Annons:
Etikettövrigt
Läst 1275 ggr
Alice san
8/18/18, 12:30 AM

När ska jag sova ?

Hej jag är 13 år och har ett problem jag tycker att jag lägger mig för tidigt jag bor bara med min mamma så det är hon som bestämmer hon säger att jag ska lägga mig vid halv 10 på vardagar och halv 11 på helgerna och jag klarar helt ärligt inte av det för såhär är det jag kan sova 3 timmar på en natt och ändå inte vara trött när jag vaknar för jag är en riktig nattuggla och när man lägger sig på kvällen har väl ändå med hur trött man är på morgonen och hur mycket man klarar utan att man ska råka somna på lektionen jag säger apsolut inte att jag ska sova 3 timmar på en natt nej herregud nej men ändå jag tycker att på helgerna borde jag väl ändå kunna få vara uppe till 12 alltså herregud jag har ändå sovmorgon och på vardagarna så kanske halv 11 alltså jag går ändå på högstadiet och kom-ihåg jag behöver inte sova lika mycket som dem flesta tonåringar jag vet att det här med att jag inte behöver sova lika mycket låter som att jag är helt ute och cyklar men tro mig vissa människor behöver inte lika mycket sömn som andra och jag är definitivt en av dem tro mig ! Alltså jag lägger mig aldrig när mamma säger åt mig att lägga mig jag vet jag vet men jag kan inte lägga mig halv 10 jag går i 7:an relly och det gör att jag och mamma bråkar mycket om när jag ska lägga mig och jag fattar inte varför hon bara inte låter mig lägga mig senare för alltså jag kommer ju ändå inte somna förens 1 på natten hehe så alltså ahh.. jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta

Annons:
Lexie82
8/18/18, 12:52 AM
#1

Jisses.. Du är medveten om att du skrev två punkter på hela den där texten?

De flesta kan sova i tre timmar och inte somna på lektionerna nån enstaka natt, men inte varje natt. Att bråka med din mamma och vägra lägga dig lär ju inte hjälpa situationen, men du kanske kan förhandla med din mamma om du vill lägga dig lite senare? Men kom ihåg att det handlar ju inte bara om att du ska hålla dig vaken på lektionerna, din hjärna måste vara utvilad nog för att du ska kunna ta till dig det du ska lära dig. 

Du kan ju föreslå för din mamma att du på prov ska få lägga dig lite senare, och att du återgår till att lägga dig den tid du har nu om hon märker att du får svårt att komma upp i tid, skolan blir lidande eller om du börjar bli grinig på dagarna. Alltså sånt som visar att du sover för lite.

Emptymoment
8/18/18, 1:01 AM
#2

Jag tror att du hänger upp dig för mycket på tiderna. Försök att gå efter hur trött/pigg du är. Om du nu tvingas att lägga dig vid 22:30, ja säg då okej men sen så försöker du göra något lugnt i sängen i smyg, typ läsa eller något annat avslappnande. Jag tror att din mamma bara försöker göra det bästa för dig, och som tonåring behöver man mer sömn än en vuxen. Sömn är också en vanesak. Om du hela tiden bara sover 3 timmar så blir din kropp van med det och har svårt att göra annat, men det sliter ändå på din hjärna och kropp. Detta märks inte på en gång utan det tar ett tag. Men som sagt, om du inte kan somna tidigare så är det inte ditt fel. Så, säg "ja okej jag lägger mig" och sedan gör du något lugnt i sängen istället :) Kanske kan du då somna och få en lite bättre rutin!

Om inte det låter bra, kanske ni kan komma överens om att du släcker ner dator och mobil osv (antar att det är det hon oroar sig över att du håller på med så sent) men får göra vad du vill i sängen? :) Förklara för henne som du förklarade för oss, men tänk också på det jag sa. Utbrändhet kommer inte på en gång. En inre stress på grund av skola, för mycket internet och annat(kärlek, oro, ilska, sorg) kan göra att din kropp låter dig känna dig pigg för den är i ett sort "försvarsläge"men egentligen är du i behov av sömn.

Hoppas det hjälpte :)

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Emptymoment
8/18/18, 1:07 AM
#3

#1 Du påpekade att hon skrev med två punkter i texten och så är det det första du gör också haha. Inget illa menat, bara lite roligt……(flera punkter bara för att vara jobbig)

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Alice san
8/18/18, 1:13 AM
#4

Ni värkar ha missuppfattat jag sover inte 3 timmar per natt det gör jag aldrig men det har råkat hänt nån gång jag sover lång tid ungefär 9 timmar nu på lovet

Alice san
8/18/18, 1:15 AM
#5

Och jag vet att man skriver med punkt men detta är liksom inte en uppsats jag skrivet alltså ni fattar vad jag skriver ändå och nej jag satte inte ens ut två punkter dem var där automatisk

Alice san
8/18/18, 1:18 AM
#6

Och nej det är inte så att jag vägrar lägga mig det blir oftast bara 20 minuter försent innan jag lägger mig alltså även fast mamma inte säger till mig så lägger jag mig ändå i en rimlig tid jag stannar inte uppe till 12 innan jag lägger mig

Annons:
Alice san
8/18/18, 1:20 AM
#7

Att somna på lektionerna var bara ett exempel jag menar bara att jag kan sova 3 timmar på en natt utan att mina ögonlock blir tunga eller att jag inte kan koncentrera mig på lektionerna jag skulle kunna dygna utan att det hände

Alice san
8/18/18, 1:23 AM
#8

Och jo det är väl klart att jag försökt förhandla med henne i 6 år har jag försökt få henne att ändra på läggtiderna och då säger hon bara när du är 18 får du bestämma när du ska lägga dig och alltså herregud man borde väl ändå släppa på läggrutinerna när man går i 9:an

Alice san
8/18/18, 1:24 AM
#9

Och nej jag har inga tecken på sömnbrist och detta har pågått ganska så länge alltså inte med bråket och det utan att jag somnar sent

Alice san
8/18/18, 1:25 AM
#10

Och nej blir inte grinig av detta är precis som vanligt

akvarium123
8/18/18, 11:09 AM
#11

Jag ser inget problem i att lägga sig kl halv tio en vardagskväll. Jag själv fick börja med att gå och lägga mig kl 22 nu när jag snart ska fylla 14 och då är jag ändå väldigt trött. Så jag kan ändå gå och lägga mig kl 21:40. Det är inte tiden du ska utgå efter utan hur kroppen känner. Känner kroppen att den är trött på kvällen ja då kan du faktiskt gå och lägga dig då. Även fast att du kanske känner dig pigg dagen därpå så behöver det faktiskt inte vara så. Det handlar just om det också att du ska lära dig saker. Inte bara vara vaken utan också göra något vid den aktiva tiden. 

En tonåring behöver 8-9 timmars sömn enligt 1177. Ett tips är att ifall du har en iPhone trycker på "klockan" och trycker på "läggdags" och ställer in när du lägger dig och när du ska bli väckt och du ser direkt hur många timmar du har sovit. Tänk på att det tar en tid att somna också. För mig tar det ca 10-15 min. Ifall det står 8-9 timmar i mitten av klockan så har du en bra sömntid men det skiljer ju sig lite mellan individ till individ. 

Sedan kan jag känna lite att varför är det så att de i nian ska vara vakna så länge? De behöver även dom sömnen och enligt vad jag vet så är det många 02;or (de gick i nian förra året) som gick och lade sig vid 22-23 ändå. Visst det finns säkert dom som går och lägger sig mycket senare men de som jag har pratat med går och lägger sig runt den timmen. Och även fast att du skulle bestämma tid själv så tror jag nog inte att du skulle fått vara uppe till kl 3 på en vardag då tror jag allt att din mamma skulle fått ge en läggrutin ändå. 

Så ifall vi säger såhär så tycker jag nog inte att det är så dumt att gå och lägga sig kl 21:30 (21:50, + 20 min). 

Det blir enklare att somna när du får tillbaka sömnrutinerna när du börjar skolan igen!

[EM_L]
8/19/18, 11:50 AM
#12

Jag går och lägger vid 21:00-22:00 på vardagar.

Även på helger iband.

Gå efter hur trött du är. Jag rekommenderar ändå att du bör sova ordenligt. Typ 8-9 timmar varje natt.

För du kommer att bli trött efter ett tag. Du behöver vara utvilad om du ska kunna koncentrera dig på skolan.

Var glad för att din mamma säger till. Vi människor behöver sova.

Och även om din text inte är en uppsats. Ha med punkter.

Alice san
8/20/18, 12:15 AM
#13

Jag säger inte att 9:or ska lägga sig sent bara det att när man kommer upp i den åldern kan man sköta sina läggtider själv och jag lägger mig inte sent ! Jag ligger vaken sent eftersom jag inte kan somna för att jag är för pigg och därför tycker jag att jag kan få vara vaken till 10 så att jag hinner bli lite tröttare och somna lättare

Annons:
akvarium123
8/20/18, 11:35 AM
#14

#13 Okej det var bara jag som uppfatta det så. 

Men som sagt var tacksam att din mamma bryr sig om dig! Det är inte alla föräldrar som bryr sig på det sättet.

Alice san
8/20/18, 4:34 PM
#15

Tro mig det är inte därför det är för att hon inte ska bli väckt

akvarium123
8/20/18, 6:39 PM
#16

#15 men när börjar du skolan??

Travis D
8/20/18, 9:26 PM
#17

Jag är 05:a d.v.s 13. jag ska vara i säng 21.30. 22.00 måste vi stänga datorer/mobiler och försöka somna. Tycker det är helt normalt? Och på helger valfri tid. Jag klarar också av 3 timmars sömn men (inte längre dock nu får jag ont i huvudet m.m men förut gjorde jag det) det är inte bra för din kropp. Det märks inte nu men du kommer märka det snart :)

Winstona
8/20/18, 10:31 PM
#18

Ska jag sammanfatta tråden? 

Alla inklusive jag verkar tycka att dina tider är helt normala och att din mamma är bra som har satt dom. Det visar att hon bryr sig och det ska du uppskatta.

Du har fått en del bra tips på vad du kan göra för att lyckas somna. Prata med henne istället för att skriva här.

Använd punkter även när du inte skriver uppsats. Det förenklar läsandet.

Alice san
8/21/18, 8:51 PM
#19

Nu har mamma satt en ny tid på klockan 10 den tiden jag ville ha

Jaguar_
8/24/18, 3:27 PM
#20

Gör en deal med din mamma. Du får testa lägga dig när du vill och inga betyg ska ändras och om ändring, bara till det bättre och inte sämre. Inget somna på lektioner, inga känslor av att kroppen mår kass osv. Om du klarar detta, fine, då har du visat att du klarar det. MEN om du misslyckas så ska du aldrig mer klaga på tiderna din mamma ger dig och göra som hon säger när det gäller läggtider.😎

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Upp till toppen
Annons: