Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 1876 ggr
Fattaringenting
2018-10-12 15:09

Betyg e

Idag fock vi reda på vad vi fick för betyg på so-provet (igår) man fick bara ställa sig i ett led och så sa hon vad vi fick för betyg Och dem flesta fick A några fick b och några fick c men jag fick E Och jag hade inte tränat på provet för jag visste inte ens att vi hade det men jag kunde ändå några frågor jag kunde svara på, jag fuskade på datorn och sökte upp hur många som satt i riksdagen och så vidare.. det var ungefär 20 frågor som man skulle svara på och svarade på alla det bästa jag kunde, fast jag inte kunde så bra och skrev långt om allt och fick ett facking E ??! Alla andra som fick a och b o sånt svara ju typ jättekort på allt medans jag skrev som en jävla bok på alla frågor, jag trodde det handlade om att svara på allting bra och långt Jag blev jättenöjd över provet men kännde mig jätte nedstämd när hon sa att jag fick E på det, vet nån varför jag fick ett e vad tror ni det var jag misslyckades med om vi inte tänker på frågorna för det vet ju ni ändå inte Jag känner mig helt enkelt orolig inför framtiden när jag ska få mina första riktiga betyg på själva ämmnerna.. är det så hårt. Jag som trodde att e var att man inte svarade på typ nåt och skrev jättekort Hjäääääääöllllppppppp

Annons:
Gronstedt
2018-10-12 15:13
#1

Om du fuskade bör vara glad att du fick något betyg alls. Långa svar som är fel ger förstås lägre betyg än korta svar som är rätt.

Lona
2018-10-12 15:17
#2

Fråga din lärare! Att skriva långt är ingen garanti för ett bra betyg, tvärtom kan det visa att man inte har en aning om just det rätta svaret. Om svaret på en fråga är "349" och någon skriver just det så ger det förstås ett bättre betyg än någon som skriver "nånstans mellan 340 och 350 för det är ett lagom antal" även om det sista svaret inte är direkt fel. Men som sagt, fråga din lärare. Och plugga för all del inte bara till proven, se till att hålla dig uppdaterad på det ni håller på med hela tiden! Definitivt större chans till bra betyg än om man enbart råpluggar som en tok inför proven.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
2018-10-12 15:24
#3

Först och främst så tror jag alla missat att det ska vara ett prov någon gång. Det har iallafall jag gjort och särskilt nu sista veckorna innan höstlovet. Man rör till det ordentligt i huvudet nu🙂 Tips: Köp en kalender ifall det är för rörigt.

Jag tror faktiskt inte alla fick A, B eller C. Det tror jag inte och isådanafall måste din klass vara väldigt, väldigt smart. För A är inget man får enkelt. Och inte heller C eller E. Jag antar att du går i 6;an nu och jag var också nervös över att få bra betyg men det spelar egentligen ingen roll för dig vad du har för betyg i alla ämnena. Det är slutbetyget i årskurs 9 Vårterminen som är det viktigaste! 

Man kan få A i en fråga även fast det är kort. Samma som att du kan skriva flera sidor och ändå få ett E. Det är kunskapskraven du ska skriva inför. Och då kan du lika väl skriva saker på E nivån hela tiden fast att du skriver mest i klassen. Medans den som skrev kort skrev på A nivå och använde "A nivås" ord och meningar. Så allt handlar om att du ska få det på rätt sätt liksom. Och sedan för A nivå måste du resonera väldigt mycket. (Vilket man övar på mer i högstadiet). 

Sedan är det aldrig en bra idé att fuska. Nästa gång kan du istället säga som det är till läraren och be om att få plugga inför helgen exempelvis och ha provet på nästa SO lektion.

Jag som går i 8;an nu har som mest fått ett B som högst och har aldrig passerat att få ett A. Du behöver i vilket fall som helst inte vara det minsta orolig för dina betyg och när du väl fått ditt betyg så ska du vara stolt över dom; du kan bara göra ditt bästa!

Fattaringenting
2018-10-12 15:25
#4

Fast jag sökte faktiskt bara på kryssa i frågorna inte dem man skriver muntligt eller vad det nu höter

Kirnzy
2018-10-12 15:30
#5

Förstår faktiskt inte hur man kan bli så nedstämd över att få godkännt på ett prov man inte pluggat till och dessutom fuskade på. Det handlar inte över huvud taget om hur mycket man skriver, utan det är endast innehållet som spelar någon roll, ibland är det t.o.m att föredra att hålla sig kort. Det är väldigt svårt för oss att svara på varför du fick ett E när vi inte kan se provet, men tankar kan man ju ha. Bäst är att fråga läraren om betyget. Har du varit med på lektionerna innan och vet exakt vad det handlar om? Annars kanske du har missuppfattat några frågor eller helt enkelt fått upp fel svar när du sökt, eller att det egentligen fanns många svar till en fråga men det rätta svaret (det ni har jobbat med/gått igenom) kanske du inte fick med. Men det gör inte hela världen att få E på några enstaka prov, eller ens i hela kursen. Ett tips till nästa gång om du hamnar i den situationen att du inte vet av provet (om man tex har vart sjuk) så be om att få göra om provet på en senare lektion och använd "prov-lektionen" till att plugga. Många lärare går med på det, dock inte alla eller alltid, men det är bättre att säga som det är. Att fuska kommer man ingenstans med..

Lona
2018-10-12 15:32
#6

#4, Fusk är det lik förbaskat och inte värt ett bra betyg, eller hur? Det handlar ju inte bara om att få bra betyg NU, det handlar om att lära sig för framtiden.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Gronstedt
2018-10-12 15:33
#7

#4: Det är väl inte bättre att fuska på kryssfrågor?

Vikan
2018-10-12 15:33
#8

Fråga din lärare för vad du behöver förbättra är allt du du kan göra.

Annars är väl nyckeln för högre betyg att uttrycka sin nyanserat, använda sig av flera perspektiv och dra upp för- och nackdelar och liknande. I högstadiet kunde jag göra misstaget att råka upprepa mig själv, även fast jag inte själv upptäckte det, och det gjorde inget för mit betyg mer än att det såg långt ut. Satsa på kvalitativt istället för bara långt.

Och om du orkar, plugga lite varje dag eller kolla upp det som behövs. Plugga inte dagen innan, utan plugga dagar innan och lagra informationen. Gör läxor och uppgifterna, läst kapitlena i läroboken osv. Är själv inte bäst på att plugga, men jag försöker att i alla fall inte panikplugga dagen innan

Tillägg: fuska inte igen. Det lönar sig inte i framida prov eller i övriga livet. Och: du lär bli påkommen av någon lärare någon gång. Ditt prov rivs och lärarna kommer i framtiden ha koll på dig. Det lönar sig inte alls

Lona
2018-10-12 15:38
#9

TS, om du har möjlighet till det så be gärna dina föräldrar eller klasskamrater om hjälp. Se om ni kan plugga ihop eller om någon kan förhöra dig. Den som förhör dig behöver egentligen inte kunna ämnet så värst bra, det räcker med att hen kollar i boken och ställer frågor om texten. En del skolor har även läxhjälp, kolla hur det är på din skola?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2018-10-12 15:48
#10

Förresten, var detta det första provet eller skriftliga läxförhöret ni hade i detta ämnet? I så fall är det ännu viktigare att du frågar läraren vad du kan göra bättre. Kanske kan läraren ta upp det rent allmänt på en lektion, att "Såhär bör ett bra provsvar se ut"? Skriftligt = man skriver svaren (även kryssfrågor) MUNtligt = man svarar med MUNnen, dvs pratar :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

BokDuvan
2018-10-12 16:31
#11

Ta det lugnt i sexan, går i nian nu och har alltid haft rätt så bra betyg, bara A o B, ngt enstaka C, har dock alltid haft lätt för mig i skolan. Betygen du får nu spelar ingen roll alls, det är i slutet av åttan och i nian du behöver börja plugga ordentligt. Det är väl inte så konstigt att du får E på ett prov du inte pluggat till? Precis som alla andra säger så behöver man inte ha långa svar för att få bra betyg, bara du har med det du ska. Det beror på vilken slags fråga det är. Vissa frågor kräver simpla svar, typ ”i riksdagen sitter __ många.” Kan säga såhär: är det ren fakta så korta svar, är det mer ”tänkfrågor” där du kan resonera och se olika sidor är det utvecklade svar där du resonerar i FLERA led. Ex ”att köra bil är dåligt för miljön eftersom det släpper ut avgaser SOM i sin tur leder till att jordens medeltemperatur höjs och det blir varmare. En konsekvens av detta är bland annat att korallrev kommer att försvinna pga den ändrade temperaturen.” Det är ett resonemang i flera led och krävs för att du ska nå B/A nivå. Försök även att alltid motivera och även se det från olika perspektiv. Läs kunskapskraven och använd många begrepp som har att göra med ämnet du läser. Men som sagt behöver du inte oroa dig över ett prov, fick E i den första muntliga redovisningen jag gjorde i skolan (e extremt blyg så vågade nt säga ngt typ) men slutade ändå med typ ett B i betyg den terminen.

Travis D
2018-10-12 16:51
#12

Om du inte pluggat kan du inte vänta dig ett A? 🤷🏽‍♀️

[Tuulikki]
2018-10-12 18:43
#13

Du pluggade inte och du fuskade dessutom. E är det enda rättvisa betyget då ju (knappt det). Var glad att läraren inte underkände dig pga fusk.

Annons:
Mysan_
2018-10-12 18:59
#14

Inte för att vara den som är den, men du får stå ditt kast om du fuskar

Fattaringenting
2018-10-12 20:08
#15

Fuskade och fuskade… men asså jag skrev ju i allafall rätt svar de e de viktigaste nu iaf

Lona
2018-10-12 20:32
#16

#15, Nej, det är inte det viktigaste. Fusk är fusk, finns inget sätt att snacka bort det.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-10-12 20:39
#17

Bara dumt att klaga. Du pluggade inte och du fuskade. Hade du väntat dig ett A från inget plugg och dessutom fusk? Nu har du lärt dig en läxa så kanske du börjar plugga i fortsättningen så slipper du fuska och få E. Hade jag varit du hade jag varit glad att jag blev godkänd och fick E. Hade jag varit din lärare och läst detta hade du fått F.

Fattaringenting
2018-10-12 20:46
#18

Fack Wikipedia

Travis D
2018-10-12 21:38
#19

#18 skyll inte dumma val på internet 🤦🏽‍♀️

Lona
2018-10-12 22:26
#20

#18, Vad har Wikipedia med saken att göra? Instämmer med #19, skyll inte dumma val (eller brist på kunskap) på Internet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[134643]
2018-10-13 00:22
#21

1X2 frågor är E nivå oftast. Man kan faktan, siffrorna, datumen eller vad det nu kan vara, men man har inte visat att man förstått det i perspektiv. Att man faktiskt förstått hur saker hänger ihop, eller att man kan se det från olika perspektiv. Resonera om saken. Så ja, lyckades du genom fusk kryssa i rätt på de frågorna kommer du inte över E nivå. Tydligen så missade du något på de frågorna där du fick svara själv. Fråga din lärare exakt vad det var du missförstått.

[EM_L]
2018-10-13 11:43
#22

Var glad att du inte blev underkänd på provet för att du fuskade.

Nu vet jag inte vilken årskurs du går i, men om du går i 6:an så hetsa inte upp dig efter betyg.

Betygen i 8:an och 9:an är de viktigaste att fokusera på tycker jag.

[Devya]
2018-10-13 22:43
#23

Du bör skämmas istället för att stoltsera med att du fuskade. Har du inget samvete? Jag skulle må så dåligt om jag fuskade så jag förstår inte hur du kan gnälla över ett lågt betyg. Du förtjänar ju att bli underkänd. Det brukar nämligen vara konsekvensen av att fuska.

Travis D
2018-10-13 22:49
#24

Måste hålla med #23 man ska inte vara stolt över att fuska. Fuska är värre än F. Att fuska visar bara att man inte äns försökt själv utan bara fuskat.

Honestyisdead
2018-10-15 19:40
#25

Det är första gången  jag är med om att någon som har fuskat har mage att beklaga sig över ett godkänt betyg.

LinneaWik
2018-10-16 09:41
#26

Får jag fråga vilken klass du går i? :)

Äppelsnäckan
2018-10-18 15:09
#27

Att du inte fick bättre betyg än E är antagligen för att du faktiskt inte pluggade och hade förståelse för vad provet ens handlade om. Plugga nästa gång. Tänk på dina klasskompisar som kanske slet röven av sig för att få sina A:n och B:n. De fick inte sina betyg på posten utan av en anledning, precis som du fick E av en anledning. Du borde vara glad att du inte fick F. Förväntar du dig A kanske du ska plugga till nästa prov.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
snigelfisken
2018-10-24 21:56
#28

De såg väl att du fuskade. Långt betyder inte bra. Du kan ha bara skrivat en långt bullshit text. Sorry, lärarna fattar oftast sånt där. Förresten, det är ingen fara. Fuska inte.

Honestyisdead
2018-10-24 22:45
#29

#28 Man får inte godkänt om fusk uppdagas.

Thotis90
2018-10-31 14:06
#30

Du ska vara glad att du fick ett E överhuvudtaget. Fusk förtjänar ett F…

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Linnea0001
2018-11-01 11:55
#31

Du ska vara glad att du fick ett betyg.. fusk = F Nästa gång så fuskar du inte okej? Gå nu till din lärare och säg såhär. - Jag fick ett E på detta prov och hade förväntat mig något högre. Vad är det jag ska tänka på till nästa gång och göra bättre? Det är alltid bra att informera ens lärare att man förväntar sig ett högre betyg då blir det svårare att sätta lågt även fast man absolut inte ifall fsvaren är värda ett E förvänta sig ett A. Sedan så ska man ju fråga vad man kan göra bättre. Och ifall det var jag skulle jag ha så dåligt samvete och säga att dom ska ändra till ett F för jag FUSKADE!

Travis D
2018-11-01 17:27
#32

#31 du behöver nog inte ta i så mycket. 

Fattar att man inte ska fuska men inte varför det är så stor grej :)

Dom flesta fuskar någon gång, vissa utan att veta om det. man ska inte fuska men det är inte världens undergång. 

Förstår inte varför man skulle säga till läraren att man fuska för då skulle det nog bli 100 gånger värre men alla agerar olika :)

BokDuvan
2018-11-01 18:50
#33

#32 visst, de flesta fuskar någon gång på ett verbförhör, men inte har de mage att klaga på att man får dåligt betyg för det. Dessutom kan du inte tänka att du bara ska fuska på prov för då kommer du ingenstans i livet. Att fuska på teoriprov för körkort t.ex, bör du verkligen ut i trafiken om du inte på egen hand klarar provet som handlar om trafikregler? Inte bara utsätter du dig själv för fara, men även dina medtrafikanter. Och fusk ÄR allvarligt, det är bara att inse det och inget man ska ta lätt på

Calcifer
2018-11-01 20:47
#34

Låter som om karma slog till ögonblickligen efter fusk för din del. 😎


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Travis D
2018-11-01 22:27
#35

#33 Nja inte riktigt. Och jag tvivlar starkt att hon tar körkort redan. Att fuska är inte jordens undergång har själv fuskat på prov. Inte bra men inte hela världen. Antagligen bara ett vanligt typ S.O prov och jag tror inte att du dödar halva jordens befolkning av att inte kunna alla jordens länder liksom :). Menar inte att Fusk är bra eller att man kan klaga på sitt betyg men inte jordens undergång.

Sen hoppas jag verkligen att ts fattar att det är så  mycket bättre att plugga, bara typ en timme brukar räcka för mig , än att fuska.

BokDuvan
2018-11-01 23:56
#36

#35 beror på hur gammal TS är, AM körkort kan man ta när man är femton och det tas på samma sätt som till bil :) Tycker fortfarande inte att man bör tänka att fusk inte är världens undergång. Det är allvarligt och om man blir påkommen blir konsekvenserna dyra när man går i gymnasiet osv även om det ”bara” är ett prov i SO. Klart världen inte dör av att elever fuskar, men man bör inte ta lätt på det heller

Lona
2018-11-02 11:54
#37

TS har inte åldern inne för något körkort alls. Visserligen är väl inte betygen så viktiga de första åren men att fuska sig fram genom livet… Inget bra alls, i synnerhet som TS inte riktigt verkar fatta idiotin med att göra så.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[EM_L]
2018-11-02 13:43
#38

Man ska inte fuska. Fusk är värt betyget F.

Va glad att du ens fick ett E…

Jag skulle må dåligt ifall jag hade fuskat och fått ett E.

Så träna och plugga inför dina prov istället för att fuska.

Man lär sig ingenting genom att fuska.

Linnea0001
2018-11-02 16:44
#39

#32 tog i? Säger sanningen. Anledningen att jag skulle säga det var för att jag skulle ha EXTREMT dåligt samvete när jag lurat min lärare genom att fuska och pågrund av det fått ett E

Travis D
2018-11-02 17:14
#40

#39 du gör värsta stora grejen av lite fusk. Det är inte bra men inte hela världens. Ja jag tycker du överdriver. Dyrt inte varför vissa är så känsliga det är bara lite fusk. Att lura en lärare så att man fått E är inte hela världen. Har man hängt med på lektionerna bör man kunna få E utan att plugga.

Calcifer
2018-11-02 17:49
#41

#40 Öh, ok… det är sånt du kan komma undan med när du är liten och ung, när du blir vuxen så kan du räkna med att du kan förlora allt om du åker fast för fusk. Hade en klasskompis på universitetet som fuskade på en enorm tenta och blev utslängd med huvudet före. 

Fusk ska man ALDRIG uppmuntra, det är det dummaste jag någonsin sett, jösses.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Travis D
2018-11-02 18:34
#42

#41 jösses vilken jobbig lärare. Detta prov är inte livsavgörande. Skulle säga att det är det dummaste jag hört. Hon har nog fattat att det är fel så ni behöver inte överreagera. Detta var ingen tenta bara ett vanligt prov.

Oerhört dumt att överreagera på något så litet. Man ska inte uppmuntra det men det är inte liv och död. Nu vet hon att det är bättre att läsa på.

Calcifer
2018-11-02 19:29
#43

#42 Låter som du kommer få det tufft när du växer upp. Ts också. Välkommen till verkliga livet…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

500
2018-11-02 19:59
#44

#42 Det är inte en "dum" eller "jobbig" lärare det är reglerna på universitetet och det gäller alla universitet och alla studenter. Fuskar man på tentor eller plagierar så blir man avstängd från skolan. Det är hur mycket elever som helst som blir utkastade från universitetet på grund av fusk och plagiat varje år så nej det är ingen liten grej att fuska det kan helt enkelt förstöra ditt liv när du pluggar på högre nivåer. Så det bör du ha i åtanke för just nu låter du extremt naiv och barnslig när du säger att det var en "jobbig lärare" och att fusk inte är en stor grej.

Linnea0001
2018-11-02 20:22
#45

Travis D förstår hur du tänker men man kommer få det svårt längre fram i livet också. Det är kanske ett litet prov för dog men det bedöms det med. Att att säga att alla fuskar tycker jag är fel. Har aldrig någonsin fuskat och är himla glad över det. Man kan då tänka att jag förtjänar detta betyg!

silverfiisk
2018-11-02 20:22
#46

Travis D, hur skulle du känna om du hade pluggat jättemycket och kämpat för att få bra betyg på ett prov, och så kommer någon och fuskar och får bättre betyg? Kul? Rättvist? Själv tycker jag att det är väldigt fel att fuska, oavsett hur gammal man är. Det är orättvist mot alla andra som inte fuskar och det är fel mot dig själv, för du lär dig inget av att fuska. Jag tycker absolut att man ska bli underkänd om man fuskar. Skämmas borde man också göra. Och nej, världen går inte under, men det är en sak som borde tas på allvar och få konsekvenser som verkligen känns.

Travis D
2018-11-02 21:30
#47

#46 skiter i vad andra får för betyg, jag fuskar inte för jag har hjärnan med mih på prov och jag vet att bara man lyssnar på lektionerna och gör det man ska bör man kunna få ett C och sedan plugga vissa saker. #43 dröm på, verkliga livet är vad man gör det till. #44 detta var inte universitetet så jo det är inte jordens undergång. #45 alla fuskar någon gång, behöver inte vara på prov men alla fuskar slår vad om att du fuskat utan att tänka på det. Men ni behöver inte förädla få mig tänka annorlunda jag fattar att man inte ska fuska på universitet och sån skit men detta var ett normalt prov antagligen, ni beter er som om jorden ska gå under.

Calcifer
2018-11-02 21:41
#48

#47 Och du beter dig som om du inte förstår att det är fel att fuska och att man får acceptera ALLA konsekvenser för sitt dåliga val. Att fuska och sen gnälla över sitt betyg är omoget och löjligt fel. Verkliga livet blir vad man gör det till? Haha, du kommer få en rivstart i vuxenlivet om några år.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
shia
2018-11-02 22:01
#49

Jag tycker såhär, du går i nian kan du berätta för läraren justja, haha du minns första provet i 6 an. Du vet jag googlade på en fråga va? Eller så. Tänk ts måste ju bara bevisa sen den är tillräckligt bra för å behålla betyget utan fusk. Tänk såhär, hade du fått A med fusk, vad tror du lärarn skulle börja tro om du plötsligt fick f/e i samma ämne…

Travis D
2018-11-02 22:46
#50

#48 tycker lite synd om dig, du måste leva ett otroligt tråkigt och strikt liv =) Ja livet blir vad du gör det till, om du väljer att t.ex. aldrig plugga och skolka och sånt får du gå om. Och fortsätter du får du ingen utbildning och inget jobb =) så då gjorde du dom valen och det liv blev det du gjorde det till.

Calcifer
2018-11-02 22:50
#51

#50 Haha, visst… Väldigt strikt. Jag fuskade aldrig på prov, gör mig till en hemskt tråkig människa. 😃


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fattaringenting
2018-11-11 14:39
#52

Jag går i sexan svar

Travis D
2018-11-11 17:24
#53

Då är det inte hela världen men nu vet du hur det går när man fuskat! ☺

Upp till toppen
Annons: