Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1007 ggr
Råttälskaren4ever
2018-10-16 09:00

F i Franska

När jag gick i 7an fick jag F i franska, asså F! Visst jag hade en del fel på proven, men ändå! en kompis som jag känner fick F i franska för att han gjorde ingenting på lektionerna (bokstavligt, ingenting) Hur kunde då JAG få F? jag kämpade hårt. Förstår ingenting…..  Jag kunde iaf få E, Och läraren sa heller ingenting att om jag inte skärpte mig så kunde jag få F. Utan det sa hon dagen före betygen var satta😡 Asså va? jg trodde jag låg på en C-E nivå. Vad gjorde jag för fel? eller va??

Annons:
[rumelle]
2018-10-16 09:02
#1

Har du pratat med läraren om detta? Om du låg på gränsen till att bli underkänd borde du ju ha fått en varning tycker man. Annars tycker jag du ska ta upp det med rektorn.

[Tuulikki]
2018-10-16 12:04
#2

Prata med din lärare så fort som möjligt. Har du risk att få F i ett ämne ska läraren säga till dig i god tid och dessutom tillsammans med dig lägga upp en plan för hur du ska klara kursen. Sen iaf när jag gick i högstadiet (2009-2011) och hade IG-varning i slöjd och matte, skickades det hem lapp till mina föräldrar så de också visste om det. Det kanske inte är så nu längre, att de skickar lappar hem, men det tycker jag de borde. Så prata med läraren!

BokDuvan
2018-10-16 15:09
#3

Som de andra har sagt så prata me din lärare. På min skola sätts prognoser efter halva terminen för att avgöra hur eleven presterat gentemot mål och om den riskerar underkänt. Riskerar man underkänt skickas ett mail hem till föräldrarna o eleven kontaktas o en plan läggs upp för hur man ska nå E. Att franska sedan skulle vara ett ”svårt” språk köper jag inte alls. Läser själv det och har legat på ett A sedan typ 8:an. Sedan måste du ju själv ta ditt ansvar och plugga. Klarar du inte proven kan du inte räkna med att bli godkänd heller. Kanske behöver du förändra studiemetod? Ta hjälp oftare eller helt enkelt bara nöta in det ordentligt?

[Tuulikki]
2018-10-16 16:09
#4

#3 Men DU kan ju inte avgöra om TS har svårt för franska eller inte. Jag känner ingen som har så svårt för matte som jag, ska de då säga till mig att de ”inte köper” att jag faktiskt inte kan matte som DE finner enkel? Jag har också jättelätt för språk men inte sjutton uttrycker jag mig som du gjorde för det. Alla är olika bra på olika saker.

BokDuvan
2018-10-16 20:02
#5

#4 kanske uttryckte mig på ett dåligt sätt, TS har såklart inte klagat på språkvalet men är trött på att alla klagar på franska och att det är såå himla svårt haha. Det är väl inte svårare än att lära sig spanska? Det är ett nytt språk, nya ord osv? Såklart kan man ha svårt för något, men då är det väl bättre att fråga och få det förklarat? Dessutom, matte handlar mer om att förstå konceptet och förstå vilken metod som fungerar bäst. Språk är ju lite annorlunda men står precis vad du menar och ber om ursäkt för hur jag uttryckte mig

snigelfisken
2018-10-24 21:58
#6

Dåligt av läraren ifall du var bra på proven. Prata med rektorn du behöver "justice".

Annons:
[EM_L]
2018-10-26 09:19
#7

#5 Spanska är lättare än Franska. Bland annat grammatiken.

shia
2018-10-26 12:07
#8

#7 vilket som är lättare beror på vad man har lättare för. Tyck själv franska är lättare än engelska å spanska svårare är tyska

Thotis90
2018-10-30 20:26
#9

Det handlar tyvärr inte om hur mycket man kämpar, utan hur man når läromålen i kursen. Det finns mål för varje betygssteg och når man inte majoriteten av målen för E så får man inte ett E.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

shia
2018-10-30 23:20
#10

#9 aa. Ungefär som om man tänk matte. Vissa hsr jättesvårt å kämpar jättemycket men ksk fortfarande inte förstår å får lägre betyg då de ej uppnår kursmålen. Medans andra(bland annat jag suck) inte behöv kämpa över huvud taget men klarar det ändå… (tyck så synd om de i klassen som kämpar som galningar medans jag ritar på lektionerna å försöker varva ned… Ändå får jag bättre än dem fast jag inte förtjänar det

BokDuvan
2018-10-30 23:46
#11

#10 tänk inte på det som negativt. Vissa fattar matte och andra inte. Du fattar uppenbarligen de olika metoderna och visar det på prov osv och får på bättre betyg än de andra som inte fattar. Allt handlar om att se samband, min kompis t.ex har lite svårt för matte och att fatta pythagoras sats, räta linjens ekvation med mera så hon brukar sitta och traggla de och räkna till poletten en gång faller ner och hon fattar! Så se det som något positivt att du är bra på matte för det lönar sig i allt

Thotis90
2018-10-31 14:02
#12

#10 Jag är väldigt duktig på att komma ihåg siffror, men är väldigt dålig på matematik. Det tog mig fem försök innan jag klarade Ma2a. Det var skittufft under resans gång, men jag tyckte inte synd om mig för en sekund. Vi är alla olika och har olika lätt/svårt för saker. Det är så världens ser ut. Vissa får kämpa arslet av sig med vissa saker medan det för andra går som en dans.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Upp till toppen
Annons: