Annons:
Etikettalkohol-och-droger
Läst 1699 ggr
linn2160
2018-08-23 22:48

förbjuden vänskap av mamma

Jag har ett väldigt stort problem. Jag är 16 år och min mamma är rent utav en kycklingmamma. Jag gick ut 9an med A i nästan alla ämnen och tycker skolan är viktig

För några helger sedan skulle jag och mina 3 kompisar sova hemma hos mig och vi planerade att gå på ett utomhuskrök för att umgås med vänner och även dricka. Vi köpte en vodkaflaska och begav oss dit. Efter några timmar spårade det och min kompis(som skulle sova över hos mig) som har adhd och tar medicin för det fick i sig för mycket alkohol och hon blev helt medvetslös eftersom man absolut inte kan blanda de två tillsammans. Vi ringde min kompis mamma och hon körde henne och mina kompisar som skulle sova över hos mig till sjukhuset. Jag fick hjälp hem av två stycken kompisar och vi mötte även mamma hemma. Hon såg inte mina kompisar och sedan fick hon ett sms av min kompis mamma att de var på sjukhus och att hon skulle ringa henne. Mamma gick ned till mig och vi pratade lite om vad som hade hänt. Hon förstod att jag druckit och blev arg och sur.

Jag förstår självklart att denna situation kunde ha gått mycket värre än den gjorde och hon har verkligen lärt sig en läxa, däremot är inte hennes mamma sur utan tyckte det var en bra lärdom. 

Jag har druckit tidigare gånger och nu när jag börjar gymnasiet kommer det blir allt mer vanligt med fester där alkohol kommer förekomma och jag kommer dricka ibland. 

Mamma säger nu att hon inte vill att jag ska vara med de vännerna men saken är att de flesta av mina vänner gör så och att det inte är något grupptryck inblandat. Jag tycker att det är kul att dricka känner bara att det kommer bli så mycket problem. Jag kommer nu till helgen inte få vara med de kompisarna pga av den händelsen och det gör mig sååå arg.

Min pappa är mer förstående och vet att alkohol förekommer i min ålder. Men det är mammas röst som väger tyngst här i familjen och hon har stenkoll på mig.

Är det rätt av sin mamma att göra såhär och hur ska jag göra för att få henne att förstå att detta inte kommer vara en engångsgrej utan att alkohol kommer förekomma mycket mer i gymnasiet……????????

Annons:
Honestyisdead
2018-08-23 22:57
#1

Din mamma gör rätt, hur tråkigt det än är.

Aleya
2018-08-23 23:01
#2

Ja det är rätt. Du är för ung för att dricka och du kan råka ut för hemska saker just p g a alkohol så ung. Dels kan du hamna i bråk men du kan bli rånad, drogad och kanske t o m våldtagen i värsta fall. Sen riskerar personer som börjar dricka unga att bli lättare alkoholister. Så jag ser inte detta som en hönsmamma. En jäkla klok mamma som bryr sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

molam
2018-08-23 23:05
#3

Hur surt det än på kännas, så tycker jag att din mor är den som har korrekt tänk. BArn ska inte dricka, finns en anledning att det är åldersgräns på alkohol

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lona
2018-08-23 23:06
#4

"Vi köpte en vodkaflaska och gick dit". Visst, det förekommer alkohol i många ungdomsgrupper men du får det onekligen att låta som att det är något ofrånkomligt och att alla ändå super så det är lika bra att din mamma ger med sig. Det finns en anledning till att det är åldersgräns på att få köpa alkohol och ditt inlägg har inte direkt gjort att kombinationen tonåringar + alkohol verkar som en bra idé. Jag förstår din mamma fullt ut, i synnerhet efter det som hände din kompis. Du har faktiskt inte på något sätt visat att du kan hantera alkohol - och du SKA inte hantera alkohol. Dessutom, som jag skrev i ett annat inlägg, tar polisen dig för fylla så kan du sannolikt glömma ditt lämp för körkort. Edit; fler hann posta medan jag skrev mitt svar men jag får väl sälla mig till resten av gänget.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Jbgs]
2018-08-24 00:24
#5

Håller med de andra. Du är för ung för alkohol ! Å vad är det för pucko som köper ut sprit till16 åringar ?!

Calcifer
2018-08-24 01:00
#6

Din mamma gör rätt. Speciellt med tanke på att en av dina vänner hamnade på sjukhus är din mamma verkligen ingen kycklingmamma, tycker det är respektlöst att påstå det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Emptymoment
2018-08-24 01:10
#7

#4 Det är inte olagligt att vara berusad i någon ålder. Det är inte ens olagligt att köpa alkohol när man är under 18-21. Det är endast säljaren/langaren som gör en olaglig handling. I värsta fall blir det en LOB och några timmar i en fyllecell. Men sannolikt blir det gratis taxi hem till föräldrarna om TS blir för berusad och polisen hittar henne. Så det påverkar inte hennes körkortsmöjligheter överhuvudtaget så skräm henne inte med det. Men med det sagt, jag uppmuntrar inte någon under 18 att konsumera alkohol, inte ens vuxna människor klarar av det uppenbarligen.

Å andra sidan, TS. Så länge din mor din inte handfängslar dig i hemmet kan hon inte riktigt hindra dig. Du är snart myndig och därmed nära att få göra vad du vill. Det beror väl mer på vad du vill ha för relation till din mor och hur mycket hon ska lita på dig. Att tonåringar i alla åldrar(13-18) är inget ovanligt så det är ingen stor grej direkt. Men man ska alltid vara försiktig och förstå farorna med alkohol, inte bara nöjet. Vad du än väljer att göra och vad du och din mamma än kommer överens om, lycka till, ha kul och var försiktig!

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Calcifer
2018-08-24 01:56
#8

Jag gjorde ett långt inlägg om just detta för rätt länge sen, går att läsa här.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Caeli
2018-08-24 10:13
#9

Du skriver att du "tycker det är kul att dricka…" Du tappar kontrollen, är försvarslös, utlämnad och ett lätt offer för den som vill illa. Förstår inte hur man överhuvudtaget VÅGAR dricka sig berusad som ung tjej!

Jaguar_
2018-08-24 15:35
#10

Håller med det flesta i denna tråd. Visst är det kul att dricka, men man måste inte slänga i sig så mycket eller dricka alls bara för att man är i en viss ålder. Din utekväll kunde gått så mycket värre och du kunde ha mist en vän pga alcohol. Borde vara en tankeställare bara där.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Vikan
2018-08-24 17:09
#11

Är själv tonåring i gymnasiet och förstår din situation. Din mamma och flera i tråden har visserligen att det är dumt att dricka alkohol, särskilt när man inte har åldern inne. 

Dricka som ung är vanligt, och i gymnasiet är det både inspark, utspark och diverse saker i mellan. Även om dina vänner som din mamma vill förbjuda dig ifrån att umgås med dricker, kommer du hitta fler vänner som gillar att dricka. Det är lite svårt att komma undan, och något man som ung är rätt omringad av. Såklart finns det de som inte dricker och i mina kretser är alkohol aldrig ett krav. Det enda i din situation är för din mamma att lita på dig att alkohol kommer finnas runt dig, men att du kan ta ansvar över dig själv och  stå över alkohol och inte dricka dig redlös varje helg

Aleya
2018-08-24 17:17
#12

#11 alkohol bland ungdomar har funnits i alla tider. Så att påstå att "det är svårt att komma undan" är bara en dålig ursäkt. Varför ska mamman acceptera? Någon som är så ung som ts ska ge tusan i att dricka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[ThinkingMe]
2018-08-24 18:52
#13

Din mor gjorde rätt. Den där situationen kunde ha gått värre, och skulle du känna likadant om du faktiskt förlorat en vän? Troligen inte. Visst, alkohol är vanligt men det betyder inte att man måste dricka. Det är ens egna val, som någon annan skrev ovanför mig så kan hon egentligen inte hindra dig med så mycket annat än ord. Det är ditt val men det kommer påverka din relation till din mor, andra människor och möjligtvis din framtid.

Annons:
[134643]
2018-08-24 19:30
#14

Man dör varken av att vänta eller av att dricka måttligt i säkra situationer. Däremot kan en hel del skit hända om man väljer att dricka sig till medvetenlöshet i princip. Jag är själv ung, men har faktiskt klarat mig genom hela högstadietiden och gymnasiet utan att någon gång dricka för mycket i en osäker situation, och trots det hade jag askul och många bra vänner. Man måste inte dricka, och speciellt inte på den nivån. Fester kan vara fantastiskt kul ändå. Jag tycker att du ska vänta. Trot eller ej men om några år kommer du se tillbaka på den du är idag och själv inse att du inte var så mogen som du trodde då ;) Och som 20-åring som nyligen flyttat hemifrån på riktigt kan jag säga att det är guld värt att ha en bra relation med sin mamma. Ibland är det värt att göra som hon säger :)

Vikan
2018-08-24 19:32
#15

#12 Syfta mer på att hennes mamma inte kan förvänta sig att bara för att ts inte får umgås med de vännerna kommer all alkohol försvinna ur hennes liv. Men ts ska absolut stå över att dricka

molam
2018-08-25 09:59
#16

#11 Vadå "Lite svårt att komma undan"? Kan man inte säga nej, hur kommer då framtiden se ut för en, Det är aldrig svårt att komma undan ordet nej finns alltid, man kan välja att inte gå på festen, man kan välja att inte låta grupptrycket va starkare än du.

Komma undan är det minsta problemet, det handlar mer om vett och etikett.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Calcifer
2018-08-25 11:19
#17

#16 Min lillebror fyller snart 23 och har aldrig provat alkohol. Inte ens under nollningen vid universitet. Så absolut att det går att säga nej, precis som du säger! (De vid nollningen på universitetet tyckte bara det var besvärligt då han inte dricker kolsyrade drycker heller och de ville att han skulle kunna vara med på vinbrännbollen så de fick springa iväg och köpa juice till honom men annars mest intressant och han fick rätt mycket respekt kan jag säga. 😃)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2018-08-25 11:36
#18

#15 resonerar du på samma sätt gällande droger? För även det kan ju finnas nära ts i detta fallet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Vikan
2018-08-25 14:52
#19

#18 och det finns det säkert också. Man ska kunna säga nej och tacka nej till både alkohol och narkotika om det erbjuds. Det är inget tvång att dricka eller ta något annat bara för det erbjuds. Det jag menar är att alkohol (och narkotika) är svårt att undanfly i umgängeskretser då det säkert är någon som dricker, men man ska absolut kunna säga nej. Man behöver inte aktivt festa för att hitta alkohol eller narkotika

molam
2018-08-25 16:22
#20

#17, Jag med, är 24 idag, har ännu inte smakat det, och då har jag gått på gymnasiefester, och universitetsfester ol =) RÄtt nöjd att jag inte testat, och då har folk ändå velat att jag ska smaka, men jag resonerar även så att grupptrycket inte är den jag är, då vill inte jag smaka på sånt skit, så ska jag inte det, etc :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
[Henry Norrström]
2020-05-27 19:24
#21

Lyssna på din mamma, alkohol är inte bra. Inkörsport till det onda livet.

Tänk lite mer på framtiden.

Honestyisdead
2020-05-27 20:01
#22

#31 2 år gammal tråd så du vet.

[Henry Norrström]
2020-05-27 20:09
#23

Hera Vad menar du ??????

Honestyisdead
2020-05-27 20:28
#24

#23 Att tråden gjordes 2018 och att medlemmen som skrev tråden inte har varit inloggad sedan 2018.

[Henry Norrström]
2020-05-29 16:58
#25

Förlåt, tänkte mer på tråden än datumet. Hoppas att hon fattat att det var fel hon gjorde. Hoppas det har gått bra för henne efter hon läst…om hon gjorde det.

Ha en trevlig helg Hera.

Honestyisdead
2020-05-29 17:12
#26

#25 Tack det samma!

Upp till toppen
Annons: