Annons:
Etikettalkohol-och-droger
Läst 1596 ggr
linn2160
8/26/18, 5:52 PM

Alkohol, tider och att köpa ut

Nu är det så att min 16-åriga dotter kom hem berusad för första gången(vad jag vet) i helgen. Hon och hennes kompisar skulle sova hos oss men kvällen slutade med att en av kompisarna åkte till sjukhus pga. medvetslöshet och alkoholförgiftning. Vi har talat om situationen och hon berättade vad som hänt. Hon sa även att hon och hennes kompisar fått tag på alkohol av en langare, det är alltså smuggelsprit de druckit. 

Hur ska jag som förälder resonera kring detta. Hon började nu 1a året i gymnasiet och alkohol kommer finnas runt henne. Kan jag som förälder kräva att hon inte får dricka alls och bli sur var enda gång hon dricker och blir påkommen. Jag vet inte heller vad jag ska tänka kring alkoholen de får tag på. Är det bättre att jag ger henne alkohol än att hon köper smuggelsprit som kan vara hur farligt som helst eller är det som att säga OK till alkohol. 

Jag under också hur jag ska tänka kring kontakt med hennes kompisars föräldrar. Hon tycker det är jättepinsamt och jobbigt att jag vill kontakta hennes kompisars föräldrar men då vet jag att inget bus kommer ske. 

Kring tider att vara hemma. När tycker ni att hon ska vara hemma på helgerna. Jag spårar henne vart hon är med en app och hon är medveten om det. Jag vill kunna sova tryggt om natten och har sagt till henne att hon måste komma in i vårt sovrum och säga att hon är hemma….

Jag kan även tillägga att min man har en helt annan syn på detta. Han tycker inte det är konstigt att en ungdom dricker så länge som hen är tillräckligt ansvarig så att hen kan ta hand om sig och andra runtomkring.

Annons:
vallhund
8/26/18, 5:58 PM
#1

Det blir konstigt om du har samma konto som din dotter, skaffa eget! O köp inte ut sprit till din dotter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
8/26/18, 6:02 PM
#2

Köp inte alkohol till henne. Hon är för ung för att dricka. Att ni köper ut hindrar inte henne från att dricka smuggel också.

Och ja du kan kräva att hon låter bli alkohol. Och jag tycker du ska prata med kompisarnas föräldrar.

Börjar hon dricka redan nu ökar riskerna för alkoholproblem kraftigt och risken att hon hamnar i tråkuga situationer är överhängande då hon är påverkad och inte tänker ordentligt. Så jag säger att föräldrar borde ha noll tolerans för det!

Calcifer
8/26/18, 6:35 PM
#3

Nej du ska inte köpa ut. Det kommer inte hindra att hon dricker annat också.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
8/26/18, 6:47 PM
#4

1. Börja med att läsa din dotters inlägg här. 2. Du ska inte köpa ut åt henne. Det är det dummaste du kan göra. Finns annars en tonårsparlör på systemet som du kan använda

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Stallmima
8/26/18, 8:30 PM
#5

Tänk på att det är straffbart att köpa ut till minderårig!!   https://polisen.se/lagar-och-regler/lagar-och-fakta-om-brott/langning-av-alkohol/

Elinmatsdotter
8/26/18, 11:38 PM
#6

Mina föräldrar hade noll tolerans mot sprit, blev vi fulla som tonåringar blev det utegångs förbud. Men det är viktigt att man som förälder förklara varför man reagerar som man gör, att det ofta är oro i botten och att det faktiskt är olagligt. Trotts denna grundinställningen hos föräldrarna visste vi barn och alla våra vänner att om det sket sig så kunde man alltid ringa mina föräldrar för dom kom och hjälpte till utan att skälla där och då utan prata gjorde man när man var nykter (inte skrika och anklaga utan håll det sakligt och neutralt). Detta skapade en trygghet för oss att det alltid fanns en vuxen man kunde ringa. Sen sa vi ju inte precis "hej då, nu sticker vi och super" då hade vi nog inte fått gå ut. Dom köpte iheller aldrig ut alkohol till oss Villket visade indirekt hur dom kände i den frågan. Jag tror att det bästa man kan göra är att försök vara saklig och behåll lugnet i tonen även när tonåringen börjar bli arg och anklaga. Kommunicera med vänners föräldrar men på en informativ nivå.

Annons:
KentHjärta
8/31/18, 6:56 PM
#7

Började själv dricka alkohol vid 16, resulterade i att jag blev allvarligt beroende, som jag nu kommit ur. Hamnade på sjukjuset och flera gånger förlorade medvetandet. Jag har tur att jag sov hos min partner när jag drack då jag flera gånger blev väckt av honom av att jag höll på att kvävas av min egna spya. Min mamma visste om att jag drack men hon såg mig aldrig full och jag berättade aldrig de dåliga delarna. Först när det kom brev hem då jag varit på sjukjuset blev hon orolig men lovade att det inte skulle hända mer och så var det inte mycket mer med det. Under gymnasiet förekommer mycket alkohol. Av egna erfarenheter vet jag att i den åldern så gör man som man vill, vill man dricka så kommer man göra det på något sätt, i smyg. Ex om nån av våra föräldrar skulle ringa oss kvällar vi skulle dricka så väntade vi tills föräldern ringt och sen drack. Vi lärde oss att smyga och gömma oss. Jag tycker att du ska sätta dig med din dotter och prata igenom allt, om vad som kan hända, hur man ska hantera olika situationer osv. Att hon ska komma hem när hon dricker. Och att hon alltid ska säga till om hon ska ut och dricka. På så sätt kan du veta när det går för långt och när det blir för ofta. Tycker det är viktigare att hon har tillit till dig, än att du strikt förbjuder. Om något allvarligt skulle hända kanske hon inte vågar höra av sig

Upp till toppen
Annons: