Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 736 ggr
Råttälskaren4ever
2018-10-16 08:55

Vad för betyg behövs för att komma in?? HJÄLP!

Hejsan! är en tjej på 14 år som är lite orolig för mina betyg. Just nu går jag i 8an, har alltid velat bli läkare. Men jag vet inte om jg har tillräckling med höga betyg för att komma in på läkarlinjen. Någon som har några egenskaper om vad man ska ha för betyg/meritpoäng för att komma in? Just nu har jag meritpoängen 240

Annons:
[HästTokigTjej]
2018-10-16 09:15
#1

Hej! Går själv i åttan så har inte världens koll, men en kompis syster pluggar till läkare så vet liite. Med meritvärdet från grundskolan måste du ju söka till gymnasiet med, och sedan med betygen från gymnasiet till läkarlinjen. För att komma in på läkarlinjen efter gymnasiet måste du ha vissa betyg i vissa ämnen, och alla dem ämnena finns specifikt med på naturvetenskapslinjen på gymnasiet. Antar därför att det är den linjen du vill gå. Genomsnittligt meritvärde för att komma in på natur-linjen på gymnasiet har jag för mig ligger runt 275, men det varierar så klart beroende på skola. Eftersom att du bara går i åttan just nu tror jag att du har ganska bra chans att klara det om du jobbar för det. Efter gymnasiet kan man ju alltid göra högskoleprovet och använda det för att söka in på läkarlinjen istället för betygen. Hoppas att det hjälper (och att jag har fått det rätt haha) och lycka till! :))

Surpan
2018-10-16 09:16
#2

Jag tror att läkarprogrammets betygsintagning görs baserat på betygen från gymnasiet och inte från grundskolan, så jag tror inte dina betyg just nu spelar särskilt stor roll. Sen kan man också komma in på högskoleprovet, det brukar vara ca en tredjedel av alla antagna på läkarprogrammet som tas in på grund av högskoleprovet. På karolinska i Stockholm så tas en tredjedel in på betyg, en tredjedel på högskoleprovet och en tredjedel på alternativt urval, som jag tror är intervjuer och lämplighetstester och liknande. På andra skolor är det två tredjedelar som kommer in på betyg och en tredjedel som kommer in på högskoleprovet.

Vill man komma in på läkarlinjen på betyg behövs oftast A i alla ämnen (20 poäng) och fulla meritpoäng. Men har man inte det så kan man komma in på något av de andra sätten.

/Surpan

vallhund
2018-10-16 09:57
#3

Jag vet inte om det fortfarande går, du får kolla upp det. Förr fanns en egen kvot för sådana som hoppat av gymnasiet o istället pluggade på folkhögskola (med max betyg) + yrkeserfarenhet samt ev högskoleprov. Naturligtvis måste man ha gymnasiekompetens i erforderliga ämnen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[134643]
2018-10-16 09:58
#4

Precis som de andra säger, är steg 1 att komma in på gymnasiet. Vill du kunna gå vidare direkt till läkare sedan så är det ett naturvetenskapligt program du bör gå. Under din gymnasietid bör du satsa på att få A i alla ämnen + meritpoäng, annars får du satsa på högskoleprovet som går att göra två gånger om året. 

Många läser till läkare utomlands också just för att det är svårt att komma in här i sverige. 

Om du har svårt för naturämnena så kan det också vara ett alternativ att gå t.ex samhäll på gymnasiet för att lättare få A i alla ämnen, och sedan i lite lugnare tempo läsa upp naturämnena efter gymnasiet. Ett så kallat naturvetenskapligt basår. Det gör alltså att du får plugga längre, och du hamnar också i en annan grupp vid urval, men som sagt - får du inte A i typ alla ämnen på gymnasiet kommer du inte in på universitet med dina betyg. 

Men nu i högstadiet behöver du inte stressa ihjäl dig, kolla upp vad gymnasierna du kan tänka dig har för antagningspoäng och gå efter det.

BokDuvan
2018-10-16 15:12
#5

Linjen spelar inte jättestor roll då du som sagt kan läsa upp de ämnen du saknar behörighet i. Det är bättre att välja typ samhäll, få bra betyg och sedan läsa upp de andra ämnena än att komma in på natur och få E i allt. Mitt råd är att inte lägga så stor vikt på gymnasietiden utan det är först efter gymnasiet du bör fundera på vad du egentligen vill göra

BokDuvan
2018-10-16 15:13
#6

Du kan även kontakta SYV och prata med hen, kanske kan du få råd och vägledning och få klart för dig exakt vad som gäller och vilka vägar det finns till att bli läkare? Om du bara vill jobba inom vården finns det ju även barn-och omsorgsprogrsmmet, har för mig att du då kan få jobb inom vården med en utbildning

Annons:
Novachan
2018-10-18 10:30
#7

Spelar ingen roll vad dina betyg är i grundskolan är för att komma in på läkarprogram. Du måste ha gymnasiebetyg, i princip högsta betyg i alla ämnen oavsett vad du pluggar, men för att ha behörighet måste du ha läst vissa ämnen på gymnasienivå : Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D (ex. från Liu, Linköpings universitet). Vilket brukar betyda att du måste ha läst t.ex. Matematik A, B & C för att ens kunna läsa Matematik D.

Fokusera istället på vilken linje och gymnasium du vill gå på, helt onödigt att skapa massa ångest för saker som är så långt fram i tiden som kanske inte kommer bli aktuella - du kanske inte kommer vilja plugga till läkare när du väl går i gymnasiet. Den ångesten kan göra att du presterar sämre nu och senare i t.ex. gymnasiet och så kanske du får sämre betyg pga det istället. Fast egentligen är det bättre om du struntar i att tänka på gymnasiet nu bara fokusera på dina studier nu i högstadiet och ta hand om dig själv.

Upp till toppen
Annons: