Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 730 ggr
shia
2018-10-04 21:22

(x) kompis försökte ta sitt liv, vet inte vad jag

Hur hjälper jag min kompis som försökt ta livet av sig på bästa sätt?? Jag är förtvivlad, i chock, ledsen, arg, jag vill säga att jag inte begriper vad som kan få en att vilja gå så långt att försöka ta sitt liv…. Men jag själv har ju varit på den vägen så känns fel att säga så…. Jag skrev som sagt till henne när jag fick veta ( men skrev ej att jag visste vad som hänt då hon som berättade för mig sa att hon inte fick säga det. ( hon frågade vår mentor /so lärare om det var sant det hon hört och det var det…. Försökte med ord berätta hur mycket hon betyder för mig och att jag inte vet hur hon mår eller varför men att jag alltid finns om hon vill skriva prata eller umgås. Hon skrev lite saker men ser hon gick till BUP nu. Fick några tabletter osv. Att det hänt saker hon inte är redo att berätta om än. Har full respekt för det men känner mig hjälplös och maktlös…. Känns bara som jag vill skylla allt på allt p alla. På mig på skolan på alla. Att skolan inte hade mer förståelse för att hon mådde dåligt att de fortsatte klaga på att hon måste söka prao å allt sådant…. Att jag inte var tillräcklig och borde hört av mig oftare när hon var hemma…..

Annons:
Springflower_Haruki
2018-10-04 23:12
#1

Du ska aldrig tänka så. Om hon inte öppnar upp säg och pratar inte med någon så berätta för hennes föräldrar men hon verkade gå till bup så hon pratar ju med någon i alla fall. Och det är verkligen inte ditt fel, hon är i ett förvirrande läge i sitt liv och försöker finna sina meningar och hur hon känner vad får henne att bli glad m.m. Det du kan göra är att finnas där för henne och vissa att du finns där när hon är redo att prata med dig. Stressa inget att hon måste berätta utan ge små snälla kommentarer så det blir naturligt och gör så att hon ser det som är bra. Se till att hon inte är så ensam men kom ihåg att inget är ditt fel. Det kan vara skolans fel men egentligen är det ingens. Om hon inte pratar med någon kan ingen gissa sig till att hon mår dåligt, såklart man kan men det är svårt. Man behöver mötas i mitten liksom. Men om hon pratar med andra och om hon börjar bli bättre så kommer det mössa sig. Så länge hon får hjälp. Jag själv har vart där. Jag var i en djup depprition i flera år, hemma, vänner, mobbing, skol press allt var för mycket och det gick så långt så att jag försökte ta mitt liv mer den en gång. En nära vän till mig, till och med min bästa vän som jag pratade med insåg detta och berättade för sina föräldrar som pratade med mig och jag började få hjälp. Jag var arg i början men jag fattade varför han gjorde det och jag skyller inget på honom elller någon annan. Men kom ihåg det finns för din kompis och om det bli sämre säg att du finns där eller ta kontakt med någon för det är hemskt att bära den tyngden själv och utan att prata med någon. Du kanske också behöver prata med någon för att få av lite tyngd från dina axlar och kunna ta det lungt. Jag hoppas det blir bättre för dig och din kompis c:

Upp till toppen
Annons: