Övrigt

Depression

2018-09-13 09:47 #0 av: spazecandy

Hej, jag är väldigt deprimerad just nu och har varit väldigt länge. Jag vet inte  längre vad jag ska göra och jag har kollat på internet efter tips och provat många som inte hjälpt.

Jag har provat bland annat: Jogga/promenera, lyssna på musik, vara positiv, försökt vara social,  hypnos, vara utomhus, slappna av, ta långt ett bad/dush, ta hand om ett djur, ringa en tjänst där man kan prata(bris elr annat)

Jag är öppen för idéer om vad som kan funka, snälla dela med er av något som har hjälpt er eller nån ni känner. Tacksam för svar.

Anmäl
2018-09-13 09:50 #1 av: OlgaMaria

Det kan vara bra att ta en multivitamin också för kan alltid vara något man har brist på som påverkar måendet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-09-13 10:06 #2 av: tlover

Har du kontaktat vården?

Anmäl
2018-09-13 10:12 #3 av: Travis D

Jag är ganska ung och har haft någon sorts depression som jag ”led” av för ett tag sedan (hade den i typ 1-2 år) jag mådde jätte dåligt hela tiden. Jag vill hela tiden dö, kände att ingen ville vara med mig, det var stökigt hemma alla min brorsor bråkade hela tiden mamma och pappa hade nyss skiljt sig och dom var bara jätte sura på varandra och sånt.
Jag mådde inge bra, jag gick till någon grej där man snackar med personer om skilda föräldrar och sånt och till kuratorn men inget funkade typ. Jag ville försvinna hela tiden.
Dessutom så hade min katt nyss dött (vilket var det ända husdjuret jag hade då) så jag hade liksom ingen. Den ända jag kunde snacka med var min dåvarande sköthäst. Han var så söt och snäll och fick mig att tänka på annat. För ett tag sedan kom jag ur min depression och jag mår så mycket bättre. Hästarna och katterna håller mig upptagen och man hinner inte vara ledsen.
Vet inte vad du ska göra mitt tips hade varit att ta hand om fler djur. Det funkade för mig =)

Anmäl
2018-09-13 10:20 #4 av: beem

Du kanske kan kontakta en Ungdomsmottagning. Ibland kan det vara bra att få prata med någon utomstående. Jag läste i ditt andra inlägg att du kontaktat någon 1 gång men det hjälpte inte. Ofta behöver man prata flera gånger och reda ut saker.

De har ju tystnadsplikt.


Anmäl
2018-09-13 10:53 #5 av: parsley

Jag tycker du ska prata med någon, antingen inom elevhälsan eller  inom vården.  Tips om det har du redan fått. 

Jin Shin Jyutsu  är en koreansk eller japansk form av handmeditation. Det finns en del information på svenska om du googlar och det finns även filmer på YouTube. Vill du göra det enkelt för dig, så kan du göra så här Sitt eller ligg bekvämt.  Krama vänster tumme med höger hand. Håll så hårt att det känns bekvämt. När du känner att du är färdig med tummen  (man känner det och det finns inga regler om hur länge man ska hålla) gör samma sak med pekfingret och fortsätt sen med de andra fingrarna på handen.  När du är klar med vänsterhanden gör du likadant med höger hand. Jin Shin Jyutsu bygger på teorin om att det finns energimeridianer i kroppen och att de börjar och slutar på olika ställen, bl a i fingrarna och att vissa känslor motsvarar vissa känslor. Det sistnämnda tycker jag är överkurs. Tror man inte på energimeridianer så kan det ändå vara värt att testa, eftersom metoden är lätt att lära och man kan använda den vid behov, t ex när man har tråkigt, känner sig orolig eller sitter på en buss eller i ett väntrum. Den botar inte depression, men kan göra att du känner dig bättre. 

EFT är en annan teknik som man kan testa. EFT betyder emo free technics och innebär att man knackar på vissa punkter på överkroppen samtidigt som man uttalar en fras av typen, trots att jag är deprimerad, älskar och accepterar jag mig själv fullt ut.  Syftet med EFT är att återställa energibalansen i kroppen. Googla för instruktioner eller kolla på YouTube. EFT botar inte depression, men kan få dig att känna dig bättre. 

Har du testat att skriva dagbok? Det behöver inte vara perfekt och välformulerat. Du kan t ex sätta dig och skriva det som faller dig in under t ex 20 minuter och slänga pappret sen om du vill.  Det botar inte heller depression, men kan få dig att känna dig bättre. 

Anmäl
2018-09-13 11:23 #6 av: spazecandy

#5 tack för tipsen, jag har testat att skriva dagbok och jag gör det fortfarande ibland. Jag skriver inte varje dag eller så men jag känner att det hjälper. Det är skönt att kunna samla sina tankar i en bok.

Anmäl
2018-09-13 11:24 #7 av: spazecandy

#1 jag har testat omega 3 och det hjälper faktiskt, har du något tips på nån särskild vitamin?

Anmäl
2018-09-13 11:26 #8 av: spazecandy

#2 &  #4

Jag har kontaktat lite olika sajter på nätet men jag vill inte gå till vården eftersom jag vill inte att mina föräldrar ska få reda på det. Jag är inte säker men jag antar att de kommer få reda på om jag går till vården?

Anmäl
2018-09-13 11:32 #9 av: OlgaMaria

#7 Bra att du tar Omega 3. Man har sett att depression har ett starkt samband med inflammation och Omega 3 är ju anti-inflammatoriskt. D-vitamin är ju också rekommenderat mot depression. Men en vanlig multivitamin från Apoteket tycker jag kan vara värt att testa också.

Jag har varit deprimerad i omgångar i mitt liv och hamnar lätt där när jag blivit för utmattad. När depressionen knackar på försöker jag tänka extra mycket på att skratta varje dag. Låter kanske flummigt men jag tycker det hjälper mig. Försöker le mycket för mig själv och hitta saker som får mig att skratta. Även om det är svårt. Det frigörs bra ämnen i kroppen när man skrattar... 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-09-13 11:35 #10 av: tlover

#8 Det beror lite på hur gammal du är. Men du skulle kunna gå till ungdomsmottagningen eller skolsköterskan. Dom vet nog bättre hur allt gäller. Du bör ta kontakt med någon proffessionell  då depression kan bli riktigt farligt om du inte får hjälp och lite tips via nätet hjälper sällan helt.

Anmäl
2018-09-13 11:37 #11 av: spazecandy

#9 Tack för hjälpen! Jag uppskattar det verkligen. 

Anmäl
2018-09-13 12:03 #12 av: beem

Om du går till skolsköterska eller ungdomsmottagningen behöver föräldrarna inte veta något.

Jag hoppas du finner en lösning som passar dig. Det är ju så att saker inte passar andra men kanske dig och tvärtom och därför ska man prova sig fram.

Lycka till. Hjärta


Anmäl
2018-09-13 12:10 #13 av: Travis D

Eller till kurator =)

Anmäl
2018-09-13 20:10 #14 av: akvarium123

#8 Känner igen mig i det du skriver. Har varit väldigt nere ett tag men nu är jag påväg upp och det tog ett bra tag innan jag faktiskt ens förstod att det inte var normalt att må som jag gjorde och var som jag var men när jag väl förstod det att dom andra dom gör ju inte såhär och då menar jag inte att det inte är något fel att vara olika men när det är sådan stor skillnad på en hel klass mot en själv som fick undvika några personer då så förstod jag att det inte var helt normalt. Jag gjorde precis som du. 

Jag tog kontakt med BRIS där dom hela tiden pushade mig till att kontakta Ungdomsmottagningen. Men jag var rädd att mina föräldrar då skulle få reda på hur jag kände så jag ville inte gå dit ifall dom säger något till mina föräldrar men tillsist efter att jag tog hela 45 minuter på mig med att prata så förstod jag att denna tystnadsplikten gäller. Ifall din mamma eller pappa nu skulle bett på sina bara knän för att få uppgifterna så skulle dom inte ens fått de. 

Så en gång på sista lektionen jag tror det var en onsdag. Så bestämde jag mig. Efter denna lektionen så skulle jag gå till ungdomsmottagningen.  Jag kan än idag skratta åt det men jag gick ju till BUP istället för UM så när jag väl gick dit så var jag helt förvirrad när dom sa att det var BUP istället för UM så de fick guida mig igenom hela kommunen för att jag skulle hitta. 

Idag så mår jag faktiskt helt okej och går till den kuratorn jag träffade först ännu för att allt inte är över men om man skulle säga på en skala 1-10 och jag skulle beskriva hur jag mådde förut med 10 som sämst så skulle jag sätta en 7. Idag så har jag en 2. Det kan någon gång per dag komma fram dessa minnena men det går stegvis neråt för varje dag. Från att inte kunna sova på nätterna av mardrömmar, inte kunna koncentrera sig i skolan vare sig på lektion eller rast, behöva vara på sin vakt hela tiden eller behöva visa en sida som inte är jag (för självförsvar), till att idag sover jag precis lika gott som innan, koncentrerar mig mycket mer och är aktiv i samtalen på rasterna. Är inte heller på min vakt hela tiden utan kan vara avslappnad och visar mitt riktiga JAG. 

Har för mig att inte tystnadsplikten gäller ifall du:

Har begått ett brott med straff längre än 1 år eller ifall du blivit offer och straffet som gärningsmannen kan få är 1 år eller mer.

Ifall du har självmordstankar eller ifall du har en ätstörning.

Men är inte helt hundra på detta.

Det du kan göra är att gå till UM och fråga. Du kan bara gå dit och fråga om tystnadsplikten och säga att du inte vill att dina föräldrar ska se det. Då förklarar dom det för dig och hur det går till och vid de fall som de kommer att behöva bryta tystnadsplikten. 

De kommer säkert att be dig att du ska prata med dina föräldrar men ifall du inte vill så behöver du inte. Har hänt mig kanske 5 gånger att hon bett mig prata med mina föräldrar men då är det bara att säga att man inte vill. Hon har förstått det nu med mig så nu så har hon inte pratat om det på ett tag.  

För mig har det värsta varit att jag behövt ljuga inför mina föräldrar var jag är men oftast så är ju dom inte hemma (jobb) så för mig har det liksom mest varit att man inte svarar på telefon osv. Sedan så är det svårt när man mår dåligt att ljuga och jag rekommenderar det inte och egentligen så rekommenderar jag att man pratar med sina föräldrar men om man inte vill så vill man inte av olika anledningar och det är nog en normal sak. Sedan så är det ju så också att för mig har det varit svårt med tider för de flesta tiderna är just på skoltid vilket gjort att jag fått vänta mycket längre än dom som sagt till sina föräldrar att dom mår dåligt. För ifall jag skulle gått så skulle jag antagligen fått frånvaro vilket inte vore så positivt för någon som annars alltid kommer i tid. Så då har jag fått ta tiderna efter skolan istället. 

Du får gärna skicka ett PM om du villHjärta Du fixar detta. Tro på dig själv!

Här kommer en länk med mer inför från just UMO (ungdomsmottagningarnas hemsida 

Denna länk handlar om in journal på UM. Längst ner finns även en film om vilka som kan läsa ens journal.

javascript:nicTemp();

Och denna som handlar om sekretessen och tystnadsplikten:

javascript:nicTemp();

Rekommenderar att läsa båda två.

Anmäl
2018-09-13 21:27 #15 av: Lonaa

#14, Härligt att läsa att du mår bättre!☆

TS, jag instämmer med övriga som skrivit - kontakta Bup, UM eller någon i skolan (skolsyster, kurator, någon lärare du har förtroende för) och be om hjälp. Det tar ofta både tid och kraft att ta sig ur en depression och det är väldigt svårt att göra det själv. Att be om hjälp är ett stort, första steg på vägen.♡

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-09-14 09:50 #16 av: spazecandy

#14 

Tack för hjälpen, jag har läst länkarna. Jag ska försöka samla mod och prata med någon.

Jag uppskattar verkligen din hjälp!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.