Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1281 ggr
akvarium123
10/6/18, 11:19 PM

Flygrädd

Hej! Som ni hör i rubriken så är jag flygrädd. Och behöver lite hjälp här. 

Egentligen är jag nog mest rädd för passet. Jag har älskat att flyga innan innan jag typ blev 10 när jag kunde förstå mer och mer. Och nu så har jag ju "förstått" (mer att hjärnan tror det är så) detta att vad händer ifall jag inte kommer med flyget? Det finns några frågor som gör mig mest rädd och ifall någon skulle viljat lära mig detta och få ett svar för alla kring dessa frågorna så vore det toppen!

1 Vad händer ifall jag inte ser lik ut passet? Jag menar jag kanske får bort alla mina finnar sedan passet togs (om en månad ungefär)till det att jag går på flygplanet (flyger tidigt i januari nästa år). Kommer jag då få vara kvar i det landet i hela mitt liv? Jag menar då ser jag väl inte ut som på passet kommer dom då verkligen tro att det är jag?? Då det gått så kort tid. Att det känns osannolikt att det försvinner så snabbt.

2 Vad händer ifall jag trots allt skulle tappa bort mitt pass? Kommer jag inte komma tillbaka till Sverige då??

3 Hur vet man att passet är gjort enligt alla konstens lagar. Nu tar ju jag fram alla världens scenarion om hur det kan bli men tänk ifall det inte blir riktigt hos passmyndigheten? Och något fel händer. Hur vet jag det? Kan man kolla det på något sätt?

Ja dessa förbaskade passfrågorna som jag är livrädd för. Allt annat är jag inte det minsta rädd för. 

Okej en annan sak som handlar om detta med passet. Vad kontrollerar dom när dom kollar på mig och passet? Är det mina finnar (och vad händer ifall dom då försvunnit) sedan har jag ett ganska så igenkännligt huvud. Kan dom kolla på det? Mitt hår? (ifall jag har gelé i?? Hur gör dom då?? Ber dom mig ta ut gelé ur håret genom att blöta ner håret och sen torka det?) Eller hur ser dom på mig? 

Vet att dom även kommer ta längden men även i detta. Jag kommer ju kanske växa något!! Tänk ifall jag nu är 166 på flygplatsen men bara 164 på polisstationen när dom mätte mig där. Eller ifall man nu skulle göra det hemma. Kommer inte ihåg. Kommer dom inte godkänna mig då??  

Sedan så har jag ju inte direkt några andra rädslor. Det enda är just detta med att jag är rädd för att inte kunna komma tillbaka till Sverige igen. Det är ju dessa 3 frågornas samband. 

Sorry för många frågor men jag har verkligen fått avboka så sjukt många resor under mitt liv för hela familjen för att jag haft så mycket frågor om passet. Och jag vill nu faktiskt göra det. Hur nervös jag än kommer bli. Och förhoppningsvis så kan ni några svar så kanske jag tänker klarare i huvudet då. 

Myndigheten som gör mitt pass är Polismyndigheten. Om det nu gör något och vi flyger från Landvetter. Och till Storbritannien. Men vad gäller där när det inte är med i EU?? Visst kommer man in där också??

Sorry för text men är lite rädd nu. Och nästa gång jag ska flyga kanske jag kan slappna av igen! 

Ge gärna era bästa flygtips också! Både på flygplatsen och i luften.

Annons:
Aleya
10/7/18, 12:01 AM
#1

Jag tror att det nog skulle vara bäst att maila och fråga polisen dessa frågor. Så du får svar av proffs och kanske du kan känna dig lugnare

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mitchan
10/7/18, 12:53 AM
#2

dom bryr sig verkligen inte om varken frisyrer, hårfärger eller finnar när dom tittar på passet, då det här är väldigt tillfälliga saker som alla vet kan förändras väldigt snabbt (och passfotot gäller ju i flera år, inte typ… tills du går till frisören) :D 
dom tittar förstås på ansiktsdrag. näsa, ögon, ansiktsform, osv. det här är anledningen till att det finns tydliga regler om hur ett passfoto ska se ut - för att dina drag ska synas. och ta det dessutom med en nypa salt - mitt ID-foto är några år gammalt (jag har gått upp i vikt sen dess och till följd av lite fett så ser min näsa mindre ut nu tex) och jag har aldrig haft några problem med det trots att jag ser galet annorlunda ut, och mitt passfoto togs på en asdålig dag och blev VÄLDIGT osmickrande och ser inte alls ut som mig. inga problem där heller. 

tvivlar starkt på att någon kommer mäta dig på flygplatsen :P och om dom gör det så tas det alltid med en nypa salt också. det är liksom en ungefärlig uppskattning. min kompis uppgav aldrig sin längd när hon gjorde sitt pass utan dom uppskattade det åt henne. mig frågade dom "vet du hur lång du är?" när jag skulle skaffa pass, jag svarade "ööhh nä? tror mitt ID säger 171 men jag vill säga att jag är lite längre än så…." - hon svarade typ "okidoki" och när jag fick hem passet stod det 172cm :P 

om du mot förmodan skulle förlora ditt pass så går du till närmsta svenska ambassaden i landet du befinner dig i och skaffar ett provisoriskt pass, så fort du upptäcker att du har tappat det. om det inte finns fotostation på den svenska ambassaden du skaffar provisoriskt pass hos så bör du ha med 2 giltiga passfoton. du bör även ha med ditt vanliga svenska ID-kort. det hela kostar 1600kr. 
men jag rekommenderar främst att inte tappa passet…. :D

Maria
10/7/18, 7:52 AM
#3

Flygrädd är du inte. Det här är ju en annan slags osäkerhetskänsla du har.

Du behöver inte vara orolig för små förändringar. Jag kan ju ta ett passfoto på mig idag med långt grått hår och imorgon klippa håret kort och färga det rött utan att passet påverkas alls.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

silverfiisk
10/7/18, 9:41 AM
#4

Du behöver absolut inte vara orolig. Man ser att det är du på passfotot även om du blivit äldre, inte har några finnar, har ny frisyr osv. Jag har rest väldigt mycket och ärligt talat så har dom aldrig kollat speciellt noga på passfotot. När man skaffar ett pass hos polisen så får man även lämna fingeravtryck, så om dom mot all förmodan inte skulle tro att det är du på bilden så kan dom kolla ditt fingeravtryck. Ett pass gäller ju i flera år, och är man ung så hinner utseendet förändras mycket under den tiden. Det är dom medvetna om så det är inget konstigt alls. Skulle du tappa bort ditt pass så kontaktar du bara svenska ambassaden i det land du befinner dig så hjälper dom till att lösa det. Inga problem! Du får ett provisoriskt pass så att du kommer hem, sen får du göra ett nytt i Sverige. Som sagt, jag har rest väldigt mycket och det har aldrig varit några problem alls. Finns ingen anledning att vara orolig och boka av resor på grund av ditt pass. Res, skapa fina minnen och ha kul istället för att oroa dig!

akvarium123
12/8/18, 9:44 PM
#5

Hej! Och tack för alla kommentarer förresten, det lugnade mig!

Tyvärr finns det en fråga som jag verkligen vill ha svar på då jag tänkt på den länge nu. Vi flyger strax iväg (1 vecka, söndag) så flyger vi men nu är jag rädd att flygplanet ska krasha över att det halkar och typ gör som en bil lite. Helt enkelt halkar och glider av vägen och i detta fallet att flygplanet då halkar till och glider av landningsbanan/startbanan. Är detta något som händer ofta eller kan jag släppa den tanken. Finns det några större risker med att flyga på vintern än på sommaren? Upplever ni att det är mer turbulens eller är det som en vanlig flygning? Kanske lite svårt för sådana som inte jobbar inom flygbranschen men någon kanske har någon erfarenhet kring detta? 

Och ifall ni har något mer tips kring hur man kan lugna sig inför och under resan så får ni jättegärna säga dom också! De tas tacksamt emot🙂

silverfiisk
12/8/18, 10:05 PM
#6

#5 Nej, det är inte vanligt att flygplan glider av banan. Jag har åkt flygplan så många gånger att jag tappat räkningen, och det har aldrig hänt något. Det är mycket större risk att råka ut för en olycka med bil än med flygplan, så du behöver absolut inte vara orolig. Om det skulle bli turbulens så är det inte heller farligt, piloterna är välutbildade och vet vad dom ska göra. Så länge flygvärdinnorna är lugna så behöver du inte vara rädd :)

Annons:
OreoHamie
12/8/18, 10:10 PM
#7

Nej, att ett plan halkar och kraschar händer nog i ett av 1 000 000 000 fall.

Jag har ingen större erfarenhet, men åska och sånt förekommer ju när det är varmare. 

Sedan får man tänka att turbulens inte alls behöver vara farligt.  Min pappa flög någon gång, och då sa han att planet hade störtat i flera meter, men att detta var fullt normalt och inget att vara rädd för alls. 

Jag har själv varit orolig över att flyga förut, men jag har vant mig nu. Det är helt enkelt inget att oroa sig för, inget farligt kommer att hända.

Xseros
12/8/18, 11:37 PM
#8

När det gäller frågorna om borttappat pass och "att sitta fast i landet" kan du gå till Svenska ambassaden för det.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Lona
12/9/18, 7:16 PM
#9

Start- och landningsbanorna hålls i gott skick och man har koll på tex ishalka och annat som förekommer på vägar där bilar åker av. Det är alltså inte alls samma risker att "få sladd" eller liknande.
Om du är nervös/rädd så säg gärna det när du går ombord. Min kompis som har flygrädsla brukar säga till personalen, hon har då fått hälsa snabbt på piloten, dessutom har hon frågat om vädret och eventuell turbulens. Hon tycker att det är lättare när hon vet om och när det kommer att bli lite turbulent, likaså hur länge det håller i sig.
Piloterna och övrig personal - för att inte tala om flygledarna på marken - har bra information och guidar planen på bästa sätt.
Det är som sagt betydligt större risker att åka bil - eller för den delen att bara vara hemma! - än att flyga. (Bli nu inte nojig för att åka bil😉😃)
Ha en härlig semester, njut!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
8/28/19, 5:20 PM
#10

Hej! Nu ska jag ju då flyga igen😕 Är livrädd egentligen. Men jag har fått några knep sedan senast jag flög bland annat att det fungerar bra att tröstäta😃

Däremot har jag förstått mer och mer att jag kanske inte heller litar helt på piloterna. Så nu undrar jag ifall ni har några bra övningar för att lita på helt okända människor. Har ni någon bra övning på hur man kan träna upp tilliten till folk? Lite svårt att förstå vad jag menar kanske🤔 Men jag hoppas ni förstår!

silverfiisk
8/28/19, 7:13 PM
#11

#10 Flygplanen går för det mesta på autopilot, alltså gör inte piloterna något. Piloterna har bra utbildning och kompetens, och många många flygtimmar. Dom vet hur man flyger och dom vet vad dom ska göra om något mot förmodan skulle gå fel. Om man tittar på statistik så ser man att det sker betydligt fler olyckor på marken än i luften, så det är faktiskt farligare att vara i trafiken, och det är du säkert varje dag. Jag förstår att det är jobbigt att vara flygrädd och att du inte blir mindre rädd för att någon säger att det inte är farligt, men som sagt så är det inte ofta flygolyckor med så pass stora plan sker. Har du provat att gå till en psykolog eller kurator och prata om flygrädslan? Det kanske kan hjälpa lite.

akvarium123
8/30/19, 6:13 PM
#12

#11 Tack för svaret ska försöka ta till mig detta om autopiloten! Jag blir faktiskt lite lugnare av att höra av folk att det inte är så farligt. Detklart att jag inte blir botad av det på en dag men det känns bättre att så många människor säger samma sak att det inte är farligt🙂

Jag vill inte gå till UM igen så jag tar allt med flygrädslan via BRIS. Detta är en sak som inträffar någon gång per år så detta är ju inget som påverkar min vardag så mycket. Mer än dagarna innan som kan vara lite stressiga pga oro😕 

Men jag håller på att öva på att hantera min flygrädsla på olika sätt. Jag vill inte gå in på vad jag gör då jag inte vill att personer ska känna igen mig då det är ganska så många som vet hur jag hanterar detta. Det tar däremot ca 90 min varje dag just nu som jag tillägnar åt att öva på att hantera flygrädslan på ett eller annat sätt och det finns en sorts planering inför detta. Och detta som jag skrev här var då en del i denna planeringen. Att lära sig att lita mer på medmänniskor.

Zepp
9/3/19, 12:31 AM
#13

Det där med passet är rätt enkelt, så länge du inte tappar bort det och flyger man utanför EU så skall det vara giltigt 6 månader efter att du anlänt!

Utseendemässigt, jag är äldre, ibland är jag rakad ibland har jag skägg.. grejen är att håret kan se ut lite som helst till stora delar beroende på när på dygnet man flyger eller när man klippte sig!

Passpoliser är inte dumma, du ser nämligen rätt så lika ut oberoende utav finnar/frisyr/om du åker mitt i natten eller något annat!

Iallafall så om man flyger inom EU så är det flygbolagen som kräver pass.. utanför EU så krävs ett giltigt pass från Sverige för olika länder har olika visumfrihet i olika länder!

Dvs förutom plånboken så är det alltid passet jag har stenkoll på när jag flyger och det jobbiga är att man måste visa det flera gånger dels här i Dverige dels utomlands när man skall flyga iväg hem!

Dvs jag är 63+ och jag är alltid stressad när jag skall flyga, man får inte missa något.

Och säkerhetskontrollerna på olika flygplatser är oftast mer rigida än i Sverige!

Men jag ser det som så att den extra rigida säkerhetskontrollen är för min skull.. för min säkerhets skull.. så då blir det så mycket enklare att underkasta sig all kontroll iomed att man vet att de är lika petiga vad gäller alla andra!

Oså till planet och piloterna, för dem så är det typ att köra en buss, det mesta går via rutin och autopilot, dvs piloterna övervakar det hela!

Det är läskigt att sitta instängd och flyga över marken utan att kunna påverka.. grejen är att det är ofarligare än att låta sig köras till skolan av sina föräldrar!

Iallafall så är det rätt udda att flyga.. man kan tänka att motorerna lägger av och sådant.. men man tänker sällan att ens föräldrar skulle kunna vara trötta och missa den där andra bilen som kommer från höger!

Iallafall när jag gick i grundskolan så visste jag vad min  framtid var, dvs jag skulle bli pilot.

Tills jag kom på att jag inte bara var höjdrädd utan oxå flygrädd!

Höjdrädd är jag fortfarande men jag flyger numera med skräckblandad förtjusning iallafall på charterresor!

Iallafall det är med passet.. flygbolaget har koll på det, dvs de släpper inte ombord dig om det inte är gilltigt i sex månader om du flyger utanför EU!

Om du tappar bort det utomlands, så får du problem när du skall flyga hem, men det borde du ha märkt långt innan du skall flyga hem och då grejar konsulatet någon tillfällig handling! Dvs det finns lixom inte ens en chans att du blir kvar utomlands, den nationens myndigheter vill bli av med dig och kontaktar ditt konsulat, för de vill inte ha dig sittande på deras flygplats!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Herveaux
9/3/19, 6:46 AM
#14

TS glöm inte bort att piloterna också vill landa säkert och komma hem till sina familjer efter en arbetsdag. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Tobbe_490
9/23/19, 5:03 PM
#15

Hej,

Med alla dina frågor om pass och flygrädsla tror jag nog att Du borde tala med någon kunnig person (kurator etc). Har du några andra saker som du oroar dig för? Du verkar inte lita på andra människor eller inte heller dig själv (tänk om jag glömmer passet)? Det finns många risker i livet men allt kan man inte gå att oroa sig för - då går det ju inte att leva!

Upp till toppen
Annons: