Annons:
Etikettfamiljen
Läst 1266 ggr
NicolaivonB
2018-08-23 17:29

Stränga föräldrar 😤

Tja, jag en kille på 15 år med väldigt stränga föräldrar. Jag har bra betyg och vi bor ganska schyst. Men mina föräldrar blir jättearga om jag cyklar utan lampor reflex och hjälm även när jag bara ska ner till Willys. De gör det för att de bryr sig om mig men det blir jobbigt för det går för långt. Om jag svär eller dricker 1 burk nocco blir blir de fett irriterade. Jag vet vad jag gör när och kan ta ansvar för mig själv. Vad tycker ni att jag ska göra? Det är faktiskt riktigt jobbigt att vara tvungen att dra hem ett par timmar innan kompisarna eller att vara tvungen att jobba jättemycket i trädgården.

Annons:
Lona
2018-08-23 17:46
#1

Fast att cykla utan reflexer, lampor och hjälm är riktigt oansvarigt och dessutom olagligt - jag förstår att dina föräldrar blir arga över en sådan sak. Förutom att du givetvis kan skada dig, eller orsaka en olycka, så kan det till exempel leda till att du inte får lämp för körkort om polisen "tar dig". Kanske du och dina föräldrar kan ta ett snack så att ni kan komma fram till en vettig kompromiss om vilka saker som ÄR viktiga (dit hör korrekt utrustning till cykeln) och vilka de kanske kan släppa lite på? Försök i så fall att hålla dig lugn och saklig, det ger betydligt bättre utgångsläge vid förhandling med petiga föräldrar… ;-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jaguar_
2018-08-23 17:55
#2

Det är ju bra att du inser det själv att de bara vill ditt bästa och är rädda om dig. Visst kan det bli tjatigt ibland, men de tjatar ju för att du inte följer deras råd. Om du inte har hjälm så kommer de fortsätta påminna dig om just detta.

Det är svårt att få föräldrar att inte bry sig ;) Du är fortfarande deras lille pojke.

Bästa rådet till dig är att visa dom att du kan ta ansvar för dig själv så de släpper sin oro och tjat.  Att prata med sina föräldrar om det kan också hjälp. Att be dom backa lite så att du får chansen att visa att du tar ansvar på egen hand.

Det där med Nocco kan du ju komma överens med dom att du bara dricker 1 burk t ex på lördagen. Och ja, skära ner på svärandet när de är där. Små detaljer kan ge stor utdelning i slutet.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Galenidjur
2018-08-23 19:07
#3

fast om du cyklar utan hjälm och vurpar kan det gå riktigt illa. Du kan få hjärnskador och bli handikappad för livet eller rent krasst dö. Tycker du då det är konstigt att dina föräldrar bråkar med dig om detta? För det tycker inte jag.

Och reflexer och lampor är rent ut sagt respektlöst att inte använda.  Inte bara för att du riskerar ditt eget liv, men också för bilistens skull. Det är jättesvårt för en bilist att se dig i mörkret , även om du själv ser bilen jättebra, och vet du vem som blir straffad om du blir påkörd för att du inte syntes?  Bilisten. Bilisten får ta allt ansvar, blir av med körkortet och får leva med traumat att allvarligt ha skadat eller kanske t.o.m  kört ihjäl en person. Något som kunde undvikits så himla enkelt om man bara haft reflex. 

Det är dumt nog att utsätta dig själv för det, men att utsätta någon annan är helt oacceptabelt.  Du har ju i alla fall ett val att strunta i reflexer,  men bilisten som kanske kör på dig  har inget att säga till om. Jag själv har nästan fobi att köra när det är mörkt för jag är så orolig att  köra på någon och jag vet att många inte använder reflexer.  Skulle aldrig kunna sätta mig bakom ratten igen om det hände.  

Så om dessa saker hoppas jag verkligen att du tänker om, för alla inblandades skull.  

När det gäller svärande och andra saker är det svårt att veta vad man ska göra. Det enda man egentligen kan göra är , som andra redan föreslagit, att sätta dig ner och prata med dina föräldrar på ett lugnt och sansat sätt. Berätta för dem hur du känner och kom med sakliga argument om varför du inte håller med. Kanske lyckas ni kompromissa.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Upp till toppen
Annons: