Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1036 ggr
Linnea777
8/16/18, 6:32 PM

Begränsad internet tid?

Skolan börjar nu och min mamma har satt gränsen 60 min internet om dagen. Ska säga här att jag har bra koll hur mycket jag behöver plugga och när. Och sköter skolan bra. Jag har inte A i allt men ändå bra betyg osv. Är också ute mycket om dagarna, tränar mycket och sitter inte hela dagarna framför en dator. 60 min känns helt omöjligt. Behöver min telefon för att se vad klockan är, hur vädret ska bli (för att jag ska veta vad jag ska ha för kläder hahah….), kolla när det går bussar och ha kontakt med mina kompisar. Och jag pluggar även igenom mobilen och skriver upp prov/läxer osv i min mobil. Så när jag kommer hem från skolan har jag ksk använt min telefon ca 40 min. Alltså 20 min kvar att använda under dagen. Det första jag gör när jag kommer hem är att äta, plugga och träna. Vilket innebär att kommer sitta hela kvällen och stirra in i en vägg. Bokstavligen. Jag har inget övrigt intresse som att läsa, skriva, måla. Och känns helt omöjligt just nu då det ända som har fått mig att orka skolan och vardagen är dem där 1-2 timmarna på kvällen där jag kan slappna av och kolla på någon youtube video eller någon serie. Jag behöver dem timmarna på kvällen för att slappna av och ladda upp inför nästa dag. Och utan dem har jag helt ärligt inget att se fram imot. Vilket man behöver för att klara skolan. Vet att min mamma bara vill mig väl och att ska gå ur skolan med bra betyg. Men känns väldigt sjukt då jag som sagt redan sköter skolan och allt annat. Känns inte direkt roligt heller då många av mina kompisar (som har halvdåliga betyg) får använda sitt internet hur dem vill. Usch vet jag att jag låter skjukt bitter, vilket jag faktiskt är. Var tvungen att skriva av mig bara…..

Annons:
tlover
8/16/18, 6:36 PM
#1

Du kan inte "köpa" mer tid genom att göra extra hushållssysslor?

Jag gjorde något liknande för pengar när jag var liten (smartphones fanns inte då, eller under tonåren fanns det säkert men det var få som hade det)

l'm back

Aleya
8/16/18, 6:41 PM
#2

Fast för att kolla klockan behöver man ju inte internet igång. Som #1 skriver så kolla om du kan göra något för att få mer tid. Eller om du kan strunta en dag i att använda och kanske en dag ha två timmar istället.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[rumelle]
8/16/18, 6:46 PM
#3

Så om du väljer att titta på youtubevideor i en timme en dag, får du inte använda mobilen till att plugga med menar du? Låter jättekonstigt. De borde ju åtminstone göra skillnad på nytta och nöje.

Linnea777
8/17/18, 2:43 PM
#4

Har funderat på att ”förhandla” med henne eller bara vägra. Förstår inte heller då hon använder sin telefon nästa lika mycket som mig….

Niklas
8/17/18, 4:45 PM
#5

#4: Förhandla är nog bättre än att vägra. Vägra låter som något man tar till när man inte har andra utvägar. Är det du själv som håller reda på internettiden? Kan ni tillsammans beskriva i detalj vad som menas med ”internet” och vad syftet med begränsningen är? Det verkar lite otydligt ifall till exempel att titta på klockan ingår i internet. Skriver ni ner det tillsammans och är överens blir det nog lättare. Att minska på internettid innebär inte automatiskt att skolan sköts. Ni kanske ska sätta upp andra mål som hjälper till med det i stället? Om målet är att du ska göra annat än bara sitta med telefonen så kan ni skriva ner vilka saker du kan göra som är okej. Det kanske är att du och din mamma ska göra saker tillsammans. Då blir ni bägge två tvungna att hålla er ifrån telefonerna.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Travis D
8/18/18, 11:14 PM
#6

Själv så har jag fri tillgång till internet (bara jag är i skolan, gör mina läxor, har godkända betyg, har minst E på prov, och gör mitt bästa)

När jag var yngre fick jag bar använda datorn fram till klockan 18. Då var det familje tid så då skulle familjen umgås det  var ganska okej tyckte jag då jag ändå slutade vid typ 13-14 varje dag och då fick spela och sånt 4-5 timmar. Men om jag var du hade jag gjort sysslor och sånt och sett om man kunde tjäna mer tid eller helt enkelt visa att man har tid att göra läxor och spela på något sätt :)

Annons:
Linnea777
8/21/18, 7:28 PM
#7

Hennes krav väldigt reglerbara, nu har gjort en operation (ska få tandställning och dem behövde sätta ett fäste på en tand som inte kommit fram) har jag kollat på youtube i hela dagen. Men det är tydligen okej efter som jag har ont. Får också använda musik och lyssna på podda hur mycket jag vill. Så hon borde inse själv hur onödigt det är. Och gör hon inte det vägrar jag nog.

silverfiisk
8/21/18, 8:58 PM
#8

#7 vad vinner du på att vägra? Hon är din mamma och hon bestämmer över dig tills du blir myndig. Det kan du inte göra något åt. Att bråka och vägra vinner man inget på, det är bättre att diskutera och förklara hur du känner så att ni kan kompromissa så att båda blir nöjda.

Jaguar_
8/23/18, 10:01 PM
#9

Balans är viktigt i livet och livet existerar inte enbart på en skärm. Dock om man har satt en regel så kanske man själv också ska föregå med gott exempel även som vuxen och begränsa sin egen tid med en aning.

Bästa är i alla fall att kompromissa fram något tillsammans.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: