag tycker självklart att du ska läsa det som känns rätt, men personligen är jag fruktansvärt glad att jag valde samhäll över natur. Jag läste ämnen som jag hade lätt för och fick därför höga betyg = kom in på min universitetsutbildning. Däremot tycker jag att du bör tänka ett varv extra på om läkare är något du är väldigt sugen på, då kan det vara värt att kämpa sig igenom 3 år av natur! :)

Novachan
8/20/18, 11:26 PM
#4

Vill börja att säga att det var en skum studievägledare…

Nu orkar jag inte läsa vad alla har skrivit så noga men tänker på varför du skulle kunna ha svårare för matten jämfört med naturämnen… Är det huvudräkning som är svårt? Inte själva letandet till rätt metod/formel för att lösa problemet? För det är ju det man gör i naturämnena, men på gymnasiet använder man miniräknare så man behöver inte vara bra på att räkna siffermässigt utan om man förstår vilka formler som ska användas när, som vid fysik och kemi, så borde inte gymnasiematten vara lika svår som du kanske oroar dig för att den ska vara.

För att kunna plugga till läkare eller psykolog krävs i princip högsta betyg i alla ämnen… oavsett vilka ämnen man har läst, men man måste förstås ha läst vissa kurser för att bli behörig och dessa brukar vara naturorienterade. Men om man läser sam så kan man ju komplettera med naturämnen också. Vet ej hur det ser ut nu men när jag plugga så fanns det en linje som försökte vara en blandning av natur och samhälle så mycket som möjligt, minns ej om det var natur eller sam som var grunden. Och du kan ju läsa natur och lägga till samhällskurser…

Jag läste natur och la till kurser så att jag skulle vara behörig till alla utbildningar på universitetet (all matte, alla kemi, all fysik) för att jag inte var säker på vad jag ville plugga efteråt. Och jag upptäckte under gymnasiet att jag hatar att labba… så jag borde egentligen valt en annan utbildning av den anledningen men jag gillade labb på högstadienivå men inte högre, men främst ville jag plugga mer biologi och gick en unik utbildning som var biovetenskapligt inriktad (den finns tyvärr inte längre). Efter att ha pluggat olika ämnen på universitetet kom jag ändå tillbaka till naturhållet och blev apotekstekniker (yrkeshögskoleutbildning). Jag funderade på att plugga till apotekare eller receptarie i slutet av gymnasiet men efter ett studiebesök på en skola som höll i utbildningarna kändes det inte rätt. Kände inte för att plugga mer kemi bl.a…..

Vad man inte får veta när man pluggar i högstadiet eller gymnasiet är att i slutändan är det egentligen bättre att du får höga betyg i så många ämnen som möjligt (alltså väljer en linje med de ämnen som du presterar bäst i)  än att fokusera på att plugga alla ämnen man kan komma att behöva för att få behörighet till de universitetsutbildningar man är intresserade av. Du kan plugga ämnena för behörighet efter gymnasiet (t.ex. basår eller komvux) vilket förmodligen är enklare än att plugga upp betyg från gymnasiet. Dels kan det kosta pengar att plugga upp betygen och vissa fall får man inte plugga upp dem ens! (Det är lite sjukt men i vissa fall är det bättre att få icke godkänt än godkänt i vissa ämnen av sådana anledningar) Att bara plugga behörighetsämnen för sig är förmodligen mycket skönare än att behöva plugga massa andra kurser samtidigt, då kan du lägga full fokus på enstaka ämnen, om inte t.o.m. ett ämnen i taget. Tycker jag iaf är mycket skönare att plugga på det viset och kan prestera och förstå bättre…

Hur mycket matte läser man i sam? kommer inte ihåg… (kan ju också ha ändrats)

Upp till toppen
Annons: