Annons:
Etikettövrigt
Läst 1504 ggr
Kaninlover4life
8/20/18, 9:38 PM

Gå vanligt gymnasium på distans?

(dehär kanske är helt fel grupp men jaja).

Jag går i gymnasiet, 1a året. Sam. Trivs på skolan det är snälla elever och lärarna. Dock har vi väldigt långa lektioner, alltså vi har bara tex svenska en gång i veckan, alltså har vi 2 lektioner i en. Varje lektion brukar vara över 2h lång. Jag kan inte koncentrera mig. Att ta en bensträckare eller liknande fungerar inte, utan jag kan koncentrera mig och göra jobbet bra i c 40min. Om vi sger jag skriver ett uppsats i sv, så gör jag mitt bästa i 40 min. Sen går det inte, jag måste göra något annat. 

Jag har alltid haft lättare för att plugga hemma, i min egen bekväma miljö och sysselsätta mig själv på olycka sätt mellan plugget. Fick i nian möjlighet att göra en del av skoljobbet hemma, vilket resulterade till att jag höjde upp flera betyg från t.ex D till ett A på några månader.

Övervägde i gymansievaletatt söka till distans, men kände att jag vill ändå gå i en vanlig skola, få nya kompisar osv. Är det nån som gått en "vanlig" linje och fått möjlighet att göra en del hemifrån?

Annons:
shia
8/20/18, 9:43 PM
#1

jag ska börja nian, men min syrra läser ett "vanligt gymnasium" självständigt på distans, (ej till ngn distansskola utan läser hermods/comvux, alltså närmsta vore typ till kalmar men vi begärde då få resersättning för det, (då man skulle behöva åka dit några gånger) men då fixade komunen så hon kunde läsa distans till vår komun i stället,, hon väljer själv vilka kurser hon tar(men asså hon läser ekonomi så allt inom det) och om hon vill läsa på convux/I grupp(med lärare) eller hemifrån. hon har tex tagit ma som hon tyck var svårare tog hon i klass, hör med komunen/skolan,/syv(olika syvar, är lite nytt det här)

Kaninlover4life
8/20/18, 9:48 PM
#2

Åh okej, får se om det är nåt som går att fixa eller liknande!

[134643]
8/21/18, 1:44 PM
#3

Du har alltså bara gått någon vecka eller två på gymnasiet? Då hade jag nog gett det lite tid, det är en stor skillnad på högstadiet och gymnasiet och just längden på lektioner är en av de största. Men det är samtidigt bra att träna på, väljer du att plugga vidare sen kommer det vara likadant där. Sen innebär ju inte en 2 timmars lektion aktivt arbete i 2 timmar. Det är självklart okej att ta en paus och göra något annat en stund. Det bästa med gymnasiet är ju att man kan planera sin tid själv. Jag hade ofta lektioner där jag kunde göra annat då jag redan var klar med uppgiften vi skulle jobba med, så jag kunde sitta på iFokus en timme om jag ville ;) Jag tycker att du ska testa lite till och försöka hitta strategier som fungerar för dig. När jag började gymnasiet var vissa lektioner 3 och en halv timme långa, jag avskydde dem i början för jag var helt slut, men efter ett tag började jag lära mig att planera upp det och sen blev det mina favoritlektioner!

Vikan
8/21/18, 2:09 PM
#4

När jag började gymnasiet kom det också som en chock över hur betydligt längre vissa lektioner kunde vara - särskilt när de satte dubbellektioner. Men det är något man brukar komma in i, man vänjer sig till vis del förr eller senare. Jag är inte heller en människa som kan koncentrera sig, klarar typ 10 min åt gången, men det går.

Upp till toppen
Annons: