Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 972 ggr
Girl13
9/2/18, 11:49 AM

Vill inte gå ner i vikt...

Hej, är en tjej som går i åttan och är 14. Jag har haft en ärstörning som gjorde att jag tillslut vägde 38 kg när jag gick ur sexan. Och ja, det är ungt att ha en ätstörning när man bara är 12 men jag hade extrema problem med min kropp och det är först nu jag förstått att det var en rejäl ätstörning. Men sedan ville jag inte plåga mig själv mer, började lite försiktigt äta som vanligt och unna mig lite sötsaker då och då och tränar för att må bra, och nu väger jag 52 kg och är ungefär 164 cm lång. Någonting jag aldrig varit bra på är att dricka vatten, har varit såå rädd att jag ska tappa vikt igen för det är verkligen det sista jag vill nu. Men har bestämt mig för att faktiskt se till så jah får i mig åtta glas om dagen, men jag undrar, kommer jag tappa vikt nu? Är så rädd för detta så jag inte vet vart jag ska ta mig till… är det någon som har något tips till mig? Och ni bör veta att jag blir väldigt lätt mätt på vatten och om jag dricker två glas så är jag inte hungrig på några timmar typ, ska jag lägga upp måltiderna på något speciellt sätt? Jag kanske låter skitlöjlig nu som tror jag ska gå ner i vikt av att dricka mer vatten men jag vågar inte googla fram svaren och behöver verkligen hjälp… tack så mycket på förhand

Annons:
blomma12
9/2/18, 12:09 PM
#1

Drick när du är törstig samt ett glas per måltid så klarar du dig bra. Du går inte ner i vikt av att dricka vatten, däremot kan du dricka dig mätt så var noga med att inte dricka mycket vatten innan en måltid. Försök göra ett matschema (om du inte redan har det sen du var sjuk) och följ, så du har koll på att du får i dig tillräckligt med mat. Och jag vet att det är svårt men försök att inte tänka så mycket på det, hur mycket du äter eller dricker utan försök att få det att komma av sig själv. Ät och drick när du är hungrig (om du har återfått en normal hunger och mättnadskänsla). Sist men inte minst, starkt jobbat av dig att bli frisk💪🏻

Novachan
9/2/18, 12:17 PM
#2

Säger väl ungefär som ovan. Drick en klunk då och då, när du är törstig och kanske ibland när du kommer ihåg om du verkligen dricker dåligt. 1-2 glas till en måltid är väl ganska normalt, och då under måltiden inte innan. Vet ej hur stora glas det är tal om, men alla har också olika stora behov av mängd vätska så har någon sagt att du dricker dåligt eller är det något du bara tycker själv?/har du fått några konsekvenser av att drick den mängd du brukade dricka?

Dimocarpus
9/2/18, 12:23 PM
#3

En människa bör få i sig minst 1 liter vätska om dagen. Om du blir mätt på vatten lätt så drick efter en måltid istället för under måltiden. Det är bättre för matsmältningen också. 

Vad bra att du tog tag i det och bli bättre på ta hand om dig själv. När man har ätstörning så är det inte bara maten som ligger bakom, det är även självkänsla och beroendebeteenden. 

När du tränar, gå inte heller överstyrt. Läsa på om träning och lär dig vad som är bäst för just din kropp. Du växer fortfarande, hormoner påverkar ens kropp mycket, både psykiskt och fysiskt. Jag såg t.ex. rundare ut men väger lika mycket än idag som vuxen och  numera ser smalare ut. Mitt humör och tröttheten varierar så mycket. 

Du har kommit långt med din självinsikt och nu är det bara att stärka din självkänsla genom att göra saker som känns bra för dig och skapa sunda intressen. Självkänsla är något man får jobba på hela livet. Det är precis som fysisk träning, språk och andra form som kräver arbete, man gör det för sin egen skull. 

Lycka till!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Girl13
9/2/18, 12:58 PM
#4

Tack tack tack för svaren, jag har fått konsekvenser av att jag druckit dåligt, som nu i somras blev jag yr lätt, spydde en gång av värmeslag (inte med flit), trötthet och får finnar väldigt mycke enklare nu (men det kanske inte har något med drickandet att göra) har fått gå igenom en stor resa hos mig själv och mitt självförtroende har fått sig några rejäla smällar, men har bara blivit starkare och mindre osäker av att bli frisk från denna skiten. Jag hade i get matschema när jag väl var sjuk, då handlade det mest om att inte äta alls typ men nu i efterhand äter jag frukost samma tid, kl 7 och mellanmål är svårt att klämma in i schemat eftersom att jag går i skolan fulltid med lite raster, men en frukt försöker jag trycka i mig, och lunch, middag och inte ofta det blir någon kvällsmat faktiskt… men tack för tipsen! Ska följa dom så bra jag kan

Novachan
9/2/18, 8:01 PM
#5

#4 Du behöver inte vara så hård mot dig själv över den här sommaren vad gäller drickandet. Det var svårt även för oss som "dricker bra". Vätskeersättning är ett bra alternativ för dom som har svårt att drick tillräckligt mycket vid så varma väder som vi hade denna sommar. Men nu vet du till nästa varma väder vad du behöver göra och vad som kan hända om du inte gör det - kanske hjälper till att motivera.

Om ditt mål nu är 8 glas, hur många glas brukar du dricka normalt sett?

[EM_L]
9/3/18, 9:53 PM
#6

Drick efter att du har ätit, så blir du inte mätt på en gång!

Och jobba på! Starkt av dig att bli frisk!

Annons:
Upp till toppen
Annons: