Annons:
Etikettövrigt
Läst 1293 ggr
Linnea0001
8/20/18, 9:37 PM

Rädd för att få mens..

Okej, vissa som läst rubriken och tycker det är löjligt kan sluta läsa nu. Det är så att förut så ville jag ha mens, många i min klass har fått det och så… men för ca en månad sen så ringde jag min kompis och hon la på direkt och skicka ett sms att hon fått mens och att det gjorde extremt ont och att hon inte orka gå upp ur sängen. Sen förra veckan träffa jag henne och vi pratade lite och hon sa att det gjorde så fruktansvärt ont att hon inte visste vad hon skulle ta vägen… såklart så googlar jag allt så jag söker upp saker på nätet om att det är farligt att ha mens, det gör så ont att man inte vet vart man ska ta vägen och att det är en plåga. Åh nu är jag ju så himla rädd för att få mens.. jag har ingen att prata med heller för min kompis är bortrest och har inte svarat på mobilen och mamma kan jag verkligen inte prata med! Så ni är dom ända. När jag googlade fick jag också reda på att det är vanligt att få mens i min ålder. Men även att ifall jag åt lite så får jag kanske inte mens. Så mina frågor är nu: Hur ont gör det med mens? Kan det på något sett vara farligt? Får man det i min ålder (12 år) ? Hjälper det ifall jag inte äter mat så att jag inte får mens? Finns det några andra sätt att förhindra mensen? Skulle gärna behöva någon jag kunde prata med… men aja.

Annons:
eli1991
8/20/18, 9:52 PM
#1

Hur ont det gör är olika för alla. Jag själv har inga som helst problem medans vissa har väldigt ont. Om man har så ont att man inte kan resa sig ur sängen bör man söka hjälp, finns mediciner som lindrar. Att få mens vid 12 års ålder är inte ovanligt. Att utsätta kroppen för svält är livsfarligt och mensen kommer komma ändå när du äter igen sen. Tänker att du skulle behöva prata med Ungdomsmottagningen eller så finns det stödlinjer du kan ringa. Jag tycker inte alls att du behöver vara orolig eller rädd utan för det flesta kvinnor är mensen inget större problem. Och om den är ett problem finns det oftast hjälp att få. Hoppas du fick svar på några frågor 💗

Travis D
8/20/18, 9:52 PM
#2

Jag fick min första mens förra måndagen och blev av med den igår ( i förrgår var sista dagen med mens) 

Jag hade riktigt ont i magen, jag låg i sängen 3 dagar i rad och kunde inte ens äta. Så fort jag åt fick jag ont i magen. Det var ett levande helvete helt enkelt fruktansvärt.

Jag ska inte ljuga det gjorde helt otroligt ont. Jag fick mensvärken kvällen innan jag fick mens så jag märkte direkt att jag fick ont i magen. 

Det är helt ofarligt vad jag vet (min mamma är sjuksköterska och jag har frågat henne)

I min klass fick vissa det när dom var 12 men jag fick det nu när jag är 13 men 8:orna som gick i min gamla skola fick det när dom var 12 (vi hittade bindor i sopkorgen och sånt blää hahha) Så ja det är helt normalt.12.13 är ganska normal ålder att få det i.

Du får mens oavsett du äter eller inte. Jag åt sämre efter jag fått min mens då det gjorde ont att äta men det stoppade mig inte från att få mens. Den kommer när den kommer det går inte att förhindra.

Jag finns om du vill prata. Men man måste vara bestämd och man måste tvätta sig flertal gånger om dagen (enligt mig iaf då det torkar och sånt) jag tyckte ändå det var helt okej. Mensen stoppade mig inte från att rida det var det svanskotan som gjorde HHAHAHA. Men oroa dig inte det är helt normalt och försvinner ganska fort . jag finns på PM om du vill prata med någon <3

Feliiciia
8/20/18, 10:00 PM
#3

själva mensen i sig gör inte ont, utan det är mansvärken som kan komma med mensen som gör ont. Men alla drabbas inte av mensvärk och de som drabbas av det behöver inte nödvändigtvis ha lika ont som din kompis. Finns även mediciner att ta mot mensvärk. Mens är inte ett dugg farligt, det är en naturlig grej som även tyder på att din kropp fungerar som den ska. Vilken ålder man får Mens i varierar från person till person. Vissa får det i en tidig ålder (10-11) medan andra får det i en senare ålder (15-16). Att strunta i att äta mat är en skitdålig idé. Det kan bidra till en hel del andra skador och biverkningar både i och på kroppen. Exempelvis ökad hårväxt över kroppen, förstoppning, problem med matsmältning, håravfall från huvudet osv. Ät som du ska istället och låt din kropp gå sin naturliga gång. Mensen är en del av puberteten, det är ingen idé att skjuta på den. Förstår att det kan verka läskigt. Men det är inte så farligt, det kan vara jobbigt i vissa situationer men man överlever. Om din Mens skulle vara förjävlig så går det att skaffa preventivmedel som mildrar och i vissa fall tar bort din Mens helt och hållet.

Linnea0001
8/20/18, 10:04 PM
#4

#1 jag har precis kommit ur en ätstörning så jag vill gärna inte hamna där igen men jag vill verkligen inte få mens än.. då jag tror att det kanske är på gång… eller jag vet ju inte men men… #2 Ja man blir ju lite mer skraj nu men #2 skriver ju trots allt att det är olika för olika personer… Så även om jag äter mindre kommer jag ändå inte undan mensen för ett tag? Vet inte ifall jag ska våga skriva det här men anledningen till att jag tror att jag ska få mens är för att det kommer någon vit gegga ur underlivet🤢. Vet inte ifall det är normalt eller så men kan ju inte fråga någon..

Linnea0001
8/20/18, 10:06 PM
#5

Tack #3 du lungan ner mig litegrann iallafall. Ska kanske skippa det där med att skippa att äta då…

[fleuriexarcaedia]
8/20/18, 10:08 PM
#6

Jag har extrem mensvärk för jag har endometrois. En sjukdom som gör att hinnan som släpps när man får mens växer på andra ställen i kroppen (äggstockarna osv). Jag klarar knappt att gå upp ur sängen osv. Andra har inte det, vissa har ingen mensvärk alls. Mensvärk är inget att vara rädd för, man kan ta alvedon/ipren och det brukar hjälpa. Annars finns smärtmedicin specifik för mens.

Jag fick min mens när jag var 10, men din ålder är absolut vanligare. Puberten för tjejer börjar väl där omkring tror jag? P-piller hjälper med mens men snälla sluta inte äta.

Annons:
tiger tok
8/20/18, 10:13 PM
#7

Den vita geggan ur underlivet är troligen flytningar. Det har alla med slida, och det är helt normalt. Nu har jag haft mens länge, men minns att jag hade flytningar över ett år innan jag fick mens. Svält inte dig själv, det är inte värt det. Vissa har mer mensvärk än andra, men det finns mediciner mot det. Vissa har som jag, nästan ingen mensvärk alls. Det är individuellt, och kan ändras med tiden ibland. Vill du prata är det bara att skicka meddelande till mig.

Linnea0001
8/20/18, 10:18 PM
#8

#7 okej tack! Ja det kanske skulle vara bra… dock så har jag svårare att prata privat med folk jag inte känner men tror vi kanske har lite samma intresse för du brukar vara inne på kaninsidorna eller hur?

tiger tok
8/20/18, 10:51 PM
#9

#8 gör som du känner för. Vill du prata så skicka ett meddelande, men du behöver absolut inte. Ja, kaniner har jag ett stort intresse för:)

Honestyisdead
8/21/18, 6:22 AM
#10

Jag fick mens när jag gick i 6an. Var inga problem. 

Flytningar hade jag mycket av året innan mensen.

Har ni inte haft lektioner om detta i skolan?

Linnea0001
8/21/18, 7:47 AM
#11

Nej vi har inte haft några lektioner. Visste inte att man hade det.

powerade
8/21/18, 9:19 AM
#12

Ja ag har haft olika ont i perioder. Har man jätteont så kan man få t ex p-piller att prova å se om det lättar eller smärtstillande. Oftast går det att göra något åt. Min första mens kom när jag var ca 11år å för vissa kommer det när man är mycket äldre. Du behöver inte vara orolig. Tänk att smärtan dödar inte heller för den delen du har förmodligen haft minst lika ont någon annanstans tidigare

Loka03
8/21/18, 2:26 PM
#13

När jag har mens då gör det så fruktansvärt ont så att jag en gång tappade medvetandet under en sekund och ramlade på golvet. Så här var det tills jag var 14 år, fick min mens när jag var 12. Men sedan så pratade jag med min mamma och jag fick göra som mina andra syskon, prova olika tabletter. Den tablett som funkar extremt bra för mig är iprem. Men det är viktigt att du pratar med en vuxen innan du tar tabletter, t. ex din mamma. Men från att ha så ont att jag till och med svimmade till att bara ha en lite märlig kännsla i magen. Det är jag så otroligt glad över. Men som många säger det är olika för alla. Men fråga gärna din mamma om hennes tidiga mens perioder? Sedan så är ju mens en helt otrolig sak som händer. Man kan också se mens som en slags träning förlivmodern för en framtida förlossning. Eftersom att livmodern verkligen arbetar så hårt under mens perioden. Men var inte rädd och lycka till! :)

Are humans real?👽👽👽

Annons:
[EM_L]
8/21/18, 8:25 PM
#14

För mig så är mensen inte speciellt jobbig.

Visst, har ont iband och då räcker det med en kopp god varm te och chocklad och mint laktrist.

Men förra året i november så var det ett h*vete för mig.

Blödde mer än jag brukar, var tvungen att använda nattbindor och hade sån värk och illamående.

Jag var i skolan och var tvungen att gå hem.

Men. Mens är inte farligt.

Kan kännas när man har mensvärk, men det är inte farligt.

Gör något som du tycker om eller ta en tupplur med en vetekudde eller en varm flaska.

Brukar göra susen här.

Mensen varierar från person till person!=)

Alice san
8/21/18, 8:46 PM
#15

För det första du ska inte vara orolig att får mens Det är olika för alla men det gör vanligtvis ganska ont men smärtan är oftast bara igång cirka 2 dagar och det ät bara att ta en Iprem så går det över Du ska aldrig försöka förhindra mensen man kan ta p piller för att slippa mensen men gör inte det i sån här ung ålder och p piller tar man bara om man har seriöst stora problem med mensen Du ska aldrig sluta äta för att slippa mensen inte dör att det går och du får aldrig försöka ! Det är aldrig farligt att ha mens hur ont det än gör Det är vanligt att man får den mellan 12-13 år det finns inget kul med mens men man står ut och du ska inte behöva vara orolig

[EM_L]
8/21/18, 9:08 PM
#16

Tillägg till mitt inlägg!

Och SVÄLT DIG INTE. Det blir inte bättre.

Mens är ett tecken att du inte är gravid, att din kropp funkar som den ska och lite till!

[Devya]
8/22/18, 11:42 AM
#17

Mens ska ju nog alla tjejer få och det visar bara att din kropp fungerar helt utmärkt. Kommer inte mensen alls igång under tonåren så visar det att något inte står rätt till. Mens är alltså inte farligt för oss, utan det är något som är naturligt. Sen att det finns vissa som har svår mensvärk är en annan sak. Bara för att din vän får svår mensvärk betyder inte alls att du också kommer att få det. Kanske får du lite ont men då kan du bara ta en värktablett.

Det finns ingen orsak till att vara rädd för mens. Du vet ju inte hur det kommer att vara för dig. Jag har flera vänner som har inte alls ont då de har sin mens. Faktum är att jag har inga vänner alls som brukar få så pass ont som jag får då jag har mens. 

Jag har oturen att ha svår mensvärk men det är något man vänjer sig med ändå. Man lär sig att hantera det och inte är jag alls rädd för att få mens bara för att det gör ont. Visst kan det vara jobbigt men absolut inget farligt.

Svälter du dig får du bra mycket värre problem än mens. Du kan tappa tänder, hår och även naglar samt få en massa hudproblem osv.

Linnea0001
8/22/18, 3:38 PM
#18

Igår när mamma kom in på mitt rum tog jag mod till mig och pratade med henne. Hon sa att hon inte hade ont men fick mens sent typ i åttan. Kommer jag också få mens sent då? Finns det något tecken på att man ska få mens?

Honestyisdead
8/22/18, 3:49 PM
#19

#18 Det är inte säkert du får i samma ålder. Jag fick 3 år tidigare än min mor.

Många får ökade flytningar innan. Men deg kan man få redan ett år innan.

Jaguar_
8/23/18, 9:40 PM
#20

Jag fick min mens i 6an och hade inga problem då. Det var mer i tonåren som jag började bli riktigt dålig när jag hade min period. Ont? Nja, mer obehagligt och mådde illa. Det spirade ut en obehaglig känsla i ländryggen vilket fick en att vilja sitta ner hela tiden för då kändes det inte lika mycket. Värktabletter tog lång tid innan de hjälpte och min kropp har alltid varit sådan, om det ska ut så ska de ut snabbt. Så de första två till tre dagarna hade jag som mest besvär, sen var det lugnt.

Skaffade p-stav när jag var 17 år och alla problem lösta! Hade inte mens på 5 år och därefter får jag lite när som (som i med, års mellanrum eller veckors mellanrum), men har aldrig ont av det på något vis. Numera är det svårt att sitta i en tjejgrupp när de pratas om mens. Jag har knappt en aning om vad det är längre haha (är 32 idag och kör fortfarande non stop med p-stav).

Varför skulle du inte kunna prata med din mamma om det här? Hon har gått igenom det och genom henne kan du få reda på ungefär hur du kommer ha det när du får mens. Då hon är din mamma så är det inte osannolikt att ni reagera lika på detta plan och du kommer få lättare att förbereda dig på vad som kommer.

Till frågorna.

Mens är naturligt och är inte farligt.

Man kan få det i unga år och som äldre. Min sambos dotter är 11 nu, men hon fick det när hon var 10 år gammal. Vi pratar om det och hon får veta allt hon behöver och få svar på alla frågor hon frågar.

Du ska inte sluta äta mat och tro att det hjälper! Ät som du ska och försätt dig inte i fara att möta andra hemska sjukdomar som är värre än lite mens.

Finns inget du kan göra för att stoppa detta från att ske. Om du pratar med din mamma så kommer du troligt få reda på när hon fick sin samt syskon till henne och dig och utav det kan man gissa när du kommer få.

Det finns ingen oro med detta skede i livet. Dock hoppas jag för din skull att du slipper få det tidigt så du kan njuta lite till.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
[Svea&Sabina]1
8/28/18, 11:35 AM
#21

Jag hade ingen mensvärk alls de 2 första åren, med år 3 slog det till. Nu är jag inne på år 4-5 och jag har värk nästan varje mens, men då är det bara första dagen och ibland andra dagen. Jag kan göra vardagliga sysslor, men jag väljer att ligga i sängen hela dagen och ta en dusch på kvällen för jag känner mig ofräsch då. I våras cyklade jag 1 timme varje kväll och då hade jag aldrig mensvärk, men nu tränar jag inte längre så nu får jag normal värk.

Sarah
8/28/18, 1:02 PM
#22

För de flesta räcker det att ta en ipren så går eventuell smärta bort. Några har det värre, men det är inte det vanligaste.

KentHjärta
8/31/18, 5:53 PM
#23

Flytningar är jätte viktigt för det är liksom en självränsning av slidan för att rensa bort bakterier och hålla det rent och friskt. Alla (slidbärare) får det vid någon ålder Mensvärk är väldigt olika. Om du nu skulle få extrem mensvärk vid varje mens kan man vända sig till umo eller vårdcentralen som kan hjälpa till att minska mensvärk. Ex få utskriva starkare smärtstillande (starka alvedon exempelvis) Du kommer inte vara ensam, ifall det skulle göra jätte ont kan man få hjälp. Och kanske är det inte så farligt som du tror. Tänk att mensen är jätte viktig, det är en viktig del av kroppen som visar att allt stämmer. Din kropp gör så mycket för dig, som att läka dina sår, svettas för att kyla ner dig och ger dig reflexer när du ex bränner dig. Så svält inte bort din mens utan ta hand om kroppen tillbaka när den försöker ta hand om dig så mycket.

Upp till toppen
Annons: