Annons:
Etikettövrigt
Läst 2189 ggr
_Avokadon_
2018-10-17 12:03

Inget att göra på rasterna...

Hej! Jag och mina kompisar kommer aldrig på något nytt att göra på våra långa raster! Har ni några ”ovanliga” roliga tips som man kan göra utanför eller i skolan? :) Vi går i 8:an Och vill inte göra läxor på rasterna ;)

Annons:
Novachan
2018-10-17 12:36
#1

Jag tyckte också det var svårt att komma på underhållande saker att göra på rasterna, och när jag gick i skolan hade vi inte smartphones. Jag kan tänka mig att det finns en hel del man kan göra med hjälp av smartphone men vi skippar den del så länge.

Vi gick mycket promenader, på vissa skolors bibliotek fanns roliga serietidningar eller manga att läsa. På gymnasiet satt jag ibland och bläddra i det medicinska lexikonet (då jag har ett intresse för medicin), så man kan ju läsa underhållande böcker. Vi underhöll oss också med att vad varandra drömmar betydde och annat i den stilen (vi var väldigt vetenskapliga så vi fann det underhållande). I vissa skolor hade vi tillgång till olika brädspel - var bara att fråga, ett av det roligast som jag minns var ett spel där man skulle säga rätt namn på land, huvudstad, kontinent eller liknade beroende på vilka regler man körde med, bara genom att se landets flagga; då lärde man ju sig en massa samtidigt, kortspel fanns ju också massor av.  Glosförhör/frågesport som vi gjorde själva kunde vi också köra med ibland.

Lona
2018-10-17 12:37
#2

Ovanligt är det väl inte, men vi spelade rätt mycket kort. Sen hade vår skola flera gitarrer som användes flitigt på rasterna. Annars så blev det väl mest att man satt och snackade helt enkelt. Vad man kan göra utanför skolan beror väl på vad som finns, jag vet inte om det fortfarande är så att man egentligen inte får lämna skolområdet? På gymnasiet satte vi oss rätt ofta på ett närbeläget fik.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
2018-10-17 15:39
#3

På lunchrasten kan man ju gå och äta på något uteställe men bara någon gång då och då. Kanske sätta sig på ett café??  Men annars så varför inte gå hem till någon av er och göra något där?

Vikan
2018-10-17 16:12
#4

Vi brukade spela cards against humanity, dansade eller drog iväg från skolan under rasterna. Ibland brädspel. Lite det man har till hands ungefär

Linn Is The New
2018-10-17 16:33
#5

Jag gjorde alltid klart mina läxor eller annat så jag fick gå hem tidigare för jag var klar före alla andra 😎

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

shia
2018-10-17 18:34
#6

Vi brukar sitta inne på fritidsledare s kontor å prata å skoja å skvallra osv, 😂😂 diskutera problem osv. (alla går som å sätt sig där så är inte alltid samma personer osv)

Annons:
_Avokadon_
2018-10-18 12:34
#7

#2 Ja det är ungefär det vi gör just nu.. men tack ändå:)

_Avokadon_
2018-10-18 12:36
#8

#3 jo absolut det är ju inte fel att gå till café:) men tyvärr kan vi int gå hem till ngn då alla bor för långt ifrån skolan:/

_Avokadon_
2018-10-18 12:37
#9

#4 a precis:) tack för tipsen

_Avokadon_
2018-10-18 12:37
#10

#4 a precis:) tack för tipsen

_Avokadon_
2018-10-18 12:40
#11

#5 okej skönt för dig:) 😅

_Avokadon_
2018-10-18 12:42
#12

#6 okej hahah det låter kul men tyvärr har vi inga fritidsledare längre:/😂

akvarium123
2018-10-18 18:59
#13

#8 Men har ni inget ungdomsfritidshem eller vad det heter dit ungdomar kan gå och bara chilla?

Annons:
[rumelle]
2018-10-19 10:46
#14

Spela kort!

snigelfisken
2018-10-24 21:45
#15

Jag brukar kolla på mat videos. Matlagning, folk som äter osv. Jag är alltid otroligt hungrig och sötsugen på skolan :// jag brukar typ också sova på rasterna för att jag blir så trött. Eh ja du och dina vänner kan väl leka kanske? det är faktiskt kul! kurragömma? Jag skojar inte. Btw går i 7:an.

akvarium123
2018-10-25 20:19
#16

#15 Åh kurragömma! Det kommer jag ihåg nu när du sa det! Vi gjorde sådant när vi gick i 6;an men sedan när vi börja på en högstadieskola (7;an) så dog det ut helt. Vi sitter mest i ett fönster och gör ingenting mer än att prata.

BokDuvan
2018-10-25 21:56
#17

#16 haha same, gick i en skola från F-5:an o vår klass var supertajt, varje rast lekte vi typ dunken, spelade king, körde gungleken, spelade kubb, lekte tjuv och polis etc, men bytte skola i 6:an tillsammans med typ alla andra tjejer i klassen och det blev genast mycket vuxnare. Vi har inte rast så ofta, lunchen är 30 min och där inkluderas mat och sedan tiden vi har över blir rast. Vi har dock även en kvart rast vi kan ta typ när det behövs men vi använder den inte. På rasterna sitter vi typ ba med mobilerna och kanske pratar lite

akvarium123
2018-10-26 15:35
#18

#17 Tänk vilka roliga minnen man har från låg och mellanstadiet också! Jag har en jättebra klass nu i högstadiet; skolans tystaste sägs det😉 Och enligt mig även den klass som har störst gemenskap. 

Men det är ju alltid tråkigt att vi inte leker mer och jag håller med dig man har blivit mycket mognare och mer vuxnare! 

Tror allas hjärnor skulle må mycket bättre av att vara ute på rasterna än att sitta inne antingen vid mobilen (man kan ju vara det också social med mobilen; spela spel exempelvis) eller vara social med kompisarna.

Vikan
2018-10-26 16:54
#19

#17 har för mig att i 7an-8an och kanske till och med lite i 9an (?) spelade vi king då och då. Nu vet jag inte hur gamla ni är, men det är 4-5 år sedan jag gick i 7an-8an och känner hur allt går så mycket fortfare för alla som är yngre än mig nu på en sådan kort tid

Men TS, kom och tänka på spel? Inte bara brädspel, men om nån har typ DS de extra tråkiga dagar kan man spela tillsammans eller mobilspel?

BokDuvan
2018-10-27 09:51
#20

#19 kan nog hålla med om att det går så snabbt för de yngre. De sminkar sig och beter sig så himla vuxna fast de egentligen inte ens är det. Känns som om speciellt 04:or försöker bete sig så himla moget att de bara blir fake av det hela liksom. På min skola är det minimalt med rast, totalt 45 min, 30 min av denna är lunchtid där vi även ska hinna äta lunch och den sista kvarten tas vid ett annat tillfälle. Skolgården är inte heller särskilt stor och är reserverad för 4-5:orna som är ute på rast oftare. Slutar därför med att alla är inne, förutom fotbollskillsarna som måste dela planen med de yngre

Annons:
akvarium123
2018-10-27 10:52
#21

#20 Oj haha vet inte men jag som är 04;a (antar att du också är det då du går i 8;an) tycker aldrig vi beter oss vuxet mer än nödvändigt. I början av 8;an gjorde vi det mest bara för att lärarna hade sagt till både 8;or och 9;or att vara vuxnare eller vad man säger och visa hur man beter sig i korridoren mm. Att man ska…

Säga Hej 

Inte bråka, gäller både verbalt och fysiskt

Inte springa i korridoren

Inte äta eller dricka detta får man göra på anvisad plats där medhavd mat får ätas

Inte ta saker

Men mer än så har det aldrig varit så vi har ju i princip bara vägledit dom till hur 03 och 02 har vägledit oss. Men nu när 05;orna gått 1/4 av året så ser vi inte det som något nödvändigt mer att vägleda dom mer då de flesta vet reglerna för allas bästa! 

Vi har 40 min rast som minst på lunchrasten och sedan har dom någon tumregel att det ska vara 10 min rast per timmes lektion. Om det är en 90 min lång lektion så får du 15 min rast. Medans en halvtimmes lektion blir 5 min rast.

BokDuvan
2018-10-27 12:54
#22

#21 är 03, iaf på min skola är det kaos, man jobbar enskilt i princip hela tiden och fri placering. 6-7-8:orna är väldigt oseriösa och bara springer runt vilket såklart drabbas oss nior som försöker jobba och få ut något vettigt av vår dag. Åh önskar våra åttor var som ni och faktiskt skötte sig, ber man ngn stänga dörren när de går eller kommer in käftas det emot o de ba ”nää du bestämmer inte” osv. Väldigt irriterande men aja.

akvarium123
2018-10-27 13:51
#23

#22 Ojdå! Ja våra sjuor här finns det dom som är lugnare och de som är lite oroliga men dom springer inte runt i korridorerna utan dom skriker så att det hörs i hela korridoren. Men dom lite mer lugna tycker jag verkar jättetrevliga det lilla jag pratat med dom. Sedan på lektionerna vet jag inte alls hur dom är. Och hur klassen är.

Men jag tror allihopa kommer att lugna sig efter ett tag. Tror nog att det just nu mest bara är för att de vill visa sig lite coola inför varandra. Men om några månader tror jag det släpper!

BokDuvan
2018-10-27 14:19
#24

#23 grejen är bara att de redan varit på skolan i snart tre år haha, dock är sexorna de värsta, bara babblar på som ba den, men de förstår jag ändå att de behöver komma in i arbetssättet men ändå liksom. Kaos

Maleficum
2018-10-29 12:44
#25

Vi brukade köra mycket Land och Rike på högstadiet. http://www.lekarkivet.se/lekar.php?id=111 fast vi körde alltid med att säga "Jag startar krig mot…" :P 

På gymnasiet spela vi mycket kort eller hängde i djurhuset.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

BokDuvan
2018-10-29 17:03
#26

#25 åhh vilken throwback

[EM_L]
2018-11-04 15:58
#27

Brukar prata och så.

Vi har ett pingisbord också=)

Och sedan så jagar vi varandra.

Här i 8.an på rasterna händer det mycket just nu😎

Eller tja, det händer mycket för mig på rasterna😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: