Annons:
Etiketthusdjur
Läst 1915 ggr
Travis D
9/7/18, 4:33 PM

Kanin Vs Hamster

Hej!

Pappa tycker att jag är mogen om att ha ett husdjur (lite arbete fick övertala honom) men det står mellan Kanin och Hamster.
Jag undrar vad ni skulle valt. och hur ni resonerar kring det.

Annons:
[HejsanSvejsann]
9/7/18, 4:51 PM
#1

Jag skulle ha valt hamster. Har en nu och även gerbiler. Hamstrar är små, man behöver inte gigantisk bur. Man kan ha dem inomhus, de är små och lätta att göra inredning till. Lätta att ta hand om. Kaniner är lite större, keliga, man behöver stor bur, man kan ha dem inomhus men de mår bäst utomhus, kanske lite svårare att göra inredning till, ganska lätta att ta hand om. Det kan ju vara jobbigt om man har dem utomhus på vintern, om man ska gå ut till kylan varje dag. (jag vet inte hur du ser på det, men jag gillar det inte😕) Jaaaa det är vad jag tänker i alla fall…

Pandi00
9/7/18, 5:07 PM
#2

Helt klart hamster, iaf för min del. Fördel med hamstrar: kräver inte lika mycket (kräver en del ändå), inte så tidskrävande, kräver inte så stor ytor (men gärna mer än 80*50*40cm), billigare, beroende på art behöver de inte vara 2, luktar inte/knappt. Nackdel med hamstrar: lever inte länge, nattaktiva, om man har 2 dvärghamstrar finns alltid risken att de börjar bråkar. Fördel med kaniner: Oftast mer sociala, lever länge, flera olika raser, oftast enklare att hitta en seriös uppfödare. Nackdel med kaniner: Ska helst vara 2 (jag klarar inte av när en dör och den andra blir ensam, så jag undviker flockdjur), dyrare, bör kastreras, om det blir höbrist så är det inte kul, luktar mer, mer tidskrävande. Själv har jag 5 hamstrar (i olika burar) och älskar de små djuren. De är inte särskilt dyra om man inte handlar ny inredning till dem varje månad. Om du har fler frågor kring båda djuren så svarar jag mer än gärna på dem då jag har/haft båda :)

Travis D
9/7/18, 5:52 PM
#3

Det trista är ju det att dom är natt djur och sover ganska mycke men tror jag kommer skaffa hamster =)

shia
9/7/18, 7:36 PM
#4

Jag har haft både kanin p hamster, tyckte bättre om att ha kanin. Vi hade både inne samt ute bur samt ute rastgård år kaninerna. Kaninerna var som mer att hålla på med osv tyckte jag, men föredrar katt mest som vi har nu =

Pandi00
9/7/18, 8:35 PM
#5

Tips är att kolla på svenska Hamsterföreningen efter uppfödare och info ;)

91Marran
9/7/18, 10:46 PM
#6

Är du en nattmänniska? Då rekommenderar jag hamster. Annars så är det kanin.

Mvh
Mig

Annons:
Linn Is The New
9/8/18, 2:13 AM
#7

Vill bara säga att kaniner ska helst bo flera eller ha en partner :)! Det rekommenderas oftast i de stora kaningrupperna för att de är flockdjur och väldigt sociala. Jag har 3 st tsm. 1 kastrerad hane och 2 honor. Funkar extremt bra mellan dem trots att de inte är syskon ^-^

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Travis D
9/8/18, 10:11 AM
#8

#5 har redan kollat upp en uppfödare som vi ska kontakta =) #7 har haft kanin (både ungar och vuxna) =) #6 jag är väl typ en blandning x) #4 samma här jag är en häst och katt människa 😂

[EM_L]
9/8/18, 12:59 PM
#9

#7 Skulle nog inte kalla dem för flockdjur, snarare kolonidjur. Dem bor tillsammans med flera honor och några hanar.

Och det beror väldigt mycket på individen om den vill ha sällskap eller ej.

-------------------

Har inte haft hamster.

Men om jag hade varit du så hade jag valt kanin!

Dem är mer keliga och sociala jämnfört med en liten hamster  som man knappt kan gosa med.

Om en kanin blir riktigt social så blir det som att ha en liten hund!

Min Mira springer efter en och vill bara vara med på allt!

Travis D
9/8/18, 3:53 PM
#10

#9 dock så kan jag inte erbjuda Kaninen lika mycket som hamstern. T.ex. lite utevistelse. Den skulle bo inne, ABSOLUT inte kunna hoppa runt helt fritt i lägenheten p.g.a Katter. Utomhus är det katter överallt också. Den kommer inte kunna vara ute och hoppa då vi inte har trädgård. Hamstern kommer kunna följa med upp till pappa, och ha mer utrymme, större bur, mer lektid, mer aktivering och så.

Loka03
9/8/18, 4:35 PM
#11

Om jag var du så skulle jag satsa på en guldhamster. Eftersom att de lever lite längre än dvärghamstrar och enligt mig så får man en närmare kontakt med guldhamstrar. Lycka till! :) ❤️

Are humans real?👽👽👽

Travis D
9/8/18, 6:49 PM
#12

#11 japp om jag skaffar hamster så kommer det vara en guld, somsagt så har jag läst på om hamstrar och hittat en uppfödare.

Loka03
9/8/18, 9:33 PM
#13

#12 Vad kul! :)

Are humans real?👽👽👽

Annons:
[134643]
9/9/18, 8:33 AM
#14

Du säger ju själv att du inte klarar av att ge en kanin det bästa möjliga livet. Då är det självklart enligt mig att du inte skaffar kanin :)

Travis D
9/9/18, 8:01 PM
#15

#14 skulle kunna ge den en stor bur med fri tillgång till ute hage och massa gräs men då skulle den inte träffa mig så ofta

Fattaringenting
9/10/18, 5:35 PM
#16

Jag skulle ha lätt tagit kanin för att dem är söta och stora om man har en hamster så är det samma sak som att städa upp, mata, och klappa på en litet dammtuss en kanin kan man träna med leka och gosa en nackdel med dem är att om man har dem lösa i huset och om dem inte är i sin bur kan dem börja att borta av sladdar

Travis D
9/10/18, 6:02 PM
#17

#16 dumt sagt.

[HejsanSvejsann]
9/10/18, 6:30 PM
#18

#16 Jag skulle lätt tagit hamster, skulle aldrig beskriva en hamster som en "dammtuss"… #15 Om du inte kommer träffa din kanin särskilt ofta skulle det kanske passa bättre med en hamster?

Travis D
9/10/18, 7:02 PM
#19

#18 ja det kommer nig bli hamster #16 fattaringenting det är riktigt onödigt sagt det är som att säga att kaniner är tjocka övervuxna råttor. Ingen blir glad över att läsa det och det är bara riktigt dumt att skriva.

[Svea&Sabina]1
9/13/18, 10:56 AM
#20

Kanin är ett självklart val! Hamstrar sover hela dagarna och det finns ingenting att göra med dem. Kaniner är som hundar, man kan göra vad som helst.

Annons:
[HejsanSvejsann]
9/13/18, 5:37 PM
#21

#20 Min hamster är vaken några gånger på dagarna också

Travis D
9/13/18, 5:39 PM
#22

#20 Tycker det är dumt att skriva när du uppenbarligen inte har någon erfarenhet om hamstrar.

[Svea&Sabina]1
9/14/18, 8:52 AM
#23

#22 Jag har haft många hamstrar i mitt liv och har en nu, men jag tycker att kaniner är roligare att umgås med. Jag vet hur fel det lät när jag skrev att hamstrar är tråkiga. Jag tycker det är supermysigt att ha en hamster och att fixa i buren, men man kan göra mer saker med en kanin. Dessutom lever hamstrar inte så länge, så det är tråkigt :(

[Svea&Sabina]1
9/14/18, 8:53 AM
#24

Jag ber om ursäkt för hur det lät! :D

Travis D
9/14/18, 11:06 AM
#25

#23 jag förstår vad du menar. 😊 #24 det gör inget! 😊<3

powerade
9/15/18, 12:24 PM
#26

Jag skulle valt en kanin. Haft både och. Kaninen kan du ju borsta klkppa klor ta hand om hoppa vara ute på promenader o.sv släppa ut i bur på sommaren och se den skutga omkring!

Travis D
9/15/18, 7:01 PM
#27

#26 tyvärr kommer den inte ha så mycket utevistelse, mest vara i buren och i mitt rum. Möjligtvist bo i stallet men då kommer den inte träffa mig så mycket. Den kommer inte ha möjlighet att hoppa hinder eller så.

Annons:
powerade
9/16/18, 12:08 AM
#28

#27 man kan alltid ta med kaninen ut i sele. Det gjorde jag när vi bodde i lägenhet. Giick ut med deb som en hund typ

Travis D
9/16/18, 8:25 AM
#29

#28 inte så enkelt hos oss. Både det att vi har katter överallt (vi bor i ett katt område) d.v.s bara vårs grannar har 4 ute katter, vi har 2, min pappas kompis har 6 katter (inklusive 2 ungar) och en som inte kommer hem längre, kommer inte skriva alla men man träffar alltid på ca 3 katter varje dag påväg till skolan. Är det inte ganska tråkigt att bara gå runt i sele. Minns att min kompis sa det att man inte fick dra i selen och knappt kunde hålla emot då man kunde skada kaninen man bah ”vad kan jag göra med den?”, om den sticker mot vägen så blir den antingen påkörd eller skadar något av att man tar i kopplet. (Överdriver kanske lite men fortfarande) Kommer inte ha tid att ta ut den varje dag (inte öns varannan). Vi kommer skaffa en hamster då jag tycker att kaniner är jobbigare och behöver med än vad jag orkar ge. Och så kommer den vars ensam varannan vecka men hamstern kan jag ta med och den kommer ha en större bur medans kaninen kommer få ha en mindre (eftersom kaninen är större)

Linnea0001
9/19/18, 7:52 AM
#30

Jag skulle aldrig kunna skaffa en hamster jag skulle få panik över att den bra lever 2 år och sedan vara ledsen ett pr över den dött. Så för mig är det självklart val ,KANIN

wilma.wang
9/21/18, 9:09 PM
#31

jag har en hamster jag har 2 vänner som har kanin

fördel och nackdel med hamster: nackdelar: nattdjur, bits hårt,lever kort tid. fördelar: billiga söta mjuka och lena gosiga när den är tam lekfull

fördel/nackdel med kanin: fördel gosiga roliga gulliga 

nackdel: dyr kan bitas ganska hårt o.s.v

Travis D
9/22/18, 9:25 AM
#32

#31 har haft kaniner och vet redan massa om hamstrar, men hamstrar bits ju inte utan anledning. Fördelen är ju då att dom inte lever sålänge så då lämnar jag den inte när jag åker till gymnasiet. Kaniner är ju inte alls så dyra. Dom kostar ju knappt 1000kr? (Dom flesta kostar ju runt 300-500kr)

QueenH
9/29/18, 10:37 PM
#33

#32 min kanin kostade 500kr + 500kr tingningsavgift :)

Linnea0001
10/1/18, 5:19 PM
#34

#33 asså, tycker det är helt perfekt pris! Man har sänkt kaninens värde något otroligt. Jag tycker alla kaniner borde kosta runt 1000 kr.

Annons:
[HejsanSvejsann]
10/1/18, 9:43 PM
#35

Travis D har du bestämt än vad du ska skaffa för djur?

Travis D
10/1/18, 9:53 PM
#36

#35 ja det lutar åt kanin då stallet precis fått en kull på 6 ungar därav några svarta som dom inte vill ha kvar och ska sälja, och vi vill ju köpa kaniner från stallet (om det blir kanin) så vi kommer nog skaffa kanin =)

shia
10/1/18, 10:23 PM
#37

Alltså bara en Fråga, ni har problem att få ihop det med hästarna å ksk måste sälja den ena, men så funderar ni på skaffa kanin å allt det? Som också behöver mat vård inköp veterinär osv, självklart inte samma kostnader men ändå?

silverfiisk
10/2/18, 12:49 AM
#38

#36 Jag menar inte att vara elak, så jag hoppas att du inte tar illa upp. Snälla, tänk efter en gång extra för djurens skull. Om ni har dålig ekonomi just nu och kanske behöver göra er av med en häst, har ni då råd med en kanin? Det kan bli stora oförutsedda kostnader med ett litet djur också. Och du skrev tidigare i tråden att du inte orkar ge kaninen det den behöver och att den kommer vara ensam mycket. Har du verkligen tänkt igenom detta? Det låter inte superbra om jag ska vara ärlig.. Som sagt så menar jag inget illa, vill bara det bästa för djuren. Om du vet att kaninen inte kommer kunna få det den behöver och förtjänar så är det dumt att skaffa en.

Travis D
10/2/18, 9:20 AM
#39

#38 Kaninen kommer bo med min pappa, som inte har något problem med ekonomin =) #37 den kommer bo hos min pappa.

[134643]
10/2/18, 9:33 AM
#40

Men jag förstår fortfarande inte. Du skriver själv att du inte kan ge kaninen ett bra liv. Att den kommer att vara ensam varannan vecka; inte få någon utevistelse; att du inte ens kan ta ut den varje dag? Och att du heller inte har någon plan för vad du ska göra med den när du börjar gymnasiet. Vad är det för liv för en kanin, att bara sitta i sin bur hela tiden? Nej, jag tycker att det är fruktansvärt oansvarigt att skaffa ett djur med de förutsättningarna. Det är ingen rättighet att ha djur, skaffa inte ett om du inte kan ge det allt det behöver.

Travis D
10/2/18, 10:02 AM
#41

#40 då vet jag vad du tycker.

Annons:
shia
10/2/18, 2:03 PM
#42

Men kan inte din pappa, istället för skaffa kanin, hjälpa å betala foder till hästarna? Tänk om jag vore du skulle jag hellre bett honom om hjälp så. Än om ett smådjur, om jag nu inte hellre skulle velat haft kanin istället för häst. (som vi sålde våra kaniner för å köpa två katter istället-skulle ej hunnit med dem å katter var enklare)

Travis D
10/2/18, 2:19 PM
#43

#42 det önskar jag han gjorde men det vill han inte. Han är sur på mamma och vill inte hjälpa till med hästarna.

LinneaWik
10/5/18, 8:37 PM
#44

Hamster Tycker jag. Så himla härliga djur. Mitt första husdjur var en hamster, var sex år. Såklar hade mamma ansvaret men han var endå min egna lilla plutteskrutt haha. Har även haft kanin. Dom bodde i världens största utebur på vår tomt. Dom var dock inte så tama haha :)

Elsaplutten1
10/7/18, 11:42 PM
#45

Har båda. Skulle dock säga hamster. Han är vaken runt 20 tiden och extremt social. Han kommer när man ropar och är världens gulligaste. Även om jag älskar dem lika mycket är hamstrar lättare att ta hand om och enkel att ha och göra med. :)) Lycka till med vad du än beslutar!

[~Kollen~]
10/9/18, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#46

Har ju haft kanin och har en hamster nu och skulle säga så här att jag hade valt kanin jag saknar så otroligt mycket min kanin och att vara kaninägare så mysigt och min kanin fick mycket plats att springa omkring och röra sig iallafall hemma hos mig för han fick hela uteplatsen på vintern men hade en utebur på sommaren för annars skulle kan hettas upp i uteplatsen. Kaniner kräver nog mera än hamster ja men e mer agilityintresserade än hamstrar kan man förstå men min kanin var inte så agility intresserad😂. Dom är en så mysig vän! Och ja Hamster dom bryr sig inte så jättemycket min sover mest hela tiden och är vaken på natten och bökar dom e ju trosallt ett nattdjur sover mest på dagen och full med energi på natten vilket är tråkigt. Så här ser det ut för min hamster typ: ˚Sova ˚Äta ˚Sova ˚Toa ˚Sova Men du fattar…😂 Lycka till!

Lova Matilda
2/16/24, 6:02 PM
#47

Helt olika djur, men skulle valt kanin bara en smaksak för mig men om du inte är 100 på om du klarar ett husdjur så är det kanske bra att börja med hamster med tanke på att de lever lite kortare

Never mind the dog.
Beware of the Bunny.

Lova Matilda
2/16/24, 6:03 PM
#48

Opps såg inte att det var från 2018

Never mind the dog.
Beware of the Bunny.

Annons:
Upp till toppen
Annons: