Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 764 ggr
angie18
10/7/18, 11:55 AM

nyanserat

hej jag läser vård och omsorgs utbildningen och för att få högre betyg ska man skriva t.ex en text nyanserat är de någon härinne som är duktig på att förklara/beskriva hur man skriver på ett nyanserat sätt 💜

Annons:
Maria
10/7/18, 12:13 PM
#1

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[IdaSoren]
10/7/18, 12:13 PM
#2

Det brukar oftast betyda att man ska belysa sin text från olika perspektiv. Alltså vrida och vända på sitt resonemang för att visa att man har förmågan att se saker från andra synvinklar än den självklara/egna. Enkelt förklarat så gäller det att försöka undvika att bara skriva från sitt eget perspektiv eller det vanligaste perspektivet, och även inkludera andra perspektiv i sin text, även om man själv inte håller med om dem.

ThatPie
10/7/18, 12:23 PM
#3

För att ta ett exempel: Kalle plockar upp en kaka, men Jacob ville också ha den kakan. Jacob tar kakan från Kalle och äter upp den. (förklarar händelsen/basen i det man ska skriva om. Samt varför det händer). Nu vill inte Kalle vara med Jacob längre (”Därför”, ”det relaterade till”, ”pågrund utav detta”, förklara vad reaktionen till händelsen blev). Jacob tog Kalles kaka för att han Saga tog hans (ge en annan anledning, om det finns en, till varför händelsen utspelade sig som den gjorde ”Det är pågrund av… att… hände). Enligt min åsikt så ska Jacob få ta kakan för att… (om det är den typen av text ge din egen åsikt om saken) Hoppas det är förståligt, men det var ungefär såhär jag fått det förklarat för mig i alla fall.

Upp till toppen
Annons: